שטח 4X4 > כתבות > חדשות

שיתוף פעולה אמריקאי-ברזילאי לייצור גיפ חשמלי

שתי חברות קטנות יחסית, האחת מצפון אמריקה והשנייה מדרומה, חברו כדי לייצר רכב שטח, קטן אמנם, אבל עם יכולות

במשך קרוב ל-100 שנה עוסקת משפחת Czysz (מישהו יודע איך מבטאים זאת???) במירוצי אופנועים. תחילה בהכנת אופנועים של יצרנים אחרים לתחרויות, אחר כך בייצור עצמי של כלים תחרותיים. בין לבין, חלק מבני המשפחה לקחו חלק במרוצים גם כמתחרים. בשנים האחרונות הם התמקדו בייצור אופנועי מרוץ עם מנועים חשמליים וזכו איתם במקומות ראשונים במרוצים המיועדים לכלים כאלה. ואל תזלזלו בכלים האלה: הדגם האחרון שלהם, ה-E1pc, מצויד במנוע המספק 200 כ''ס ומסוגל להגיע למהירות של כ-300 קמ''ש והוא נחשב למתקדם ביותר בתחומו.
כהמשך לחיבור שלהם עם הנעה חשמלית, החליטו בחברת MotoCzysz לתכנן ולייצר פתרון חשמלי לכל מי שרוצה להסב את הרכב שלו להנעה כזו. התוצאה: מארז אלומיניום קומפקטי, בגודל של מזוודה ממוצעת, הכולל בתוכו מנוע חשמלי מקורר מים, מערכת להפחתת מהירות, דיפרנציאל, משאבות – כל מה שצריך זה לקבע את ה''מזוודה'' לרכב, לחבר מצבר, להשלים את מעגל הקירור – ולנסוע. יש עוד חברות שמציעות הסבות חשמליות לכלי רכב רגילים, אבל זה מוצר המדף הראשון שאפשר להתאימו לכל מכונית, כולל בעבודה עצמית. 

הסטארק של פאק

הסטארק של פאקהסטארק של פאק

הפתרון הזה הגיע לידיעת מנהלי חברת TAC בברזיל, חברה צעירה יחסית בתחום הרכב (החלה לפעול ב-2004). המוצר העכשווי שלהם הוא ג'יפ הנקרא Stark, שהוא מעין שילוב בין סמוראי ובאגי. מדובר בכלי שאורכו כארבעה מטרים על בסיס גלגלים של 2.5 מטר, השוקל כ-1300 ק''ג. השלדה עשויה מצינורות, המרכב מפיבר וסיבי זכוכית ולכל גלגל מתלה נפרד עם שני בולמים. תיבת הילוכים ידנית עם חמש מהירויות ותיבת העברה עם הילוך נמוך שולחים את הכוח לגלגלים.
ומהיכן הכוח? תחילה הוצע הסטארק עם מנוע בנזין של פולקסוואגן שפועל גם על אתנול, דלק מאוד פופולארי בדרום אמריקה. אחר כך התווסף גם מנוע דיזל מבית פיאט, וכדי להשלים את החבילה נחתם הסכם עם MotoCzysz שתספק לטאק מדי שנה כ-3500 מנועים חשמליים.
לעת עתה לא פורסם מה יהיה טווח הנסיעה של הכלי החשמלי (נתון מאוד בעייתי ביציאה לטיול ארוך בשטח, כשאין עמוד חשמל קרוב...), אבל טאק מתכוונת להתחיל בקרוב לייצא את הסטארק בגרסותיו הקונבנציונאליות יותר לרחבי העולם. לא בטוח שיגיע אלינו, אבל אם כן, זאת אופציה מעניינת לכלי שככל הנראה יודע לעבוד בשטח.
לקריאה נוספת:

ה''מזוודה'' של MotoCzysz

ה''מזוודה'' של MotoCzyszה''מזוודה'' של MotoCzysz

סרטון המציג את יכולתיו של הסטארק, אמנם בפורטוגזית, אבל אין צורך במלים...

האופנוע החשמלי של MotoCzysz

האופנוע החשמלי של MotoCzyszהאופנוע החשמלי של MotoCzysz

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת - איך קוראים למנוע?

18 במאי 2019 ב 13:11

מה השם של המנוע?