שלוש תנועות הגה והרכב מתהפך! או מערכת בקרת יציבות - ESP המונעת התהפכות.
צפו בסרטונים ובהסבר על מערכת הבטיחות מהחשובות ברכב.
מאת: Ofer Ogash
12/12/11
מערכת בקרת היציבות / ESP היא מערכת בטיחות השומרת על יציבות כלי הרכב דרך ניהול המנוע והבלמים, באמצעות שליטה על אובדן אחיזה ותיקון החלקה וזאת על מנת לשמור על קווי סיבוב ומניעה של התהפכות של הרכב במצבי קיצון.
מערכת בקרת היציבות מקבלת נתונים מחיישני גלגל, אשר מודדים את מהירות הסיבוב (אותם חיישנים של מערכת ה- ABS), מחיישני היגוי (לאן מופנים הגלגלים) ומחיישני תאוצה ותאוצה צדית (במערכות משוכללות ויקרות יותר).
כל הנתונים מוזנים יחד למחשב מרכזי השולט על הבלמים והמנוע.
כאשר כלי הרכב מאבד אחיזה, מחליק וסוטה מהכיוון שנקבע על ידי ההגה (מצבים הנקראים: תת היגוי או היגוי יתר) המערכת מתקנת את כיוון הנסיעה על ידי הפחתת כוח המנוע ועל ידי בלימה הגלגלים שאבדו אחיזה ו/או יכולים ליצור מומנט סיבוב שיחזיר את המכונית למסלול הפנייה הנכון ולשמור את הרכב יציב על ארבעת גלגליו.
השם ESP הוא שם רשום של חברת BOSCH הגרמנית.
יצרני רכב שפתחו את המערכת בעצמם (ולא רכשו את הטכנולגיה מבוש) קוראים למערכת בשמות שונים: ESP - Electronic Stability Program
ESC - Electronic Stability Control
VDC - Vehicle Dynamic Control
DSTC - Dynamic Stability Traction Control
DSC - Dynamic Stability Control
ASC - Automatic Stability Control
להדרכת נהיגה בשטח טרשי - הקלק כאן
הדרכת נהיגה בחולות - הקלק כאן
הדרכת נהיגה בשטח טרשי לרכב רך - הקלק כאן
להדרכות נוספות - הקלק כאן
1 תגובות
1
Ogash Ofer
27 בדצמבר 2018 ב 14:37
נוסף סרטון של התהפכות עם רכב צבאי ממוגן וכבד בשל 3 תנועות הגה חדות ולא מרוסנות.
תגובות