שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > גאורגיה

למה גיאורגיה?

האמת - לגמרי במקרה.

ד"ר דרורה בהר"ל הצטרפה לטיול ג'יפים בגיאורגיה וחזרה עם תמונות מקסימות וחוויות מיוחדות.

למעשה עצם השתתפותי במסע לגיאורגיה היה הפתעה גם בשבילי. הייתי אמורה להחלים מניתוח כריתת אונה ימנית אמצעית. אבל, ההוא מלמעלה או מי שזה לא יהיה, החליט אחרת ופטר אותי מעונשו של זה. לא ניתוח ולא כריתה. אז צריך לחגוג, והדרך שאני מכירה, שיכולתי לחשוב עליה לחגוג את האירוע הייתה, לצאת לטיול לא שיגרתי שתהיה בו טלטלה שתנער ממני את כל החרה, סליחה על הביטוי, שהאכילו אותי בחודשים שלפני צאתי לטיול.

מה שהכריע באמת למה דווקא גיאורגיה (כי זה יכול היה להיות כל מקום אחר) היה עופר אוגש. לגמרי במקרה, (מי שמאמין בצירוף מקרים), באותם הימים בו הודיעוני שאני יכולה לטוס לכל מקום שארצה, הגיע בדוא''ל הדף האינטרנטי של אתר השטח הישראלי ומסע הג'יפים לגיאורגיה בהדרכתו של עופר שבה את ליבי (קישור לפרטים). את עופר הכרתי בשנת 2009 כשהצטרפתי למסע הג'יפים למרוקו בהדרכתו של עופר ומאז לא פעם ולא פעמיים חשבתי לצאת שוב למסע ג'יפים בהדרכתו (קישור ליומן המסע).

זה לא היה עוד טיול רגיל לגיאורגיה העורך סיור ב-מצחטה, בירתה העתיקה של גיאורגיה או סיור במסטיה, בירתה של חבל סוואנטי, או סיור במצודות המרשימות לאורך הדרכים. זה היה מסע מרתק בדרכים עקלתוניות שעברו בין כפרים חבויים, כנסיות ציוריות עתיקות, מגדלים מוזרים מלפני כאלף שנים ודרכי יער ירוקות. הנסיעה בג'יפים איפשרה הגעה לפינות יפיפיות בלתי מוכרות.

דבר לא הכין אותי ליופי שפגשתי בדרכים שהיו אמנם משובשות מלאות אבנים, בורות ומהמורות אבל נופים יפיפיים של הרים אדירים שפסי שלג מעטרים אותם, יערות מחטניים ושל אשוחים, מרבדי פריחה מרהיבים ונהרות שופעי מים.

במסע זה זיגזגנו ללא הרף בדרכים מפותלות בין נופים הרריים מוריקים לבין רכסים מכוסים שלג-עד (קרחונים), בין גשם, בוץ ושלוליות לבין שמש נעימה וחום הביל, חלפנו וגם עצרנו ליד אגמי מים מקסימים, שקענו בבוץ ואף רכב אחד בנס נעצר על פי התהום. במסע זה קיפצנו, תרתי משמע, בדרכי עפר זרועות אבנים, בורות, חריצים, בוץ ושלוליות, דרכים פתלתלות, מטלטלות ומקפיצות.

כבר ראיתי הרבה מקומות ב-10 השנים האחרונות, כמעט אך ורק באפריקה, (לפני כן גם באירופה). גם באפריקה, בשמורות הלאומיות ובפארקים הלאומיים, הדרכים משובשות וניתנות למעבר אך ורק ברכב שטח, אבל עדיין לא נתקלתי בקסם שציפה לי במסע הג'יפים בדרכים הנפתלות של גיאורגיה בהדרכתו של עופר.

תושבי גיאורגיה טוענים שהם חיים במקום היפה ביותר בעולם והם מאמינים שהקווקז הוא חלקת אלוהים קטנה, המכונה ''גן עדן''. אגדה גיאורגית מספרת, כי לאחר שסיים אלוהים לחלק את אדמות העולם לאומות השונות הגיעו בני העם הגיאורגי מתנשפים ומזיעים ושאלו את אלוהים היכן חלקת הארץ המיועדת להם. ענה להם אלוהים, עכשיו נזכרתם, היכן הייתם עד עתה? ענו לו הגיאורגים, היינו עסוקים בהרמת כוסיות צ'הצ'ה (ודקה גיאורגית עשויה משזיפים ירוקים) לחייך ולמפעלותיך הגדולים. אלוהים הבליע חיוך בזוויות פיו ואמר: כל שנותר זו אדמת גן העדן שייעדתי לעצמי, אך אעביר לכם את הזכות לגור בגן העדן.

ואכן, גיאורגיה היא גן עדן של טבע. הרים גבוהים ונישאים, מכוסי שלג עולמים, יערות של עצים מלוא העין, נחלים הזורמים באון ומתאחדים בגיאיות ובעמקים לנהרות העושים דרכם בשצף-קצף, עמקים חקלאים פוריים ואדמה טובה לגידולים.

מידע קצר על גאורגיה (גרוזיה)

גאורגיה היוותה חלק מברית המועצות עד שזו התפרקה בשנת 1991 ואז גיאורגיה קיבלה עצמאות מלאה.
משמעות השם: גאורגיה, המוכרת לנו גם כגרוזיה, היא ''אדמה חקלאית''.
קבלת עצמאות: 1991.

משטר: דמוקרטיה נשיאותית.

הדגל                                                                                          
מכונה גם ''דגל חמשת הצלבים'', שימש את הממלכה הגיאורגית המאוחדת בימי הביניים וכסמל הרשמי של מפלגת התנועה הלאומית המאוחדת של גאורגיה. הדגל הוחזר לשימוש לאחר הפסקה של 500 שנה. מאז שנת 2004 הוא שוב דגלה של גאורגיה.

סמל המדינה
מבוסס על הסמל הגיאורגיאני מימי הביניים - סמל בית המלוכה של בגרטיוני. הסמל מורכב משני אריות עומדים כתומכים המחזיקים שלט אבירים ועליו גאורגי הקדוש - הקדוש של גאורגיה, הורג דרקון. מעל מגן האבירים מופיע כתר בית המלוכה של גאורגיה ומתחתיו המוטו של המדינה – אחדות הכוח.

גיאוגרפיה
מיקום:
נמצאת בדרום מערב אסיה. זוהי מדינה טרנס יבשתית מכיוון שהיא חולשת על שתי יבשות: מזרח המדינה נמצא ביבשת אסיה בעוד חלקה המערבי נמצא ביבשת אירופה.
שטח המדינה: 70,000 קמ''ר
גבולות: בצפון רוסיה, דרום-מזרח אזרבג'יין וארמניה, דרום ודרום-מערב עם טורקיה ובמערב גובלת בים השחור.
עיר בירה: טביליסי. טביליסי הוקמה בשנת 455 כבירת גאורגיה ושמה ניתן לה בזכות אותם מעיינות, שכן פירוש המילה ''טבילי'' היא ''חם''.
הרי סוראמי מחלקים את גאורגיה לשני אזוריה הגאוגרפיים העיקריים - מזרח ומערב גאורגיה:
מזרח גאורגיה - אזור של עמקי נהרות רחבים, המופרדים בהרים נמוכים יחסית. באזור זה האקלים יבש יותר מאשר במערב בגלל ניתוקו הטופוגרפי מן הים והיותו חשוף לרוחות מזרחיות.
מערב גאורגיה - אזור מישורי יחסית המתחבר להרי ''הקווקז הקטן'' בהרים נמוכים שבדרומו. באזור זה האקלים ברובו סובטרופי לח עקב הקרבה לים השחור והיותו חשוף לרוחות מערביות, הגורמות לריבוי משקעים. בחורף יורד כאן (חוץ מבמישור החוף) שלג רב.
אוכלוסייה
תושבים:
כ- 4.6 מיליון. 84% גאורגים, 6.5% אזרים, כ- 6% ארמנים והשאר רוסים.
דת: 84% נוצרים אורתודוקסים, 9.9% מוסלמי 1% נוצרים קתולים וכ- 3% ארמנים אפוסטולים.
שפה: גאורגית (גרוזינית) היא השפה הרשמית.

מסע בזמן

נסיעה קצרה מטביליסי לכפרים ועיירות באזורים הכפריים היא גם נסיעה אחורה בזמן של עשרות שנים ויותר. ועדיין לא אמרתי די על הנופים הפראיים של רכס הקווקז, העמקים ההרריים המסתוריים והמוקפים מגדלי אבן נישאים בסוואנטי, על קרונות רכבת המתפוררים חונים נשכחים על מסילות דוממות. קולחוזים שלמים עם חלונות בתים מנופצים העומדים בשמימונם.

הרכב מפלס את דרכו בין בורות אינסופיים בדרכים, בין מהמורות לאורך דרכי העפר הנעלמים לתוך הנוף ואז מתגלה עולם יפהפה. ארץ שופעת מים עם נחלים ההופכים לנהרות הזורמים בכוח אל הים. פלגים היורדים במורדות מפסגות השלג שבמרומי הקווקז הגבוה. נהרות מינרליים שקפאו וחורצים בנוף שביל לבן וקסום. קרחוני עד שמתוכם מפסלים המים צורות חדשות בנוף. צמחייה מחטנית עשירה המכילה בתוכה את כל גווני הירוק, וגם חקלאות.

המבנה הטופוגרפי של גיאורגיה מדהים. גיאורגיה היא ארץ שיש בה הכול – שלג, גשם, צחיחות, וים. הרים, גבעות, שדות וכפרים. כשעוברים לאורכה ולרוחבה של גיאורגיה התגלה בפניי עולם שלם של תצורות טופולוגיות מרהיבות ביופיין, הרים מהממים, ונופים כמו מתוך ציור. הנוף הפסטורלי שובה הלב והעין של גיאורגיה ייחרט בליבי ובליבו של כל תייר שנים לאחר הביקור בארץ ההרים.

כובשים רבים, וביניהם אלכסנדר מוקדון, הגיעו לגיאורגיה, ארץ בה נמצא את ההר הכי גבוה באירופה, כנסיות עתיקות, מאכלים מסורתיים ויותר מכל, הכנסת אורחים מדהימה. ארץ יפה, גיאורגיה, יפה וציורית. רכס הקווקז הגבוה שהוא חלק מהמגה-רכס שמתחיל באלפים ומסתיים בהרי ההימלאיה, מהווה מקור גאווה לגיאורגים שממהרים להצביע על כך שההר הגבוה באירופה נמצא בתחומם, טענה שהאירופאים ממהרים לדחות ולטעון שגיאורגיה שייכת לאסיה בכלל.

במהלך כמעט כל המסע מלווה קול פכפוך נחלים. מדי זמן מה אנחנו עוצרים ויורדים מהג'יפ כדי ללגום וכדי למלא את הבקבוקים מהמים הנהדרים שזורמים כאן באין מפריע עד שהם מתאחדים עם נחלים ונהרות עזי זרם.   מטביליסי עשינו דרכנו לעבר רכס הקווקז הנמוך בדרכי עפר לא מתויירות. מקוטאיסי עשינו את דרכנו לחבל סוואנטי שבקווקז הגבוה, בצפון-מערב גיאורגיה. ההרים הנישאים נראים למרחוק על פסגותיהם המושלגות. הניגוד של הפסגות המושלגות עם הרקיע הכחול מדהים, ולהשלמת המראה מוסיפים עצי היער המחטניים, מרבדי פרחים בצבעי לבן, צהוב וסגלגל. טיפסנו עד לגובה של 2700 מטר מעל פני הים, עד  ההר הגבוה באירופה, וכמעט לכל אורכה זורם לצדה או הרחק מתחתיה נהר זה או אחר.

סוואנטי הוא חבל ארץ מבודד ופראי בצפון-מערב גאורגיה, שתושביו משמרים אורח חיים מסורתי ושפה ייחודית. זהו אזור הררי, מנוקד בכפרים ציוריים, פסגות מושלגות ומצוקים דרמטיים. סימן ההיכר של סוואנטי הם מגדלי אבן מהמאות 13-9, שנועדו להגן על האזור במקרה של פלישה.   בדרך מפותלת הנצמדת לאפיק של ואדי וממשיכה בעלייה הגענו ל-אושגולי לרוב רוחבה של הדרך מאפשר רק מעבר של מכונית אחת, והנהיגה מצריכה זהירות ותשומת לב.

אנחנו חוצים פלגים מפזזים, ונושמים את הטבע המאופיין בעצים מחטניים בגווני ירוק רבים - מירוק בקבוק עד ירוק דשא, מצליחים להמשיך ולעלות את הקילומטרים האחרונים עד ל-אושגולי, יישוב הקבע הגבוה ביותר ברכס הקווקז ובאירופה כולה הנמצא בגובה של 2,300 מטר, וקיים כבר יותר מאלפיים שנה. אושגולי שוכן למרגלות פיסגת הר שחארה המתנשא לגובה של 5,200 מטר והוא שיאו של הקווקז הגיאורגי. בכניסה לכפר מיתמרים מגדלי הביטחון האופייניים כל כך לחבל הסוואנטי, אשר שימשו מקלט-מבצר בעת חירום ומלחמה ואליהם היו מתכנסות המשפחות עד יעבור זעם. עיסוקם של הגברים בכפר הוא בעיקר רעיית הבקר במדרונות הנמוכים. רוב הנשים הקשישות לא ירדו מההר אפילו לא פעם אחת בחיים. רוב הצעירים עוזבים. במשך יותר מ-6 חודשים בשנה מכוסה הכפר בשלג כבד. בזכות המגדלים אונסקו הכריז על הכפר כאתר מורשת עולם.

הדרך המפותלת בהרים בירידה חזרה לטביליסי עוברת גם דרך מנהרות חשוכות, מתפוררות ומלאות רטיבות שנראה שאינן מתייבשות. כשמתקרבים ל-מסטיה שוב צצים המגדלים. כמעט ליד כל בית מזדקר מגדל רבוע המתנשא לגובה של 20 מטר. המגדלים המשונים נבנו לפני אלף שנים ועדיין לא פוענח סודם. יש הטוענים שנבנו כדי לבצר את החצר והבית ויש האומרים שנבנו מפני שכנים אלימים. מסטיה ממוקמת 800 מטר מתחת לאושגולי ומרוחקת ממנה כשעתיים וחצי של נסיעה בדרכי עפר קשות.

גיאורגיה לא קלה לטיול ובוודאי לא במסע ג'יפים בהדרכתו של עופר אוגש. עשינו דרכנו מהקווקז הנמוך אל מרומי הקווקז הגבוה בגשם, בבוץ, בערפל ובתוך תוכם של עננים וגם בשמש, בשלוליות, בדרכים מפותלות, שלאורך כל הדרך מלווים אותנו נוף ירוק מדהים ושלג וקרחונים בפסגות ההרים.

הטבע כאן פשוט מדהים. טיילנו בקרבת הרים מושלגים וקרחונים במרחק נגיעה, ומורדות המעוטרים במרבדי פרחים שמעולם לא ראיתי כדוגמתם במגוון כה רב של צבעים.   זה היה מסע של חוויה מרוכזת, של נוף עוצר נשימה, של דרכים צרות ומפותלות מלאות בורות, של בוץ ושלוליות, של אבנים שכול עיקול בדרך העלה את האדרנלין שבדם לרמות שלא הכרתי.

גיאורגיה היא ארץ דרמתית בנופים שלה וזרועת עליבות בחיים שבה. אכן, עדיין לא אמרתי מלה על תושביה הפשוטים של גיאורגיה, החיים חיים פשוטים, אבל מסבירי פנים, מחייכים כאילו העליבות היא לא מנת חלקם היום-יומית. התמונות מדברות בעד עצמן ולכן את יופיים של תושביה גיאורגיה העדפתי להעביר דרך התמונות. אם טבע עושה לכם את זה גיאורגיה היא המקום.

לתמונות נוספות - הקליקו כאן   אלבום תמונות מיום 3/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 4/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 5/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 6/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 7/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 8/7/12 - קישור אלבום תמונות מיום 9/7/12 - קישור   כתבות נוספות של ד''ר דרורה בהר''ל: טנזניה במסע ספארי דרום אתיופיה - מסע מרתק אל השבטים הנידחים של עמק האומו רשמים מאפריקה   ליומן המסע המלא מגיאורגיה - הקליקו כאן

המסע הבא לגיאורגיה - 27/9/12 עד 4/10/12   לפרטים נוספים והרשמה - הקליקו כאן

תגובות

53 תגובות

1

אורח/ת

07 באוגוסט 2012 ב 18:58

תמונות גיאורגיה

הלוואי היינו נוסעים ביחד לחו"ל,
כייף לטייל איתך,
תמונות הכי מגניבות תענוג להתבוננן אינסופי.

רוברט

2

drora

07 באוגוסט 2012 ב 19:17

למה גיאורגיה

שלומית כתבה: שלום לדרורה,
קראתי וראיתי את התמונות המאד יפות....נהנתי מאד!!!
להתראות בפגישת קבוצה
שלומית

3

drora

07 באוגוסט 2012 ב 19:55

למה גיאורגיה בשם ימימה

ימימה כתבה: דרורה, כתבה מענין על ארץ נפלאה. והתמונות פשוט נ ה ד ר ו ת.
כל הכבוד, הרבה בריאות והמשיכי לטייל ולצלם בשבילנו.
ימימה

4

אורח/ת

07 באוגוסט 2012 ב 20:33

הייתי חלק מזה

הייתי חלק מהמסע הנפלא הזה. כתבה מרתקת תמונות מדהימות.
המסע הבא  לגאורגיה  27/9/12  - קישור

5

Ogash Ofer

08 באוגוסט 2012 ב 07:39

כתבה מקיפה ותמונות מקסימות

תודה רבה לך דרורה על הכתבה המקיפה - עושה ממש עוד הרבה חשק לצאת שוב לגאורגיה.
והתמונות נפלאות ומאוד מיוחדות.
עופר

6

drora

08 באוגוסט 2012 ב 07:55

למה גיאורגיה בשם אילנה

דרורה
מאד ריגשת אותי בכתבה.
כתבה מעולה, שלא לדבר על הצילומים.

אילנה

7

drora

08 באוגוסט 2012 ב 07:56

למה גיאורגיה בשם יעקב בלום

נהנתי מאוד מהכתבה את משתבחת עם הזמן
יום טוב

8

drora

08 באוגוסט 2012 ב 08:07

למה גיאורגיה בשם רחל

שלום לך דרורה,

שמחה שאת זמן יציאתך לגימלאות את מבלה בכייף.
תמשיכי כך ויופי של תמונות.

שפירא רחל

9

יחיאל דניאל

08 באוגוסט 2012 ב 08:54

כתבה יפה

כתבה יפה ומעניינת, התמונות מדהימות , וכמובן מרגישים את עוצמת החוויה.
יפה מאוד...

10

drora

08 באוגוסט 2012 ב 09:26

למה גיאורגיה בשם גילד

באמת חלקת אלוהים הקטנה...למרות הקושי נראה לי שנהניית מאד ..גילה

11

drora

09 באוגוסט 2012 ב 17:47

למה גיאורגיה בשם בתיה

איזה יופי כל כך מרתק-
בטי

12

אורח/ת

10 באוגוסט 2012 ב 11:46

איזה יופי!

הי דרורה. תמונות מדהימות וכתבה מאוד מעניינת. כל הכבוד!

13

drora

10 באוגוסט 2012 ב 14:25

למה גיאורגיה בשם חנה חן

קראתי את הכתבה ונהנתי ממנה מאד.
התמונות מרהיבות ואת כותבת בצורה נפלאה.
אולי תתחילי לכתוב ספרי מסע?
חנה

14

גרא

11 באוגוסט 2012 ב 11:23

כל מילה בסלע

תאור נהדר תמונות מדהימות תודה לדרורה

15

אורח/ת

12 באוגוסט 2012 ב 10:32

אני בשוק אני בהלם אני המומה

דרורה יקירתי, אין עליך, הכתיבה נפלאה רהוטה ומשאירה טעם של עוד
והתמונות , נו טוב, הרי כבר אמרתי שמטיול לטיול כוחך עולה ואת
משתבחת כמו יין טוב.
אני בטוחה שיש עוד הפתעות רבות באמתחתך , בין בצילום או בהינף הקולמוס.
בקיצור מדהים .

16

אורח/ת

12 באוגוסט 2012 ב 20:07

הטיול לגיאורגיה

דרורה כל הכבוד,אני נהנתי מאוד מכל מילה,יופי של תמונות.

17

drora

13 באוגוסט 2012 ב 20:02

תודות

רוב תודות לכל המגיבים על התייחסותיכם החמה והמלבבת.
להתראות בדרכים או בכתבה הבאה.
דרורה

18

drora

14 באוגוסט 2012 ב 15:43

פשוט נפלא מאת יהודית

הי דרורה,
נפלא! פשוט יפהפה!
כל הכבוד על הכתבה והצילומים, ועל היוזמה לעשות אותם!
תמשיכי לעשות את הדברים המקסימים האלה!
להשתמע, יהודית

19

אורח/ת

15 באוגוסט 2012 ב 17:28

כתבה מרתקת

כל הכבוד דרורה. מאחל לך שנים רבות של בריאות ומסעות.
מה עם קצת תמונות של שווקים?

20

אורח/ת

15 באוגוסט 2012 ב 17:51

כתבה מענינת, מקומות מדהימים.

כתבה מאד מעניינת על טיול מרתק, מלא הפתעות במקומות מדהימים ביופיו

21

אורח/ת

15 באוגוסט 2012 ב 18:10

למה גיאורגיה בשם מיכל עופר

דרורה יקרה,
קראתי בשקיקה כל מילה ובמסעך לגיאורגיה.
בלוית הצילומים המקסימים השלמתי את הפזל של תיאורייך המרשימים והצלחתי לחוות בזעיר אנפין את החוויה שעברת.
עשית לי חשק לנסוע לשם.
גם זה יגיע.
שמחה שנהנית והחלפת את סכין המנתחים בחוויה שכזו שתישאר איתך לכל החיים.
ומשיכי לטייל ולצלם בידידות מיכל

22

drora

15 באוגוסט 2012 ב 19:06

גיאורגיה בשם נטשה

קראתי בשקיקה. תיעוד מרתק עם תמונות מרהיבות.
דרורה, איזו ברת מזל את שהזדמן לך לחוות חויה עוצמתית כל-כך. וכל הכבוד על התעוזה והאומץ להצטרף להרפתקה כל-כך מאתגרת!
יש לי חברה קרובה שגם היא צלמת חובבת שחזרה לפני כשבועיים מטיול בגיאורגיה מלאת רשמים כרימון ועם תמונות של נופים עוצרי נשימה. וגם בשבילה זאת היתה חויה יוצאת דופן ולא צפויה בעוצמתה.
ללא ספק מעתה גיאורגיה ב- Bucket List שלי :)
נטשה

23

drora

15 באוגוסט 2012 ב 20:16

גיאורגיה ועוד מאת שרי

היי יקירה,
הגעתי והתיישבתי ליד המחשב....מרותקת, כל התכניות...כלא היו.. את מדהימה, היכולת שלך לכתוב (איני מכירה ולכן לא ידעתי עד כמה את מוכשרת)לתת לקורא להתרשם ולחוות חוויה אמיתית. הרגשתי שאני מסתובבת בגאורגיה באתיופיה. הצילומים שלך מרגשים ומדהימים.
לאחרונה דיברנו על נסיעה לגאורגיה...אך כעת ממש ממש דחוף... עשית לי חשק לנסוע איתך...אין לי מילים לתאר את ההרגשה המופלאה שאני חשה כעת.
גאה בך
שרי

24

אורח/ת

15 באוגוסט 2012 ב 21:02

למה גאורגיה

דרורה, בתבונני בהסבר הנהדר ובסדרת התמונות המופלאה, סוף סוף אני יתר מבין את צילומיך וגישתך, אני מדבר גם על תמונות מעוד טיולים שלך, ההתבוננות האנתרופולוגית שלך בולטת ובעלת משקל רב מעבר לצילום נטו, דבר שאני מודה קצת הרתיע אותי, אך כעת אני יותר מבין.
מאוד אהבתי את הכתבה, עשה לי חשק להגיע לשם, וגם למדתי הרבה, תודה לך, יגאל

25

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:07

בשם אורי

באמתחתי מספר צילומים שלי מהחוויה בגיאורגיה.
תוספת מזערית לכתבה שלך על גיאורגיה: למיטב ידיעתי, את השם גרוזיה קבלו הגיאורגים מהרוסים והם לא אוהבים את השם הזה.
ודבר נוסף: גיאורג הקדוש נולד בלוד. היה קצין בצבא הרומאי אשר ניסה להפיץ את הנצרות, בזמן שהיתה אסורה, בעיקר על חיילי האימפריה הרומית. הכנסיה הנוצרית אורתודוכסית בלוד, היא כנסיית ג'ורג' הקדוש קוטל הדרקון.
בציורים שלך דרורה, מתוך "רשמים באפריקה", רואים את החוויה הגדולה שזכית לה. הדמויות והבאות הפנים מקסימות. נפלאים הציורים של הפלמינגו. תענוג לעיניים שרואות את ה"נשר בנחיתה".
אסיים בתודה רבה על שצרפת אותי למועדפים שלך.
בידידות, אורי.

26

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:08

המשך אורי אראל

וקר טוב לך דרורה,
בגלל אורכה של תגובתי, אני נאלץ לחלקה לשניים. עמך הסליחה.
הכתבות שלך נפלאות. בנוסף לצד החוויתי שלך יש מידע תמציתי מעניין. (בגיאורגיה). העברת יפה מאוד את רשמיך בכתבה "רשמים מאפריקה". הצילומים מדויקים ונהדרים מוסיפים נופך, שמתחשק לבקר במקומות האלה.
בהיסטורית הביקורים הקצרה שלי בחו"ל שאפתי לראות ולהכיר מקומות "אקזוטיים" כמו מרוקו, מצרים, ירדן, פרו וגיאורגיה. בכך ויתרתי על ארצות המערב כמו ארה"ב, ארצות סקנדינביה ועוד.
בגיאורגיה, מלבד הנופים הנפלאים, ראיתי בחשיבות הצורך להכרות עם הרחוב הגיאורגי, ההתנהלות בו, שכיות החמדה, האנשים הנפלאים שהם אוהבי ישראל ועוד כהנה וכהנה. התרשמתי מאוד מהמעט שראיתי.

27

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:08

בשם אילן

שלום דרורה.
התרשמתי מאד מהכתבה מהאופן בו היא כתובה והתמונות . בפעם הבאה אני נוסע לגיאורגיה.
אילן

28

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:09

בשם דורית

הכתבה נחמדה מאד, הצילומים יפים. כל הכבוד.
הייתי בגאורגיה לפני כארבע שנים עם הבת שלי, לקחנו ג'יפ ניבה וטיילנו לבד בכל המקומות האלו שציינת ועוד רבים אחרים שלא מופיעים במפות. הדרכים היו עדיין מעט מושלגות בהרים ולא היה פשוט...
ניתקענו גם עם תקר בצמג ועם ג'ק שבור שלא תפקד...אבל מאד נהננו, ארץ יפהפיה.

29

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:11

בשם דבורי

היי דרורה ..
הגעתי הרגע לקריאת הכתבה ..
ראשית -את כותבת נפלא , והכל משובץ בתמונות מצויינות ..
תודה על השיתוף , מחר אוסיף את מילותיי שם ..
לילה טוב
דבורי

30

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:13

בשם חגי

31

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:14

בשם אילן בונדר

היי דבורה
אני מלא התרשמות ממסעך והיטבת להמחיש את המקום בזכות צילומייך המצוינים שאגב לטעמי טובים יותר מבחינת בניית הפריימים והטכניקה מאשר מסעך לאתיופיה!
תודה ששיתפת אותי בחוויותיך .(אגב אני מהרהר על טיול למונטנגרו מה דעתך??
ביי בידידות אילן

32

drora

16 באוגוסט 2012 ב 10:58

בשם מנחם

היי דרורה,
התרגשתי להבין שחלום הבלהות כביכול הרפואי כבר מאחוריך, עוד יותר התרגשתי לקרוא את המעבר שלך לתוך מראות הטבע הנפלאים שרואים בצילומים שלך והסיפור הנילווה שמאחוריהם, אני מאחל לך בריאות ואושר, התמידי לגלות לנו עוד ממראות הטבע שלך....
בהוקרה, מנחם.

33

אורח/ת

16 באוגוסט 2012 ב 21:43

תודה על השיתןף במסע המרתק

34

drora

17 באוגוסט 2012 ב 07:24

אסא כתב

הי דרורה
קראתי כתבתך היפה והמענינת שבאה לי בדיוק בזמן (איך ידעת שאני נוסע לגיאורגיה בחודש הבא?)
הצילומים נפלאים ונותנים יופי של תמונה על הנופים,אז בינתיים הרבה תודה ושמרי על בריאותך
בברכה-אסא

35

drora

17 באוגוסט 2012 ב 07:32

דבי כותבת

הייי דרורה,
תודה על השיתוף במסע המרתק
מקווה שאת בריאה ולא זקוקה לשום ניתוח
שתמיד, תמיד תצאי לטיולים
אוהבת לראות את העולם דרך עינייך
סופשבוע נעים
דבי

36

drora

17 באוגוסט 2012 ב 08:27

אמיר כתב

דרורה בוקר טוב.
קראתי את המאמר, יש לך כמה תמונות מדהימות, לגבי המאמר עצמו, היה מאוד מעניין, לדעתי לא היה מזיק להוסיף פה ושם סיפורים סביב תמונה זו או אחרת, בעיקר בתמונות של אנשים. כאלה שמכילים מידע מעבר לנתונים הגיאוגרפים הרגילים, מסוג של הווי ואו מסורת
אמיר

37

drora

17 באוגוסט 2012 ב 19:12

זאב כתב

זאב מנדלוביץ:
קראתי את הכתבות של דרורה בהרל והתרשמתי מכל מילה ובנוסף המטבל של התמונות המרהיבות שמכסות הכל
כדאי להכנס ולהנות:
https://www.4x4.co.il/articles/tags.aspx?wid=202

38

drora

17 באוגוסט 2012 ב 19:21

אלי רימון כתב

הי דרורה
קראתי בעניין רב את הכתבה ונהניתי מהתמונות היפות, הצלחת להעביר יפה בצילומים את העניין וההנאה שבטיול (הלוואי עלי).
היה מעניין לדעת כצלמת איך התכוננת למסע, איזה ציוד לקחת איתך ואיך זה שירת אותך בטיול עצמו.
כל הכבוד והמשיכי לטייל
אלי

39

drora

17 באוגוסט 2012 ב 19:22

אמנון כתב

אמנון אייכלברג:
אחלה כתבה ויופי של תמונות דרורה.

40

drora

19 באוגוסט 2012 ב 07:19

יענקל כתב

דרורה יקרה,קראתי בעיון את הכתבה על גיאורגיה.התרשמתי עמוקות וחגגתי על כך שכתבת לי בדיוק בזמן הנכון.כי אני נוסע ב-18,10,12 לארמניה וגיאורגיה.וחוזר ב-28,10,12.אני מאוד אוהב לצלם טבע והאדם הוא ,עבורי,ערך מזדמן בטבע.וכפי שאת יודעת מצילומי,אני תמיד מחפש משהו אחר בטבע.ומצילומייך אני מאוד נהנה.גם בצילומייך באפריקה מאוד נהניתי.יש להם סוג של ראיה מאגית עלי.אך בצילומייך,בחבל האסייתי,כלומר הקווקז,אני מתבונן במשהו אחר.משהו המזכיר את ימי בראשית,שלפני עידן הטכנולוגיה.ועל כך אני בהתפעלות מירבית.ואני באמת שומר את כתבותייך במועדפים שלי.ועל כך,תודה וכל טוב.
בידידות,יענקל

41

drora

19 באוגוסט 2012 ב 07:28

רונן כתב על התמונה "לרעות מעל העננים"

מקום חלומי.
שילוב גוונים מעולה והרגשה של על גג העולם.
למה גיאורגיה? - התמונה הזו אומרת הכל.
רונן

42

אורח/ת

19 באוגוסט 2012 ב 22:59

דרורה, חן חן על הכתבה והצילומים

דרורה,
כמי שטרם היה בגיאורגיה, וכמי שאוהב גם טבע וגם צילום, נהנתי מאד מהכתבה. מקווה שבעתיד הלא רחוק אסע בעקבותיך.
בברכה,
יהושע.

43

Ogash Ofer

20 באוגוסט 2012 ב 05:44

תענוג!

דרורה - כל כך הרבה תגובות מפרגנות.
יופי של כתבה וכייף של תגובות.

44

drora

20 באוגוסט 2012 ב 07:17

פיני כתב

דרורה שלום
קראתי בהנאה את המאמר ואני מתכוון לקרוא גם את השאר. אני מכיר את טיביליסי היטב ממספר ביקורים במסגרת עבודתי אבל עדין לא ביקרתי במדינה עצמה.
בשבת אני מתכוון לקרוא גם את שאר מאמריך
תודה שהפנת אותי למאמר.
בידידות, פיני

45

drora

20 באוגוסט 2012 ב 07:20

רונן כתב

למה גיאורגיה
כי הכתבה מסקרנת ומרתקת.
אחד מחלומות חיי להצטרף לטיול צלמים באזור הזה או ברומניה אבל מטעמי 'צדק חברתי' זה יאלץ לחכות.
רונן

46

drora

20 באוגוסט 2012 ב 07:21

יהושע כתב

דרורה, קראתי ומאד נהנתי. כל הכבוד הו לצילומים והן לכושר הכתיבה.
מעבר לצילומים שכבר הכרתי אהבתי את תמונת הנוף שמעל הפסקה על סוואנטי ואת צילום הזקן חסר השיניים שבסוף הכתבה.
הרבה בריאות והרבה טיולים,
יהושע.

47

drora

20 באוגוסט 2012 ב 07:21

עמי כתב

שלום דרורה,
מצטרף לכל החברים שהגיבו על הכתבות והתמונות המרשימות,
כל הכבוד וכן יירבו,
המשך שבוע נעים
עמי

48

drora

20 באוגוסט 2012 ב 16:39

שלמה כתב

היי דרורה,
קראתי בעיון את הכתבה ומצאתי תקציר מעניין של הטיול אותו בצעת בגיאורגיה. נהניתי
מהכתוב ומהצילומים המלווים כתבה זו.
בידידות,
שלמה

49

drora

21 באוגוסט 2012 ב 07:23

יוני כתב

הי דרורה,
לגבי הכתבה, נשמע לגמרי כל טוב בגאורגיה, יופי ברמות אחרות. אני מאמין שעכשיו תמשיכי לעוד כיבושים ומקומות אחרים.
רק טוב, יוני

50

drora

29 באוגוסט 2012 ב 18:56

רונן כתב

דרורה,
יופי של כתבה ותמונות מצויינות.
אני נוסע שבוע הבא לגיאורגיה ואפיק את המקסימום ממה שכתבת.
רונן

51

אורח/ת

26 בספטמבר 2012 ב 10:10

דרורה בהר"ל - מצלמת בגיאורגיה

דרורה שוב מוכיחה עד כמה אהבת הצילום משכיחה מאיתנו את מכאובינו וטרדות היום יום בצילומיה הנהדרים, בראייה הצילומית המיוחדת לה.

ניכר אצל דרורה שחווית הצילום "עושה לה את זה".

אהבתי מאוד את תמונה דיוקן האישה הגיאורגית, שמן הסתם ערך שיניה רב מאוד.
תנו לדרורה מצלמה ביד.. והיה "בשמיים" וזה ניכר בזכות אהבתה לנושא.
לא נותר לי אלא לאחל לדרורה ולרבים אחרים, להמשיך לעסוק בתחום המופלא של עולם הצילום להמשיך "להנציח את הרגע".

52

drora

19 בדצמבר 2012 ב 09:03

מאת יגאל חכמון

קראתי גם את הכתבה שלך על גאורגיה, וגם היא מקסימה ומרתקת. שמח שלא היית צריכה לעבור ניתוח כה מסובך (ניתוח מח?)
רק בריאות, תמשיכי להנות מטיולים ולייצר צילומים ציורים וכתיבה - כל דרכי ההבעה בהן את מצטיינת.

53

drora

24 בדצמבר 2012 ב 07:48

שי כנעני כתב

הי דרורה
נהנתי מהכתבה על גיאורגיה ומהצילומים. צילומים יפים שאת חלקם כבר ראינו וטוב לראות שוב. הרבה זמן אני חושב על טיול בגיאורגיה וכל פעם מטייל לארה"ב, כפי שיקרה בסוף החודש הזה.
טיול כמו שאת מתארת הוא קסם, השאלה איך עומדים בזה עם גב דפוק?
את הכתבות האחרות בהמשך.
תודה ששיתפת אותי