מסלול מעגלי ביער בן שמן באורך של כ-30 ק"מ על גבי טרקטורון בעבירות קלה בשילוב אתגרי עבירות (הניתנים לעקיפה מהצד).
המסלול רחב ומהנה גם לרכב 4X4 וכמובן שגם לאופניים או אופנוע.
אבני דרך - יער בן שמן :
בן שמן, מודיעין, מצפה מודיעים, הפגודה, נחל גמזו, מצפה השניים, נחל ענבה, חרבת בית ענבה, יער הפסלים, יער בן שמן.
שיטת הניווט:
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.
בסוף הכתבה - רשימת 23 נקודות ציו ןשל המסלול וקובץ TWL להורדה.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש ב- מפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
הכנת אמצעים למסלול
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
לטרקטורון / אופנוע – ערכת תיקון פנצ'ר וקומפרסור
לרוכב - ציוד מיגון עם דגש לקסדה רכוסה
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר
מפת סימון שבילים – מפה מספר 9 (פרוזדור ירושלים)
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים
מים ומזון ליום שטח
העולם המופלא של הטרקטורונים
העולם של הטרקטורונים נחלק לשני סוגים – טרקטורונים ספורטיביים וטרקטורוני עבודה (וטיולים). כלי העבודה הנמכרים בישראל הם יותר כלים לטיולים ולנסיעה בשטח. הטובים והיקרים שבהם נוחים מאוד, נעימים לתפעול ונועדו יותר לטיולים מאשר לעבודה (ברפת או בשדה...). המנועים חזקים ומשודכים לתיבות הילוכים אוטומטיות, המתלים ארוכי מהלך ובעלי יכולת ספיגה ושיכוך מעולה, המושבים רחבים ונוחים גם לאחר רכיבה של יום ארוך, הכידון מתוגבר במנוע חשמלי , כננת, פנסים כפולים, תאים ותיקים ועוד תוספות הם סטנדרט בכלים היקרים יותר.
טרקטורון הוא כלי המשרה בטיחות על הרוכב (בטח ובטח בהשוואה לאופנוע אצל רוכבים מתחילים) ומעטפת הביצועים שלו רחבה ומאפשרת נסיעה מהירה בשטח או ''תיקול'' מכשולים קשים גם אצל רוכבים חדשים.
אבל שימו לב היטב – חריגה ממעטפת הביצועים יכולה להיות
קטלנית. הטרקטורון מעניק לרוכב אווירת בטיחות ויכולות גבוהה מאוד ומאוד מפתה להתקרב (וחס וחלילה לחרוג) מיכולות הרוכב והכלי.
זכרו תמיד כי טרקטורון הפוך מסוכן הרבה יותר מאופנוע שנפל (בגלל התצורה והמשקל הכבד) ואף מג'יפ שהתהפך או נתקל בעוצה במכשול (בגלל שאין בטרקטורון הגנה היקפית ואין חגורות בטיחות ושאר אמצעים טכנולוגיים).
הכירו את הכלי עליו אתם רוכבים, השתתפו בהדרכות רכיבה, צברו ניסיון ברכיבה והצטיידו בציוד מגן מעולה! – כאן אין מקום לפשרות!!! קסדה – סגורה ורכוסה, מגן גוף, מגפיים, מגני מרפקים וברכיים הם האביזרים הבסיסיים ליציאה לשטח עם טרקטורון.
שימו לב ורכבו בזהירות בהתאם למגבלות שלכם ושל הטרקטורון! טרקטורון זה ממש כייף בשטח!!
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול ב
עבירות קלה ומשולב בקטעי עבירות בינוניים שכולם ניתנים למעקף מימין או משמאל.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות (מאותו סוג) וציוד גרירה וחילוץ מתאים לרכבים המשתתפים.
מסלול הטיול אינו עובר בתוך
שמורות טבע אך רובו על שבילים בתוך יער של קק''ל ובשטחים שיש לשמור עליהם, חלקו נוסע לצד שדות מעובדים - יש להקפיד על נסיעה על השבילים המסומנים או על השבילים הברורים בשטח. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אין באזור זה מגבלה של
שטחי אש של צה''ל ואפשר לטייל במסלול בכל ימות השנה.
תחילת המסלול:
בצומת הכניסה למצפה מודיעין (מודיעים) על כביש 443 מזרחה לכיוון העיר מודיעין.
למי שמגיע על כביש 1 מכיוון תל אביב מומלץ לרדת במחלף לכיוון כביש 443 עם השילוט ל
מודיעין ולאחר כ-3 ק''מ לפנות ימינה עם השלט הקטן למצפה מודיעין (זה הצומת הראשון ימינה מהמחלף).
אפשר גם לרדת במחלף הבא –
מחלף בן שמן, לפנות שמאלה לכיוון מודיעין, לחצות את צומת מודיעים (גמזו וכפר דניאל) ולפנות ימינה בפניה הראשונה עם השלט הקטן למצפה מודיעין.
מי שמגיע מכיוון ירושלים על כביש מספר 1 יורד במחלף בן שמן מזרחה, חוצה את צומת מודיעים ופונה ימינה למצפה.
נ.צ. 1 – צומת הכניסה למצפה מודיעין
מתחילים ומאפסים מד אוץ
מצומת מצפה מודיעין נוסעים על האספלט דרומה לתוך יער בן שמן.
0.25 ק''מ צומת V בו פונים ימינה עם האספלט (שמאלה הכביש מטפס למצפה מודיעין).
0.6 ק''מ (מצטבר) ''צומת הפגודה'' בו ממשיכים ישר על האספלט (ועוד נחזור לכאן).
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל כורכר משמאל (סימון של שביל ישראל – כחול, לבן וכתום).
נ.צ. 2 – צומת כביש/ שביל
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים דרומה על דרך עפר לבנה וממשיכים ישר לדרך ההופכת לחומה.
0.1 ק''מ צומת שבילים קטן בו פונים שמאלה ומיד ימינה על שביל משובץ בסלעים בכיוון מטה.
0.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לערוץ נחל גמזו ופונים ימינה עם סימון שבילים כחול.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T עם שביל כבוש לבן בו פונים שמאלה עם סימון שבילים ירוק.
1.3 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים מרכזי, מפגש סימון שבילים ירוק ושחור ולפנים מתקן מגודר של מקורות.
נ.צ. 3 – צומת שבילים מרכזי
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ומימין למתקן של מקורות לעבר שתי העליות שלפנים.
0.2 ק''מ שתי עליות קצרות וחדות שאפשר לעקוף אותן משביל מימין.
ממשיכים ישר ומעט ימינה בין עצי הזית ומתחברים לשביל המרכזי.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים קטן (ישר וימינה אפשר להתחבר לכביש אספלט לכיוון גמזו).
נ.צ. 4 – צומת שבילים קטן
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ונוסעים על השביל המרכזי . .
0.5 ק''מ חולפים ישר על פני פנייה שמאלה ופונים ימינה בצומת לשביל המטפס על התל שמימין.
0.7 ק''מ (מצטבר) נעצרים בראש התל עליו ממוקם - מצפה השניים ומעלות יונתן.
זו נקודה תצפית בגובה של 161 מטרים מעל פני הים ממנה אפשר לראות דרומה לנשר, לוד רמלה, מערבה לתל אביב וישובי מישור החוף ומזרחה רואים את המגדלים של מודיעין.
למרגלות הגבעה המושב גמזו - כאן נבלמו הכוחות הירדנים במלחמת העצמאות בדרכם ללוד ולבן שמן. בקרב, בשנת 1948, נהרגו אברהם צבי באום ומרדכי הס שעל שמם ''מצפה השניים''. בקיץ 2006 נוסף לתצפית גלעד הנצחה ליהונתן איינהורן אשר נפל במלחמת לבנון השנייה בקרב של הצנחנים ב עיטה א-שאב.
נ.צ. 5 – מצפה השניים
מאפסים מד אוץ
יורדים כלעומת שבאנו (שומרים על השביל הימני).
0.2 ק''מ צומת T בו פונים ימינה.
0.4 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה.
1.1 ק''מ (מצטבר) חוצים ישר ודרומה צומת שבילים גדול.
1.25 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה (עם שביל ישראל) ושומרים על השביל הראשי.
2 ק''מ (מצטבר) צומתV בו פונים שמאלה ובצומת הקרוב (50 מטרים) שוב שמאלה עם סימון שביל ישראל (עד סוף הקטע בנ.צ. 6) ושומרים על השביל הראשי כלפי מעלה.
2.7 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה ולמעלה (את הטיפוס הסלעי הקצר והמאתגר אפשר לעקוף עם השביל שמשמאל).
2.9 ק''מ (מצטבר) השביל חוצה את ראש הגבעה ומתחיל לרדת למטה דרומה (אפשר לראות את מחלף ענבה בכניסה המערבית למודיעין).
3.1 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה.
3.2 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה ומיד שמאלה.
3.4 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים.
נ.צ. 6 – צומת שביל ישראל
מאפסים מד אוץ
פונים חזק שמאלה ולמטה.
0.2 ק''מ צומת מרובה בשבילים בו פונים חזק ימינה עם סימון שביל ישראל.
0.55 ק''מ (מצטבר) צומת בקצה הירידה (השטח נפתח) בו פונים ימינה.
0.75 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים שמאלה ולמעלה לכיוון הגבעה של חרבת בית ענבה.
1.1 ק''מ (מצטבר) לאחר שעוברים את שיא הגובה פונים שמאלה בצומת לשביל צר.
1.15 ק''מ (מצטבר) ממשיכים בירידה עד צומת T.
נ.צ. 7 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ב- T וממשיכים לרדת.
0.3 ק''מ צומת T למרגלות הגבעה בו פונים שמאלה.
0.35 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה לשביל חום צר העולה ויורד על תלוליות עפר (מעט לפני הצומת אליה ירדנו לפני הטיפוס על הגבעה).
0.5 ק''מ (מצטבר) צומת קטן בשדה בו פונים שמאלה.
0.7 ק''מ (מצטבר) מתחברים לשביל הראשי.
נ.צ 8 – שביל ראשי
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הראשי (באופק רואים את מודיעין).
0.4 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר (ימינה).
0.7 ק''מ (מצטבר) השביל יורד לערוץ הנחל וממשיכים בתוך הערוץ (מתעלמים מהשבילים הנוספים היוצאים ממנו ימינה ושמאלה).
0.85 ק''מ (מצטבר) צומת גדול עם שביל כבוש לבן כשמשמאל שרידים של מבנה עתיק.
נ.צ. 9 – צומת
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר ולמעלה בשביל הצר על הגבעה שמשמאל המבנה העתיק.
0.25 ק''מ פונים שמאלה לצד הגדר שמשמאל והשדה המעובד (לפעמים) שמימין.
1 ק''מ (מצטבר) שער/פתח בגדר בפינה הצפון מזרחית של השדה.
נ.צ. 10 – פתח בגדר
מאפסים מד אוץ
ממשיכים ישר במעלה הערוץ הרחב, חוצים את האוכף (באופק מגדלי מודיעין) ויורדים באותו כיוון.
0.55 ק''מ פוגשים את השביל שתחת הגבעה שמנגד.
נ.צ. 11 – שביל
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על השביל.
0.6 ק''מ חוצים פתח בגדר ומגיעים לצומת T בו פונים שמאלה לכיוון הכביש.
0.9 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לכביש אספלט.
נ.צ. 12 –כביש
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה על כביש האספלט.
0.1 ק''מ חולפים על צומת הכניסה לחווה האקולוגית ''חווה ואדם''.
0.45 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה לשביל.
0.9 צומת T בו פונים ימינה ומיד מגיעים לצומת עם פנייה שמאלה.
נ.צ. 13 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה על הכביש לכיוון ''מצפה מודיעין''.
0.45 ק''מ צומת בסוף כביש האספלט בו פונים שמאלה.
0.85 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים ימינה.
1 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה ל''גן הפסלים'' עם סימון שבילים כחול.
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה.
2 ק''מ (מצטבר) צומת (בהמשך רואים את כביש 443).
נ.צ. 22 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לשביל המתעקל בהמשך ימינה ושמאלה.
0.5 ק''מ צומת בו ממשיכים שמאלה על הראשי.
0.85 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה.
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.
1.3 ק''מ (מצטבר) צומת T (בין נ.צ. 5 לנ.צ. 6).
נ.צ. 14 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה בצומת T.
0.1 ק''מ פניה חדה ימינה לשביל צר חום.
0.35 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה ומעט בעליה.
1 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה.
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת קטן.
נ.צ. 16 – צומת קטן
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולכיוון העלייה.
0.1 ק''מ פונים שמאלה בעלייה לכיוון קו המתח הגבוה ונכנסים ל''יער איטליה''.
רק 2,300 ק''מ מפרידים בין ירושלים לרומא ויער בן שמן באמצע (''כמעט באמצע'' : כ-50 ק''מ מירושלים וכ- 2,250 ק''מ מרומא).
0.4 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה עם סימון השבילים הירוק.
0.8 ק''מ (מצטבר) עיקול חד שמאלה (ושביל מתחבר מימין) בו פונים שמאלה עם הסימון הירוק.
1.2 ק''מ (מצטבר) השביל מסתיים בצומת T.
נ.צ. 17 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ב-T לצד קו המתח.
השביל מתעקל ומקיף שדה מעובד.
0.5 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה ומעט בעליה ולאחר כ-20 מטרים צומת T נוסף בו שוב פונים שמאלה.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T על שביל כבוש לבן.
נ.צ. 18 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה לשביל הלבן ומיד שמאלה לשביל בירידה בתוך היער .
0.35 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד ימינה בירידה.
0.8 ק''מ (מצטבר) חוצים שביל לבן (סימון שבילים שחור) ומתחילים לטפס.
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה ומלמעלה (לא בפניה החזקה שמאלה).
1.5 ק''מ (מצטבר) ממשיכים על השביל הראשי.
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים.
נ.צ. 19 – צומת
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ומיד בצומת V ימינה.
0.3 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה.
0.4 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה על השביל הלבן.
0.6 ק''מ (מצטבר) צומת T עם כביש אספלט.
נ.צ. 20 – צומתT
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה ב-T על האספלט.
0.5 ק''מ צומת אספלט.
נ.צ. 21 – צומת אספלט
מאפסים מד אוץ
פונים ימינה ולמטה על השביל הראשי.
0.65 ק''מ צומת בו פונים ימינה לשביל משני.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T.
נ.צ. 15 – צומת T
מאפסים מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון ''הפגודה''.
0.3 ק''מ הפגודה –
מתנה של העם התאילנדי לעם ישראל ביובל – 50 שנים למדינת ישראל.
0.45 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה לכביש אספלט.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת מצפה מודיעין.
נ.צ. 23 – צומת מצפה מודיעין.
סוף מסלול - עד כאן כ-30 ק''מ של מסלול הטיול
ימינה לכביש 443 לכיוון מודיעין.
ברמזור הקרוב, בצומת הכניסה למתקן אדם, אפשר לבצע פניית פרסה שמאלה ולחזור לכביש מספר 1 ולכביש 6.
להתראות בטיול הבא...
רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה:
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1150997 |
145898 |
2 |
1150295 |
145792 |
3 |
1149510 |
145095 |
4 |
1148897 |
144895 |
5 |
1148600 |
145095 |
6 |
1146174 |
145587 |
7 |
1145425 |
145309 |
8 |
1145816 |
145756 |
9 |
1145753 |
146472 |
10 |
1145592 |
147275 |
11 |
1145909 |
147670 |
12 |
1146523 |
147303 |
13 |
1146475 |
146598 |
14 |
1146706 |
145858 |
15 |
1147136 |
145436 |
16 |
1147571 |
145781 |
17 |
1148106 |
146113 |
18 |
1148144 |
146447 |
19 |
1149281 |
147314 |
20 |
1149611 |
147617 |
21 |
1149594 |
147116 |
22 |
1150542 |
146267 |
23 |
1150456 |
145939 |
קובץ TWL לתוכנת NAVIGUIDE
ה
קואורדינאטות המצוינות הן
ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי
GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קישור להורדת קובץ TWL ל-GPS ולתוכנות ניווט
תגובות