שטח 4X4 > כתבות > ספורט מוטורי

ביג דאי! עם אלון דאי בוולנסיה

זה התחיל במסלול הקארטינג בנחשונים לפני 9 שנים. והיום הוא נוהג על המסלולים הגדולים בעולם באליפות גרמניה פורמולה 3, אלון דאי גדל על הפורמולה הנכונה

אחרי שזכה בשנת 2009 באליפות אסיה למכוניות פורמולה רנו, החליט הנהג הישראלי, אלון דאי, לעלות כיתה. בית הספר שנבחר להמשך הלימודים הוא אליפות גרמניה במכוניות פורמולה 3 והקבוצה בה הוא התחרה ב-2010, עונת הבכורה שלו, היא קבוצת Performance שבסיסה בסילברסטון אנגליה.
‘‘זה מדהים לראות את אלון נוהג ברמה כה גבוהה בהתחשב בעובדה שהוא מגיע ממדינה שאין בה מסלולי מרוצים או מכוניות מסלול’‘ אומר לי בובי איסזדה, הבעלים של הקבוצה ומהנדס המרוצים של אלון כאשר נפגשנו במסלול ריקארדו טורמו בולנסיה שבספרד.
מטרת הנסיעה לולנסיה היא יום אימונים אחד בקבוצת פרפורמנס ויום נוסף בקבוצה בה הוזמן אלון לנהוג בעונה הבאה, קבוצת HS Technic אשר זכתה באליפות גרמניה בעונה האחרונה.

קר בחוץ, חם בפנים

מזג האוויר החורפי והקריר של ולנסיה מסתכם ב-18 מעלות ביום, ללא גשם, עננים או סערות כפי שפקדו את ישראל ביום בו טסנו לספרד. אבל אלון דאי בן ה-19 מאשדוד, חולה. ‘‘לא, אין לי חום (עדיין) אבל אני מרגיש מוזר ורוצה לישון’‘ אמר לי אלון והוסיף: ‘‘אבל אין צורך לדאוג יתר על המידה, כאשר אגיע למסלול, המצב ישתפר’‘.
צוות המכונאים והמהנדסים עושה את דרכו לולנסיה מאנגליה ומשבדיה. ממש קיבוץ גלויות. המשאית עם המכוניות וכל הציוד הלוגיסטי הגיעה כבר למסלול ריקארדו טורמו והציוד פורק ממנה וסודר במוסך שהוזמן על ידי הקבוצה.
21 נהגים מאליפות גרמניה ואנגליה לקחו חלק ביום האימון בו השתתף גם אלון דאי. ‘‘המטרה היא להיות ראשון בין הנהגים באליפות גרמניה ואם אפשר, להביס גם כמה נגהים מהאליפות האנגלית למרות שהם נוהגים במכוניות מפותחות יותר מהמכונית שלי’‘ אומר אלון כאשר הוא מתכונן לעלות על המסלול.
הבעיה היחידה בשלב הזה היא מצבו הבריאותי. אחרי לילה ארוך ושינה רצופה של קרוב ל-16 שעות, הוא לא ממש התאושש וקיים חשש שחום גופו יעלה וישבש את התוכניות.

קר בחוץ, חם בפנים

דבקות במשימה

התוכנית הכללית השתנתה. במקום יומיים של אימונים, נותר רק יום אחד וזאת לאחר שקבוצת HS ביטלה את בואה ברגע האחרון בשל בעיות טכנולוגיסטיות. אברהם, אביו של אלון שמשמש כמנג'ר שלו, מנסה לגבש אפשרות ליום אימונים נוסף עם פרפורמנס אבל נתקל בקשיים כי הקבוצה זימנה שני נהגים נוספים לאימונים באותו שבוע בולנסיה. ‘‘גם אם באנו ליום אחד, דיינו. העיקר שאלון ינהג וישמור על הרמה הגבוהה שלו’‘ אומר אברהם ומקווה שמצבו הגופני של אלון ישתפר והנהג המבטיח יוכל למצות את הפוטנציאל הטמון בו.
צוות המכונאים מתנפל על המכונית ומבצע את כל הפעולות הטכניות להכנתה לנסיעה. ככל שנוקפות הדקות לקראת המקצה הראשון (מתוך ארבעה שנקבעו לאותו יום) שיימשך כשעה, עולה המתח במוסך. המכונאי הראשי של אלון, אנגלי חביב בשם קלוגי, בעל ניסיון גם בפורמולה 1, נראה רגוע ברגעים האחרונים.

דבקות במשימה

 ‘‘יש לו מנוע חדש במכונית ולכן הוא יבצע הקפת בדיקה ויחזור לרחבת הטיפולים. אם הכול יעבור כשורה, נשחרר אותו מיד למסלול והוא יוכל לסחוט את המכונית כפי שצריך’‘ מסביר בובי, מהנדס המרוצים של אלון.
כמו כיתה של חיילים מאומנים ומיומנים, כך פועלים כולם במוסך של פרפורמנס. איש איש ותפקידו. אין רגע דל לאף אחד. גם כאשר המכונית של אלון על המסלול, ממשיכים המכונאים ללוות אותו מעמדת השליטה והבקרה תוך קשר רדיו רצוף בינו לבין בובי.
חבשתי את אוזניות הרדיו והקשבתי לשיחה. בובי שאל סדרה של שאלות טכניות על מצב המכונית ואחרי שניות קצרות, הגיעו התשובות של אלון. חדות, מדויקות, אינפורמטיביות. הבחור מכיר את המכונית בצורה נפלאה ושולט בה ביד רמה.
הוא מודע לכל העבודה שהושקעה במכונית ויודע מה המשימה שמונחת לפניו. עכשיו זה הזמן שלו.

החממה של האלופים

הדרך הטובה ביותר ללמוד על איכויותיו של נהג היא דרך השתתפותו באליפות שבה המכוניות זהות לחלוטין. כאלה הן מכוניות הפורמולה 3 באליפות גרמניה. למרות שהמנועים מגיעים משני יצרנים שונים (פולקסוואגן ומרצדס) המפרט הטכני זהה וההספקים זהים. גם מבחינה אירודינמית והצמיגים יש זהות מוחלטת בין המכוניות ומכאן שאיכות הנהג משפיעה בצורה ניכרת וניסיונו האישי חשוב לא פחות.
בעונה הראשונה בגרמניה, אחרי זכייתו באליפות אסיה בפורמולה רנו, נדרש אלון להתרגל למכונית חדשה ולצוות אחר שמטפל בה ובו. הוא סיים את העונה במקום תשיעי מתוך 23 נהגים שהשתתפו בה וחלקם נוהגים בה כמה עונות. קבוצתו זכתה במקום השלישי באליפות ואלון תרם לכך רבות.  האליפות הזאת שנוסדה ב-1954 ראתה שמות גדולים בעבר והצמיחה כוכבים בעלי שיעור קומה עולמי כמו מיכאל שומאכר וניק היידפלד, נהגי הפורמולה 1 המפורסמים.

החממה של האלופים

אלון יודע שעכשיו זה הזמן לפרוע את השטרות ולממש את הפוטנציאל ואת הניסיון שצבר. ‘‘אני צריך לעבור עוד עונה אחת בגרמניה לפני שאתקדם לסבב האירופי’‘ אומר אלון. השאיפה האישית שלו היא להיות אלוף עולם בפורמולה 1 והוא לא חדל לחלום. ‘‘על מנת הגיע להישגים, אתה צריך לחלום ולהאמין שהוא יתגשם’‘ אומר בובי איסזדה, מנהל הקבוצה שלו. ‘‘אם אלון חולם על זה כל הזמן, האפשרות שהחלום יתגשם, קיימת.’‘  

וירוס הנהיגה או וירוס השפעת?

באותו יום במסלול ריקארדו טורמו, נשא אלון את שניהם. וירוס הנהיגה החיובי גרם לו להיות המהיר מכולם על המסלול. בראש ובראשונה הוא היה מהיר בהשוואה לגארי טומפסון, נהג מרוצים מאירלנד שמשתתף באליפויות ביפן ואשר נהג באותו יום על המכונית השנייה באותה קבוצה של אלון. במקצה השני, קבע אלון את התוצאה הרביעית בטיבה על המסלול מבין כל הנהגים גם יחד ושיפר את התוצאה שלו עצמו שנקבעה לפני שנה עת ערך את האימון הראשון שלו בולנסיה. ‘‘התוצאה שלו מרשימה ביותר. צריך לראות את פילוח הזמנים ולשים לב שלמרות שמדובר בהקפה המהירה ביותר שלו, הוא לא קבע את הסקטור המהיר שלו באף מהסקטורים באותה הקפה’‘ אמר בובי כשהביט בדפי הנתונים שהגיעו ממערכת ניהול הזמנים של המסלול.
אלון סיים את המקצה השני וניגש אל צג התוצאות וחיוך התפשט על פניו. ‘‘אני אהיה ראשון בין ‘‘הגרמנים’‘, בוודאות’‘ הוא הבטיח. העובדות הראו שהוא גם קיים. לא רק הנהגים באליפות גרמניה ראו את זנב מכוניתו, אלא גם כמה נהגים מהסבב האנגלי שלא הצליחו לייצר זמנים טובים ממנו פרט לשלושה אשר נהגו במכוניות עם צמיגי פיתוח שאיפשרו להם להיות מהירים יותר.

וירוס הנהיגה או וירוס השפעת?

בתום שעתיים של נהיגה על מסלול עמוס במכוניות, הכריע וירוס השפעת את אלון. גם ארוחת צהריים ומנוחה בתא המגורים של הנהגים בתוך המשאית של הקבוצה, לא סייעו לו להתאושש והוא נראה מותש וחיוור. ‘‘אני לא חושב שהוא יוכל להמשיך בקצב הזה. אני אתן לו לנוח ולישון כמה שאפשר ואקרא לו לצאת לדקות האחרונות של המקצה’‘ אמר בובי לאביו של אלון שהיה מודאג לנוכח מצבו הבריאותי.
אברהם לא היה האבא היחידי שבא לבדוק מקרוב את המצב של הבן שלו באותו יום. גם אלוף העולם בראלי, הספרדי קרלוס סאינז היה שם ועקב אחרי הביצועים של בנו הצעיר שמתחיל את דרכו בפורמולה רנו. ‘‘זה לא משנה מי אתה ומה עשית, אנחנו בתפקיד של אבא כל הזמן’‘ אומר לי אברהם כשאני מספר לו על סאינז.

תחום אפור

אורות הזרקורים מציפים את מרוצי המכוניות עצמם אולם הפעילות בפגרה שבין העונות, היא תחום אפור שלא ממש זוכה לחשיפה וסיקור. רק האנשים המעורבים בתעשייה מבינים כי הרצינות והאחריות שבה פועלים אנשי הקבוצות והנהגים בעת האימונים בפגרה, זהים ואולי אף גדולים יותר מאשר במרוצים.
זאת הדרך ללמוד ולהשביח את כל המערכת כולה. המכונאים לומדים את המכונית והנהג. הצוות לומד לתפקד בצורה יעילה יותר והנהג לומד את העבודה בתוך הקבוצה. גם הביצועים על המסלול נלמדים ומתוחקרים עד לפרט האחרון וכמו במקרים רבים, גם הפעם התגלו דברים חדשים וגם תקלות נדירות (במכונית של גארי טומפסון) שמאפשרות ללמוד כיצד להימנע הן בהמשך.
מסלול ריקארדו טורמו היה עמוס במכוניות ועשרות אנשי צוות מכל רחבי העולם. כל מי שנסע על האוטוסטראדה המובילה מולנסיה למדריד באותו יום, יכול היה לראות לרגע מרחוק את המכוניות שטסו על המסלול אבל את המאמץ והזיעה ראו רק ברחבת הטיפולים, גם את החיוכים בסופו של יום.

תחום אפור

תגובות

11 תגובות

1

אורח/ת

21 בדצמבר 2010 ב 10:01

גאווה לאומית

כתבה מעולה, כמו שבועז יודע לעשות הכי טוב, אין עליו, אלוף. חבל שהספורט הניצפה ביותר בעולם מקבל חשיפה רק מהמשוגעים לדבר. אלון עוד יביא כבוד וגאווה לאומית, ורק אחרי זה כולם ירצו לקפוץ איתו לפודיום,...

2

אורח/ת

21 בדצמבר 2010 ב 11:22

כל הכבוד. בהצלחה לאלון

כתבה מעניינת ומעשירה

3

אורח/ת

21 בדצמבר 2010 ב 18:12

כל הכבוד אלון

מקווים שתצליח!

4

אורח/ת

21 בדצמבר 2010 ב 18:17

Alon is a great driver

I wish him all the luck in the world. Israel should have f1 driver in his image

5

אורח/ת

22 בדצמבר 2010 ב 02:13

ספורט טוב, נהג טוב, כתיבה טובה

יישר כח מקווים שתצליח אלון.
אתה מפורצי הדרך לספורט מוטורי ישראלי.
כרגיל בעז כתיבה מעניינית ומעשירה.

6

אורח/ת

22 בדצמבר 2010 ב 12:19

very impressive

מאוד גאה ללמוד על השגיך.מקווה שאתה בקו בריאות תקין.
חיבוק ענק להמשך מוצלך.

7

Ogash Ofer

22 בדצמבר 2010 ב 19:54

יפה מאוד ובהצלחה

כיף לראות ישראלי מצליח על המסלול.
ישר כוח!

8

אורח/ת

23 בדצמבר 2010 ב 08:33

חבל על הזמן

ילד פלא שכמוהו, מקווה לראותך על המסלול גם בעונה הבאה.
שתתגברו על קשיי החסות, שתמצאו את המימון ושתראה להם מאיפה הישראלים באו.

9

אורח/ת

23 בדצמבר 2010 ב 08:44

מדהים שכמותו

חבר שלי הפנה אותי לכתבה ולא האמנתי שיש לנו נהג מרוצים כזה בעולם. אני כל כך גאה בך אלון. בהצלחה בהמשך. התרשמתי מאוד ממך ומהדרך שעברת עד כה. אתה מוקף אנשים טובים אז תמשיך הלאה. כל הכבוד על הכתבה, זה בועז מערוץ 5 נכון?

10

אורח/ת

25 בדצמבר 2010 ב 13:25

אלון דאי יגיע רחוק, הוא נהג גדול

11

אורח/ת

10 בינואר 2011 ב 13:46

ילד פלא, רק שיצליח