המרצדס GL - שיא הפאר וההדר של מרצדס לשטח מסיים את תקופת שירותו במרצדס ומוחלף בימים אלו בדגם חדש ועדכני לשנת הייצור 2013. אך מכיוון שביליתי עם המרצדס GL 350 בהדרכות נהיגה ובמסלולים בשטח זו הזדמנות לכתוב על הדגם היוצא מתוך ההנאה בכביש ובשטח.
מאת: Ofer Ogash
23/07/12
ספינת הדגל של מרצדס לשטח מסיימת את חיי הדגם הנוכחית ומוכנה כבר להחלפה בדגם חדש ומעודכן של GL. לי היה העונג לנהוג ולהדריך עם ה-GL את הדרכות הכביש-שטח ללקוחות מרצדס (קישור לדוגמא) וגם לצאת עם ה-GL ליום מדברי בנחל צין (קישור למסלול טיול). ה-GL של מרצדס הוא אחד מרכבי השטח היקרים הנמכרים בישראל ועם תג מחיר של למעלה מ- 800,000 ש''ח, לפני תוספות מיוחדות ולפני מו''מ. לאחר כאלפיים קילומטרים (מצטברים) עם ה-GL בכבישים המהירים, בכבישים המפותלים , בשטחים שונים וגם בחיי היום יום בעיר אני יכול להבין מדוע ההשקעה משתלמת, למי שכמובן יכול לאפשר לעצמו איזה GL מפנקת...
אצל מרצדס רכבי השטח הם לא עוד איזה תוספת אופנתית של רכבי 4X4 לליין המשפחתי וכצו השעה. היצרן הגרמני מייצר רכבי שטח שנים רבות ומתמחה ב-4X4 מכל הסוגים. מרכבי השטח הקשוחים ביותר, דרך משאיות 4X4 ועד לרכבי השטח המפנקים ביותר. שתי אגדות השטח הנחשקות של מרצדס, שעדיין מיוצרות באופן סדיר, הן המשאית הקלה והמיוחדת - יונימוג (קישור לכתבה על יונימוג) ורכב השטח הקשוח מרצדס G (קישור לאחת הכתבות על ה-G) . לכביש ולשימוש היום-יומי מייצרים במרצדס את סדרת ה- ML שהיא להיט מכירות אמריקאי, (קישור למבחן דרכים) את ה-GLK הקטנה (קישור למבחן דרכים) ואת ספינת הדגל הגדולה ה-GL - נשוא כתבה זו.
קצת מאובק: בקרת אקלים, 4 מצבי גובה מתלים, נעילות דיפרנציאל, ביטול ESP, בקרת ירידה DSR ועוד...
ה-GL ארוך גם בעין וגם במרחק הסרנים (307 ס''מ) והדבר מורגש טרם מתיישבים ברכב ובנסיעה עירונית בזמן שמנסים לתמרן ברחובות הצפופים. כמעט מיניבוס! ואכן ה-GL כוללת 7 מקומות ישיבה נוחים, אפילו במושב השלישי שבסוף. לאחר שמתרגלים לגודל אפשר להתחיל ליהנות מאחיזת הכביש המעולה של ה-GL מגובה במערכת בקרת יציבות טובה. הרצון ל- היגוי יתר מורגש בכל פנייה חדה ומהירה אבל אל חשש - מערכת ESP תשמור עליכם מכל פגע. עם רכב עמוס ב-7 נוסעים נעלמת תחושת הזנב הקליל וה-GL יציב להפליא ויותר חשוב מכך - בזכות מומנט אדיר (63 קג''מ) תוספת המשקל לא מורגשת ולא מפריעה לביצועים. בכביש אהבתי יותר את מצב המתלים הספורטיבי אשר מקשיח את הקפיצים (כריות האוויר) ומאפשר לדחוף את הרכב חזק פנימה והחוצה בכבישים המפותלים. מצב ה-COMFORT נחמד לעיר או כאשר הרכב עמוס בנוסעים והנהג מעדיף לפנק אותם מאשר להדגים להם היגוי יתר בכבישי המדבר. סביבת הנהג מפנקת ומלאה כפתורים: שפע כיוונים למושב, להגה ולמראות - כולל זיכרון למספר נהגים. אורות מכל ולכל הכיוונים, מזגן מפוצל, 2 חלונות בגג, חלונות צד אחוריים חשמליים, תא מטען נסגר חשמלית, חימום למושבים (כך שאפשר להקפיא במזגן ולחמם את הכסא שליד הנהג), שליטה מההגה ועוד פטנטים שעוטפים את הנהג שמא לא יתאמץ.
אתחיל בזה שהרכב בנוי באופן מסיבי לשטח - הרצפה למטה שטוחה וחלקה ללא בליטות ונראה שמי שתכנן את הגחון מבין שטח. ל-GL הילוך כוח המופעל בלחיצת כפתור (ומחייב שילוב להילוך N בגיר) עם מנוע המספק 63 קג''מ כבר ב- 1,600 סל''ד והרי לכם עוצמה אדירה. תוסיפו לכך נעילה מרכזית (ה-GL נוסע בהנעה כפולה כל הזמן) ונעילת דיפרנציאל אחורית נשלטות ע''י הנהג והרי לכם מכונה ראויה לכל שטח. היה ושכח הנהג לנעול אזי המערכת האלקטרונית של בקרת האחיזה תעשה את עבודתה ותעביר את ה-GL ב- הצלבה. 4 מצבי גובה שונים מאפשרים להגביה את הרכב בנסיעה בשטח ובמקטעי מעבר מכשולים, כאשר חיישני המהירות מנמיכים חזרה את ה-GL בהתאם למהירות הנסיעה. כריות אוויר נשלטות מחשב במקום קפיצי ברזל מאפשרות לנהוג מהר מאוד בשטח ובנוחות מפתיעה. אפשרות כיוון הקשיחות בכרית - בן מצב ''נוח'' למצב ''ספורט'' מאפשר לקבוע בהתאם לאופי הנסיעה / הנהג את המהירות והנוחות בשטח, כשהשביל מלא בורות, ובכביש, כשהוא מפותל. ה-GL מסוגל לשייט על ציר הנפט במהירות של 100 קמ''ש ו/או לתקל אבנים בנחל צין ו/או לטפס מעלות (במגבלות של זווית גישה ושל זווית נטישה - בכל זאת הכול פלסטיק מסביב) בנוחות ובניתוק של הנהג והנוסעים מהחום ומהסיבה המדברית הקשוחה.
במרכז לוח השעונים: מצב גיר, גובה הרכב, מצב הנעילות, הילוך כוחף מצפן וטמפרטורה בחוץ (חם!)
המגבלה הקשה ביותר לשימוש מסיבי ברכב היא הצמיגים. אמנם באורח פלא (תודה לאל) לא קרעתי ל-GL אף צמיג. אבל הצמיגים המקוריים של ה-GL נועדו לאחיזת כביש מכסימאלית. אמנם חתך הצמיגים 275/55 סביר גם לשימוש בשטח. אבל הפחד מלקרוע צמיג מלווה אותך כל הזמן בו המחוג חוצה את ה-100 קמ''ש על ציר הנפט או ברגע בו אתה פוגש אבן ''שקופצת לשביל'' בנחל צין.
מכיוון שה-GL הנוכחי בדרך להיעלם מאולמות התצוגה אפשר להניח כי מחירו בשוק המשומשים יהיה נמוך באופן משמעותי ואפשר למצוא איזה בונבון (מרופא שלא ראה שטח). למשפחה מרובת ילדים או מרובת משתתפים בטיולים ה- GL יהיה שיא הפינוק ועוד עם הרבה מקום לרגליים ולציוד.
אורך | 509 ס''מ |
רוחב | 192 ס''מ |
גובה | 184 ס''מ |
משקל | 2430 ק''ג |
בסיס גלגלים | 307.5 ס''מ |
קוטר סיבוב | 12.1 מטר |
נפח תא מטען | 300-2300 ליטר |
צמיגים | 275/55-19 |
נפח מיכל דלק | 100 |
מתלים קדמיים |
עצמות עצה כפולות, קפיצי אוויר, מוט מייצב |
מתלים אחוריים |
רב חיבורי, קפיצי אוויר, מוט מייצב |
בלמים קדמיים |
דיסקים מאווררים |
בלמים אחוריים |
דיסקים מאווררים |
תגבור הגה |
הידראולי |
מנוע |
טורבו דיזל הזרקה ישירה |
נפח |
2987 סמ''ק |
תצורה |
V6 |
תזמון |
גל זיזים עילי, תזמון שסתומים משתנה |
כ''ס/סל''ד |
3800/265 |
מומנט/סל''ד |
1600-2400/63.3 |
הנעה |
כפולה קבועה |
תיבת הילוכים |
אוטומטית - טיפטרוניק 7 הילוכים |
0 ל-100 קמ''ש |
7.9 שניות |
מהירות מרבית |
225 קמ''ש |
6 תגובות
1
kokhsh
23 ביולי 2012 ב 19:20
מהי צריכת הדלק?
2
Ogash Ofer
23 ביולי 2012 ב 19:28
כתבה חדשה - מרצדס Mercedes GL 350
היצרן מצהיר על כ-11 ק''מ לליטר בממוצע בשימוש עירוני ובשימוש בנעירוני.
אני לא הייתי ממש הנהג החסכן - בטח שלא בכבישים המפותלים ובשבילים המהירים ולהפתעתי שעון הדלק סרב לרדת. אחר כך גיליתי שיש במיכל 100 ליטר סולר.
ובקיצור הערכה שלי שצריכת הדלק הייתה במהלך השהות המשותפת כ- 1 ל-9.
3
אורח/ת - חיים
16 בדצמבר 2018 ב 13:35
קניתי gl 2012 דיזל.. ובצג של השעונים מתחת לאות p מופיע קבוע s עם אפשרות להחלפה ל m.. השאלה אם כך זה צריך להיות קבוע s או משהו אחר.. תודה
4
Ogash Ofer
16 בדצמבר 2018 ב 15:55
קניתי gl 2012 דיזל.. ובצג של השעונים מתחת לאות p מופיע קבוע s עם אפשרות להחלפה ל m.. השאלה אם כך זה צריך להיות קבוע s או משהו אחר.. תודה
"5
אורח/ת - רל
03 באוגוסט 2021 ב 23:13
שוקל לקנות בן 10 , מה עלות התחזוקה של gl? חלקים יקרים? טיפולים?
6
Ogash Ofer
05 באוגוסט 2021 ב 07:35
שוקל לקנות בן 10 , מה עלות התחזוקה של gl? חלקים יקרים? טיפולים?
"
תגובות