שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים – פורד אקספלורר

מדינה קטנה חמה וצפופה? לאקספלורר פתרון!
מבחן דרכים - פורד אקספלורר.

 

האקספלורר גורם לך להרגיש כמו אלוהים

 

43 מעלות מראה מד החום. פליטי חוף מדדים בעצלות ברחוב. אמהות גוררות ילדים על סף איבוד שפיות. הרדיו מספר על הפסקת חשמל יזומה כזו או אחרת. עולם נמס, חנוק ומאובק מחפש מקלט מהשמש הנוראית. במכוניות אנשים מכוונים את פתחי המיזוג בעוד חצי הטיה בכדי שהאוויר הקר לא יעלם בדרך אל עורם המיוזע.
בורר טמפרטורה עד הסוף למטה, עוצמת מאוורר עד הסוף למעלה.
אבל בתוך האקספלורר כל אלו רחוקים ממני. יותר מזה.
קר לי - ואני רחוק מלהשתמש במלוא עוצמתה של המערכת. תצוגה כזו של שינוי סדרי עולם הופיעה בפעם האחרונה בסיפור הבריאה. מהבחינה הזו לפחות, גורם לך האקספלורר להרגיש כמו אלוהים.

 האקספלורר גורם לך להרגיש כמו אלוהים

 

 

האקספלורר הוא דוגמא מצוינת למה שקורה בעולם הרכב

 

האקספלורר הוא דוגמא מצוינת למה שקורה בעולם הרכב. את הדור החמישי שלפנינו בחנו כבר וסיכמנו כי החבילה הזו טובה ואטרקטיבית אך היא איבדה את נפש מגלה הארצות של הדורות הקודמים. או בעברית ברורה יותר, קרוסאובר גדול ועדכני על אומני-פלטפורמה, שהמיר את שלדת הסולם והילוך הכוח במנעמי החיים של זמננו.
פורד מול ג'יפ:  מבחן דרכים השוואתי - פורד אקספלורר מול ג'יפ גרנד צירוקי   הגרסה הנטעמת כאן היא גרסת הבסיס המסתמכת על גלגליה הקדמיים בלבד לשם התקדמות. המנוע הוא אותו V6 כל אלומיניום של הגרסאות הבכירות (ועוד דגמים בקונצרן). נפח הגלילים עומד על 3497 סמ''ק ואלו מפיקים 290 כ''ס ב-6500 ו-35.2 קג''מ ב-4100 סל''ד. תיבת ההילוכים היא שריד של האסכולה הישנה. ללא שליטה ידנית או שטיק אחר. יחידת הכוח הזו צריכה לשנע מכונית גדולה.

האקספלורר הוא דוגמא מצוינת למה שקורה בעולם הרכב

 

 

הגירסה הבסיסית

 

האקספלורר ארוך (501 ס''מ), גבוה (179 ס''מ) ורחב (229 ס''מ כולל מראות צד). באמת אוטו גדול. הוא גם כבד, עם 2049 ק''ג שנחים על ארבעת צמיגי מישלן לטיטוד במידות 245/60, על חישוקי אלומיניום בקוטר ''18. חדי העין יבחינו כי הוא קל בכ-150 ק''ג מהגרסא המפוארת.   הפרשי המשקל מקורם במערכת ההנעה הכפולה שהלכה לה וברשימת איבזור (מעט) דלילה יותר. ב-SEL הבסיסית לא תמצא מראות בצבע הרכב המכילות את מערכת ה-BLIS (אבל המראות נותנות כיסוי מעולה שגורם לך לתהות למה צריך אלקטרוניקה), וגם פנסי הערפל נשארו לגרסאות הבכירות. צג המגע המרכזי נעלם והחליף אותו צג קטן יותר.   גם הגג החשמלי הכפול נחתך, אבל אני התגעגעתי יותר מכל למושבי העור הממוזגים והמחושמלים. אני מתאר לעצמי שיש כאלו שילינו על העלמות בקרת השיוט האקטיבית וכריות האוויר בחגורות בשורה השנייה. לא נורא. בעיקר אם מתחשבים במחיר שצנח ל-240,000 ש''ח.

הגירסה הבסיסית

 

 

המרחב

 

האלמנט השני באקספלורר שאהבתי הוא המרחב. ברגע של כנות אודה שמושבים תומכים ואוחזים הם נהדרים לנהיגה אמיתית – אבל מי רוצה לנהוג באמת ב-SUV עם יותר משני טון? אלו מכוניות שנוסעים בהן, לא נוהגים אותן. אז אין לי תלונות למושב הרחב והרך (אבל עם בסיס קצר) וחסר התמיכה, כי המרווח אדיר לכל כיוון. די בקלות ימצא כאן גם המגודל שבבני האדם מקום לכל איבריו.   גם אלו היושבים בשורה השנייה יזכו למרווח מכובד, אם כי פחות מהצפוי ברכב ענק שכזה. הפיצוי מגיע מאחור, היכן שגם אדם בוגר (מאוד) בגופו יוכל לשבת (עם מרווח מוגבל מעט לראש).   תא המטען סביר כשהשורה השלישית בשימוש, וענק אם מקפלים אותה אל תוך הרצפה. ומילה אחרונה על תא הנוסעים, הוא נעים ומאובזר (עדיין), החומרים ברובם טובים והאווירה עדכנית ונעימה, ורק מעט רשרושים מדיפון התקרה, היכן שבוצעה התקנה מקומית, פגמו באווירה.

המרחב

 

 

על הכביש

 

על הכביש, בשימוש עירוני נינוח, האקספלורר רך אבל לא מתנדנד, סופג אבל לא מצליח להעלים דווקא את הקטנות. הבידוד מצוין גם מרוח וגם ממערכת ההנעה ורק על כביש שבור ומחוטט באמת יחדרו רעשי כביש אל התא. הבעיה הגדולה בעיר, תרתי משמע, הם המימדים העצומים שלו. חיישני החנייה הם בגדר חובה. על הכביש המהיר, הנסיעה עדיין נינוחה ושקטה. תגובות המנוע מצוינות, דחיפתו ליניארית לאורך כל טווח הסל''ד, ורק במאמץ (מעל ל-4000 סל''ד) שאונו חודר אל התא. תיבת ההילוכים חלקה ונעימה בפעולתה, גם אם איטית לעיתים, וביחד הם מייצרים תאוצות מצוינות הן מעמידה והן לצורכי עקיפה.

על הכביש

 

 

הבעיה האמיתית מתחילה כשאתה רוצה למהר

 

המומנט מבלבל את הצמיגים הקדמיים (ששמחים לאבד אחיזה בכל תאוצה במהירות נמוכה) והמשקל מתחיל להכביד על המתלים. ההגה קל מאוד, לא מדויק ובלי טיפת פידבק מחד ומצד שני הוא מהיר למדי – שילוב מוזר ומערער. שלב את כל הגורמים הללו ביחד ותראה שהאקספלורר יתפקד מצוין באיסוף שישה ילדים מהחוג או בטיול מרובה משתתפים – לא בנסיעות ממהרות בכבישים מפותלים. אם הכישלון בסעיף הדינאמי הוא הגיוני וכמעט מתבקש למכונית בז'אנר הזה, ליכולת הבלימה הנמוכה אין שום סיבה. בצהרי יום חם הספיקו שלוש בלימות חירום רצופות מ-90 קמ''ש בכדי שאלו ידעכו. גם בשימוש פחות קיצוני יורגש מחסור בעוצמת בלימה. לא לעניין ברכב עם יכולת העמסה כזו. בסיום המבחן הציג הפורד צריכת דלק של 7.6 ק''מ לליטר.

הבעיה האמיתית מתחילה כשאתה רוצה למהר

 

 

זו מכונית הגיונית ומרשימה מאוד

 

בלי הנעה כפולה, עם סרחי העודף הללו ועם מרווח גחון בחזקת נעלם, האקספלורר הזה יתאים מקסימום לטיול רגוע בחיק הטבע. אם תבחר בקצב התקדמות מהיר, תגלה שהטיפול בשיבושים גדולים מוצלח יותר מההתמודדות עם אבנים שתולות וקורדרוי. למרות הידיעה שרוב המכלולים מכונסים היטב בגחון האקספלורר, אני לא יכול להגיד שהוא השרה עליי ביטחון או רצון להמשיך בנסיעה נמרצת על השביל השבור.
צריך לזכור למה ולמי בונה פורד את האוטו הזה.
הג'ו הממוצע ייהנה כאן ממרחב אין סופי, אשתו תוכל לארח מסיבות יום הולדת לכל השכונה באוטו. בסופ''ש הוא יוכל להעמיס אותו בכל ציוד שיעלה על דעתו ולתור את העולם. בתוך הגבולות הללו זו מכונית הגיונית ומרשימה מאוד. אם גודל ושימושיות בראש מעינכם, ואתם גרים באזור מרווח ועתיר מקומות חנייה – יכול להיות שעבורכם זו המשפחתית האולטימטיבית.

זו מכונית הגיונית ומרשימה מאוד

 

פורד אקספלורר SEL - מפרט טכני

 

מנוע
מנוע V6 ציל', רוחבי, 3497 סמ''ק
תזמון 24 שסתומים תזמון משתנה
הספק/סל''ד 290 כ''ס/6500
מומנט/סל''ד 35.2 קג''מ/4100

מרכב
הנעה כפולה הילוכים אוטו', 6 היל'
מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון / רב חיבורי
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
מערכות עזר ABS, ESP 
צמיגים 18-245/60
מידות
בסיס גלגלים 286 ס''מ
אxרxג 501x229x179 ס''מ
משקל 2049 ק''ג
נפח תא מטען 595-1240 ל'
מהירות מרבית (יצרן) שלילה פלוס
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) ממש קצת יחסית לדינוזאור 
צריכת דלק (מבחן) 7.6 ק''מ/ל'
מחיר
מחיר 240,000 ש''ח
אחריות 36 חודשים  

תגובות

0 תגובות