גיל היריבות בין ההונדה CR-V לטויוטה ראב4 כגיל הקטגוריה.
בעקבות מקצה השיפורים שעברו, הן נפגשות לדו-קרב נוסף
13/04/11
טויוטה, כך נראה, לא בנתה את עוצמתה בזכות תעוזה וחדשנות, אבל הענק היפני ידע תמיד להקשיב ולהבין את הקהל. וזו כנראה הסיבה שב-94' דווקא הוא פרץ דרך חדשה לגמרי כאשר הציג את הראב4 – רכב שלימים ייתפס כמי ששינה לגמרי את תחום רכבי הפנאי. אם תרצו, החידוש הגדול שלו בתחום השטח היה שהוא בעצם לא יועד לשטח. בטויוטה הבינו שהלקוחות רוצים מראה השטח, אבל לא את ההתנהגות המגושמת והכבדות הנלווית, ובוודאי אינם זקוקים ליכולת שטח. התוצאה הייתה הראב4, שהוצג ראשית בגרסת שלוש דלתות, המציא את תחום הפנאי הרך והוכתר אז על ידי מגזיני רכב רבים כ-GTI של שנות ה-2000. הראב סחף אחריו כמעט את כל יצרני הרכב ואחת הראשונות לקרוא עליו תיגר הייתה הונדה עם ה-CR-V, ב-95. כמו הטויוטה, גם הוא נראה כמו שטח אך בנוי לגמרי כמו כביש – אם כי הונדה בחרו במראה סטיישני הפונה למשפחות לעומת העיצוב הצעיר של טויוטה. שתי החברות הבינו כבר אז את מה שהיום כבר הפך למוסכמה, רוב הלקוחות רוצים רק את הפוזה ולא יעיזו למרוח גרגר בוץ מיותר על המרכב הבוהק. אז למה לענות אותם עם כלי שטח גדולים ומסורבלים שסובלים מנחיתות ברורה על האספלט?
בהפרש של שנה (2006 ו-2007) הציגו שתי החברות את הדור השלישי שלהן, שכעת, בתיאום מופלא, עבר מתיחת פנים של גיל המעבר. זה אומר ששתי החברות האלה כבר מתקרבות לדור הרביעי של הכלים הללו, עם הרבה זמן להפיק לקחים ולעגל פינות.
טויוטה אמונים על מראה רכב הפנאי הקטן, הם הרי המציאו אותו, וזה ברור מייד מהצצה בראב. הוא נראה הרבה יותר קרבי ו’‘שטחי’‘ מה-CR-V, ומתיחת הפנים החדשה מסייעת לו ליצור חזות של מיני לנד-קרוזר. הוא עושה זאת באופן הרבה יותר אסטטי מהאח הגדול. ניחוחות השטח בולטים באופן ברור בחרטום הקרוזרי, בפרופיל המאוד ייעודי, וכמובן בצמיג המורכב על הדלת האחורית – שנפתחת הצידה, כמו בכלי השטח הקשוחים של פעם.
ה-CR-V נראה יותר כמו הקרוס של הקרוס-אובר. מעין כלי לא מוגדר שנע בין פנאי למיניוואן. העיצוב משדר אולי תפיסה מודרנית יותר וחזות יוקרתית, אבל הוא הרבה פחות ברור חזותית ובוודאי שאינו נראה ‘‘שטחי’‘. לטעמינו, הוא גם פחות אסטטי בייחוד בגלל החרטום המוזר שנראה עמוס בפרטים. ועל כך אפילו החישוקים הנאים, והחלק האחורי המעניין, אינם יכולים לחפות.
פתיחת הדלת חושפת את ההבדל הבולט ביותר בין שני הכלים. ה-CR-V נראה כמעט יוקרתי עם התאמת גוונים נאה, חומרים הרבה יותר איכותיים למגע ולמראה, ועיצוב מאוד קלאסי שכולל גם מספר פרטים מעניינים למראה. בראשם נמצאים הבורר הגבוה ובלם היד שנראה וממוקם כמו בורר אוטומטי רגיל.
הראב נראה ‘‘טויוטה קלאסיק’‘, ומזכיר את שאר הכלים של החברה בתקופה האחרונה. כמוהם הוא סובל מאותה תחושה פשוטה שנובעת בעיקר מאיכות החומרים. התחושה חלולה יותר, וגם אם החומרים אינם באמת נחותים, המרקם יוצר רושם זול יותר. זה בולט בסביבת הנהג, בתאי הכפפות (לשני הכלים שני תאי כפפות), ואפילו בפתחי האוורור. זה גם מורגש בירידה לפרטים קטנים כמו תאורת הפנים.
מצד שני, ממש כמו במראה החיצוני, גם כאן ה-CR-V חף כמעט לגמרי מאזכורי שטח, בעוד לראב 4 יש גם מבפנים תחושה ג'יפית יותר. זאת גם בזכות מתגים שמאפשרים נעילת דיפרנציאל (שהוא בעצם מחבר, כמובן) מרכזי, ומערכת לבלימה במורד שיש בראב ואין ב-CR-V.
ה-CR-V בגרסת הספורט (רמת הגימור האמצעית, 233,000 ש’‘ח) שנבחנה, מציע ריפוד משולב עור נאה ביותר, מחוונים אלגנטיים יותר, ותאורת פנים עשירה יותר. דברים קטנים כמו משענות לידיים, וגדולים כמו תאורת קסנון.
שני הכלים חמושים במנועי 2.0 ליטר חזקים למדי עם 150 כ’‘ס להונדה לעומת 158 לראב. ובכל זאת קיים הבדל מהותי במבנה ובתחושה, והסיבה היא תיבת ההילוכים. מול הפלנטרית של ההונדה אימץ הראב את התיבה הרציפה המוכרת מהאוונסיס, עם מצב ספורט ומצב ידני עם תכנות לשבעה הילוכים ואפשרות להעברת הילוכים נוחה מההגה.
גם מבחינת התנהגות מציעים שני הכלים אופי שונה ומורכב למדי. פניה ראשונה בראב חושפת רכב שמרגיש הרבה יותר קליל וחד מה-CR-V ולמרות המראה השטחי, רכינת המרכב היא מינימאלית. גם הבלמים מרגישים חדים ונושכים יותר, ואפילו ההגה שבתחילת הנהיגה מרגיש מנותק מקבל משקל נכון מאשר זה שב-CR-V. ההגה של הונדה פותח אמנם עם משקל נכון להיגוי במהירות נמוכה, אך משום מה הוא מחליף אותו בקלות מעצבנת תחת עומס.
כמו במערבון עשוי היטב, קרני השמש הממהרות להיעלם (באדיבות שעון החורף), נתנו תפאורה מושלמת לסיומו של דו-קרב נוסף בין יריבים וותיקים. יריבים שערכו ביניהם כבר שפע עימותים. וכאשר ענני האבק המזהיבים החלו לשקוע באיזור הגלבוע, הלכה והתבהרה תוצאת המבחן.
מנוע
מנוע 4 ציל', רוחבי, 1997 סמ’‘ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה
הספק/סל’‘ד 150 כ’‘ס/6200
מומנט/סל’‘ד 19.4 קג’‘מ/4200
מרכב
הנעה כפולה
הילוכים אוטו' רציפה, (תכנות לשבעה הילוכים)
מתלה ק'/א' מקפרסון/ עצמות עצה כפולות
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק
מערכות עזר ESP
צמיגים 225/60-18 (דנלופ גרנד-טראק ST30)
מידות
בסיס גלגלים 263 ס’‘מ
אxרxג 457X182X167.5 ס’‘מ
משקל 1550 ק’‘ג
נפח תא מטען 550 ליטר
מהירות מרבית (יצרן) 180 קמ’‘ש
0 ל-100 קמ’‘ש (יצרן) 12.2 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 9.1 ק’‘מ/ל'
ציון ירוק 12
מחיר
מחיר 194,500 ש:ח (מבחן: 232,900 ש’‘ח )
אחריות 36 חודשים
מנוע |
מנוע4 ציל' רוחבי, 1987 סמ’‘ק |
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה |
הספק/סל’‘ד 158 כ’‘ס/6200 |
מומנט/סל’‘ד 19.7 קג’‘מ/4000 |
מרכב |
הנעה כפולה |
הילוכים אוטו' רציפה, (תכנות לשבעה הילוכים) |
מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/ עצמות עצה כפולות, מוט מייצב |
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק |
מערכות עזר ESP |
צמיגים 225/65-17 (ברידג'סטון דואלר HT687) |
מידות |
בסיס גלגלים 256 ס’‘מ |
אxרxג 444.5X181.5X168.5 ס’‘מ |
משקל 1590 ק’‘ג |
נפח תא מטען 410 ליטר |
מהירות מרבית (יצרן) 185 קמ’‘ש |
0 ל-100 קמ’‘ש (יצרן) 11 שנ' |
צריכת דלק (מבחן) 9.1 ק’‘מ/ל' |
ציון ירוק 8 |
מחיר |
מחיר 183,000 ש’‘ח |
אחריות 36 חודשים |
0 תגובות
תגובות