מסלול של בוץ ופריחה לימי החורף והאביב, בעבירות קלה עד בינונית ומתאים לכל רכב 4X4, למעט בימים שלאחר הגשם בהם הבוץ יכול להיות טובעני והשלוליות עמוקות וקשות למעבר. המסלול מתחיל על אספלט, בטון ושבילים כבושים בצפון הנגב המערבי, עובר דרך מכתש בארי, נכנס לשבילים צרים, חוצה מספר פעמים את נחל הבשור ושוב לשבילים כבושים עד לגשר החבלים שליד צומת צאלים.
אבני דרך
צומת סעד, קיבוץ עלומים, מכתש בארי, נחביר, יד אנז''ק, מפעל הגופרית ומחסני התחמושות של הבריטים, צומת גומה, נחל הבשור, תל שרוחן, באר רבובה, גשר החבלים, צומת צאלים.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי
המסלול בעבירות קלה ואפשר לנסוע לאורכו ללא שימוש בהילוך כוח (בימים שלאחר הגשם יכול להיות בוצי וקשה למעבר).
רוב מסלול הטיול נמצא לצד או בתוך שמורות טבע או שדות מעובדים ויש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים. אין לזרוק זבל בשטח, גם לא זבל אורגני, מחשש לחנק של החיות והבאת זיהומים לחקלאות. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין באזור זה מגבלה של שטחי אש של צה''ל אך בשל קרבתו לגדר של רצועת עזה אין לטייל בו בתקופות לא שקטות.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 27 נקודות ציון ל-GPS
גבעת יהודה (קינן)
גבעת יהודה (קינן)
הנגב המערבי ורצועת עזה
העיר עזה היא אחת הערים העתיקות בעולם והנמל שלה שימש את העולם העתיק עוד לפני אלפי שנים. עזה נזכרת פעמים רבות בתנ''ך, המצרים הפרעונים השתמשו בה כעיר השלטון שלהם במזרח התיכון, דרך הבשמים שהגיע מחצי האי ערב הסתיימה בעזה וגם הבריטים שכבשו את ארץ ישראל מהטורקים עשו זאת דרך עזה. למדינת ישראל סבלה מאז ומעולם מרצועת עזה. במלחמת העצמאות הגיע הצבא המצרי דרך רצועת עזה עד לפאתי אשדוד (גשר עד- הלום). במבצע סיני, 1956, נכבשה עזה והוחזרה לאחר הסכם הפסקת האש למצרים, במלחמת ששת הימים, 1967, נכבשה עזה מידי המצרים וב''התנתקות'', 2005, פונו אזרחי ישראל מעזה וכוחות צה''ל עזבו את העיר עזה ורצועת עזה. מסביב לרצועת עזה יש מספר אנדרטאות רלוונטיות , שבחלקם עובר מסלול הטיול: האנדרטה ליהודה קינן – ממקימי קיבוץ עלומים שנהרג על הגבעה בשנת 1969. דרך השישה על שמם של ששת חיילי השריון שנהרגו מפגיעת מטען בציר קרני. המצפור של אל''מ נביה מרעי (צפונית למסלול ליד קיבוץ מפלסים) שנפל ברצועת עזה בשנת 1996. האנדרטה של החץ השחור (ליד קיבוץ מפלסים) המספרת את סיפור פעולות התגמול של שנות החמישים. נאחביר – קיבוץ בארי הישן שהוקם במסגרת 11 הנקודות בשנת 1946 ואחר זז 3 ק''מ מזרחה. יד אנז''ק (ANZAK) – לזכרם של 730 חיילים מאוסטרליה וניו זילנד שנהרגו במלחמת העולם הראשונה עת נלחמו לצד הבריטים בכיבוש המזרח התיכון.
יד אנז''ק - בתחילת המסלול
יד אנז''ק - בתחילת המסלול
שיטת הניווט:
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנות למסלול:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה
מפת סימון שבילים – מפה מספר 13 (מישור חוף הנגב)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח
גשר החבלים ליד צומת צאלים
גשר החבלים ליד צומת צאלים
תחילת המסלול
כ-30 ק''מ מדרום לאשקלון - בצומת (כיום כיכר) סעד במפגש כבישים מספר 25 ו-232.
נ.צ. 1 – צומת סעד
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים דרום מזרחה על כביש 232.
0.6 ק''מ בצומת עלומים פונים ימינה על כביש 232.
3 ק''מ (מצטבר) צומת הכניסה לקיבוץ עלומים.
נ.צ. 2 – קיבוץ עלומים
מאפסים מד אוץ
ממשיכים דרומה על כביש 232.
שימו לב! האטו לאחר כ-ק''מ והיזהרו מהתנועה לפניכם ומאחוריכם בזמן שאתם יורדים לשטח.
1.6 ק''מ פונים ימינה לדרך כבושה, עם סימון שבילים שחור ושלט לכביש הבטון ו''דרך השישה''.
נ.צ. 3 – ירידה מהכביש
מאפסים מד אוץ
נוסעים צפון מערב על כביש/שביל כבוש ולאחר כחצי ק''מ אפשר לראות משמאל את הגדר של מכתש בארי.
0.9 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר לכיוון צפון מערב (השביל השחור פונה שמאלה ואנחנו יורדים ממנו).
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת כביש–שביל בו פונים עם הכביש מעט שמאלה לכיוון האנדרטה של גבעת יהודה.
מימין לכביש, ולאחר האנדרטה, חורשה עם שולחנות לארוחת בוקר.
2.2 ק''מ (מצטבר) צומת T כשמולו רואים את מעבר קרני על הגדר של רצועת עזה.
נ.צ. 4 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ב-T לכיוון החממות ועם השלט ל''דרך השישה''.
0.2 ק''מ האנדרטה של ה''שישה'' שלאחריה ממשיכים על הכביש-דרך שמשמאל לחממות.
0.8 ק''מ (מצטבר) כביש האספלט מתעקל מערבה לכיוון הגדר של רצועת עזה ואנחנו פונים שמאלה לדרך כורכר הנוסעת לצד הגדר שמשמאל (הגדר תוחמת את מכתש בארי).
1.0 ק''מ (מצטבר) מפרץ עצירה לתצפית על מכתש בארי (את הטיול הרגלי במכתש נשמור לעצירה הבאה).
1.4 ק''מ (מצטבר) חוזרים לכביש האספלט וממשיכים לכיוון דרום – מערב.
1.7 ק''מ (מצטבר) כביש האספלט מתעקל מערבה לכיוון הגדר של רצועת עזה.
נ.צ. 5 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל.
0.2 ק''מ צומת בו השביל הראשי מתעקל ימינה ואנחנו פונים שמאלה לצד הגדר של שמורת בארי.
0.5 ק''מ (מצטבר) חונים לפני השער הסגור לרכב של שמורת בארי – נועלים את הרכב ומומלץ לצאת לטיול רגלי בתוך השמורה המיוחדת.
מכתש בארי נוצר מסחיפה של אדמת הלס מסביב לאגן ההיקוות של נחל סחף וקירותיו מתנשאים לכ-10 מטרים גובה.
חוזרים לצומת.
0.8 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה לשביל הראשי.
1.2 ק''מ (מצטבר) נעצרים בצומת T בקצה חורשה.
נ.צ. 6 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לצד החורשה.
0.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר לתוך העצים כשמשמאל קצה שמורת בארי – קטע מקסים של נהיגה מעל המכתש.
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה, לצד הגדר של השמורה.
1.2 ק''מ (מצטבר) חולפים בצומת של שביל אדום עם שביל המסומן בכחול וממשיכים על האדום.
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה ולמטה ולאחר מכן שומרים על השביל השמאלי שלצד הגדר של המכתש.
2.2 ק''מ (מצטבר) נעצרים בצומת T על כביש אספלט.
נ.צ. 7 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על האספלט ונכנסים לחורשה עם שולחנות פיקניק וברז מים.
0.9 ק''מ עוצרים באתר השחזור של נאחביר עם מגדל השמירה, השוחות ומגדל המים.
נאחביר – שמו הערבי של קיבוץ בארי (נאחביר = בתרונות) שלאחר מלחמת העצמאות זז כ-3 ק''מ מזרחה למקומו הנוכחי ושמו שונה לבארי – על שמו של ברל כצנלסון.
1.5 ק''מ (מצטבר) נעצרים בצומת T.
נ.צ 8 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה וצפונה על כביש הבטון המנדטורי עם השלט לאנז''ק.
1.1 ק''מ כביש הבטון מתעקל ימינה.
2 ק''מ (מצטבר) הכביש מתעקל שמאלה.
2.2 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה לאנדרטה של אנז''ק.
2.4 ק''מ (מצטבר) אנדרטה עם מגדל תצפית של אנז''ק.
אנדרטת אנז''ק הוקמה לזכר חללי ''קורפוס אוסטרליה וניו-זילנד'' (ANZC ) שנפלו בקרב על עזה במלחמת העולם הראשונה עת נלחמו לצד הבריטים בכיבוש המזרח התיכון וגירוש התורכים. האנדרטה בצורת האות A, הוקמה בשנת 1967, במלאת 50 שנה לכיבוש עזה והיא צופה אל לשדה הקרב.
נ.צ. 9 – אנדרטה אנז''ק
מאפסים מד אוץ
2.4 ק''מ – חוזרים בחזרה לנ.צ. 8.
נ.צ. 8 – צומת T
מאפסים מד אוץ
0.9 ק''מ – משמאל לדרך רואים את המכרות הפתוחים של הגופרית.
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת שחור - כחול על כביש הבטון בו פונים ימינה למפעל הגופרית.
1.2 ק''מ (מצטבר) מפעל הגופרית.
הבריטים ששלטו באזור ממלחמת העולם הראשונה ועד להכרזת העצמאות של מדינת ישראל כרו גופרית בשכבות העליונות הקרקע ואף עבדו אותה במפעל שבנו בצמוד. לאחר שמיצו את הכרייה נטשו את המכרה.
נ.צ. 10 – מפעל הגופרית
מאפסים מד אוץ
חוזרים לצומת.
0.1 ק''מ פונים ימינה.
0.5 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה לכיוון המחפורות הצבאיות מתקופת הבריטים.
1 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה ומזרחה.
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר על השביל המסומן בירוק העובר בין מחפורות ישנות .
1.6 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לצומת T עם כביש אספלט.
נ.צ. 11 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרומה על כביש האספלט.
0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה לכיוון דרום – מערב על כביש בטון.
0.8 ק''מ (מצטבר) כביש הבטון עוקף מימין את עץ הארז הגדול.
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת על כביש הבטון.
נ.צ. 12 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על הכביש.
3 ק''מ פונים ימינה עם השביל - שימו לב כי המשכו של הכביש נסחף ויצר תהום מסוכן.
3.1 ק''מ (מצטבר) השביל פונה שמאלה, יורד וחוצה את נחל הבשור.
מטפסים לגדה המערבית של נחל הבשור, פונים מעט ימינה ומגיעים לכביש אספלט עליו פונים שמאלה ונוסעים לכיוון דרום מערב.
3.6 ק''מ (מצטבר) צומת (ממול רואים את הגדר של רצועת עזה).
נ.צ. 13 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום מערב.
3 ק''מ צומת על כביש האספלט.
נ.צ. 14 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה עם הסימון האדום.
3.1 ק''מ השביל – כביש מסתיים בכביש 242, מעט מזרחית לצומת כיסופים.
נ.צ. 15 – ליד צומת כיסופים
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומזרחה על כביש 242 (זהירות בעלייה לכביש!!!).
2.8 ק''מ צומת גומה בו פונים שמאלה עם כביש 232.
2.9 ק''מ (מצטבר) חולפים על פני תחנת האוטובוס מימין ופונים ימינה לכביש בטון ישן.
נ.צ. 16 – ירידה מכביש 232
מאפסים מד אוץ
0.3 ק''מ מעט לפני השערים של נחל הבשור פונים ימינה לשביל הנוסע מעל הערוץ של נחל הבשור
כאן מתחיל קטע מיוחד של נחל הבשור בו נוסעים מעל ובתוכו עד לנ.צ. 19 – שימו לב שיכולים להיות הבדלים בסיפור הדרך בהתאם לגשמים ושינויים בזרימת הנחל.
1.2 ק''מ (מצטבר) השביל מתעקל שמאלה ויורד למרכזו של ערוץ נחל הבשור.
נ.צ. 17 – נחל הבשור
מאפסים מד אוץ
חוצים את נחל הבשור ומיד פונים ימינה לשביל הנוסע מעל הגדה המזרחית של הנחל.
0.5 ק''מ השביל יורד לתוך הערוץ ונוסע בתוכו דרומה.
0.8 ק''מ (מצטבר) השביל מטפס לגדה המערבית.
1 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה את הנחל לגדה המזרחית.
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת V בו ממשיכים בשביל הימני הצמוד לנחל.
1.6 ק''מ (מצטבר) השביל יורד לתוך הערוץ.
2.3 ק''מ (מצטבר) מימין סכר הבטון של נחל הבשור.
נ.צ. 18 – סכר
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לפני קטע הבטון של הסכר ומטפסים על הגדה השמאלית של נחל הבשור – זהירות מהחלקה, בורות, נפילה לחריצים ושבילים שנסחפו.
0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה לכיוון דרום – מערב על כביש בטון.
שימו לב כי הנסיעה מעל ערוץ הזרימה אינה ברורה תמיד ויש לנסוע לכיוון דרום –מזרח.
כ- 4 ק''מ (מצטבר) פוגשים את השביל הכבוש המסומן באדום.
נ.צ. 19 – השביל האדום
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ודרום מערב על השביל האדום.
0.3 ק''מ פונים שמאלה ויורדים על סכר הבטון מעליו חוצים את נחל הבשור.
בסוף הסכר פונים שמאלה לכיוון קו המתח וקצה הצינור השחור.
0.6 ק''מ (מצטבר) שיבר (מגוף מים) מגודר.
0.7 ק''מ (מצטבר) עמוד חשמל (מספר 632) ועליו סימון שבילים כחול.
נ.צ. 20 – עמוד חשמל
מאפסים מד אוץ
השביל הכחול נכנס לתוך החורש ועובר תחת קו מתח גבוה.
1 ק''מ אגם עונתי משמאל לדרך.
1.5 ק''מ (מצטבר) עיקול חזק ימינה.
1.7 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה בפינת הגדר של חוות הבודדים ונוסעים לצד הגדר.
2.4 ק''מ (מצטבר) פונים ימנה עם קו המתח הנמוך ונוסעים מערבה עם הסימון הכחול שעל העמודים של קו המתח.
3.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T ולקו המתח הגבוה.
נ.צ. 21 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל האדום שמימין שביל קו מתח גבוה.
1.5 ק''מ השביל הופך לכביש אספלט.
2.4 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש 241 שממול מתקן גדול של מקורות.
נ.צ. 22 – כביש 241
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש 241.
3.2 ק''מ יורדים ימינה מהכביש עם השלט לנחל הבשור (לפני גדר הבטיחות).
נ.צ. 23 – ירידה מהכביש
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הכחול.
0.3 ק''מ השביל פונה ימינה לכיוון נחל הבשור.
1.1 ק''מ (מצטבר) משמאל לשביל תצפית על שחזור גשר הרכבת הישן וגדר פארק אשכול.
מי נחל הבשור והמעיינות, הנמצאים כיום בתוף פארק אשכול, שימשו את הבריטים למילוי מיכלי המים של רכבות הקיטור שנסעו מארץ ישראל למצרים.
4.5 ק''מ (מצטבר) משמאל לדרך הכבושה תל שרוחן.
תל שרוחן – תל עתיק בעל שכבות התיישבות של אלפי שנים – מהתקופה המצרית, תקופת התנ''ך ועד לימי הרומאים.
נ.צ. 24 – תל שרוחן
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על השביל הכבוש המסומן בכחול – בקטע של שבילים מהירים – זהירות למי שלוחץ בגז!
3.3 ק''מ נקודת תצפית על נחל הבשור משמאל לדרך.
6.1 ק''מ (מצטבר) בצומת השבילים פונים ימינה לבאר רבובה.
6.4 ק''מ (מצטבר) באר רבובה.
הבאר ועצי האשל מסביבה הם שריד לכפר הבדואי שהיה באזור עד לשנת 1948.
6.7 ק''מ (מצטבר) חוזרים לצומת.
נ.צ. 25 – צומת באר רבובה
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה עם השבילים המהירים לצד הבשור.
2.1 ק''מ תצפית ''מצוק הנקז'' משמאל לדרך.
3.7 ק''מ (מצטבר) השביל פונה שמאלה (היכן ששני הצינורות הגדולים חוצים מעל נחל הבשור).
6.8 ק''מ (מצטבר) גשר החבלים מששמאל לדרך – חוויה לילדים ובחורף שהנחל זורם – מרגש!
נ.צ. 26 – גשר החבלים
מאפסים מד אוץ
ממשיכים על הכחול והדרך הופכת לשביל אספלט.
1.3 ק''מ מגדל התצפית על שדה הקנה שבתוך נחל הבשור.
נ.צ. 27 – יציאה לכביש.
סוף מסלול - עד כאן כ-75 ק''מ של מסלול הטיול
ימינה לאשקלון ולתל אביב.
שמאלה לצומת צאלים, לאופקים ובאר שבע.
עדי ויזל צילם, טוביה ריינדה נהנה במושב האחורי של הסובארו והחמ נהנה מאוד לתת בגז בפורסטר (ולהקפיץ את טוביה ידידנו במושב האחורי).
רשימת נקודות הציון ברשת ישראל הישנה
נ.צ.
|
צפוניות
|
מזרחיות
|
1
|
1097705
|
105219
|
2
|
1095630
|
104106
|
3
|
1094441
|
102987
|
4
|
1096009
|
101669
|
5
|
1095238
|
100414
|
6
|
1094745
|
100030
|
7
|
1093017
|
100024
|
8
|
1093426
|
98657
|
9
|
1095424
|
98878
|
10
|
1092417
|
98544
|
11
|
1091551
|
99343
|
12
|
1090923
|
98445
|
13
|
1091818
|
95441
|
14
|
1089148
|
94346
|
15
|
1087147
|
94843
|
16
|
1088030
|
97453
|
17
|
1087995
|
97952
|
18
|
1086139
|
98916
|
19
|
1084365
|
100462
|
20
|
1084020
|
100157
|
21
|
1082264
|
99028
|
22
|
1080302
|
97628
|
23
|
1080094
|
100859
|
24
|
1076950
|
100584
|
25
|
1074317
|
101398
|
26
|
1070087
|
104474
|
27
|
1069517
|
105007
|
נקודות ציון, קובץ TWL ועוד...
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
להורדת הקובץ לחץ כאן
מפה צפונית
מפה צפונית
מפה דרומית
מפה דרומית
תגובות