שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול סובב הר ההר - הר צין

במרכזו של נחל צין כשמסביב מדבר פראי ומיוחד, לצד שטחי כרייה ענקיים של פוספטים עומד לו בגאון - הר ההר - הוא הר צין ולמרגלותיו שדה בולבוסים מיוחד. מסלול טיול ג'יפים בעבירות משתנה הסובב את ההר 360 מעלות, מתקרב לבולבוסים ויורד את שלוחת צלמון דרך מעלה מרזבה עד לערבה ומשם בחזרה לדימונה דרך מעלה עקרבים.

הר ההר

הר ההרהר ההר

אבני דרך:

צומת רותם, מפעלי אורון, מפעלי צין, הר צין / הר ההר, שדה הבולבוסים, נחל צין, נחל חווה, שלוחת צלמון, ד'רב אל סולטן, מעלה מרזבה, נחל נקרות, כביש 90 - הערבה, עין יהב, חצבה, עיר אובות, מעלה עקרבים, דימונה.

שדה הבולבוסים למרגלות הר ההר

שדה הבולבוסים למרגלות הר ההרשדה הבולבוסים למרגלות הר ההר

הר צין - הוא הר ההר

הר צין מתנשא לגובה של כ-200 מטרים מעל נחל צין ופסגתו כשולחן שטוח. נחל צין הינו הנחל (האכזב) השני בגודלו במדינת ישראל והוא מנקז בימי שיטפונות את הנגב הצפון מזרחי לעבר ים המלח.
ההר, נחל צין וסביבתו בנויים מסלעי משקע ימיים, בהם מאובנים רבים והם עשירים בפוספטים - מחצב המשמש, בתוספת מינרלים נוספים, לדישון שטחי חקלאות.
במפעלי צין שלמרגלות ההר מפיקים פוספטים באמצעות שטיפה וסינון של שכבות קרקע גדולות מאזור הנחל והשלוחות שסביבו. המים בבריכות סביב המפעל הם המים שנשארו משטיפת הסלעים. במפעלי צין נמצאת תחנת הרכבת (מטענים) הדרומית בישראל והיא מסיעה את הפוספטים מנחל צין, למפעלי אורון עד למפעלי צפע, שליד צומת צפית (שם מייצרים בשילוב אשלג מים המלח את ה- ''סופר פוספט''). ומשם לנמל אשדוד.

יורדים את המרזבה

יורדים את המרזבהיורדים את המרזבה

הר מתן תורה

בתחילת המאה הקודמת הציעו חוקרים גרמנים לזהות את הר צין כהר ההר - מקום קבורתו של אהרון הכהן בהתאם לספר במדבר: ''וַיִּסְעוּ, מִקָּדֵשׁ; וַיָּבֹאוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל כָּל-הָעֵדָה, הֹר הָהָר. וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן, בְּהֹר הָהָר, עַל-גְּבוּל אֶרֶץ-אֱדוֹם, לֵאמֹר... וַיַּעֲלוּ אֶל-הֹר הָהָר, לְעֵינֵי כָּל-הָעֵדָה... וַיָּמָת אַהֲרֹן שָׁם, בְּרֹאשׁ הָהָר ''. לפי האמונה המוסלמית קבור אהרון הכהן בג'בל הרון - שבהרי אדום מעל פטרה.
הבלובוסים, הסלעים העגולים, שפוגשים לצד הכביש והדרך הם סלעים שנשארו לאחר ששטפו מהם את הפוספט. אך מדרום-מזרח להר ישנו שדה ענק של בולבוסים טבעיים - שהוכרז כשמורת טבע ייחודית. במרבית הבולבוסים ניתן למצוא מאובנים רבים ו/או שיניים של דגים וכרישים גדולים. הסברה היא שהבולבוס התגבש סביב חיות ימיות ששקעו על הקרקעית.

למרגלות הר ההר - הר צין

למרגלות הר ההר - הר ציןלמרגלות הר ההר - הר צין

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול מתחיל בעבירות קלה המתאימה לכל רכב 4X4 ומתקדם לעבירות בינונית עד קשה (מעלה מרזבה) ולסיום חוזר לכביש אספלט. מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות.
אורכו של המסלול כ-140 ק''מ של שבילים, שטח וכביש ואפשרי לטיול של 7 עד 10 שעות (בהתאם לעצירות ולסיורים לאורכו).
שמורות טבע רב רובו של המסלול בתוך שמורות טבע ייחודיות לנגב. אין לשהות בלילה בשטח שלא בחניון לילה מאושר, אין לרדת מהשבילים המסומנים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול בכל יום בשבוע (בחלק מהמסלול עוברים לצד שטחי אש הר החלק ומטווח 90 שבערבה, אך לא נכנסים לתוך שטח האש).

שיטת הניווט:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף מסלול זה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב אם תקפידו על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך.

מה עושים? ואיך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס מד אוץ לאיפוס מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

בכניסה למפעלי אורון

בכניסה למפעלי אורוןבכניסה למפעלי אורון

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר,
מפות סימון שבילים 15 (הנגב התיכון) ו- 14 (צפון הערבה),
מצפן,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
מים ומזון ליום טיול בשטח.

תחילת המסלול:

מתחילים בצומת רותם במפגש הכבישים 25 (דימונה - צ. הערבה) וכביש 206 (אורון - מפעלי צין).
כ-150 ק''מ או שעה וחצי ממרכז הארץ.
נ.צ. 1 - צומת רותם

צומת רותם במפגש כביש 25 וכביש 206

צומת רותם במפגש כביש 25 וכביש 206 צומת רותם במפגש כביש 25 וכביש 206

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים דרומה לכביש 206 לכיוון מפעלי אורון ומפעלי צין.
11.7 ק''מ חולפים דרומה על פני צומת הכניסה למכתש הגדול ולירוחם.
15.6 ק''מ צומת הכניסה למפעלי אורון (ושדרת הדקלים).
נ.צ. 2 - מפעלי אורון

מתחילים ומאפסים מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון מפעלי צין על הדרך הפרטית של רותם אימפרט (מפעלי אורון וצין) שהופכת במהרה לכביש אספלט טוב.
8.4 ק''מ מימין לכביש ''מצפה מכלף'' - מכאן אפשר לראות את הר ההר מדרום, את מפעלי צין ומסביב למצפה מספר בולבוסים ''חצי מלאכותיים''.
10.3 ק''מ צומת עם דרך מטיילים מסומנת בכחול, מימין לכביש.
נ.צ. 3 - צומת

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה ל''דרך המטיילים'' לכיוון הר ההר.
1.4 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הכחול.
4.5 ק''מ צומת שבילים בפנייה להר ההר ושדה הבולבוסים.
נ.צ. 4 צומת הר ההר

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לדרך המסומנת בירוק לכיוון שדה הבולבוסים ומקפידים על השביל הראשי הכבוש היטב.
שימו לב כי בדרך חוצים דרכים ראשיות של מפעלי צין עליהן נוסעות משאיות ענק - זהירות!!!
3.9 ק''מ רחבת עפר גדולה קרוב להר ההר.
יש לחנות בצד וללכת ברגל לשדה הבולבוסים הטבעי.
נ.צ. 5 - שדה הבולבוסים

חוזרים על הדרך הכבושה 7.8 ק''מ (מצטבר) לאחור עד לצומת בנ.צ. 4.

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לדרך הג'יפים המסומנת בכחול לכיוון בקעת צין.
0.5 ק''מ השביל הכחול פונה שמאלהונוסע על קו הגבול שבין הטבע הייחודי והפראי של צפון הנגב לבין השפוכת ובורות החציבה של מפעלי הפוספטים.
4.9 ק''מ פונים ימינה ונוסעים על דרך המפעלים הרחבה לכיוון מערב.
5.9 ק''מ צומת שבילים של דרך המפעלים עם דרך ג'יפים מימין.
נ.צ. 6 צומת שבילים

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בכחול בתוך קטע מקסים וצר של נחל צין.
1.1 ק''מ צומת שבילים כשמשמאל נחל חווה והגשרים שתחת מסילת הרכבת.
נ.צ. 7 - צומת נחל חווה

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום לכיוון הגשרים של נחל חווה.
0.4 ק''מ חוצים באחד המעברים שמתחת לרכבת.
יש לבחור מנהרה עם יציאה שאינה חסומה בסחף ואם רכביכם גבוה מאוד או בעל גגון יש לטפס על השביל שמשמאל ולנסוע מעט מזרחה עד למעבר המסודר של פסי הרכבת - היכן שיש אספלט ומחסום.
0.7 ק''מ חוצים את דרך המפעלים וממשיכים ישר ודרומה לתוך נחל חווה.
2.1 ק''מ השביל האדום פונה שמאלה ומטפס החוצה ומזרחה מנחל חווה.
7.2 ק''מ חוצים את נחל חגור.
8.9 ק''מ חוצים את נחל שרף.
10.3 ק''מ צומת כמעט בשיא הגובה של שלוחת צלמון ו- ''ד'רב אל סולטן''.
נ.צ. 8 צומת שלוחת צלמון

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

ממשיכים ישר ומזרחה לשביל המסומן בשחור היורד לכיוון הערבה.
1 ק''מ השביל השחור מתעקל חזק ימינה ולמטה.
8.8 ק''מ קטע הירידה האחרון - מעלה מרזבה.
שימו לב כי בקטע ירידה זה חשוב לעצור, לסרוק ברגל את הירידה ולקבוע ציר ירידה הצמוד לדופן ההר.
טיפ לירידה חדה
10 ק''מ השביל חוצה את הערוץ של נחל מרזבה.
16.6 ק''מ צומת עם נחל נקרות במפגש השביל השחור והאדום.
נ.צ. 9 נחל נקרות

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

ממשיכים למטה ומזרחה עם הנחל על השביל האדום.
1.7 ק''מ שביל ירוק מתחבר מימין וממשיכים בירידה בנחל נקרות.
4.4 ק''מ צומת שבילים עם השביל השחור של ציר המעיינות.
נ.צ. 10 ציר המעיינות

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

חוצים את הדרך של ציר המעיינות וממשיכים מזרחה על האדום.
2.8 ק''מ השביל האדום עולה על סוללה רחבה.
3 ק''מ השביל מסתיים בכביש הערבה, בצומת הכניסה לעין יהב.
נ.צ. 11 - כביש הערבה
עד לכאן 82 ק''מ.

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה על כביש הערבה.
אפשר לעצור לתדלק את הרכב והגוף בעין חצבה (כ-18 ק''מ צפונה).
20 ק''מ צומת עיר אובות.
נ.צ. 12 - צומת עיר אובות

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה על האספלט לכיוון מעלה עקרבים.
13.5 ק''מ עד צומת מעלה עקרבים והכניסה המזרחית למפעלי צין.
נ.צ. 13 צומת מעלה עקרבים

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה ומטפסים את העיקולים החדים (ערקובים) של מעלה עקרבים הסלול.
8.6 ק''מ בראש הכביש - צומת מעלה עלי (ימינה לתצפית מעל המכתש הקטן).
נ.צ. 14 צומת

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים שמאלה עם האספלט על כביש 227 לתוך נחל המעלה.
10.5 ק''מ צומת T עם כביש 206.
נ.צ. 15 - צומת T

איפוס מד אוץ

איפוס מד אוץ

פונים ימינה לכיוון צומת רותם (שמאלה לירוחם).
9.5 ק''מ עד לצומת רותם במפגש עם כביש 25 (כביש דימונה - צומת הערבה).
נ.צ. 1 - צומת רותם

איפוס מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן 144 ק''מ של מסלול הטיול

פנייה שמאלה ומערבה לכיוון דימונה ומרכז הארץ.
פנייה ימינה לכיוון צומת הערבה וים המלח.
להתראות בטיול הבא...

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל ישנה:


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1049506

158774

2

1036214

151749

3

1029035

156680

4

1026508

153302

5

1025932

155941

6

1023494

148509

7

1023456

147477

8

1016912

152528

9

1008204

163654

10

1006401

166904

11

1006116

169836

12

1024588

173764

13

1033013

163253

14

1037993

163517

15

1041424

154676

קובץ TWL של המסלול

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL של המסלול

מפה צפונית בקנה מידה של 1/250,000

מפה צפונית בקנה מידה של 1/250,000מפה צפונית בקנה מידה של 1/250,000

מפה דרומית בקנה מידה של 1/250,000

מפה דרומית בקנה מידה של 1/250,000מפה דרומית בקנה מידה של 1/250,000

אלה אוגש ואבא עופר מנווטים במדבר...

אלה אוגש ואבא עופר מנווטים במדבר...אלה אוגש ואבא עופר מנווטים במדבר...

תגובות

12 תגובות

1

ES

26 ביולי 2012 ב 13:16

מעלה צלמון

מה לגבי מעלה שלוחת צלמון, מבחינת הקושי?

2

Ogash Ofer

26 ביולי 2012 ב 13:27

מעלה צלמון

ES כתב/ה:
"מה לגבי מעלה שלוחת צלמון, מבחינת הקושי?"
כוונתך למעלה המרזבה? בקצה המזרחי של שלוחת צלמון. לירידה הוא סביר אם הנהג עושה זאת לאט וברוגע. לעלייה הוא דורש נהיגה מדוייקת ובוטחת. ורצוי גם מכוון קרקעי טוב.

3

אורח/ת

27 ביולי 2012 ב 21:42

המרזבה בעלייה...

אני אוסיף ואומר שהמרזבה בעלייה תמים למראה אך ללא מכוון קרקעי ונסיעה מדוייקת אפשר בקלות להיכנס לשיפוע צד בעייתי. במידה ובקבוצה יש רכב נעול רצוי מאוד שהוא יעלה ראשון
ויאבטח את שאר הרכבים שעולים רצוי גם לעשות קצת מע"צ ולתכנן מראש את העלייה.
וכמובן כפי שכתב עופר מכוון קרקעי...

4

אורח/ת

29 ביולי 2012 ב 11:13

תגובה

שני דברים בנוסף ולחיזוק המסלול וההסבר המקצועי והמקיף:
1. המעבר מתחת לגשר הרכבת, אפשרי למעשה רק בפתח השני מימין, כל השאר בעייתיים במיוחד בגלל צמחייה עבותה בסוף המנהרה. לגבי גובה רכב, ג'ימיני ודומיו יכולים להרגיש בטוח. פאג'רו וכו' - להיזהר...
2. המרזבה זכור לי כמפחיד ביותר, מכוון מקצועי והכנת אבנים חובה. לא להתפשר ולזלזל. אני רואה שגם לרכב הזה אין מיגון גחון, יש לי רכב זהה ושיקשקתי ביצים לפני ובמהלך הירידה. מאוד גבולי....טוב, מותר לי, אינני עופר אוגש ! בהמשך מהירידה ועד כביש הערבה למעשה, נסיעה די מעצבנת, ארוכה ומלאת חתחתים.

5

kokhsh

31 באוגוסט 2012 ב 17:20

שאלה על העבירות במסלול

ברור שלעלות את מרזבה יהיה אתגר מעניין.
אך השאלה היא כללית, האם שאר המסלול באופן כללי יהיה אתגרי יותר
בכיוון ההפוך?
תודה.

6

Ogash Ofer

31 באוגוסט 2012 ב 17:42

שאלה על העבירות במסלול

kokhsh כתב/ה:
"ברור שלעלות את מרזבה יהיה אתגר מעניין.
אך השאלה היא כללית, האם שאר המסלול באופן כללי יהיה אתגרי יותר
בכיוון ההפוך?
תודה.
"
העבירות של שאר המסלול בעליה אינה שונה מאשר בירידה.

7

מדר זיו

14 באוקטובר 2012 ב 00:42

המסלול מתאריך 12.10.12

עשיתי את המסלול השבוע. לא רצוי לעשות אותו הפוך אלא אם מחפשים מסלול אתגרי עם אפשרות לנזקים. המסלול מדוייק יש לרדת בזהירות את המדרגה האחרונה ועשיתי זאת עם רכבים גדולים(סילברדו).
  תודה לעופר אוגש על המסלול ואני וחבריי נמשיך לטייל במסלולים שלך. תודה מדר זיו.

8

Ogash Ofer

14 באוקטובר 2012 ב 06:37

המסלול מתאריך 12.10.12

מדר זיו כתב/ה:
" עשיתי את המסלול השבוע. לא רצוי לעשות אותו הפוך אלא אם מחפשים מסלול אתגרי עם אפשרות לנזקים. המסלול מדוייק יש לרדת בזהירות את המדרגה האחרונה ועשיתי זאת עם רכבים גדולים(סילברדו).
  תודה לעופר אוגש על המסלול ואני וחבריי נמשיך לטייל במסלולים שלך. תודה מדר זיו. "
תודה רבה על הפידבק.

9

rogel-y

16 בדצמבר 2015 ב 16:24

עבירות

האם המסלול עביר לסוזוקי גרנד ויטרה ממוגן ומוגבה ?

10

alonr123

26 באוקטובר 2016 ב 19:09

עדכונים מסלול טיול סובב הר ההר - הר צין

הי טיילנו בסוכות , מסלול נהדר . 2 עידכונים:
1. מעבר מתחת לפסי הרכבת בנחל חוה מוגבל ל 2 מטר ( כידוע ) . לכן כשיש גגון נהגנו לחצות במעבר העוקף של המפעלים ( כ 500 מטר מזרחית לגשרים התחתיים) . המעבר היה סגור בחג ( 2 שערים שתמיד היו פתוחים ) לכן היה צריך לעלות בשביל צמוד לגשרים לכיוון הפסים ושם לחצות בין השערים- אפשרי אבל דורש זהירות. בדיבור עם פקח של הרשות לא יהיה פתרון קרוב
2. מדרגת מרזבה עבירה לגמרי עם בנייה נכונה של אבנים וחייב חייב כיוונון ( אנחנו ירדנו)
בזהירות ..
אלון

11

Ogash Ofer

26 באוקטובר 2016 ב 20:47

עבירות לגרנד ויטארה

rogel-y כתב/ה:
"האם המסלול עביר לסוזוקי גרנד ויטרה ממוגן ומוגבה ?"
קצת באיחור... המסלול מתאים לגרנד ויטארה, אך נדרש נהג עם ניסיון (בגלל הירידה של המרזבה שהיא לא מאוד קשה אבל מסוכנת!)

12

Ogash Ofer

26 באוקטובר 2016 ב 20:50

עדכונים מסלול טיול סובב הר ההר - הר צין

alonr123 כתב/ה:
" הי טיילנו בסוכות , מסלול נהדר . 2 עידכונים:
1. מעבר מתחת לפסי הרכבת בנחל חוה מוגבל ל 2 מטר ( כידוע ) . לכן כשיש גגון נהגנו לחצות במעבר העוקף של המפעלים ( כ 500 מטר מזרחית לגשרים התחתיים) . המעבר היה סגור בחג ( 2 שערים שתמיד היו פתוחים ) לכן היה צריך לעלות בשביל צמוד לגשרים לכיוון הפסים ושם לחצות בין השערים- אפשרי אבל דורש זהירות. בדיבור עם פקח של הרשות לא יהיה פתרון קרוב
2. מדרגת מרזבה עבירה לגמרי עם בנייה נכונה של אבנים וחייב חייב כיוונון ( אנחנו ירדנו)
בזהירות ..
אלון "
אלון - תודה רבה על העדכונים. זה חשוב ועוזר למטיילים הבאים. שימו לב שהמדרגה של המרזבה יותר מסוכנת מאשר קשה (בטח שלא באמת קשה בירידה) וחשוב ללכת ברגל את הירידה ולבחור ציר ירידה נכון.