אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

הונדה טראנסאלפ 700 Honda Transalp

ההונדה טראנסאלפ 700 מחליפו של הטראנסאלפ 650 ממשיך בדרכו של אביו מולידו ומוכיח שאפשר רק להשתבח עם הזמן, אולם בניגוד לעבר מוותר מעט על יכולת השטח לטובת הכביש. האם זה פוגם בחבילה המוצלחת?

 ההונדה טראנסאלפ המקורי נולד אי שם באמצע שנות השמונים (במאה הקודמת) והיה חלוץ הקונספט הפאנדו''שי. הוא הציע מעטה פלסטיק יעיל ברוח אך שביר במקרה של נפילה בשטח, כנף קדמית נמוכה לטובת תיור מהיר, מנוע וי-טווין 600 סמ''ק (שנולד מספר שנים קודם עם משפחת ה- VT), קירור מים, שלושה שסתומים לצילינדר, מתלים ארוכי מהלך יחסית לכביש וגלגלי 'שפיצים' גדולים. ההצלחה לא אחרה לבוא (בענק) ורק כשחגג בר מצווה - ולקראת המילניום החדש - הוא עבר את השדרוג המשמעותי הראשון, במסגרתו עלה נפח המנוע ל- 647 סמ''ק. במהלך שנות התשעים יחידות בודדות הגיעו לארץ בייבוא אישי, רק ב- 2000 הדגם התחיל להגיע באופן סדיר. לקראת 2005 בוצע עדכון נוסף: צביעה וגרפיקה חדשה, רענון לפלסטיקה וגובה מושב נמוך ב- 30 מ''מ. המנוע הוותיק נותר ללא שינוי (עדיין עם קרבורטורים) וייצר הספק חביב של 55 כ''ס ב- 7,500 סל''ד.

לקראת 2008 הונדה הציגה טראנסאלפ חדש כשהשינוי הבולט לעין הוא העיצוב – עדיין משמר את העיצוב של הטראנסאלפ המקורי – אך עם קווים עגולים וזורמים שנראים מודרניים יותר. יחידת תאורה מלפנים עגולה ולטעמנו מעניקה יופי רב לאופנוע. המנוע גם כן נשאר נאמן למקור: וי-טווין, 52 מעלות, מקורר נוזל. אולם לא היה מנוס מלשדר את יחידת ההנעה וזאת עברה שורה של שינויים. כך למשל נפח המנוע גדל ל- 680 סמ''ק (לעומת 647 סמ''ק), במקום שלושה שסתומים לצילינדר הוא קיבל ארבעה שסתומים והמאיידים המסורתיים ננטשו לטובת מערכת הזרקת דלק המוכרת מדגמי הונדה (PGM-FI). בנוסף, הוא קיבל גם מערכת פליטה חדשה ונאה יותר, המצוידת בממיר קטליטי שלושה שלבים המאפשר לטראנסאלפ לעמוד בתקנות זיהום האוויר 'אירו 3'.

. עוד בשינויים תמצאו מלפנים גלגל 19 אינץ' (21 אינץ' בדגם הקודם), מזלג קדמי רגיל בקוטר 41 מ''מ המציע מהלך של 177 מ''מ, מאחור בולם יחיד עם מהלך של 173 מ''מ, כשהמתלים מכוילים לטובת שיפור התנהגות האופנוע בכביש. מכל הדלק קטן בליטר וחצי ל- 17.5 ליטר, למרות זאת בהונדה טוענים לשיפור המרחק בין התדלוקים וזאת בזכות צריכת דלק טובה יותר. אנו במהלך המבחן מדדנו צריכה דלק של ליטר מהנוזל היקר על כל 20 ק''מ – נתון צריכה יפה בהחלט. 

לא על הדו''ש לבדו

לא צריך לבחון את הטראנסאלפ מקרוב כדי להבחין בהבדלים שצופן הדגם החדש. הצביעה בשחור מחמיאה לאופנוע מאוד, אך אהבנו מאוד את הצביעה בזהב שעושה טוב לעיניים ונראית מעולה. לאחר בילוי של שלושה ימים באוכף שמחנו לגלות שהטראנסאלפ החדש ממשיך לשמר את התכונות שהפכו את אביו - המוכר והאהוב - לרב מכר. דגם ה- 700 מוכיח שהוא רק השתבח כמו יין טוב. הממדים נדיבים, המושב מרווח ומפנק (גם בהרכבה), ההיגוי נטרלי וקליל, התנהגות הכביש מרוממת והתפעול המוכר של הונדה קרי חלק כמו חמאה.

לא על הדו''ש לבדו

הנפת רגל מעל המושב, הרמת האופנוע מהרגלית והממדים כמו גם העלייה במשקל מורגשים. לוח השעונים מסביר פנים וכולל צג LCD קריא ומד סל''ד גדול. לחיצה על מתג ההתנעה ומנוע הוי-טווין מתעורר בצליל חרישי. שילוב לראשון, שחרור המצמד הרך והאופנוע בתנועה.
מדהים איך עם תזוזה הממדים הנדיבים נעלמים והאופנוע מרגיש כאילו השיל קילוגרמים רבים ממשקלו. המושב מפנק ונוח, ובכלל במהלך כל ימי המבחן לא עלתה שום טענה כלפיו. המתלים מבצעים עבודתם נאמנה בעיר והם מתמודדים היטב עם תחלואי מע''צ. הם אינם רכים מידי או קשים מדי וסופגים כל מה שנקרה בדרכם, תוך שמירת הרוכב מחובר לכביש. אותם מתלים גם אינם מתקשים לשאת משקל נוסף מאחור וממשיכים לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר.
למרות הממדים הנדיבים, הטארנסאלפ בעיר מצליח לעבור ביעילות את עומסי התנועה הכבדים. השילוב של תנוחת ישיבה הזקופה, כידון רחב ומנוע שמושך מסל''ד נמוך מהקו האדום של הכינרת, מאפשרים לזחול בקצב איטי ללא צורך בהורדת רגליים או שימוש תכוף במצמד.

לחיצה על הבלמים והקדמי והאחורי מספקים מספיק עוצמה ורגש, וגם אינם מאיימים על רוכבים חסרי ניסיון. זינוק מהמקום מתבצע לפי רצונו של הרוכב: רוצה להיות נמרץ? אין בעיה! משוך כל הילוך קרוב לקו האדום ותגלה שהתנועה נשארת הרחק מאחור; אתה בסטלבט ואינך ממהר לשום מקום? גם כאן אין בעיה - רצועת הכוח רחבה ועקומת המומנט שטוחה (מה שאומר שניתן להפליג על גלי המומנט במאמץ מינימאלי). כשהמהירות עולה, מיגון הרוח מתגלה כלוקה מעט בחסר. עד 110 קמ''ש הכל סבבה, אך מעל זה רעשי רוח מוגזמים מופיעים באזור קסדת הרוכב. החלפה למשקף גבוהה יותר מן הסתם תשפר משמעותית את המצב.

נס הרים כתחליף לאלפים

אז נכון, שאזור מרגלות הרי ירושלים לא מתקרב לכבישים האינסופיים שהאלפיים מציעים, אך אפשר ללמוד המון על אופיו של אופנוע בכבישים הטכניים והחלקלקים יחסית שאזור זה מציע. גם כאן האופנוע ממשיך לככב, מאפשר לרוכב לבחור לרכוב במוד רגוע או במוד ספורטיבי. נכון הוא לא צפוי להתחרות באיזה RR נושף ורושף אש וגופרית, אך הטראנסאלפ 700 הרבה יותר מכוון לכביש, והוא מאפשר לרוכב ליהנות מהרכיבה גם כשהכביש מפותל. ההיגוי אינו מעורפל, המתלים מספקים בדיוק את הקשיחות הנדרשת, והאופנוע נענה לפקודת הרוכב בציות ובזריזות, מאפשר להפיל אותו לתוך הפניות כשהוא משדר לרוכב ''עסקים כרגיל''. 

נס הרים כתחליף לאלפים

הטראנסאלפ מצליח לעשות הכול על הצד הטוב - בדיוק על פי ייעודו: לקחת את הרוכב כל יום לעבודה, ללא מאמץ; להעמיס ציוד ובת-זוג בסופי שבוע ולצאת לחרוש את כבישי הארץ; וגם כשלוחצים אותו ל'פינות' ספורטיביות (וזה לא ממש ייעודו), האופנוע ממשיך לשמור על תחושת ביטחון טובה, ומשדר לרוכב בדיוק עד כמה ניתן ללחוץ ולהביא אותו למגבלות. אמנם לא מדובר בכלי עם יומרות ספורטיביות, אך המתלים והמנוע הגמיש הופכים את הרכיבה בכבישים הרריים לחוויה מהנה בקצב שעם רוכב מיומן באוכף יהיה מהיר.

 בשטח לא ציפינו ליומרות גדולות. בכל זאת מעבר לגלגל קדמי בקוטר 19 אינץ' ומרווח הגחון קטן. כל עוד מדובר בשבילים כבושים אין לו בעיה, גם מעבר על רצף מהמורות מתקבל בהנאה, אך על תנסו לקפוץ איתו או חלילה וחס לטפס מעלים תלולים. שכן אפילו בירידה לא זהירה ממדרכה בעיר תגלו שהחלק התחתון של מערכת הפליטה פגיע ועלול לגרד את קצה המדרכה.

 ההונדה טראנסאלפ 700 הזכיר לנו עד כמה אופנועים מסוגו מסוגלים לבצע מגוון משימות. הטראנסאלפ 700 מחליף את גרסת ה- 650 בהצלחה רבה, כשהוא משמר את אותן תכונות שגרמו לדגם להיות אהוב כל כך. רק שהפעם מדובר באריזה הרבה יותר מודרנית. השינויים שעבר הדגם גרמו לנו להתאהב בו עוד יותר, הוא נוח מאוד גם בהרכבה, המנוע מספק די והותר, המתלים מספקים ספיגה ונוחות ועושים עבודה מעולה, כל אלה יחד חוברים לחבילה ממש מעולה.

נתונים טכניים: הונדה טראנסאלפ 700

 
הונדה טראנסאלפ 700
מנוע
וי-טווין, 52 מעלות, קירור מים, ארבעה שסתומים
נפח מנוע
680 סמ''ק
תזמון
24 שסתומים, גל זיזי עילי כפול, משתנה
קוטר/מהלך  
81x66 מ''מ
הספק מרבי
60 כ''ס / 7,750 סל''ד
מומנט מרבי
6.1 קג''מ/ 5,500 סל''ד
הזנה
הזרקת דלק
מתלה קדמי
מזלג רגיל 41 מ''מ, מהלך 177
מתלה אחורי
בולם בודד, מהלך 173 מ''מ
בלם קדמי
דיסק כפול, 256 מ''מ
בלם אחורי
דיסק בודד, 240 מ''מ
צמיג קדמי
100/90-19
צמיג אחורי
130/80-17
מכל דלק
17.5 ליטר
גובה מושב
841 מ''מ
משקל
214 ק''ג
 
 
מחיר
81,673 ש''ח (לא כולל רישוי)

תגובות

4 תגובות

1

Ogash Ofer

14 בינואר 2010 ב 11:16

אהבתי!

כל הכבוד לכותב, לצלם ולעורך - יצא מבחן מצוין ולעניין. בטיול כביש האחרון במצרים - השתתף דרור עם כלי דומה - והיה לו מצוין!

2

Ogash Ofer

14 בינואר 2010 ב 11:20

פשר המספרים שעל הפרינג הקדמי?

אז המיקום של נקודת החצייה באלפים מופיע כנקודת ציון ברשת הגיאוגרפית ובגובה של 2,802 מטרים (רשום בקדמת הפרינג) - זה ברור ובכול זאת זה טראנס -אלפ.
אבל בחלק האחורי של הפרינג ולמעלה רשום זמן (בתמונה מספר 16) - 005H 11:05
וכאן השאלה - מה זה הזמן הזה?

3

drkella

14 בינואר 2010 ב 13:51

צודק

למרות שלא עברתי את ה170 (GPS) הכלי תפקד מעולה. כיף של אופנוע וממש לא מאיים.

4

גלעד4X4

14 בינואר 2010 ב 17:14

כתבה נחמדה אופנוע יותר

כתבה נחמדה מאוד ואופנוע נחמד עוד יותר.
תעשו מבחן השוואתי בינו לבין האפריקן טווין