שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים אאודי AUDI Q3

אחיהם הקטן של האאודי Q5 וה–Q7 עושה עליה ומאיים לכבוש את מדרכות גוש דן.
האם הוא יכבוש גם אותנו?

זה היה רק עניין של זמן. מצאת פולקסוואגן טיגואן לשוק, אי שם ב-2007, היה ברור שעתיד להצטרף אליו אח תאום משושלת אליטיסטית יותר. רק שב.מ.וו הקדימו את מתחרתם הגדולה, והפיצו את ב.מ.וו X1 כבר ב-2009, כחלוץ של רכבי הפנאי-פרימיום הקטנים. כן, הטיגואן אולי נחשב אצלנו לפרימיום, אבל לא בניכר – שם זו עדיין מכונית העם, ובשביל מי שרוצה להרגיש מצליח ומוצלח, לפעמים זה פשוט לא מספיק.
כך שה-Q3 החדש מתברג לתוך נישה קטנה בשוק צפוף: קצת מתחת לאחיו הגדול אאודי Q5, קצת מעל כל המתחרים שאין להם סמל גרמני מכובד או יפני מתוחכם. הוא הושק מעט לאחר מתיחת הפנים לטיגואן, באמצע 2011, והגיע לא מכבר לארץ עם תג מחיר שיאיים על פשוטי העם בעלי הניסאנים והיונדאים, אבל לא יפחיד מדי את מנהל הבנק של הנובוריש המצוי.
ועדיין נותרת בעינה השאלה הגדולה: האם הוא נותן ערך מוסף מעבר לסמל? אבל בל נקדים את המאוחר – בכדי להחליט אם מגיע לו להצליח, קודם צריך לראות מה הוא שווה.

מה שבחוץ

ראשית חשוב להבין שמתחת לעור אנו עומדים כאן בפני טיגואן משודרג. רוצה לומר: לקחו פלטפורמת גולף (או אודי A3, אם תרצו), הגביהו, הרחיבו, האריכו והוסיפו אופציה להנעה כפולה לטובת יכולת שבילים מסוימת. לחילופין, אפשר לחשוב על כך גם בכיוון ההפוך: לקחו Q5 והקטינו אותו בחמישה אחוזים, בממוצע.
דרך מחשבה זו מתלבשת היטב עם העיצוב – במבט ראשון ה-Q3 נראה דומה לאחיו הגדול. רק כשמציבים אותם זה לצד זה ניתן להבחין בפנסים השונים ובגריל המעט משושה ב-3, לעומת הטרפזי המוכר מה-5, וכמובן בהבדלי הממדים.

מה שבחוץ

מה שבפנים

מצד שני, בתוך תא הנוסעים לא תוכלו להתבלבל. זו אודי קלאסית – איכותית, מהוקצעת, מגומרת היטב ומאוד מכובדת – אבל העיצוב הכללי לא דומה כלל לזה של הטיגואן, וגם לא לשל סדרת ה-A של אודי. גם בפריטי העיצוב הקטנים ניכר הרצון לבדל את ה-Q3 והתוצאה היא תחושה יוקרתית משל אחיו ואחיותיו הקטנים.
אבל יש ''אבל''. התחושה היוקרתית נפגעת מעט בשל איכות החומרים. יצרני רכב נוהגים להיות נדיבים באיכות במקומות הגלויים ביותר, ולחסוך איפה שמביטים (ונוגעים) פחות. כאן נדמה כי אודי לקחו את זה מעט רחוק מדי, והפלסטיקה באזורים נרחבים מרגישה חלולה ופשוטה מדי. ציפינו לקצת יותר.

מה שבפנים

האבזור

מעבר לכך, רמת האבזור הבסיסית מספקת תחושה עשירה למדי. נמצא כאן ריפוד עור מלא, גג שמש חשמלי ענק (עם כיסוי פנימי מופעל חשמלית, אך שאיננו אוטם מספיק את קרני השמש) ובקרת אקלים מפוצלת. מושב הנהג מופעל חשמלית והוא נוח לישיבה, אך מעט גבוה מדי עבור נהגים גבוהים גם במצבו הנמוך ביותר.
לאלו מצטרפת מערכת שמע איכותית עם מסך גדול ושליטה תואמת מההגה. תפעול המערכת נוח ופשוט, אך המסך סובל מהשתקפויות מציקות ביום שמשי.
בנוסף ניתן למצוא חיישני אור וגשם, מחשב דרך, בלם חנייה חשמלי, מנגנון עצור-סע, 6 כריות אוויר וציון של חמישה כוכבים במבחן הריסוק.
רכב המבחן כלל גם חיבוריות בלוטות' נוחה, פנסי קסנון ומצלמת רוורס. אך אין בו התנעה ללא מפתח ואין בקרת שיוט. מה עוד? תא הכפפות קטן, אך יש תאים גדולים בדלתות כפיצוי. תא המטען בגודל בינוני וסף ההטענה מעט גבוה מדי.

האבזור

ה-Q3 הוא רכב נוח

הנוסעים ב-Q3 יגלו שעל-אף בסיס גלגלים קטן משמעותית משל ה-Q5, מרווח הרגליים בשורה השנייה מספק בהחלט ושלושה אנשים ממוצעים בגודלם יכולים לשבת בו בנוחות סבירה. ביחס לטיגואן ה-Q3 נמוך בכמעט עשרה סנטימטרים לטובת צללית ספורטיבית יותר, אך מרווח הראש לא סובל מכך משמעותית.
ה-Q3 הוא רכב נוח למדי במרבית המצבים, ולטעמנו נוח אף מה-Q5. כיול המתלים הוא גרמני קלאסי – קשיח ומעט נוקשה במהלך הראשוני, אך מרסן היטב מהמורות גדולות ולא מתרסק בשום מצב.
מחוץ לעיר הוא נעים במרבית הזמן, אך עלול להיות קופצני מעט בכביש משובש, וכמקובל מאחור מעט פחות נוח מאשר מלפנים. תא הנוסעים שקט למעט רעשי רוח לא מאוד נוכחים מעל 120 קמ''ש.

ה-Q3 הוא רכב נוח

התחושה בכביש

עם יחידת ה-2.0 ליטר טורבו המוכרת (כאן עם 211 כ''ס, לעומת 170 בטיגואן), מושב הנהג הוא המבוקש ביותר ברכב הפנאי החדש של אודי. המנוע חזק, גמיש ובעל פעולה חלקה בכל מצב. הוא משתלב נהדר עם תיבת ה-S-טרוניק כפולת המצמדים והעברת ההילוכים חלקה ומהירה. גמישותו הרבה של המנוע מאפשרת לתיבה לעבוד כפי שהיא אוהבת – עם העלאת הילוכים מוקדמת מאוד למען חסכון בדלק. גם מתחת ל-1500 סל''ד יש מספיק כח בכדי להמשיך למשוך את הרכב קדימה. בנוסף, מנגנון העצור-סע מפתיע לטובה עם התנעה חלקה ומהירה, שמאפשרת יציאה זריזה מהמקום ברמזורים.

התחושה בכביש

מהישורת לסיבובים

גם כשנגמרת הישורת ומתחילים הסיבובים מציג ה-Q3 יכולת טובה בהחלט. בכביש המפותל מספק ה-SUV הקטן של אודי תחושה מאוד בטוחה, ואפילו לא מעט הנאה. הוא מהדק קו כשצריך, נהנה מאחיזה גבוהה וכמעט חף מתת-היגוי. בקרת היציבות מאפשרת קצת משחקי זנב אבל קוטעת בעת הצורך ובצורה עדינה מספיק. ההגה הוא שותף ראוי לנהיגה מהירה – מדויק ובעל משקל נכון מחוץ לעיר. במהירות איטית הוא מעט קל מדי לטובת תמרוני חנייה, אבל לא ברמה מטרידה. לסיום, צריכת הדלק הממוצעת שהושגה במבחן היא 8.3 ק''מ לליטר מכובדים בהחלט ביחס לקצב.

מהישורת לסיבובים

בשבילים

זהו אמנם רכב פנאי מפונפן שקרוב לוודאי יראה מקרוב חול ועפר רק כשתשכחו לנקות את הרגליים אחרי חזרה מחוף הים, אבל המעמד מחייב סיבוב שבילים קצר, ואיזו טעות זו הייתה...
יום המבחן היה יום חורפי שמשי למדי, ותחת קרני שמש מלטפות ירדנו לשבילים המפולסים של שמורת פורה לסיבוב קצר.
ה-Q3 הפגין זרימה ותחושת ביטחון על השביל, ויכולת טובה גם כשאותגר מעט עם ירידה עדינה או טיפוס קליל. המנוע הגמיש וההנעה הכפולה היעילה התמודדו היטב עם כל אלו... אלא שבינתיים, בלי משים, התכסו השמיים עננים ומבול החל לרדת בבת אחת – אדמת הלס הפכה בין רגע למרגרינה חלקלקה שסתמה מיד את צמיגי הכביש של ה-Q3 האומלל.
את הקילומטרים הספורים בחזרה אל הכביש לקח לנו כבר כמעט שעה לכסות, בזחילת סרטנים צידית. אבל גם את האתגר הלא צפוי צלח ה-Q הקטן בכבוד, בלי שאף מערכת אלקטרונית תשתגע מהתנאים שבוודאי לא נכללו במעטפת הביצועים המתוכננת. יש לנו הרגשה שזו היתה חווית השטח הקשה ביותר שעבר או יעבור Q3 אי-פעם...

בשבילים

השוואת מחירים

וכעת נותר רק להחליט האם מדובר גם בקנייה טובה. וכאן עלינו לחזור אל המתחרים: סגמנט רכבי הפנאי הקטנים עמוס באפשרויות, אבל מרביתן לא מסוגלות לייצר את אותה תחושת יוקרה שה-Q3 מספק. באשר ל-X1 של ב.מ.וו: למעט גרסת הבסיס מונעת הדיזל, שהיא חלשה בהרבה ודלת אבזור בהשוואה, הוא יקר משמעותית מה-Q3 ודומה במחירו דווקא ל-Q5 הגדול יותר. ואם כבר הזכרנו את האח הגדול, הוא עולה כ-50 אלף שקלים יותר, אבל לא מספק איכות חיים עדיפה משמעותית.
ועדיין, במחיר של 276 אלף שקלים לפני תוספות, קשה להצדיק את ה-Q3 בתור קנייה רציונאלית. טיגואן אולי יוקרתי פחות, אבל בגרסתו המאובזרת הוא עדיין זול יותר משמעותית. חובבי הגודל, למשל, יכולים לרכוש פורד אדג' מאובזר לעייפה בעשרות אלפים פחות. אולי גרסת ה-170 כ''ס, שתגיע במאי, תקבל מחיר תחרותי יותר. בינתיים, ה-Q3 מתאים בעיקר לחובבי המותג שמעוניינים בסקס-אפיל של רכב פנאי בלי הגודל הנלווה אליו בדרך כלל.

השוואת מחירים

אודי Q3 2.0 ל' טורבו S-טרוניק – נתונים טכניים

מנוע
מנוע בנזין, 1984 סמ''ק, 4 ציל' הזרקה ישירה, טורבו
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס'
הספק/סל''ד 211 כ''ס/4300-6000
מומנט/סל''ד 35.7 קג''מ/1500-4200
מרכב
הנעה כפולה קבועה
הילוכים רובוטי כפול-מצמד, 7 היל'
מתלה ק'/א' מקפרסון, מוט מייצב/רב חיבורי, מוט מייצב
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS,ASR,EBD,ESP
צמיגים 235/55-17
מידות
בסיס גלגלים 260 ס''מ
אxרxג 160x183x439 ס''מ
משקל 1565 ק''ג
נפח תא מטען 460 ל'
מהירות מרבית (יצרן) 230 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 6.9 שנ'
צריכת דלק (מבחן) 8.3 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 276,000 ש''ח
אחריות 24 חודשים

תגובות

0 תגובות