במרכז הרי ירושלים בקצה המערבי של עיר הבירה נובעים מעיינות מקסימים השופעים מעט או הרבה מים גם ביום קיץ חם. חלקם נסתרים, חלקם דורשים רכב 4X4, חלקם נגישים לכל וחלקם דורשים מעט הליכה בחום הכבד אך מימיהם קרירים ומזמינים.
צילמה: נועה קלגסבלד (עוד תישמעו עליה כצלמת!)
שמונת המעיינות שבדרך:
- עין טייסים,
- מעיין הסטף,
- עין בכורה,
- עין חנדק,
- עין שריג,
- עין עוזי,
- עין סעדים,
- עין קובי.
עבירות, שמורות טבע ושטחי אש
המסלול ב
עבירות קלה ועביר לכל רכב 4X4. מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות.
אורכו של המסלול כ- 60 ק''מ של שבילים וכביש ומאפשר לבצעו בחלקים ולעלות על הכביש בין המעיינות.
המסלול חוצה גם
שמורות טבע אך גם מחוץ לשמורות המוכרזות אין לרדת מהשבילים המסומנים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות הבקעה. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה
שטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול בו בכול ימות השבוע.
בגלל עומס מטיילים בסופי שבוע מומלץ לטייל במסלול במהלך ימי השבוע.
שיטת הניווט:
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 21 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי ויכול לעזור במציאת הפניות שלאורך המסלול.
יש להפקיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך ולשים לב לשינויים בשטח.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ
איפוס מד אוץ עדל
איפוס מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
קישור לכתבות הניווט באתר השטח
הכנת אמצעים למסלול:
ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים.
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים.
מכשיר GPS – לא חובה.
מפות סימון שבילים 9 (
הרי ירושלים).
מצפן.
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת.
שולחן וכסאות לארוחת הצהרים.
מים ומזון ליום טיול בשטח.
קישור לטיפ שטח באתר
תחילת המסלול:
בצומת אשתאול שעל כביש 38 - שמצפון מחלף שער הגיא ומדרום צומת שמשון ובית שמש, בפניה מזרחה לקיבוץ צובה ורמת רזיאל.
נ.צ. 1 צומת אשתאול
מתחילים ומאפסים מד אוץ
פונים מזרחה עם השילוט לקיבוץ צובה ולרמת רזיאל ומטפסים על כביש 395 - אחד מהכבישים (אם לא
הכביש) היפים בישראל וגם מהנים לנהיגה.
2.5 ק''מ הכביש הופך לצר ומאוד מיוחד למשך קטע של קילומטר.
6.3 ק''מ חולפים מזרחה בכיכר הכניסה לרמת רזיאל.
8.3 ק''מ צומת הכניסה להר טייסים.
נ.צ. 2 הר טייסים
איפוס מד אוץ
פונים ימינה ודרומה על כביש אספלט להר הטייסים.
0.5 ק''מ פונים ימינה לשביל כורכר עם השילוט למצפור הר טייסים.
0.6 ק''מ בצומת השבילים ממשיכים ימינה וישר.
0.8 ק''מ עוצרים לתצפית מזרחה לכיוון נס הרים, רכס שורק והר רפאים במצפור של
הר הטייסים.
נ.צ. 3 מצפור
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה לכיוון דרום מזרח ויורדים לכיוון מטה לנחל צובה על שביל כורכר לבן.
0.1 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.5 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה.
0.8 ק''מ צומת שבילים ביער בו פונים שמאלה ולמטה.
1.2 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
1.6 ק''מ צומת בו מתחברים לשביל הכחול הראשי שמקיף את הר טייסים.
נ.צ. 4 צומת
איפוס מד אוץ
פונים ימינה ולמטה עם הסימון הכחול.
0.7 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה למטה עם הסימון שבילים הכחול.
1.1 ק''מ צומת T עם שביל מסומן ירוק וכבוש היטב.
נ.צ. 5 צומת T
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק לכיוון עין טייסים.
1 ק''מ חונים ברחבת החנייה הקטנה למרגלות
עין טייסים.
מטפסים כ-2 דקות ברגל על השביל המסומן עד לברכת המעיין.
עין טייסים
מהנקבה הקטנה, שפתחה קשת אבנים, זורמים מים צלולים וזכים לבריכה אגירה שמחייבת טבילה.
המים בבריכה של עין טייסים טובים, קרירים ומתחלפים וצבעם ירוק בגלל העצים והצמחייה המסוככים עליה.
חוזרים לרכב וממשיכים על השביל הירוק לכיוון קיבוץ צובה.
3.6 ק''מ משמאל ומעל הדרך הכבושה מספר שולחנות פיקניק מוצלים - מקום אידיאלי לארוחת בוקר.
3.7 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם השביל הירוק, שהופך לאספלט והשלט לכביש 395.
3.8 ק''מ
זהירות! צומת עם כביש ראשי 395.
משמאל קיבוץ צובה ומימין הירידה להדסה עין כרם.
נ.צ. 6 - כביש 395
איפוס מד אוץ
פונים ימינה על הכביש 395 מזרחה ולמטה לכיוון הדסה עין כרם.
2 ק''מ כיכר הסטף.
נ.צ. 7 כיכר הסטף
איפוס מד אוץ
פונים ימינה בפניה הראשונה בכיכר ומטפסים עם השילוט למעלה לסטף.
0.5 ק''מ מגרש החנייה העליון של הסטף - מקום מצוין לתצפית מזרחה לכיוון נחל שורק.
וממשיכים על הכביש הפנימי של הסטף בירידה למגרש החנייה התחתון.
1.8 ק''מ סוף הכביש ומגרש החנייה התחתון של
הסטף.
עין סטף - עין בכורה
כ- 150 מטרים של הליכה מגיעים ל
מעיין הסטף ולבריכה העליונה.
עוד כ-400 מטרים של הליכה במורד מגיעים ל
עין בכורה כשמסביב הבוסתנים החדשים והעתיקות של
כפר הסטף.
המעיינות, הנקבות, ברכות המים והמבנים סביב הסטף ועין בכורה משומרים ועמוסים במטיילים במיוחד בסוף השבוע.
מסביב למעיינות חלקות קרקע ובוסתנים אשר הושכרו לאנשי העיר לעיבוד פרטי.
חוזרים מעלה ויוצאים לכיכר של הסטף.
נ.צ. 7 כיכר הסטף
איפוס מד אוץ
פונים ימינה וביציאה הראשונה מהכיכר שוב ימינה על כביש 395 לכיוון הדסה עין כרם.
3.5 ק''מ בכיכר של הדסה פנייה ראשונה ימינה לכיוון הדסה על כביש 386.
4 ק''מ צומת בו פונים שמאלה להדסה עין כרם ואבן ספיר.
5.1 ק''מ פנייה קטנה ימינה לכיוון המחסום והשלט ל
עין חנדק.
נ.צ. 8 מחסום עין חנדק
עין חנדק
חונים לצד הדרך ויורדים ברגל כעשר דקות על האספלט עד ערוץ הנחל.
פונים ימינה לתוך הערוץ ולאחר כשלושים מטרים תחת עץ התאנה פוגשים בנביעה.
לעין חנדק 3 פתחים:
אחד מעופש, שני מוביל לבריכת מים ושלישי שבמרכז מוביל לנקבה באורך של כעשרה מטרים שבסופה מערה קטנה ומקום לשבת בתוכה. שימו לב כי המים בנקבה זכים אך קפואים ועמוקה הוא עד גובה מותניים של אדם מבוגר.
חוזרים לרכב שבמעלה הכביש.
נ.צ. 8 מחסום עין חנדק
איפוס מד אוץ
ממשיכים לעלות מעלה על כביש האספלט ועוברים את הפניה לבית חולים הדסה.
0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה לאבן ספיר.
1 ק''מ, בדיוק בעיקול הכביש, פונים שמאלה לשביל מסומן באדום עם השילוט ליד קנדי ולחרבת סעדים.
נ.צ. 9 ירידה מהכביש
איפוס מד אוץ
0.1 ק''מ צומת שבילים פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן בירוק.
0.3 ק''מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובשחור בו פונים שמאלה לרחבת חנייה קטנה מתחת ל
עין שריג:
ברכת מים קטנה ועמוקה ומסביבה מספר גומחות מלאות במים זכים. מסביב פינות זולה מאולתרות.
נ.צ. 10 עין שריג
איפוס מד אוץ
חוזרים לכיוון הצומת למטה.
0.5 ק''מ צומת שבילים מסומנים אדום וירוק לצד מגרש חניה מכורכר של יער עמינדב.
נ.צ. 11 צומת אדום וירוק
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה על השביל המסומן באדום.
0.7 ק''מ חוצים את הרחבה ואנדרטה לכבודו של נשיא מקסיקו במאה -19 ומנהיג הניצחון על הצרפתים - בניטו חוארס. יום הולדתו של בניטו חוארס הוא יום חופש וחג במקסיקו ועל שמו רחובות ושדה תעופה במקסיקו.
1.1 ק''מ משמאל לשביל קיר ״טיפוס״ מעט תלול בתחילתו - למרגלותיו חונים ומטפסים מעלה.
כמאה וחמישים מטרים במעלה השביל בריכת רחצה מדהימה בינות לעצים
- עין עוזי:
בבריכה של עין עוזי המים שופעים כל השנה ותתפלאו לשמוע שמקור שם המעיין בערבית הוא: עין אבו-ע'זי.
נ.צ. 12 עין עוזי
עין סעדים
ממשיכים על השביל האדום
ללא איפוס מד אוץ.
2.7 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה ויורדים מהשביל הראשי לכיוון עין סעדים.
2.9 ק''מ חונים לצד השלט של
עין סעדים:
יורדים ימינה כדקה על השביל הרגלי לעבר הנקבה, שתי הבריכות היבשות, ומערה שבתוכה נובע המעיין ובה מים בגובה של כעשרה סנטימטרים.
נ.צ. 13 עין סעדים
ממשיכים בנסיעה על השביל הצר
ללא איפוס מד אוץ.
3 ק''מ מפגש עם השביל הכבוש הראשי.
נ.צ. 14 מפגש שבילים
איפוס מד אוץ
פונים ימינה ומערבה על השביל המסומן בשחור.
0.2 ק''מ וגם ב 1.3 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה.
1.9 ק''מ חוצים צומת עם שביל אדום וממשיכים ישר מערבה על השחור ומיד לאחריו צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה על השביל השחור.
2.9 ק''מ צומת שבילים במפגש עם שביל מסומן בכחול.
נ.צ. 15 צומת שחור - כחול
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה עם השלט לכיוון גשר קובי ונחל רפאים.
0.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה על הסימון הכחול.
1.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה וצבע השביל משתנה מכחול לשחור.
2.6 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה לגשר שמתחת מסילת הרכבת לירושלים.
2.7 ק''מ חוצים בגשר תחת מסילת הברזל.
נ.צ. 16 גשר קובי
איפוס מד אוץ
עולים בגדה הדרומית של נחל רפאים על כביש-שביל מסומן בירוק.
0.5 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון עין קובי.
1.8 ק''מ צומת שבילים בו מתעקלים חזק ימינה וממשיכים על הירוק.
2.9 ק''מ עוצרים מימין ולד השביל - שער ומאחוריו מבנים ובוסתן
- עין קובי:
המקום קסום ומטופח ובו בוסתן, שולחנות פיקניק, נקבות מים, מבנים וברכות. בבריכה הגדולה הנמצאת בתוך מבנה, נמצאת מערבית למבנה הגדול, יש מים בגובה של כשבעים סנטימטר.
נ.צ. 17 עין קובי
איפוס מד אוץ
ממשיכים ישר ודרומה על הסימון הירוק שהופך אספלט עם השילוט למבוא ביתר וכביש 375.
1.5 ק''מ צומת עם הכביש הראשי 375.
נ.צ. 18 צומת כבישים
איפוס מד אוץ
פונים ימינה על הכביש עם השילוט לבית שמש (שמאלה למי שרוצה לחזור לירושלים דרך כביש המנהרות).
1.6 ק''מ צומת צור הדסה.
נ.צ. 19 צור הדסה
איפוס מד אוץ
פונים ימינה לכביש 386 לכיוון בר גיורא.
2.2 ק''מ צומת נס הרים.
נ.צ. 20 נס הרים
איפוס מד אוץ
פונים שמאלה ולמטה על כביש 3866 לכיוון בית שמש.
4.7 ק''מ בצומת לזכר האסטרונאוטים של הצ'לנגר, או צומת מערת הנטיפים, פונים שמאלה ולמטה על הכביש לבית שמש.
10.3 ק''מ צומת T בו פונים ימינה על כביש 384 לכיוון בית שמש.
10.6 ק''מ כיכר בכניסה המזרחית לבית שמש בה ממשיכים ישר על כביש 384.
12.1 ק''מ צומת של כביש 384 עם כביש 38.
נ.צ. 21 כביש 38
סוף מסלול טיול - עד כאן 60 ק''מ
פנייה ימינה לכביש 38 לכיוון צומת שמשון ובהמשך הכביש מחלף שער הגיא שעל כביש מספר 1.
תוספת: מי מבוע, מי תהום ומי נהר
מי הגשם זורמים מעל האדמה בנחלים ונקראים נגר עילי (או מי נהר בשיר ''אל בורות המים'' של נעמי שמר). חלק ממי הגשמים מחלחלים בקרקע וכשהם נעצרים בשכבת סלע אטומה הם נקווים כמי תהום או זורמים בזרימה תת קרקעית למאגר תת קרקעי או פורצים החוצה בנקודה נמוכה יותר. אל מי התהום אפשר להגיע באופן מלאכותי באמצעות כריית בור מים או בשיטה מתקדמת יותר של קידוח, החדרת צינור ושאיבה. חלק ממי התהום פורצים החוצה במעיינות - הם מי המבוע. המעיינות הנמצאים בהרי ירושלים נקראים מעיינות שכבה. מי הגשם מחלחלים בשכבות של סלע משקע ימי (סלעים שנוצרו שפעם הים כיסה את ארץ ישראל) והם נובעים כאשר הם נעצרים בשכבת סלע מסוג חוואר - שכבת סלע האטומה למים. מי התהום פורצים החוצה בסדק טבעי או משכבת סלע מחלחלת או בעזרת הנקבות שנחפרו בעבר לעבר המאגר התת קרקעי. ישנם מעיינות הנובעים כל השנה וישנם מעיינות הנובעים רק לאחר שנה גשומה היטב - תלוי בגודל המאגר התת קרקעי ובסוג הסלע שמתחתיו וסביבו.
רשימת נקודות הציון ברשת ישראל ישנה:
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1131718 |
151160 |
2 |
1131038 |
158162 |
3 |
1131066 |
158495 |
4 |
1130943 |
159141 |
5 |
1130207 |
159415 |
6 |
1132303 |
161032 |
7 |
1131655 |
162288 |
8 |
1130091 |
163818 |
9 |
1129557 |
164036 |
10 |
1129350 |
164173 |
11 |
1129494 |
164064 |
12 |
1129552 |
163192 |
13 |
1128869 |
162064 |
14 |
1128889 |
161968 |
15 |
1128161 |
159460 |
16 |
1127021 |
161354 |
17 |
1125914 |
161258 |
18 |
1125174 |
160446 |
19 |
1125591 |
158941 |
20 |
1126704 |
157184 |
21 |
1129718 |
149223 |
קובץ TWL של המסלול
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
להורדת הקובץ לחץ כאן
להתראות בשטח...
קישור לכל מסלולי הטיול באתר השטח
תגובות