שטח 4X4 > כתבות > טכני

היברידי, חשמלי ומה שביניהם - 3

בחלק האחרון של סדרת הכתבות, נעסוק בכלי רכב חשמליים, כיצד הם עובדים והאם הם באמת ירוקים ונקיים
(כתבה שלישית בסדרה)

כמו ברכב ההבירידי, גם ברכב החשמלי הטהור יש כמה אופציות ייצור. הפשוטה ביותר, היא לקחת רכב קיים, ל''עקור'' את מנוע הבעירה הפנימית ולשתול במקומו מנוע חשמלי. החלל שבו שוכן מיכל הדלק מתפנה עבור המצברים וכל שאר מרכיבי מערכת ההנעה נשארים ללא שינוי. כך למשל עושה החברה הסינית ניו-פאואר (New Power) המסבה טריוסים מהדור הקודם לכלי רכב חשמליים.

טריוס מוסב

טריוס מוסבטריוס מוסב

הדרך השנייה היא לעשות שינוי מהותי במבנה הרכב – או לבנות אותו מהיסוד – עם מנועים חשמליים המורכבים על הסרן המניע או מנועים המחוברים ישירות לגלגלים. בצורה הזו יכולות להיות כמה וריאציות: מנוע אחד היושב על סרן מניע (קדמי או אחורי); שני מנועים, אחד על כל גלגל מניע (הנעה קדמית או אחורית). בכלי רכב עם הנעה 4x4 נמצא וריאציה של שני מנועים, אחד על כל סרן מניע או ארבעה מנועים, אחד לכל גלגל. בכל המקרים, המצברים יושבים בתוך תא המנוע.
התצורה האחרונה, שקיימת גם בכלי רכב היברידיים מתקדמים, היא המעניינת ביותר עבורנו, אנשי השטח. כל מערכת ההנעה מתייתרת, כל גלגל מקבל כוח כל הזמן, אין צורך בנעילות רוחביות. חברת ליברטי הבריטית מסבה ריינג' רוברים לפי שיטה זו.

טעינה, מטענים ושיטת אגסי

לכאורה, השיטה ההגיונית ביותר היא לטעון את המכוניות מרשת החשמל הביתית. חוזרים הביתה בסוף היום, שולפים את הכבל, תוקעים בשקע – ולמחרת בבוקר המצברים טעונים ומוכנים ליום חדש. כצעד בטיחותי, מרבית היצרניות של כלי רכב חשמליים ימכרו לכם גם עמדת טעינה ביתית, שמתוכננת במיוחד לצורך זה. במדינות מסוימות, מתוכננות עמדות טעינה במקומות ציבוריים, במקומות עבודה ובמגרשי חניה גדולים.
אבל מה קורה במדינה שמרכיב המיסוי על הדלק מהווה חלק נכבד מהכנסותיה (ומישהו אמר ישראל)? האם המדינה תוכל לוותר על הכנסות אלה ולאפשר לאזרחיה ליהנות מנסיעה זולה, שהרי אין אפשרות לייקר את תעריפי החשמל, שהוא מצרך יסוד?
בנישה הזו נכנסת השיטה של אגסי: לא טוענים את המכונית, אלא נכנסים לעמדת שרות שם מחליפים את המצבר הריק במצבר טעון. והרי לכם שיתוף פעולה בין היזם לבין הממשל המאפשר גביית מסים גם בהנעה חשמלית. אגב, ממש לאחרונה פורסמו מחירי ה''תדלוק'' בשיטת אגסי (הוא ימכור חבילות שרות מבוססות קילומטרז'), וכמה חבר'ה זריזים כבר חישבו שמחיר הנסיעה ברכב חשמלי לא יהיה זול יותר מאשר ברכב עם מנוע רגיל וחסכוני.

השפעה סביבתית

עדיין לא נערך מחקר מסודר ורציני, מה תהיה ההשפעה הסביבתית של מעבר לכלי רכב חשמליים. הרכב עצמו אמנם ''ירוק'' למהדרין ואינו פולט כלל גזים מזהמים, אבל בכמה יידרשו תחנות הכוח להגביר את הייצור שלהן ואיזו השפעה תהיה לכך על זיהום האוויר? עדיין אין תשובות בנושא זה.
בעייה נוספת, כמו ברכב היברידי, היא ''טביעת הרגל האקולוגית'', בעיקר מיחזור המצברים בסוף חייהם. כבר היום מהווים המצברים המשומשים מטרד סביבתי גדול, ומה יהיה בעתיד שכמות המצברים ה''מתים'' תלך ותגדל?          

רכב חשמלי בישראל - מיצובישי חשמלי כאן בארץ

רכב חשמלי בישראל - מיצובישי חשמלי כאן בארץרכב חשמלי בישראל - מיצובישי חשמלי כאן בארץ

3 מיצובישי MIEV קיבלו אישור משרד התחבורה לצורך בחינה בישראל

3 מיצובישי MIEV קיבלו אישור משרד התחבורה לצורך בחינה בישראל3 מיצובישי MIEV קיבלו אישור משרד התחבורה לצורך בחינה בישראל3 מיצובישי MIEV קיבלו אישור משרד התחבורה לצורך בחינה בישראל3 מיצובישי MIEV קיבלו אישור משרד התחבורה לצורך בחינה בישראל

תגובות

3 תגובות

1

Ogash Ofer

21 ביוני 2011 ב 10:43

הוספתי תמונות של מיצובישי MIEV בישראל

הרכב החשמלי, הנטען בשקע בבית, נראה בעיני כרכב האולטימטיבי לשימוש עירוני יום-יומי.

2

Ogash Ofer

30 ביוני 2011 ב 06:03

טעינה בבית של הרכב...

למרות שעד כה נראה כי משרד התחבורה מתנגד לטעינה בייתית של הרכב החשמלי. בתירוץ של חוסר שליטה ובקרה על עומס ברשת החשמל ואולי בגלל שבצורה זו המדינה תתקשה לגבות מס נוסף על החשמל לרכב...
נראה כי מדינת ישראל (משרד התשתיות) תתיר טעינה מהרשת הביתית וכי חשמלאי בעל רישיון יוכל להתקין עמדות טעינה בבית פרטי וכן בבית משותף.

3

Ogash Ofer

30 ביוני 2011 ב 06:06

טעינה בבית של הרכב...

לקריאה של הצעת החוק:

תקנות לעיון הציבור והערותיו - התקנת מערכת טעינה לרכב חשמלי