אופנועים / טרקטורונים > כתבות טרקטורונים

הבוס - טרקטורון SBS קאן אם קומנדקאר 1000 CAN AM

קאן אם מצטרפת בעוצמה לחגיגה הצד-לצד SIDE BY SIDE הספורטיבית.
אריאל אלסיבוני, וולקור - קנדה

''עוד מאה כוחות סוס לא היו מזיקים'' היא הצהרה מקובלת – ובד''כ נכונה – במערכת. אבל לפעמים ההצהרה הזו מיותרת לחלוטין. אפילו מבחינתי. ואני חייב להודות – שכשנכנסתי בפעם הראשונה לקומנדר ותקעתי כהרגלי את הרגל עד הפח, ממש הופתעתי. הפתעה מהסוג שאני ואתם אוהבים.  

חגיגת מכירות

גיסו של הטרקטורון – רכב העבודה הדו שימושי (side by side בלע''ז, צל''צ ברשת''ב) – עובר מהפכה של ממש בשנים האחרונות. הוא הופך חזק יותר, נמוך יותר, רחב יותר, מפנה את יכולת ההעמסה לטובת יכולת ספורטיבית וגרף המכירות נוסק, לא מאפשר לקאן אם להעלים עין מהתופעה.
נראה כאילו מהנדסי החברה החלו את תכנון הקומנדר מהמנוע, נאמנים לגישת ה''הכי חזק'' שמאפיינת אותם. העובדה כי חברת רוטקס בבעלותם, הקלה מאוד על המלאכה, ובגורל עלה מנוע V-טווין בנפח 976 סמ''ק. בכל ראש נמצא ארבע שסתומים וגל זיזים בודד. הקירור הוא באמצעות נוזל, הזנת הדלק באמצעות הזרקה ומנין כוחות הסוס עומד על 83. נייס. על הקשר בין הנהג למנוע אחראית מצערת-על-חוט וכל השישו ושימחו הזה מועבר דרך תיבה רציפה (גבוה, נמוך, סרק והילוך אחורי) לארבעת הגלגלים (עם דיפ' ויסקוזי מוגבל החלקה מלפנים) או רק לאלו האחוריים, עם שליטה חשמלית מתא הנהג. וכשיחידת ההנעה הכי חזקה בעסק באמתחתם, התפנו בקאן-אם לטפל בשאר הכלי.
שילדה חדשה ומאסיבית (הצינורות הראשיים בקוטר שני אינץ') נתמכת בעצמות עצה כפולות מלפנים וזרועות עוקבות מאחור, כולם בעלי מהלך מכובד של 254 מ''מ. על העצירה מופקדים שלושה דיסקים מאווררים בקוטר 214 מ''מ הנלפתים על ידי קליפרים כפולי בוכנות. המשקל עומד על 585 ק''ג וב''ארגז'' מותר להעמיס עוד 272 ק''ג. זה נותן לנו יחס הספק משקל שהוא יותר באזור של איוו ופחות של ג'ון דיר.   מהעיצוב החיצוני, שתואם את הקו המשפחתי, אתם יכולים להתרשם לבד, מבפנים קובע הקומנדר אמת מידה חדשה בקטגוריה. זה מתחיל עם מושבים תומכים ברי הזחה (אותם ניתן לפרק בקלות ולהשתמש בהם ככורסא) וההגה המתכוונן. ממשיך בלוח השעונים הנאה ונחתם באווירה כללית של מכונית לשטח ופחות טרקטורון עבודה מוסב כמקובל בקטגוריה.

חגיגת מכירות

חגיגת גז

נהיגת המבחן בוצעה במרחבים המושלגים של קנדה. זאת אומרת, בחורף הם מושלגים. קיץ עכשיו, ואנו מתפתלים בין גזעי עצים אדירים ומאיימים למראה. השביל יבש, מהודק, אך מרוצף באבנים קטנטנות ואבק, ואני כאמור עם רגל ימין עד הרדיאטור. כשאתה נוהג ככה, הקומנדר מרגיש כאילו הוא פר פמפלוני. הדחף שהמנוע מייצר החלטי, חד משמעי ומחייב ריכוז על השביל הצר. הגיר הרציף שומר אותו בתוך רצועת הכוח, מייצר תאוצה לא מוכרת בעולם הצל''צים. ותאוצה שלא נקטעת מתורגמת למהירות. הרבה מהירות.

חגיגת גז

אבל כוח הוא כלום בלי שליטה(או כל קלישאה הוליוודית אחרת). מנוע חזק מחייב יכולת גבוהה מהשלדה, מהמתלים, מהבלמים ומההיגוי. מהנדסי קאן-אם דברו על השראה מעולם מכוניות הראלי (הסיטרואן C4 WRC וסבסטיאן לואב חזרו הדהדו במהלך כל ההשקה), אבל כאן, על השביל דל האחיזה בין העצים, מתקשה הקומנדר לכסות את הצ'ק. אני בגרסת ה-1000 הרגילה (בניגוד ל-X שנהנית מבולמי פוקס, מוטות יצוב מעובים וצמיגים נמוכי חתך) והקצב האגרסיבי מאיר את מגבלות הקומנדר באור קשה וחד – הבלמים חסרי נשיכה ולא לינאריים גם אם עוצמתם מספקת; נעילת גלגלים מבלבלת את התיבה הרציפה ויוצרת השהיה בחזרה אל הגז; המתלים מעט רכים מדי והצמיגים גבוהי החתך מתקשים לעמוד בעומסי צד; ההגה מהיר כראוי אולם בתחילת ההפניה אינו מדויק וחמור מכל – הקומנדר סובל מכיול הנוטה בכבדות לתת-היגוי. הוא מצוייד במערכת אנטי-דייב, שאמורה למנוע שקיעת חרטום בבלימה. זה אומנם עוזר לשמור את הגחון גבוה מעל האבנים גם בבלימה, אך מקשה על העברת משקל קדימה כדי להלחם בתת ההיגוי הבסיסי של הקומנדר, מאלץ אותי לאמץ סגנון נהיגה חוליגני בסגנון טרקטורונים, המתבסס על היגוי יתר תחת כוח. זה מוי-כיף, אבל לא רהוט ופוגע בקצב. סיבוב קצר על ה-X הספורטיבי הבהיר כי היכולת אומנם גבוהה יותר, אך הבעיות הבסיסיות עדיין שם. מי שלא חייב את הכי גדול ימצא פרטנר מעניין בגרסת ה-800, שמציעה קצת פחות כוחות סוס
(17) וטירוף בחבילה הרבה יותר מאוזנת והגיונית.

כצפוי, הקומנדר לא נתקל בבעיות במסלול העבירות שבנו הקנדים במיוחד לרגל ההשקה. הצלבות מדורדרות בסגנון ישראלי לא פגשנו שם, אך נראה כי מערכת ההנעה עובדת היטב. ואם הזכרנו את ישראל, נראה כי החום האדיר שמפיק המנוע בנסיעה איטית יטגן את רגלי הנוסעים. תעלת האוורור שרצה לאורך הקומנדר, לא מתפקדת היטב בנסיעה איטית.
אחרי ההתרשמות הראשונית ואחרי שנציג העיתונות הרוסית חיבק עץ וזה האיטלקי הופך את אחד מכלי ההדגמה, שאלתי את  מנהל המוצר האם הוא לא חושב שהקומנדר צר וגבוה מדי. הוא הסביר שרוחב השבילים באירופה ורוחב הטנדרים (עליהם מעמיסים האמריקאים את הכלים הללו) מנע מהם לייצר כלי עם מפסק רחב יותר.   לאור החששות החלטתי, כעיתונאי יסודי, לבדוק גם את כלוב ההתהפכות – ואחרי שהצלחתי להתגבר על המושב שהתנתק ממקומו והשאיר אותי תלוי על חגורת הבטיחות, אני יכול לדווח כי לכלוב שלום וכי ביצע את תפקידו נאמנה.

חגיגת סיום

בסופו של יום, תפקיד הכלים הללו הוא לספק פאן, כשיכולת העבודה היא בעיקר תרוץ. המנוע האדיר דואג לכך שאת המשימה הזו ממלא הקומנדר במלואה, ולעזאזל הזוטות. אנחנו מהמרים כי זו תחילתו של מרוץ חימוש, ועד אז – שימו גז!  

חגיגת סיום

המפלצת מהביצה

במסגרת השקת הקומנדר הציגה קאן-אם את גרסת ה-MR של האאוטלנדר. מדובר בטרקטורון ייעודי למרוצי ביצות הפופולריים בארה''ב. על האאוטלנדר 800 המוכר הוסיפו מתלי אוויר המאפשרים את הגבהת הגחון בלחיצת כפתור. על הגלגלים יושבים  צמיגי 30 אינץ' אדירים בעלי פרופיל אגרסיבי ומערכת יניקת האוויר והמקרן טיפסו לגובה הכידון.
התחושה תוך חציית אגני בוץ אדירים לא פחות ממדהימה. הטרקטורון המגודל מכניע בקלות אתגרים שהיו מסתיימים בתקיעה וחילוץ עם כל טרקטורון אחר. חוויה. מתי אצלנו? אחרי המבול.

המפלצת מהביצה

קאן-אם קומנדר 1000

מנוע
מנוע וי טווין 976 סמ''ק
הספק 83 כ''ס
מומנט לא נמסר
מידות
מידות אXרXג 300X148X182
מרווח גחון 279 מ''מ
משקל 585 ק''ג
מתלה קדמי עצמות עצה כפולות
מתלה אחורי זרועות עוקבות
מהלך מתלה 254 מ''מ
בלמים דיסקים מאווררים
בטיחות חמישה כוכבים
במבחן אלסיבוני

תגובות

3 תגובות

1

גלעד4X4

31 באוגוסט 2010 ב 08:56

נראה טוב

נראה טוב, נשמע מאכזב משהו, מתי מגיע לארץ וכמה יעלה ?

2

אזרח

31 באוגוסט 2010 ב 14:22

אבניר - מתי וכמה?

מתי זה מגיע וכמה זה עולה?

3

אורח/ת

13 ביוני 2011 ב 23:26

מחירים

רציתי לדעת איפה אפשר להשיג בארץ וכמה עולה קומנדקאר 1000 CAN AM
או כלי אחר ששמתי עליו עיןן ומאוד הייתי רוצה אותו , TERYX בעל 4 מקומות .