שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

יונדאי סנטה פה - הקוריאנית מאמריקה

הסנטה פה נולד ומיועד למי שאוהב מכוניות אמריקאיות. הוא גדול, יש לו מנוע גדול והוא...

אחרי שביקרנו בתערוכת ג'נבה האחרונה ירדה רמת הציפיות שלנו בכל מה שקשור לנהיגת שטח ברכבי יונדאי. הטראקאן החדש מזכיר את המבנה המרובע של הגלופר שבנוי על בסיס המיצובישי פג'רו הישן. אין הרבה דברים לכתוב הביתה. ציפיות כידוע גורמות לא פעם למפך נפש. כשהתקרבנו אל היונדאי סנטה פה התקשינו לבנות מערך ציפיות מתאים. הסנטה פה אינו דומה כלל לרכבי השטח והוא גם שונה מרכבי הפנאי אף שאינו רכב משפחתי קלאסי. דבר אחד ברור כבר ממבט ראשון ברכב הזה. הסנטה פה נולד ( מחלקת המחקר של יונדאי בקליפורניה) ומיועד למי שאוהב מכוניות אמריקאיות. הוא גדול, יש לו מנוע גדול והוא מזכיר יותר רכב שאמור לנסוע אלפי קילומטרים רצופים על הכביש מרכב שאמור לרדת לשטח.

להורדת הקובץ לחץ כאן

ובכל זאת, הסנטה פה לא יצר נישה חדשה להתמודד בה. במחיר של מאה ושבעים אלף שקל הוא הקוריאני היקר ביותר בשוק. המתחרים העיקריים שלו הם היפנים האלגנטים בדמות ההונדה CR-V והטויוטה ראב 4- שדומים לו במרכב האחוד, המתלים הנפרדים ומערכת ההינע אבל עולים עשרת אלפים שקל יותר ממנו או הלנדרובר פרילנדר שדומה לו בזכות מנוע הV6 אבל יקר ממנו בארבעים אלף שקל לפחות. הסנטה פה כמיטב המסורת של יונדאי מציע את היחס הכי טוב בשוק בין המחיר למרחב הפח של הרכב ולכוחות הסוס של המנוע. גם אם מכניסים למשוואה את הסובארו פורסטר בי טורבו שמביא איתו גם כן 170 סוסים אבל במחיר של מאה ותשעים אלף שקל.

להורדת הקובץ לחץ כאן

במחיר דומה ליונדאי נמכר הסוזוקי גראנד ויטרה שכמו הקאיה ספוטאג' הזולה יותר הוא מציע יכולת שטח עדיפה עם שלדת סולם, סרנים אחוריים והילוך כוח. גם הסניק עם ההנעה הכפולה זול ממנו אבל הוא מוצע לפחות כרגע רק עם גיר ידני דבר שהופך אותו ללא רלבנטי עבור רבים וטובים. במילים אחרות הסנטה פה נכנס לתוך שוק רווי דגמים אבל הוא מביא עמו כפי שלמדנו אחר כך איכויות שונות ויתרונות מגוונים. קשה לנו תמיד לתאר ולבקר עיצוב של רכב, אבל ביונדאי יודעים שאחד הדברים החשובים ביותר לפלח השוק הזה הוא עיצוב מרשים. מעטים הקונים רכב ארבע על ארבע ומחביאים אותו בחניה. וכבר הקדמנו, הסנטה פה בולט בכל הקשור לתכנון ועיצוב החוץ והפנים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

במדד המבטים שנתקעו ברכב בזמן העמידה ברמזור קיבל היונדאי ציון עובר בלבד. השכנה שלי שאלה אם מדובר בג'יפ או בוואן אבל אנחנו נודה אהבנו את העיצוב. הצללית של הסנטה פה שטוחה ורחבה, הכנפיים הקדמיות מנופחות ובולטות, פנסי הערפל בולטים והגריל דומה לפה פעור עם סמל יונדאי בולט במרכז. החלון הקדמי משופע בזווית שאפילו בין רכבי הפנאי ההיא נחשבת קיצונית כל קשר לג'יפ הקלאסי או אפילו לגלופר מקרי בהחלט. המראה מלפנים מלא עוצמה כפי שרכב אמריקאי ישן יודע להיות. בצידי הרכב חסרו לנו פסי הגנה לשמירה משריטות בחניה של הסופר מרקט. אחורי הרכב פחות צעקניים ונהנים כמו כל אמריקאי טוב מהאפשרות לפתוח את החלון האחורי בלי לפתוח את כל הדלת האחורית.

להורדת הקובץ לחץ כאן

גם העיצוב הפנימי מקורי. הדלתות והקונסולה מרכזית נראות כיחידה אחת כשסוגרים את הדלת. פתח המזגן ממוקם בדלת כשהאוויר מוזרם דרך תעלה פנימית ישירות אל הנהג, לוח השעונים ברור ונותן חיווי תמידי להילוך שבו נוסעים. המתגים נוחים לתפעול וגדולים, תא הכפפות גדול ותאי האיחסון בדלתו מתאימים גם לאיכסון בקבוקי שתייה. מתחת למושב הנהג מגירה נשלפת ומאחור יש מקום רב ורשת יעילה למניעת תזוזה וקירקושים בשטח.

להורדת הקובץ לחץ כאן

האיבזור של הסנטה פה מוצלח. אומנם ההגה מתכונן רק לגובה אבל הרכב מצויד בגג שמש חשמלי מקורי, מערכת מיזוג מעולה עם בקרת אקלים ומערכת בלימה ABS עם חלוקת כוח, EBD, ואזעקה של יונדאי המופעלת מהמפתח. השעון לעומת זאת ממוקם גבוה מדי על התיקרה ולנוסעים במושב הקידמי יש רק תאורת מפות. התאורה המרכזית היא לנוסעים בספסל האחורי. כיסא הנהג מאכזב. אנחנו אומנם לא נמוכים (מטר שמונים וחמש) אבל תנוחת הנהיגה צפופה יחסית לרכב גדול שכזה. הברך הימנית נתקלת בקונסולה המרכזית, לרגל השמאלית קשה למצוא את נקודת תמיכה ליד הדוושה. התקרה נמוכה וההגה שמתכונן רק לגובה אינו עולה מספיק. נהנינו יותר לשבת בספסל האחורי. מרווח הראש והברכיים מתאימים גם לשמנים ולגבוהים שבינינו. ניתן לכוון את זווית המסעד ולהבדיל מהתחרים שלושה מבוגרים יכולים להתרווח על הספסל האחורי בלי בעיה.

להורדת הקובץ לחץ כאן

המנוע

הזכרנו כבר את נושא הציפיות. מנוע V6 בנפח 2656 סמ''ק עם ארבעה שסתומים לצילינדר והזרקת דלק ממוחשבת נשמע מבטיח. המנוע שפותח ביונדאי משודך לתיבה אוטומטית עם אפשרות תפעול ידני להעברה בין ארבעת ההילוכים. על הנייר ממבט ראשון זה נשמע נהדר בשטח ובכביש פחות מרשים. המנוע שקט ומאוזן עד איזור ה3000 סל''ד אבל הגיר עם יחסי העברה ארוכים והמשקל הגדול של הרכב (1750 ק''ג) גורמים לו להיראות עייף. מלוא עוצמת הסוסים (179 כ''ס) מגיעה רק ב6000 סל''ד והמומנט של 25.5 קג''מ מגיע רק ב4000 סל''ד כך שהתאוצות אינן מרשימות. מאפס למאה הוא מגיע רק אחרי 11.6 שניות ובמהלך הנסיעה מורגשת החלפת ההילוכים כשכל הילוך חדש שנכנס לפעולה נותן מכה קטנה לרכב כאילו ההחלפה נעשתה מאוחר מדי עם פער בין ההילוכים שעוצר את האוטו בהחלפה בין הילוך ראשון לשני ושני לשלישי. בנסיעה אגרסיבית מעל ה4000 סל''ד עובר המנוע לצלילים גבוהים ואספקת הכוח רציפה וחזקה עד לקו האדום ב6500 סל''ד. בסיכומו של היום ניתן לומר שמצאנו את עצמנו משתמשים בפונקציית השליטה הידנית מרבית הזמן. תיבת ההילוכים מאפשרת לנהג לעבור לאופציה הידנית בכל מצב אבל היא מתערבת בשיקוליו ומעבירה הילוך עוד לפני ששעון הטורים מגיע לקו האדום.

להורדת הקובץ לחץ כאן

המנוע

היתרון של מנוע הV6 כמו כל המנועים שנולדו באמריקה הוא בנסיעת שיוט. היונדאי הוא רכב נהדר לנסיעה רגועה צליל המנוע ב2500 סל''ד עם 120 קמ''ש על המחוג נעים. רעש הרוח אינו מורגש והמיתלים האמריקאים באופיים נותנים תחושה של לימוזינה. גם בנסיעה עירונית מגהץ הסנטה פה את המהומורת שהשאירה לנו מע''ץ בלי טרוניות והוא עובר על הבמפרים בנוחות. ההגה הגדול מדי לטעמנו מעורפל קצת במצבו הממורכז אך הוא נותן איזון חוזר טוב בכל הקשור לנסיעה סבירה בכביש. בכל הקשור לנהיגה ספוטיבית בולטות התכונות האמריקאיות של הקוריאני הזה: המתלים רכים והעברת המשקל מצד לצד אגרסיבית, בפניות הדוקות מורגש תת היגוי חריף. מערכת הבלימה מוצלחת בנסיעה רגילה צריך אומנם להתרגל לדוושה הצמיגית בתחילת המהלך של העצירה אבל עוצמת הבלימה מועברת מציר לציר בעזרת EBD בהתאם לעומס והדבר מסייע מאד לרכב עם המיתלים הרכים. כשמדובר על בלימות חירום נדמה שהABS מופעל מוקדם מדי. על הכביש עוד יכולנו לסבול את זה אבל בשטח המערכת פשוט מטרידה והיא מפסיקה את פעולת הבלמים הרבה לפני שהגלגלים ננעלים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בשטח

הסנטה פה מצוייד בדיפרנציאל מרכזי ויסקוזי המפצל את הכוח בין הציר הקידמי לאחורי לפי הצורך ובדיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה שאמור לסייע לו בהצלבות כשגלגל אחד מאבד אחיזה. גם כאן אנחנו לא ממליצים לנסות את הנתונים שעל הנייר בשטח. המתלים הנפרדים עם הכיול הרך מאבדים אחיזה בקלות ומרווח הגחון שאמור להיות מכובד (207 מ''מ) מצטמצם כשיושבים ברכב שני אנשים ויותר ואנחנו מאד לא ממליצים לנסוע עם הסנטה פה בשטח קשה יותר משביל כבוש. הסנטה פה אינו ממוגן, פגושי הפלסטיק הם הראשונים לקבל מכה. ואפילו ביחס למתחריו בשוק הוא רחוק מלהיות רכב לטיפוס מעלות קלים.עם הסניק עלינו בעליה החדה לתל גזר ועם הסנטה פה אפילו לא ניסינו. אם יודעים את מגבלותיו הברורות מאד של הסנטה פה הוא מספק חוויה מהנה. גיהוץ המהמורות בשבילים מעולה. המיתלים הרכים מרוסנים מספיק כדי לא להפיל את הרכב בחריצים עמוקים. תת ההיגוי החריף יכול להיות מהנה בכניסה מהירה לפניה. זה אומנם לא הפג'רו קינג אבל התחושה נעימה. כל עוד לא נזקקים לבלימת חירום שהופכת בעזרת מערכת הABS המיושנת לקצת מפחידה. בשטח הטיבעי של היונדאי, בחוף הים, הסנטה פה נותן תמורה מלאה למחיר. הגיר אומנם סובל מאותם בעיות של הכביש בהחלפת ההילוכים במהלך טיפוס והמשקל הגבוה מפריע בחול רך אבל עם יחס ההעברה הקצר בהילוך הראשון במצב הידני של הטיפטרוניק ( המכונה ביונדאי H מאטיק) הסנטה פה נוסע יפה על גבי דיונות. יתרונו של הגיר גם ביכולת להתחיל בהילוך שני למניעת התחפרות והוא יכול לספק את מנת הרושם הדרושה כל כך לרכבים מסוגו.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בשטח

סיכום

לסנטה פה יתרונות ברורים וחסרונות ברורים מול מתחריו. המשקל הגדול, מרווח הגחון, הבלמים ומערכת המתלים וההינע מונעים מהסנטה פה כל יכולת לנסוע בדרכים מחורצות ובשטח טכני. מרחב הפנים של הנהג מוגבל גם בנסיעת כביש וצריכת הדלק של שישה קילומטר לליטר בתנאי המבחן יקרה לכל כיס, אבל הסנטה פה נותן למי שמחפש נהיגה נוחה במהירות שיוט על הכביש ובשבילי כבושים רכב מוצלח ושלם. המנוע הגדול מספק נסיעה שקטה במהירויות גבוהות, מרחב הפנים של הנוסעים הוא הגדול ביותר בחבורה והתנהגות הכביש צפויה ונעימה. הסנטה פה הוא הקוריאני היקר ביותר שנמכר בארץ אבל הוא עדיין זול ממתחריו היפניים. לחוף הים הוא מתאים והוא יוכל להוריד את כל המשפחה כולל החותנת והאוהל בלי בעיה. נשאר עוד עיניין התדמית והרושם שחשובים מאד למי שקונה רכב כזה. כאן השאלה נותרה פתוחה אם אתם אוהבים את העיצוב והגודל הסנטה פה נותן לכם יותר מכונית בפחות כסף.

להורדת הקובץ לחץ כאן

סיכום

נתונים

מנוע: בנזין V6 אורכי, גל זיזים עילי כפול 24 שסתומים נפח: 2656 סמ''ק מהלךX קדח:86.7X75 מ''מ הספק:179 כ''ס ב6000 סל''ד מומנט: 25.5 קג''מ ב4000 סל''ד הזנת דלק רב נקודתית הנעה כפולה קבועה עם דיפרנציאל מרכזי ויסקוזי תיבת הילוכים אוטומטית ארבעה הילוכים עם אפשרות ידנית H מאטיק. יחס העברה סופי 4.52:1 הגה: סבבת, מוט משונן מתלים קדמיים: עצמאיים, מקפרסון עם מוט מייצב. מתלים אחוריים: עצמות עצה כפולות, קפיצי סליל, מוט מייצב. בלמים קדמיים דיסקים מאווררים בלמים אחוריים דיסקים ABS תקני+ EBD צמיגים R16225/70 מידות: אורך, רוחב גובה:450X184.5 X173 ס''מ בסיס גלגלים 2620 מ''מ מרווח גחון 207 מ''מ משקל 1749 ק''ג מיכל דלק 65 ליטר תא מטען 2100/850 ליטר צריכת דלק (יצרן) 8.8 ק''מ לליטר טווח נסיעה יצרן 572 ק''מ מהירות מירבית 182 קמ''ש 0 ל100 קמ,ש 11.6 שניות מחיר 169900 ש''ח אחריות 36 חודשים

להורדת הקובץ לחץ כאן

נתונים

תגובות

0 תגובות