שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פולקסוואגן אמרוק VW Amarok – מבחן דרכים

פולקסוואגן נכנסת לשוק טנדרי העבודה עם פלטפורמה חדשה (גם אם לא חדשנית).

כשקונצרן פולקסווגן מציג רכב חדש, הוא בד''כ  מציג מתכון. קח מנוע (רצוי עמוס בטכנולוגיה חדשנית), הוסף ככל הבא ליד תיבות הילוכים, ערבב פנים ומכלולי שיכוך משני דגמים לפחות, וסיים הכול בעיצוב עדכני.
כבר כתבתי לא פעם שפיאט המציאו את הפלטפורמה המודולרית עם הטיפו בסוף שנות השמונים ופולקסוואגן הפכה את השימוש בה לאומנות (והיא כעת לוקחת אותה צעד נוסף קדימה עם ה-MQB).
המפגש עם האמארוק היה אם כן חידוש מרענן – כי כשמדובר בטנדר עבודה, אי אפשר להשתמש במכלולים של גולף...

 

 

הסמל הנכון

 

למרות שתור הזהב של טנדרי העבודה בישראל חלף ומכירות הסגמנט הצטמצמו לכדי כ-3000 יחידות בשנה, בראייה עולמית פולקסוואגן חייבים ייצוג בקטגוריה הזו. בעיקר ביבשות האמריקאיות אבל גם באירופה, יש דרישה לטנדרי עבודה חסונים. בשוק הגרמני האמארוק כבר מוביל את מכירות הקטגוריה. בואו ננסה להבין ביחד למה.
את מבחן המראה עובר הפולקסוואגן בקלות יתרה. הוא משדר חוסן, אגרסיבי במידה. הזיהוי המשפחתי בחסות גופי התאורה סביב והשבכה הקדמית ברורים לחלוטין.

הסמל הנכון

 

 

המנוע

 

תחת מכסה המנוע נמצא שלושה מנועי טורבו דיזל, כשהחזק מכולם הוא שנכח בהשקה ויגיע לישראל.
זהו מנוע ארבע צילינדרים, טורבו-דיזל, מסילה משותפת בנפח של 1968 סמ''ק. הנתונים נאים: 180 כ''ס ב-4000 סל''ד ו-42.7 קג''מ החל ב-1750 סל''ד. תיבת הילוכים בעלת שמונה יחסי העברה (מתוצרת ZF) מעבירה את הכח אל ארבעת הגלגלים.
ההנעה, בדגם הנבחן והרלוונטי לישראל, כפולה עם חלוקת כח של 60/40 לטובת הסרן האחורי. לפי דפי הנתונים, שילוב המנוע-גיר הזה אמורים לשנע את השני טון (1985-2199 ק''ג), למאה קמ''ש ב-10.9 שניות בדרך למהירות מרבית של 179 קמ''ש.
נתון צריכת הדלק הרשמי מתאים מאוד לימים בהם דלק נמדד באונקיות ולא בליטרים. הגירסה החזקה והכבדה של האמארוק אמורה לצרוך ליטר אחד של סולר על כל 13.1 ק''מ, ומיכל דלק של 80 ל' אמור להבטיח טווח נאה.
מתחת לפני השטח מציע האמארוק את המפרט המקובל בסגמנט: שלדת סולם וקפיצי עלים מאחור. אלו האוהבים את השטח שלהם קשה ישמחו בוודאי לשמוע על האפשרות להזמין נעילה לדיפרנציאל האחורי.

המנוע

 

 

רכב פנאי ועבודה גם יחד

 

האמארוק מוגדר על ידי פולקסווגן כרכב עבודה שניתן להשתמש בו כרכב פנאי, והגרסאות היקרות אכן נראות כך, כאשר פגושים ומראות בצבע הרכב ופנסי ערפל מצליחים לייצר ניחוח יותר יוקרתי מגרסאות הפגושים השחורים. ואם רכב פנאי, אז צריך לדבר על תא הנוסעים, וכאן באמת שאין הפתעות – הצבעים והניחוחות מוכרים מאוד, במיוחד ברמת האבזור של רכבי ההשקה (ריפודי עור, צג שליטה, בקרת אקלים ועוד).
מתא הנוסעים אל משטח המטען שגודלו 155 ס''מ לאורך ו-162 ס''מ לרוחב (122 ס''מ בין תפיחות בתי הגלגלים האחוריים) ודפי הנתונים טוענים למשקל משא מותר של 611-835 ק''ג ויכולת לגרור עד 2.8 טון.
האמארוק עבר את מבחני הריסוק האירופאים בשנת 2010 עם ציון של ארבע כוכבים. ציוד הבטיחות איתו הוא נבחן כלל כרית אוויר לנהג ולנוסע, שתי כריות צד ושתי כריות ראש.
מערכת ABS ובקרת משיכה ויציבות הן חלק מהציוד הסטנדרטי. ישנו גם מצב שטח ל-ABS, האמור לקצר משמעותית את מרחק הבלימה על משטחים לא סלולים. מערכת בקרת הגלישה במורד מופעלת אוטומטית עם המעבר למצב השטח של ה-ABS במהירויות של עד 30 קמ''ש. עוד באגף הטכנולוגי מתייצבת מערכת עזר לזינוק בעליה – גם בגרסה האוטומטית.

רכב פנאי ועבודה גם יחד

 

 

בכביש ובשטח

 

האמארוק מרגיש בדיוק כמו שהוא אמור להרגיש – טנדר עבודה של פולקסווגן. זה אומר לדוגמא שתא הנוסעים קל להתמצאות ונעים מאוד לשהייה. המרווח לנהג טוב ותלונה יחידה עולה לגבי איכות החומרים וההרכבה, שהם בפירוש לא ברמה לה הורגלנו מהמותג הגרמני.
בתוך העיר הרייד נעים מאוד, נוח ושקט למדי עם בידוד טוב של רעשים ומהמורות. על הכביש המהיר המצב פחות טוב – כמקובל בטנדרים, כאשר הטנדר לא עמוס ישנם הבדלי ריסון ברורים בין הסרנים והתחושה לעיתים לא נעימה במיוחד. המנוע ותיבת ההילוכים עושים תפקידם נאמנה, עם דחף ברור והחלפות הילוכים חלקות וכמעט לא מורגשות. לאור הנתונים המרשימים בדף הנתונים ציפיתי למעט יותר מחץ, אך בכל זאת מדובר ברכב כבד עם אווירודינמיות של לבנה...
הכביש המפותל בין רונדה למרבאה הוא מקום מצוין לסטייג' ראלי אספלט – אבל קצת פחות מתאים לטנדר מגודל וכבד, וככה בדיוק הרגיש האמארוק על הכביש התובעני והמסולסל הזה.
אבל אם שם הוא הרגיש כמו אומן סטנד אפ בהלוויה, הראה האמארוק חיבה גלויה מאוד לקטע השטח שהכינו המארגנים לכבודו. הארסנל האלקטרוני גיבה את הברזלים הקשוחים במספיק משיכה בכדי להתגבר על עליות טחונות והצלבות של גיבורים. מעל לכולם הרשימה פעולת מערכת ה-ABS במצב שטח שקיצצה מטרים ברורים ממרחק הבלימה.

בכביש ובשטח

 

 

סיפור הצלחה?

 

באירופה ובדרום אמריקה יכולה פולקסווגן לסמן וי גדול ליד שמו של האמארוק.
הוא מקנה לה דריסת רגל בשוק גדול ומוסיף נדבך חשוב למכירות העולמיות של הקונצרן. בארץ ישווק האמארוק, נכון לזמן כתיבת שורות אלו, בגרסת הדאבל קבינה האוטומטית, החזקה והמאובזרת עם תג מחיר של כרבע מליון שקל. לא זול ולא פשוט.
הכרעת דין נחרצת תגיע ברגע שנקבל אותו למבחן על שבילי הארץ מול הדור החדש של ה-D-MAX, מלך המכירות המכהן, שבדיוק נחת בארץ גם כן.

סיפור הצלחה?

 

פולקסוואגן אמרוק VW Amarok – נתונים טכניים

 

מנוע
מנוע דיזל טורבו, רוחבי, 1,968 סמ''ק, מסילה משותפת
הספק/סל''ד 180 כ''ס/ 4000
מומנט/סל''ד  42.7 קג''מ/1750
מרכב
הנעה כפולה 
הילוכים אוט', 8 היל'
מתלה ק'/א' מקפרסון/קפיצי עלים
בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק
מערכות עזר ABS, EDL, TCS, BAS, ESP 
צמיגים 255/60-18
מידות
בסיס גלגלים 309 ס''מ
אxרxג 525x194x183 ס''מ
משקל 1971 ק''ג
נפח תא מטען -
מהירות מרבית (יצרן) 179 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11.3 שנ' 
צריכת דלק 8.5 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר לא נקבע
אחריות לא נמסר

תגובות

1 תגובות

1

aymen

03 באוגוסט 2012 ב 12:21

נראה יפה

נראה יפה זו הפעם הראשונה שפולקסווגן מייצרת טנדרים בעיצוב כזה