שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

חוצים את רמון - מסלול אופניים

מסלול קלאסי לאביב, שמשלב הוד גיאולוגי עם פריחה מתפרצת בלב המדבר

רמת קושי: קלה מלבד מעלה רמון הטכני מאוד. רוב המסלול על דרכי 4X4 נוחות, מלבד קטע קצר בזיפזיף של ערוץ נחל רמון.
מפות: מס' 18 - מערב הר הנגב - של הוועדה לשבילי ישראל בעריכת אורי דביר.
ציוד ניווט: מגלן אספלוריסט 600
דגשי ציוד: הרבה מים, קרם שיזוף ובנדנה מתחת לקסדה למאותגרי השיער.
רכב סיוע: וולוו XC70
מקומות למנוחה: מעט מאוד: בין הסלעים לפני תחילת הירידה במעלה רמון, בצל גדות הערוצים, עץ שיטה בודד כארבעה ק''מ לסיום. למרוח הרבה קרם שיזוף ולא לצאת לדרך בימים חמים.
מזון: מבחר בתי אוכל במצפה רמון, או ארוחה עשירה ב–IBIKE בתאום מראש.
אופניים: 5 GT I–DRIVE

עופר אוגש חזר מטיול השטח סביב מכתש רמון עם תאורים מעוררי חשק על פריחה ומים במדבר, והכריע את הכף - רגע לפני שהקיץ חורך את המדבר ומבריח אותנו צפונה, החלטנו לעשות עוד מסלול דרומי אחד. טלפון לאביבה ומנחם מ–IBIKE, מלון משפחתי מכוון אופניים באזור התעשיה של מצפה רמון, עזר לנו לבנות מסלול שיתן טעימה מכל הטוב שיש לאזור להציע ולא ארוך מדי, כדי שניתן יהיה לשלב אותו עם טיול השטח, אם תרצו. המסלול מתחיל בערוצים המתונים שממערב למצפה רמון, יורד אל המכתש במעלה רמון בירידה טכנית ומדורדרת המיועדת לאמיצים ולמוכשרים בלבד (השאר יכולים לרדת את הקטעים הקשים ברגל. אין בזה בושה) ואז ממשיך לאורך הערוצים שבתוך המכתש, בין פריחת אביב לתופעות גאולוגיות מרהיבות עין.

נקודת ההתחלה היא הפניה לאזור התעשיה של מצפה רמון, מעט צפונית לכיכר הגדולה על הכביש הראשי. לחלופין, אפשר להשאיר את הרכב ליד הכניסה ל–Ibike (כמאה מטרים לאחר הכניסה לאזור התעשיה פונים שמאלה לפי השילוט וממשיכים עוד כמאה מטר עד לכניסה) שגם מאפשרים שכירת אופני הרים במקום ומציעים שרותי ''הקפצה'' (פרטים נוספים באתר ibike.co.il). ממשיכים על כביש הכניסה לאזור התעשיה עד סופו, עוברים בין הבולדרים אל שביל העפר שממשיך מערבה, וממשיכים ברכיבה בצמוד לקו הבתים. אחרי כמה מאות מטרים, מגיעים לבית עם מחסן עץ חום בחצר - זו נקודת ההתחלה של המסלול. איפוס. נ.צ 1
חפשו מימינכם, לכיוון צפון מערב, את תחילתו של סינגל שיורד לתוך הערוץ. הוא מעט מטושטש בהתחלה אך הופך לברור יותר בהמשך.
1.1 ק''מ. הוואדי בו רכבנו פוגש וואדי גדול יותר. פונים ימינה בוואדי הגדול.
2.3 ק''מ. במפגש עם וואדי גדול עוד יותר יש בית קברות ישן על כיפה קטנה משמאל. פונים שמאלה לפני בית הקברות המגודר על שביל שנצמד לגדר אירעית.
נ.צ 2
4.2 ק''מ. השביל פונה ימינה ומתרחק מהגדר. קטע ירידה מהיר וזורם, רק לשים לב לחריצי המים שהשאירו הגשמים.

5 ק''מ. מזלג שבילים. השביל הימני לוקח אותנו לכביש לבה''ד אחד, אנחנו פונים שמאלה. נ.צ 3
7.5 ק''מ. עם השביל ימינה ממש לפני הסוכות הראשונות של ''סוכה במדבר''. מיד אח''כ מצטרף לשביל סימון שבילים שחור ואנו ממשיכים ישר.
7.9 ק''מ. מפגש עם סימון שבילים אדום. אנו פונים שמאלה.
נ.צ 4
11.2 ק''מ - אנו מגיעים אל קצהו העליון של מעלה רמון, ולפנינו נפרש הנוף עוצר הנשימה של מכתש רמון. מומלץ לטפס בין הסלעים של הרכס מימיננו ולמצוא נקודה נוחה לעצירה שתאפשר לנו לגמוע את הנוף המופלא ואולי גם תה צמחים מרענן לפני ירידה של יותר ממאתיים מטר אל תחתית המכתש. שימו לב, הירידה משלבת מדרגות סלע עם דרדרת ואבנים חופשיות גדולות. אלו, בשילוב עם מצוקים וסלעים שיהפכו כל טעות לכואבת, גורמים לנו להמליץ על ירידה רגלית, לפחות בחלק מהדרך, למי שאינו רוכב מנוסה.
נ.צ 5
13.2 ק''מ. 230 מטר נמוך יותר מגיעים לתחתית המעלה. מקיפים את הגבעה השחורה שבבסיסו מימין ופונים שמאלה בשביל השחור. מכאן וכמעט עד הסיום השבילים ברובם קשים וטובים יחסית, ומגמת ירידה כללית - גם אם קלה - דואגת לכך שגם אלו שפחות בכושר יוכלו להשלים את המסלול.

19.1 ק''מ. מפגש שבילים אדום ושחור על ערוץ נחל עפיפון. השביל האדום פונה ימינה בערוץ הנחל לעבר נחל נקרות ומפער פיתם. אנחנו ממשיכים עם השביל השחור לעבר נחל רמון.

24.5 ק''מ. עץ שיטה רחב נוף ממש על השביל. אם יצאתם לדרך במקביל לחברים ברכבי שטח, זו תהיה נקודת מפגש נהדרת לארוחה קלה. בכל מקרה, זו נקודת הצל האחרונה לפני הסיום. מעט אחרי העץ נשטף השביל בשטפונות שהיו כאן בחורף ונעלם בתוך הזיפזיף של הערוץ. חפשו את המשך השביל מדרום לערוץ הנחל (מימין), הוא מופיע תוך כמה מאות מטרים, עדיין עם סימון שחור.
27.6 ק''מ. מפגש עם שביל כחול. אנחנו ממשיכים עם השביל השחור.
28 ק''מ. הסיום על כביש 40. מכאן יש שתי אופציות: להזעיק את ההקפצה (אם על בסיס חברים ואם מאנשי IBIKE) כדי לחזור למצפה רמון, או לדווש בחזרה על הכביש כתשעה קילומטרים, שכוללים את הטיפוס התלול מהמכתש למצפה רמון. במעלה עצמאות התלול. מעבר לנושא הכושר, כדאי לקחת בחשבון גם את הנושא הבטיחותי - לאורך חלק גדול מהדרך השוליים צרים ביותר - ולדאוג להצטייד מראש בנצנצים ומחזירי אור. אם החלטתם לטפס, או אם לטרמפ יקח הרבה זמן להגיע, אתם מוזמנים לדווש על הכביש לכיוון מצפה רמון כשני קילומטר עד לגב המים הגדול שליד אתר החולות הצבעוניים לרחצה מרעננת. שימו לב, המים קרררים!

מכתש רמון

מכתש רמון הוא מכתש הבליה (בניגוד למכתש שנוצר מפגיעת מטאוריט, למשל) הגדול בעולם. אורכו כ–40 ק''מ ורוחבו המירבי תשעה ק''מ. הסברה היא כי שמו נובע מהעובדה שהרומאים - romans - עברו בו כחלק מדרך הבשמים. המטייל במכתש יכול לפגוש תופעות טבע ייחודיות ומרתקות - באתר המנסרה (לא רחוק מהחולות הצבעוניים), למשל, התגבשו הסלעים בצורה יחודית בעקבות חימום שעברו על ידי סלע מגמאטי לוהט. בנוסף על כך, חתך השכבות שחשפה בפנינו חתירת הנחל בשכבות הסלע השונות חשפה מאובנים רבים, אולם וונדליזים וגניבת מאובנים איימו להרוס את מרבצי המאובנים והשילוט אליהם הוסר. בשנים עברו נוצל המכתש באינטנסיביות כמקור למחצבים שנחשפו בשכבות הסלע השונות כמו גם לקרית חול. אולם לפני כ–15 שנה התקבלה החלטה להפסיק את הכריה והפגיעה בטבע, ולשקם את אתרי המחצבות השונים. העבודה בנושא החלה בסוף שנות התשעים, ונחשבת להצלחה גדולה בתחום שיקום הסביבה.

אם הגעתם למכתש רמון עם ילדים קטנים, מומלץ מאוד לעצור באתר החולות הצבעוניים, שנמצא מימין לכביש מעט אחרי הירידה ממצפה רמון למכתש. במקום ערמות של חול צבעוני שהובאו למקום במיוחד לטובת האנשים הקטנים, כחומר גלם לעבודות יצירה שונות שיעזרו להם לזכור את הטיול למכתש - מילוי בקבוקים וציור על בריסטול (בעזרת דבק) הם רק שני רעיונות מקובלים. בנוסף יש בסמוך גב מים גדול שבד''כ מכיל מים צוננים עד לסוף האביב, והתוצאה היא נקודה נהדרת לעצירה שתעזור להעביר את הדרך לאילת.