שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

אגדת שטח: טנדר FC של ג'יפ

עיצוב מיוחד, ייצור במספרים קטנים יחסית, קצת נוסטלגיה - כל אלה עושים את הטנדרים מסדרת FC של ג'יפ לכלי רכב נחשקים עבור אספנים

יש לכם 14 אלף דולר מיותרים להשקיע ברכב אספנות נדיר ומיוחד, שגם נושא בגאון את השם ג'יפ וגם מצויד כמובן בהנעה 4x4? אז הנה הצעה עבורכם: במדינת קליפורניה מוצע עתה למכירה טנדר m677 משנת 1964, שהוא הגרסה הצבאית כפולת תא נהג לטנדר ג'יפ FC170, אחת היצירות המעניינות והמיוחדות של חברת ויליס עליה השלום.
ה-FC (ראשי תיבות של Forward Control) היה ניסיון של ויליס שהחל בשנת 1957 להגדיל את דריסת הרגל שלה בשוק רכבי העבודה, עם טנדר ייחודי שההשראה לעיצובו ''נשאבה'' ממשאיות שהחלו להופיע באותה תקופה, עם תא נהג מעל המנוע (על העיצוב הופקד ברוקס סטיבנס – ראה בהמשך). בתצורה כזו, אפשר לקבל ארגז מטען ארוך יותר, מבלי לשנות את האורך הכולל של הרכב.

FC170

FC170FC170

ה-FC יוצר בשני דגמים: 150 ו-170. מתחת למרכב של ה-150, הסתתר בעצם  ג'יפ CJ5 על כל מכלוליו. מנוע הוריקן ארבע בוכנות בנפח 2.2 ליטר סיפק 75 כ''ס וכ-16 קג''מ, דרך תיבת הילוכים עם שלוש מהירויות ותיבת העברה סטנדרטית. תא נהג לשניים וארגז באורך שני מטר השלימו את החבילה. שנתיים לאחר הופעתו, קיבל ה-150 סרנים רחבים יותר, 140 ס''מ במקום 120 ס''מ. זה היה השינוי היחיד שנעשה בדגם הזה לאורך כל שנות ייצורו.
ה-170 צויד במנוע שש בוכנות בנפח 3.7 ליטר, שסיפק 105 כ''ס  ו-26 קג''מ. אורך הארגז הגיע ל-2.7 מטר. היה גם דגם Heavy duty עם ג'נט כפול מאחור, ארגז של 3.0 מטר וכושר העמסה גבוה יותר. צבא ארה''ב רכש כמה מאות FC, שקיבלו את השמות הבאים: M676 – זהה כמעט בכל ל-170 האזרחי, M677 – תא נהג כפול, M678 – מרכב נוסעים סגור, M679 – גרסת אמבולנס.

ה-m677 שמוצע למכירה

ה-m677 שמוצע למכירהה-m677 שמוצע למכירה

ה- M677שמוצע כעת למכירה בקליפורניה הוא דגם נדיר ביותר: הצבא רכש בסך בכל כ-50 FC עם תא כפול, והטנדר הספציפי הזה צויד במנוע דיזל מתוצרת חברת  Cerlist בנפח של כ-2.8 ליטר, עם סופר-צ'ארג'ר. זהו מנוע בעל שלוש בוכנות, שתי פעימות, שסיפק 85 כ''ס.  
במשך תשע שנים ייצרה חברת ויליס (שהיתה כבר תחת הכנפיים של קייזר) את הטנדרים מסדרת FC, משנת 1957 ועד 1965. סך כל הייצור, בארה''ב, הגיע ל-30 אלף יחידות מכל הדגמים (ה-FC יוצר גם במדינות אחרות בעולם, בעיקר בהודו ובספרד). בשורה התחתונה, מדובר ברכב עבודה פשוט ולא מהפכני, אבל האספנים נוטים לו חיבה גדולה, בעיקר בשל עיצובו המיוחד, והביקוש לכלים המעטים שנותרו, שהם ברי-שיקום, הוא גדול. גם לארץ הגיעו מספר אקזמפלרים, חלקם עם ארגז רגיל וחלקם כרכבי כיבוי אש. בודדים מהם שרדו וגם אצלנו הם מבוקשים מאוד כרכבי אספנות.   
כתבות נוספות על אגדות שטח

על המעצב

ברוקס סטיבנס (Clifford Brooks Stevens) היה מעצב תעשייתי אמריקאי, שעסק בתחומי עיצוב רבים: החל מריהוט, דרך מכשירי חשמל וכלה באופנועים, סירות ומכוניות. הוא נולד ב-1911, למד ארכיטקטורה והיה אחד ממייסדי אגודת המעצבים התעשייתים בארה''ב.
העיצוב של תא הנהג ב-FC עגלגל משהו, כשבין שני המושבים מזדקר מכסה תא המנוע. כל הגישה למנוע היא פנימית, אין כלל פתחים חיצוניים אליו.  בולטת נוכחותם של חלונות ענקיים: שמשה קדמית קמורה, מפלצתית במידותיה, חלון אחורי גדול, ועוד שני חלונות הקבועים בפינות תא הנהג, מעבר לדלתות. הראות, מנסיון (נהגתי לא מעט על 170 לפני שנות דור) נפלאה.
מלבד ה-FC, סטיבנס עיצב מכוניות נוסעים עבור ויליס וסטודיבייקר, אופנועים עבור הארלי-דוידסון (העיצובים שלו, שנעשו בשנות ה-60, עדיין משמשים כבסיס לעיצובם של ההארלים הנוכחיים), מנועים עבור Brigss and Stratton, קרונות רכבת, מנועים לסירות, יאכטות ועוד.
גולת הכותרת שלו בעיצוב כלי רכב היתה ה-Excalibur, מכונית ספורט עם מכלולים של סטודיבייקר בהשראת מכוניות מרצדס ספורטיביות מתקופת טרום מלחמת העולם השנייה.
סטיבנס נפטר ב-1995 והוא נחשב לאחד מגדולי המעצבים של ארה''ב..

ה-Excalibur של סטיבנס

ה-Excalibur של סטיבנסה-Excalibur של סטיבנס

תגובות

3 תגובות

1

אורח/ת

16 בנובמבר 2011 ב 17:47

בחוף הכרמל יש כבאית שמבוססת על הרכב הזה.

עדיין נוסעת והשתתפה במאמצי הכיבוי בשריפה הגדולה. מדהימה!

2

Ogash Ofer

16 בנובמבר 2011 ב 18:26

בחוף הכרמל יש כבאית שמבוססת על הרכב הזה.

אורח/ת כתב/ה:
"עדיין נוסעת והשתתפה במאמצי הכיבוי בשריפה הגדולה. מדהימה!"
שלח תמונה של הכבאית. נוסיף לכתבה.

3

Ogash Ofer

16 בנובמבר 2011 ב 18:29

בחוף הכרמל יש כבאית שמבוססת על הרכב הזה.

ומכיוון שהזכרת לי - אז קבל כתבה באתר על הכבאית המדוברת: https://www.4x4.co.il/articles/article.aspx?pCat=ARTICLES&catID=2&articleId=5210