שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > איסלנד

איסלנד ארץ האש והקרחונים

איסלנד נבחרה לאחרונה ליעד המומלץ לשנת 2012 של נשיונל גיאוגרפיק.
באי הקטן יש מבחר אטרקציות ושכיות טבע המושכים תיירים בכל גיל.
רוב רובו של האי מרושת בדרכי שטח המצריכות רכב 4x4

איסלנד - ICELAND (ארץ הקרח)

איסלנד היא אי הממוקם בין קוי הרוחב הגיאוגראפי 63 צפון ל – 66 צפון במפגש שבין האוקייאנוס האטלנטי והאוקייאנוס הארקטי. מיקום זה הוא צפוני למדי על מנת לגרום לכך שבתקופת הקיץ, בחצי הכדור הצפוני, השמש שוקעת ממש רק בחצות וממשיכה להאיר את השמים במשך כל הלילה, ואילו בעונת החורף של חצי הכדור הצפוני יש רק כ 5 – 4 שעות אור ביממה.

 

איסלנד משתייכת לגוש המדינות הנורדיות שבצפון אירופה (דנמרק, שבדיה, פינלנד, איסלנד, נורווגיה, גרינלנד, איי פארו ואלנד) הידוע בשם סקנדינביה.
פנים האי מורכב ממישורי חול ושדות לבה מהם מזדקרים הרי געש והרי קמט עליהם נחים קרחוני ענק (מהם הגדולים באירופה) אשר מזינים עשרות רבות של נחלים ופלגים הזורמים אל הים תוך שהם חוצים את המדבר ויוצרים עשרות רבות מאוד של מפלי מים.
האי הוא למעשה פסגה גבוהה של הרכס התת ימי של מרכז האוקיאנוס האטלנטי המפריד בין הלוחות הטקטוניים של אירואסיה ואמריקה הצפונית  בצפון, והלוחות של אפריקה ואמריקה הדרומית בדרום. רכס תת ימי זה הוא הארוך בעולם. במקום בו הוא גבוה מפני הים נוצר האי שעקב תנועת הלוחות הטקטוניים (התרחקות כשיעור של 2.5 סמ לשנה), מרכז פעילות וולקנית וגיאותרמית רבה. לפיכך נכון יותר לקרוא לה ארץ הקרח והאש.

הסטוריה

ביקור במוזיאון הלאומי שברייקיאויק ילמדנו כי התרבות האיסלנדית מתועדת מראשית ההתיישבות באי. כתבים (שנכתבו על עור עגל) וסאגות המתארות את החיים במקום עוד מימי הביניים.
עפי אחד הכתבים שהשתמרו ספר המתיישבים הנחיתה הראשונה של מתיישבים מסקנדינביה היתה בשנת 874 לספירה. ההגירה של תושבי הצפון לאיסלנד נמשכה כ 50 שנה נוספות.
 בהמשך התרחבה מעט האוכלוסיה שרובה התמקדת במספר קטן של כפרי דיג ברצועת החוף הצרה במערב האי בצפון (הוסאויק של היום) ובמזרח.
בשנים 1262 – 1918 היתה איסלנד חלק מהממלכה הנורווגית, ולאחר מכן הדנית. ב1918 קיבלה איסלנד עצמאות וב 1944 המשטר הוכרז כרפובליקני. בתחילת דרכה כרפובליקה היתה איסלנד מדינה נחשלת באשר רוב אוכלוסיתה עסקה בדיג ובמעט חקלאות. אחרי מלחמת העולם השניה עת תכנית מרשל האמריקאית סייעה למדינות עניות ומפגרות להקים תעשייה ולשלב את הטכנולוגיה המערבית בחיי היום יום, עלתה המדינה הקטנה על מסלול שהביאה כיום להיות חברה באזור הכלכלי האירופי ולרמת חיים מתקדמת של תושביה. מקורות הפרנסה של האוכלוסיה הקטנה נשארו בעיקר דיג וחקלאות, מעט תעשיה הקשורה לגיאולוגיה המיוחדת שבמקום, שרותים פיננסיים,  ותיירות האפשרית במשך כארבעה חודשים בשנה בלבד. ב-שנת 2008 קרסה המערכת הבנקאית באיסלנד, אך למרות אי השקט הפוליטי שהתרחש בעקבות כך, החל תהליך של השתקמות והשקט והיציבות חזרו לרחוב.
איסלנד היא החברה היחידה בנאטו שאין לה צבא.

מזג האויר

השם איסלנד (ארץ הקרח) מתעה במשהו שכן זרם הגולף החם המגיע ממימי האוקיאנוס האטלנטי שמול חופי מרכז אמריקה, יוצר באופן מפתיע מזג אויר נוח. בחודשי הקיץ שמש חצות מאירה, והכל ירוק ופורח. בחורף יורד אומנם לא מעט שלג, אך הטמפרטורות נוחות יותר מאשר בניו יורק או טורונטו. אך התייר צריך להביא בחשבון שגם בקיץ יש לא מעט ימים של גשם. חודש יולי הוא החודש שבו צפוי הכי מעט גשם. באוגוסט אומנם שיא הקיץ, אך יורדים גשמים רבים.

תשתית הכבישים והדרכים

באיסלנד כביש ההיקפי שמקיף את האי לאורך רצועת החופים מסומן ככביש מס' 1
כביש מס' 1 הוא כביש אספאלט לכל אורכו. הוא מקיף את האי ורובו כביש של שני מסלולים. בקרבת הבירה הכביש הורחב לארבעה נתיבים עם מחלפים.
לאורך הכביש הזה ממוקמת 90% מאוכלוסיית איסלנד ולאורכו כל השרותים לתוןשבים ולתיירים.
כבישים רבים אחרים הממוספרים עפי האזור מובילים מהטבעת לעבר מקומות יישוב המרוחקים ממנו.
דרכים רבות באיסלנד אינן מצופות באספלט והן נחשבות דרך לכל כלי רכב. דרך ללא אספלט מוגבלת ל 80 קמש   דרך ללא אספלט (gravel road).
עם זאת, השלטונות פרצו דרכים רבות מאוד במיוחד במרכז האי, הדרכים מתוחזקות באופן שוטף, והסימון שלהן מצויין. במקרים בודדים פגשנו שילוט ישן שהמספר בשלט לא תאם את המספור של הדרך במפות המעודכנות שהיו עימנו. דרכי השטח באיסלנד מתאפיינות ברוב המקרים בעבירות קלה. הדרכים נפרצו באמצעות כלים כבדים והן מתוחזקות באופן שוטף. לפיכך עבירות קשה באיסלנד לא נובעת למעט מספר מקומות בודדים, מתוואים בהם יש הצלבות או מכשולים כמו מדרגות, או שטחים חוליים טובעניים. יש מספר דרכים כאלו. הבעיה העיקרית הגורמת לדרך להיות מוגדרת כקשה לעבירות לרכבים רכים, היא בעיית חציית נחלים, פלגים ומעברי מים שלעיתים רחבים ועמוקים.

האתרים והאטרקציות

איסלנד נבחרה לאחרונה ליעד המומלץ לשנת 2012 של נשיונל ג'יאוגרפיק.
באי הקטן יש מבחר גדול של אטרקציות ושכיות טבע, המושכים תיירים רבים בכל גיל.
בערים הגדולות (בעיקר בבירה רייקיאויק) יש מספר רב של אתרים תיירותיים כמו מגדל הכנסיה אדלגרימסקירקיה, גלריית הפיסול, המוזיאון הלאומי, בית העיריה, הנמל, מחזה אור קולי של התפרצויות הרי הגעש ועוד
בערי החוף מוצעים בעיקר שיט לצפייה בליוויתנים, צפייה בכלבי ים, צפייה בתוכי ים וציפורים אחרות.
מי הפשרת השלגים הזורמים בנחלים רבים מיירים מספר אטרקציות המושכות תיירים – מפלי מים מרשימים
התופעה הגיאותרמית המייחדת את איסלנד, מייצרת הרבה אתרים בהם צופים בעוצמה המבעבעת מהאדמה, או מתרחצים בבריכות טבעיות או מלאכותיות בהן מתערבבים מי השלגים במים רותחים המבעבעים מהאדמה להביא לטמפ' המאפשרת טבילה מהנה.הסוסים האיסלאנדיים שגדלים בחוות לאורך רצועת החוף מושכים הרבה תיירים שרכיבה על סוסים עבורם היא בילוי ואטרקציה.
תופעת הטבע החשובה המייחדת שוב את האי הקטן הזה הם הקרחונים הענקיים הגדולים באירופה. הקרחונים מספקים הרבה פעילות לתיירים המחפשים פעילות אקסטרים כמו הליכה במשך ימים על הקרחון, נסיעה במזחלות כלבים, נסיעה על הקרחון באופנועי שלג (snowmobile).
הפיורדים – ניתן לחלק את קו החוף לפי ארבעת רוחות השמים – שלושת החופים – המזרחי, צפוני ומערבי מחורצים בפיורדים מהיפים באירופה. פיורדים אלו מאוכלסים ומאפשרים לקיים תיירות לאורכם כמעט לאורך כל השנה.

פארקים לאומיים ואתרי טבע

הפארקים הלאומיים משתרעים לאורכה ורוחבה של איסלנד. הם כוללים בעיקר תופעות טבע ונופים מרהיבים:
•    סקאפטאבדל - הוא הפארק שלמרגלות הקרחון הענק וטנאיוקודל (הגדול באירופה).
•    יקולסאורוון – הלגונה הקרחונית, לגונה בה צפים שברי קרחון בה ניתן לשוט בסירות גומי בין הקרחונים.
•    יקולסאורגליובור – עמק שנוצר על ידי אחד הנהרות הגדולים באיסלנד, בו תופעות כמו מכתש סגור כמו פרסה –אסבירגי,
•    סלעים משוננים שנוצרו במפגש לבה לוהטת עם קרח,
•    ומפלים עוצמתיים כמו הדטיבוס.
•    ת'ינגבדליר – עמק קטן שבו ייסדה איסלנד את הפרלמנט שלה (שנחשב לפרלמנט הדימוקראטי הראשון בעולם). המקום הוכרז כמורשת עולמית של אונסקו. מבחינה גיאולוגית מיוחד המקום בשל היותו פני השטח של קו הפרדות הלוחות הטקטוניים של אירואסיה ואמריקה.
•    איי וסטמאן – אי משולש ושחור שהוא תוצאה של התפרצות געשית בשנים 1963 – 1966. שמורה מוגנת המשמשת בעיקר מדענים המתחקים אחר התפתחות איים ואיכלוסם.
•    ארדנרסטאפי – מפרץ קטן בקצה חצי-האי סנייבדלסנס עם צוקים תלולים בו מקננים אלפי עופות ים.
•    גייזיר – אתר התפרצות גייזר לא גדול אך די נאמן (כל 10 דקות לערך).
•    ת'יורסמרק – שמורת טבע נידחת בלב עמק שבין שני קרחונים מקום לאוהבי טראקים ובלוי של ימים בטבע.
•    לנדמנלגאר – אזור הנחשב ליפה באי. אזור גיאותרמי פעיל, מוקף הרים צבעוניים, (אדום, אפור, צהוב וירוק). יש בו אתר שבו נפגשים באופן טבעי מי הפשרת שלגים ומי מעיין חמים המייצר מקום לרחצה. הגישה לאזור ברכבי 4x4  בלבד.
•    מדבר קיולור – מדבר בלב האזור ההררי של מרכז האי, חוצות אותו שתי דרכים עתיקות המהוות עד היום ציר מחבר בין הדרום (רייקיאויק) והחוף הצפוני.
•    מכתשי לאקי -  אזור עם מעל 100 מכתשים שנוצרו מהתפרצויות געשיות. כיום רובם כמו הרבה שדות לבה באסלנד מכוסים בשכבת אזוב.
הגעה לרוב רובם של המקומות הללו מחייבת רכב 4x4 .

קישור לפרטים על הטיול של אתר השטח לאיסלנד

תגובות

5 תגובות

1

אלדד- מנהל פורום

24 בדצמבר 2012 ב 19:46

מאלף מעורר חשק

2

amitar

26 בדצמבר 2012 ב 17:00

מומלץ בחום

אחרי טיול ב 2011. הרבה מאד טבע ואנשים חברותיים ברמה מעוררת פליאה.
לחובבי צילום וגיפים הנאה מובטחת

3

אלדד- מנהל פורום

26 בדצמבר 2012 ב 22:32

מומלץ בחום

יעלה עופר מארגנים טיול? (:

4

אורח/ת

17 במרץ 2013 ב 19:03

מחיר הטיול

שלום מדוע אין מחיר לטיול לאיסלנד,ומה הוא כולל. תודה.

5

Ogash Ofer

19 במרץ 2013 ב 23:00

מחיר הטיול

אורח/ת כתב/ה:
"שלום מדוע אין מחיר לטיול לאיסלנד,ומה הוא כולל. תודה."
בקרוב כל הפרטים (קישור) - אנו עוד עובדים על תמחור ומסלול מפורט. מקווה שעד חג הפסח (2013) ואיך שאחזור ממרוקו נעלה את הפרטים המלאים.