אופנועים / טרקטורונים > כתבות אופנועים

סוסאציל - אופני הייטי ASR5

הייטי ASR5 מציעים המון יכולת - אבל יש לזה מחיר
דיגמן באומץ: אלעד ‘‘להרים גלגל?’‘ קדוש מ’‘ג'וירייד’‘

חברת ייטי היא יצרנית קטנה, על סף הבוטיק, שזכתה בארץ להילה זוהרת במיוחד – לא רק בזכות יכולת האופניים, אלא גם בזכות פעילות יבואן מוצלחת בהפקת ארועים מיוחדים לרוכבי המותג. את עיקר ה’‘רעש’‘ עשה דגם ה-AM של החברה, ה-575, שבמשך תקופה מסויימת היה התגובה הכמעט פבלובית בפורומים השונים לשאלה ‘‘אילו אופני AM לקנות?’‘. אבל אנחנו הפעם דוגמים דגם חדש העונה לשם ASR5, עם מהלך אחורי של ‘‘5 (127 מ’‘מ), ואמור לסגור את הפער שנוצר בהיצע החברה בין דגם ה-AS-R המיועד לתחרויות XC לבין ה-575. כמקובל בייטי, הדגם מוצע כשלדה (קרבון מלא במשקל 2.2 ק’‘ג או משולש קדמי מאלומיניום ואחורי מקרבון – 2.5 ק’‘ג) עם בולם פוקס RP23, וחבילת אבזור משלימה נתפרת לפי העדפות הלקוח. מחיר שלדת האלומיניום בצביעת ה’‘טים’‘ הוא 9,600 ש’‘ח, ואנחנו קיבלנו את אופני המבחן עם מתלה קדמי 120RLC בגרסת ה-FIT (משמע מכלול הבולם יושב בתוך מחסנית סגורה במזלג, מה שנותן פעולה עדיפה) עם ציר 15 מ’‘מ מעובה, קרנק, בוררים ומעביר קדמי XT, מעביר אחורי XTR, בלמי פורמולה 1, וסט גלגלים איכותי בשילוב של DT Swiss ובונטרגר, עם ציר מעובה גם מאחור. על כל הטוב הזה משלמים לא מעט – כ-23,000 ש’‘ח, לפני הנחות.

בתוך היער זורחת הקשיחות הצידית של השלדה. מזמן לא רכבנו על אופניים שהרגישו כל כך זריזים ומדוייקים בסינגלים מפותלים, והתחושה היא כי אפשר לזרוק אותן לפניה בכל מהירות שתרצו, על כל סוג שטח שתרצו, והן יבצעו את הפקודה בדייקנות מופתית, בלי שמץ של עיוות – אבל גם כאן הצמיגים היוו את החוליה החלשה ואיבדו אחיזה הרבה לפני שהשלדה הגיעה לקצה יכולתה. אבל אפילו הם לא הצליחו למחוק לנו את החיוך מהפנים בקטעים שדורשים ‘‘הפלקות’‘ מהירות מצד לצד. מהצד השני ההיגוי עלול להרגיש מעט זריז מדי בירידות לרוכב המתחיל, והאופניים דורשות תפעול מדוייק כדי למצות את יכולתן.
כאשר עוברים לשטח טרשי, הכולל גינות סלעים ומדרגות סלע, התמונה מעט פחות מוצלחת – ציר מרכזי נמוך יחסית ארגן לבהונותי כמה מפגשים לא סימפטיים עם אמא אדמה ואבא סלע, והתנוחה הקדומנית, שתרמה למהירות במישור ובעליה, מפריעה למשוך את הגלגל הקדמי מול מכשולים אנכיים ושמה יותר מדי משקל על החלק הקדמי בירידות תלולות – גם כאן זה יפריע יותר לרוכב המתחיל, בעוד הרוכב המנוסה ידע לעקוף את המגבלות, ולהמשיך להנות מהקשיחות והורדת הכוח היעילה. לדעתנו, מזלג קדמי 140 מ’‘מ ישפר את המצב בשתי נקודות אלו, על חשבון המשקל והזריזות בדיווש, אם כי סידור כידון אחר יוכל לתת פתרון חלקי גם הוא – ההחלטה היא שלכם בהתאם לאופי הרכיבה.

מערכת העברת הכוח פעלה כמצופה מאביזרי עלית של שימנו – מהיר, מדוייק ועם מינימום גמישות, בצורה שהשלימה נהדר את תכונות השלדה. אבל בלמי הפורמולה אכזבו אותנו – מהכרות קודמת עם מוצרי החברה הגענו עם צפיות גבוהות מאוד, אבל משהו בבלמי אופני המבחן לא היה תקין, ומיכולת המודולציה המעולה וכושר הבלימה הגבוה נשאר רק החלק הראשון, כשבמקום האטה מייצרים הבלמים בעיקר רעש. ניסיון לנקות את הרפידות לא שיפר את המצב, וככל הנראה מדובר פשוט ברפידות לא מוצלחות. בכל מקרה מדובר ברוטורים צנועי קוטר (160 מ’‘מ), בהתאם ליעוד האופניים. אם אתם כבדים במיוחד או חובבי ירידות מהירות, כדאי לבחור בדיסק קדמי גדול יותר.

של ייטי מוגדרים כאופני שבילים, אבל באבזור שקיבלנו אותם הם נמצאים באמצע הדרך בין אופני XC לאופני שבילים כפי שאנו רואים אותם, ומקריבים מעט יכולת בשטח טכני לטובת יעילות דיווש ומהירות. אנחנו היינו מגדירים אותם אולי כ’‘אופני מרתון’‘, וככאלו הם מצטיינים. התקנת מזלג 140 מ’‘מ מלפנים (ואפשר גם טאלאס עם מהלך משתנה, שבמחיר של משקל מעט גבוה יותר יאשר להנות מכל העולמות) תטה את הכף מעט יותר לכיוון השביל, ככל הנראה, תוך שמירה על רוב התכונות החיוביות. בכל מקרה, היינו בוחרים לשימושי שבילים צמיגים אוחזים יותר – לשלדה קשיחה ומדוייקת שכזו מגיעה יותר אחיזה צידית.

האופניים הללו לא זולים, ומציעים יכולת נפלאה בתמורה. אבל בדומה לסוס מרוצים אציל, נדרש רוכב מנוסה, בעל יכולת רכיבה טובה, כדי להנות מהם באמת. רוכבים מתחילים לא יעריכו כראוי את היתרונות ולא יאהבו את המתלה האחורי הקשיח וזריזות החרטום בירידות (עם מזלג ה-120, כאמור). אבל מי שידו משגת ורגליו יכולות לנצל כראוי את פוטנציאל המהירות של האופניים האלו, טוב יעשה אם יתן דעתו עליהם¬¬¬¬¬.

תגובות

0 תגובות