שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

מרוקו - הרפתקה גדולה במסע ג'יפים להרי האטלס ולסהרה

מסע ג'יפים ארוך של 8 ימים בהרי האטלס ובסהרה של מרוקו מאפשר לאסוף המון חוויות ולגבש קבוצה מיוחדת.
טרשים, פנצ'רים, חול, גרירות, שלג על פסגות ההרים, נהיגה מהירה, מים זורמים בנחלים, חילוצים ביום ובלילה, אוכלוסיה מקומית מכניסת אורחים, בורות מים בלב המדבר, בית כנסת עתיק, שוק לילה ססגוני ועוד המון אירועים קטנים וגדולים שמצטרפים יחד להרפתקה אחת גדולה ומיוחדת.
צילום: חברי הקבוצה
הדריך: עופר אוגש

בלב הרי האטלס שברקע צוק הקתדרל

בלב הרי האטלס שברקע צוק הקתדרלבלב הרי האטלס שברקע צוק הקתדרל

יוצאים לדרך הארוכה...

מפות ומסלול יש, כרטיסי טיסה יש  (ואפילו כל התיקים הגיעו ליעדם...) ועכשיו יוצאים להרפתקה לעבר ההרים. יכולנו כמובן להגיע באור יום, אבל זו כנראה משימה בלתי הגיונות. ואת שעות האור בילינו בקזבלנקה בביקור במסגד הגדול על שמו של חסן השני ובארוחת דגים על הטיילת של האוקיינוס האטלנטי. ורק אז יצאנו לנסיעה, שנכנסה לתוך הלילה, מכבישי אגרה רחבים, לכבישים בין עירוניים החוצים עיירות וכפרים, לכבישים צרים ומפותלים ולבסוף שביל עד לבית הארחה בו ישנו את הלילה הראשון במרוקו.

מסגד חסן ה-2 על חוף האוקיינוס בקזבלנקה

מסגד חסן ה-2 על חוף האוקיינוס בקזבלנקהמסגד חסן ה-2 על חוף האוקיינוס בקזבלנקה

מתחילים לנהוג בשטח...

בוקר טוב למרגלות הרי האטלס...
יורדים לתדלק בדאמנט, העיירה האחרונה שבה יש תחנת דלק נורמאלית, וקדימה לתוך הרי האטלס. כביש האספלט הופך להיות צר ומשובש, מתקדם להיות שביל בין כפרים קטנים הפזורים למרגלות קו פרשת המים של הרי האטלס, נכנס לתוך כפרים בדרכים שרכב לא נוסע בהן, חלק מהדרכים חסומות בגלל מפולות בוץ - אז צריך לעקוף ולחפש דרכים חלופיות, מטפס לאוכף ענק ממש מתחת לפסגות הגבוהות והמושלגות של הרי אטלס וחוזר להיות שביל בתוך עמק האושר. ג'בל ראט המושלג, כמעט כל השנה, מלווה אותנו מדרום לאורך כל היום, כשהוא בולט על קו פרשת המים של הרי האטלס הגבוה. ארוחת צהרים בפריסה בשטח - סתם באמצע שום מקום, עשויה ממצרכים שקנינו בבוקר. כתובות ברבריות מלפני אלפי שנים חקוקות בסלע ואפשר רק לנחש את פשרן. מצודה ברברית על כיפה חדה, מחייבת אותנו להשקיע ולטפס מעלה-מעלה ברגל. ורגע לפני החושך - ג'יט אמיתי של ברברים הגרים במרכז עמק האושר עם ארוחת ערב הכי טעימה שיש ואנו צונחים לשנת לילה.

למרגלות גבל ראט במי המסת השלגים

למרגלות גבל ראט במי המסת השלגיםלמרגלות גבל ראט במי המסת השלגים

תמונות מהיום הראשון בשטח:

תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:תמונות מהיום הראשון בשטח:

היום השני - חוצים את קו פרשת המים של האטלס

הבוקר מתחיל בטיפוס לעבר קו פרשת המים של הרי האטלס.
מסביב הכול זורם, ירוק, פורח כשהפסגות ואף צידי הדרכים מושלגים. בית קפה על הנהר של זאוויה-אחנסל ואנו ממשיכים בדרך צפונה- מזרחה לאורך הנהר עד למרגלות הצוק המרשים של הקתדרל. ארוחת צהרים בשטח על נהר- אסיף מלול.  מטפסים מעל אגם בין-אל וידאם, פנצ'ר ראשון וחוצים את קו הרכב מזרחה על שבילים מהירים, חלקם סלולים וחלקם משובשים ומלאי בורות ובוץ ואנחנו נהנים מנהיגה מהירה שמסביב הטבע בשיאו. רגע לפני הכביש הראשי וסוף האור פנצ'ר נוסף. מטפסים לאילמשיל לתדלק, ממשיכים לטפס לאגודל, הכפר הגבוה בהרי האטלס ויורדים דרך כפרים חשוכים עד למלון שמעל קניון הטודרה. מקלחת, ארוחת ערב ולילה טוב לכוחותינו העייפים.

היום השני בשטח

היום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטחהיום השני בשטח

היום השלישי - מקניון הטודרה לתחילת הדיונות שבסהרה

הבוקר מתחיל בלב המדבר ההררי.
אנחנו בצד הדרום-מזרחי של רכב האטלס הגבוה ומסביב הכול מדבר ושממה. אבל ערוצי הנחלים זורמים והמעיינות שופעים מים. יורדים לסיור רגלי - תיירותי בקניון הטודרה, בטרם יגיעו אליו האוטובוסים - המגיעים מדרום. קצת קניות בדוכנים, מיקוח על המחיר ואנו ממשיכים לעיר הגדולה - טנריר, תדלוק, תיקוני צמיגים וקדימה לחצות  את הרי האנטי אטלס. מסעדה טובה ונינוחה לארוחת צהרים ושבילי מדבר יבשים ומהירים על מנת לחזור לקצב. קצת דיונות לתרגול ראשוני של נהיגה בחול, כמה שקיעות, טיפוסים, משיכות וחילוצים ואנו ממשיכים על הדרכים המהירות דרומה לספר המדבר - טאזארין.

היום השלישי בשטח

היום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטחהיום השלישי בשטח

היום הרביעי - מההר למדבר

בוקר טוב למדבר.
את הבוקר מתחילים בקצת טרשים למרגלות רכס הרי האנטי אטלס. בין גלי אבנים של נוודים טוארגים לחווה חקלאית פורחת ולשבילים המהירים של הפריס-דקאר של פעם. מים יש כאן רק בבארות, ונא לא לזרוק אבנים לבורות... אולי מישהו שם חופר בדרך למים. בסיום הראלי הקצר נכנסים לעמק הדרא - עמק של מאות קילומטרים, ברוחב של מאות מטרים מלא דקלים, כפריים הגרים בקסבות מבוץ ובמרגזו נהר שזורם לתוך המדבר. ושוב הפסקת צהרים לתיקונים בזאגורה - עיר המחוז. ארוחת צהרים אצל הטוארגים, רגע לפני סוף הכביש וקדימה לדיונות של מדבר הסהרה. בקצה האספלט פוגשים אופנוען צרפתי, מיואש, המבקש עזרה. שני חבריו תקועים בלב הדיונות ללא מים וללא כוחות לצאת החוצה... קיבלנו נ.צ. (נקודת ציון) ויצאנו לדרך. מה רבה שמחתם על המים והעזרה. קצת דחיפות, קצת הסבר על נהיגה בדיונות, הרבה מים ואנו מלווים אותם החוצה חזרה לכביש - כמה פשוט וכיף לעזור. בנסיעה הנכנסת לתוך הלילה בין סלעים מצפון לדיונות מדרום אנו נוסעים כ-70 ק''מ מערבה. יוצרים למלא מים בבאר שבלב המדבר. ממלאים גם מים ברדיאטור שהחליט לנזול ובחשיכה מגיעים למאהל מקסים בלב הדיונות של הסהרה.

היום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיום

היום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיוםהיום הרביעי - טרשים, מים, שבילים מהירים ודיונות לסיום

היום החמישי - יום ארוך במיוחד

יום שהוא בעצם יומיים.
עבור חלקנו בעצם לא היה לילה... לאחר כשעה של שינה מתחת למיליוני כוכבים. יצאנו לדרך שני ג'יפים במטרה לחצות את הדיונות, להגיע לכביש ולחפש בית חולים, במרחק של 6 עד 10 שעות מתחילת הכביש, כדי למצוא מכשיר א.ק.ג.. בג'יפ הראשון נוהג הכותב ולצידו טוארגי, שלא הבין למה הערתי אותו באחת בלילה. בג'יפ השני אבגיא הצעיר ולצידו נחומי והמדריך המקומי. 6 שעות של נהיגת לילה בדיונות, ואם לדייק את בניווט של בארות מים, והגענו לפום-זגוויד - כביש אספלט. אבגיא ונחומי ממשיכים צפונה לחפש ובאותו היום מגיעים לוארזאזת ואחר למרקש - לכולם שלום ובריאות (ואיחולים לעוד שנים רבות של נהיגה מהירה ובריאות לרב). אני והמקומי חוזרים ב-4 שעות את הדרך, כשהמקומי מתקרב לדת ו-4 שעות עובר ברצף על כל התפילות האפשריות. יוצאים עם הקבוצה ליום דיונות מאתגר - בו אנו חוצים את קו הרכס של הדיונות הגבוהות בסהרה. משימה שלכאורה בלתי אפשרית לרכב. אבל הרבה עבודה, הורדת אוויר, דחיפות, משיכות, חפירות ואפילו חילוץ אחד מורכב (קישור לחילוץ) ואנחנו מהצד השני של הדיונות. ערוץ חולי ארוך ומהנה, ימה יבשה של עשרות קילומטרים, שבילי מדבר מהירים ואנחנו שוב בפום-זגוויד. כן ולא שכחתי - פאג'רו אחד (עם רדיאטור שבור) דבוק לי לישבן במרחק של 9 מטרים ורק רצועה צהובה  ורגל כבדה על הברקס מפרידה בייננו. ובקיצור מסע של 100 כפול 100 -  100 ק''מ של גרירה במהירות של 100 קמ''ש (בשיא). תיקונים, רדיאטורים, פנצ'רים וארוחת צהרים מאוחרת ואנחנו על הכביש צפונה למלון המפנק בעיר הסרטים - וארזאזאת. בקיצור הרבה מאוד נהיגה, המון חול ומעט שינה - אין דרך טובה יותר למצות את היום, שהוא בעצם יומיים.

היום השישי - החזרה למרקש

את הבוקר התחלנו במוסך. ומה שהתחיל בקטנה, בסך הכול רצינו להחליף צמיג וג'נט, המשיך לתיקון רדיאטור (מסתבר שפפריקה טובה לסתימת חורים רק ל-24 שעות), ריתוך מגן קדמי שנפל איך שראה את המוסך ועוד תיקונים שצצו ברצף... למרקש נסענו בשתי שיירות. את הראשונה הוביל יוסוף, לא יוסוף המרוקא אלא יוסוף הפרופסור הישראלי מקנדה, ובמקביל שיירה שנכנסה לעומק השטח למרגלות הטובקל - כפרים נידחים, מכרות ברזל, תיקון פנצ'ר (כי אי אפשר בלי) ונהיגה מהירה בשבילים ובכביש (ואפילו דו''ח מהירות מאיזה שוטר מרוקאי). ולסיום חברנו כולנו יחד - מלון 5 כוכבים מפנק במרקש, הרכבים הוחזרו, ארוחת ערב ושנת לילה מתוקה.

במכרות הברזל שלמרגלות הטובקל

במכרות הברזל שלמרגלות הטובקלבמכרות הברזל שלמרגלות הטובקל

מרקש יום ולילה

התחלנו כתיירים וה משכנו כמקומיים. אחת מארבעת ערי המלוכה היא היום אחת מערי התיירות של מרוקו. אלפי תיירים (אם לא עשרות או מאות אלפי תיירים) גודשים את העיר ואתריה אבל נבלעים בתוך האוכלוסייה המקומית אשר חייה, עובדת ונהנת בעיר שלה. הבוקר התחיל באוטובוס של תיירים עם מדריך מקומי - קצת הסברים, קצת מזוויות הראייה המקומית - ויאללה לשוק ולבית כנסת. והלילה בכיכר - עמוס, מרתק ולא לשכוח את הגלב...

היום השמיני - מרקש

היום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקשהיום השמיני - מרקש

תודה ענקית למשתתפים

המסע למרוקו הוא חוויה אדירה, עמוסה, דחוסה, אפילו קשה... אבל היא מיוחדת וייחודית - דבר שזר לא יבין אותה. המון תודה למשתתפים, על העזרה, רוח הגב, ההבנה והדחיפה קדימה בזכותכם הצלחנו!