שטח 4X4 > כתבות > שטח

נחל דישון ייסגר בחלקו לתנועת כלי רכב

החל מתאריך 15.3.13 תיאסר תנועת כלי רכב בחלק התיכון של הנחל, מקטע כביש 899 (הכביש שעולה ליראון) ועד קטע כביש 886 (גשר עלמה)

המסלול העובר לאורכו של נחל דישון היה במשך שנים ארוכות אחד ממסלולי החובה עבור כל ג'יפאי. בשנים גשומות, חלק נכבד מהנסיעה בו נעשתה ממש בתוך זרימת המים, חוויה נדירה במחוזותינו (למסלול נחל דישון לכל אורכו). הנוף הפראי, הפריחה השופעת והירוק שמסביב רק העצימו את החוויה. בקיץ, הזרימה היתה מדלדלת כמעט לחלוטין, משום שחברת מקורות תפסה את מימיהם של מרבית המעיינות המזינים את הנחל. אך לא עוד.
הכמות הגדלה והולכת של מים המגיעים ממתקני התפלה, מאפשרת לשחרר מים אל הטבע, כך שנחלי הארץ שיובשו וזוהמו במשך שנים יוחזרו לחיים. עכשיו עומד על הפרק שחרור מים לנחל דישון, בעיקר ממעיין אביב, שהוא מקור המים העיקרי של הנחל.  פעולה זו תהווה כלי בסיסי לשיקום בית הגידול שבו מגוון תנאים היוצרים אפשרות להגדלת המגוון הביולוגי ושימור בתי-גידול לחים.

במסגרת  התוכנית, תיאסר תנועת כלי רכב בחלקו התיכון של הנחל, מכביש 899 ועד כביש 886, שהוא חלקו העיקרי של מסלול השטח בדישון. חלק זה כולל גם את המפגש עם נחל אביב, את עין אביב, את האזור בו פורחות החלמוניות והאיריס הנצרתי.      
לטענת רשות הטבע והגנים, מסת כלי הרכב הנוסעים בנחל פוגעת אנושות בבית הגידול, שכן בשל העומס והצפיפות במסלול הזה נוצרים פקקים המביאים את הנהגים לחפש שבילים חלופיים היוצרים קוליסים חדשים, פוגעים בצומח הגדות, משנים את משטר הזרימה, רומסים את מצע האבנים בערוץ המהווה מקום מסתור ומשכן לבעלי חיים חובבי לחות כמו דו-חיים ועוד. פגיעה נוספת הנגרמת היא זיהום המים.
כאמור, איסור הנסיעה יחל בתאריך 15.3.13, וכל מי שרוצה לחוות בפעם האחרונה את המסלול הזה כדאי שימהר ויעשה זאת.

ולנו יש שאלה: מדוע שלא לאפשר את המשך הנסיעה בנחל, אבל בצורה מבוקרת? לקבוע מכסה סבירה של כלי רכב להם יהיה מותר להיכנס לנחל מדי יום, להתנות זאת ברישום מוקדם ואולי אפילו בתשלום סימלי וכמובן תוך פיקוח הדוק שלא סוטים מהדרך המסומנת. מסלולים מבוקרים כאלה מקובלים בעולם, כך גם שומרים על הטבע וגם לא מקפחים את חווית הטיול של הג'יפאים.
יש הרגשה שבישראל מחפשים תמיד את הפתרונות הקיצונים: מתפרעים על חוף הים? נאסור כליל נסיעה בו; רכב התהפך באיזה מעלה? נאסור את הכניסה אליו; נהגים צעירים שותים ונוהגים? נאסור עליהם כליל את השתייה; וכך הלאה בעוד תחומים רבים. איפה דרך הביניים המתונה, זאת שלא רואה הכל בשחור/לבן?    

מפת האזור, קטע המסלול שייסגר מסומן בירוק

מפת האזור, קטע המסלול שייסגר מסומן בירוקמפת האזור, קטע המסלול שייסגר מסומן בירוק

תגובות

16 תגובות

1

Ogash Ofer

13 בפברואר 2013 ב 16:03

אז יש לנו רק עוד חודש לטייל עם הרכב בנחל

2

אורח/ת

13 בפברואר 2013 ב 17:54

טוב מאוד

ולכותב: נראה לך רציני לדרוש לשים שם פיקוח הדוק, לגבות תשלום ולתת רק למספר מצומצם של נהגים להיכנס? לצערי שוב אנו כורתים את הענף אנחנו יושבים

3

אורח/ת

13 בפברואר 2013 ב 17:56

ותודה לכל הערסים

שב"ישראליות" מסורתית חותכים, עוקפים, דורסים ובגדול - שמים קצוץ על כל מה שבא להם. אם כולם היו מתנהגים כמו שצריך, לא היה צריך לסגור מסלולים. אני חושש שזו רק ההתחלה - והכל באשמת מר ישראלי

4

ES

16 בפברואר 2013 ב 14:59

לא סתם קוראים לרט"ג -רשעות הטבע והגנים..

5

אורח/ת

28 בפברואר 2013 ב 16:53

אני מדישון והגיע הזמן שיסגרו את הנחל

בשנים האחרונות אפשר לראות את תרבות הג'יפם( שעולים 400 אלף שקל) ואיך הם שומרים על הנחל. הם יורדים מהדרך והורסים כל דבר שרק אפשר. הם מעמיקים את הנחל ומרחיבים את המעברים.
הלוואי שיסגרו גם את החלק התחתון שלו עד לשדה אליעזר ויאפשרו רק לכלי רכב קלים כמו אופניים וטרקטורונים לעבור שם.

6

eranks

09 במרץ 2013 ב 11:31

חרא מדינה

לכינרת אי אפשר להגיע בלי לשלם הון בשביל לטבול.
לים אסור להגיע עם הרכב.
בנחל הירדן אסור להיות מהשקיעה עד הזריחה
עכשיו שיסגרו גם את מסלולי השטח
לאן נגיע עוד??????????????
תנו להנות מהמדינה המסריחה שלנו

7

אורח/ת

20 במרץ 2013 ב 14:46

את אותו הנחל זיהמו לפני 3 ימים

קיבוץ חולתה שפך לשם כ 50 משאיות של פסולת בניין בחסות הרשויות
כתבה ב YNET מיום 18.3.2013
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4357592,00.html
חברים בקצב הזה אנחנו נסע לא בנחלים כי אם באתרי פסולת בניין.
להפיץ כדי לשמור על המדינה שלנו יפה ונקיה

8

Ogash Ofer

21 במרץ 2013 ב 12:40

את אותו הנחל זיהמו לפני 3 ימים

אורח/ת כתב/ה:
" קיבוץ חולתה שפך לשם כ 50 משאיות של פסולת בניין בחסות הרשויות
כתבה ב YNET מיום 18.3.2013
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4357592,00.html
חברים בקצב הזה אנחנו נסע לא בנחלים כי אם באתרי פסולת בניין.
להפיץ כדי לשמור על המדינה שלנו יפה ונקיה "
אכן עצוב! מצד אחד סוגרים את הנחל למטיילים בג'יפים ומנגד זורקים בתוכו פסולות בחסות החוק.

9

Ogash Ofer

03 באפריל 2013 ב 10:02

יומן המסע האחרון מנחל דישון

יומן מסע נחל דישון - מרץ 2013

10

motyale

25 ביולי 2013 ב 20:10

האם מותר או אסור לנסוע בדישון

חברים שאלה לא סגרו את מסלול הדישון לכניסה של גיפים ? אני יושב לי לתומי ורואה את מנחם הורוביץ מפרסם בתוכנית חיסכון את טרקטרוני הדישון מראים שם נכון לעכשיו שיירה של רנג'רים של פולריס ואחרים נוסעים במים בדישון כאילו מה זה אומר רק לבעלי ממון ומושבניקים שמשתלטים על הנחלים של כולנו חוק זה חוק אמרו מזמן אז למה תמיר כהן הבעלים של הטרקטרונים יכול לעשות מה שלנו אסור ?? תרגישו חופשי לשתף בכל האתרים של הגיפאים אני מוחה ובגדול!

11

Ogash Ofer

26 ביולי 2013 ב 06:45

האם מותר או אסור לנסוע בדישון

לא ראיתי את הכתבה ולא ראיתי היכן הם נוסעים.
נחל דישון סגור בחלקו המרכזי, מכביש 889 ועד כביש 886 - ראה פירוט ומפה על סגירת נחל דישון.
 

12

motyale

26 ביולי 2013 ב 20:52

האם מותר או אסור לנסוע בדישון

עופר מסתבר שרק לטרקטרוני הדישון ממושב דישון יש רשות לנסוע בשמורה הזו ולדעתי זו חוצפה לשמע הגלגלים שלהם ושלנו מסתובבים אותו הדבר והורסים את אותם הדברים (אם ביכלל ) וכמו שנאמר חוק זה חוק אני לא ואתה לא אז גם הם לא

13

Ogash Ofer

27 ביולי 2013 ב 06:57

האם מותר או אסור לנסוע בדישון

motyale כתב/ה:
"עופר מסתבר שרק לטרקטרוני הדישון ממושב דישון יש רשות לנסוע בשמורה הזו ולדעתי זו חוצפה לשמע הגלגלים שלהם ושלנו מסתובבים אותו הדבר והורסים את אותם הדברים (אם ביכלל ) וכמו שנאמר חוק זה חוק אני לא ואתה לא אז גם הם לא "
זה מעניין! אם מותר לחברה מסויימת אז מותר לכולם! (אלא אם החוק החריג והתיר לרשות שמורות הטבע להחריג חברות מסויימות - וגם אז האפלייה הזו צריכה להיות מנומקת היטב וצריכה לעמוד במבחן בג''צ - לא מאמין שזה המצב כאן).

14

Ogash Ofer

27 ביולי 2013 ב 07:08

הודעה חשובה: נחל דישון ייסגר בחלקו לתנועת כלי רכב

שרשרתי (חברתי) את ההודעה של מוטי עלה (תגובה 11) לתוך השרשור של ההודעה על סגירת הדישון.

15

אורח/ת

10 במרץ 2017 ב 10:35

כמה שפחות ג'יפים יותר טוב

16

דורית נשר

10 במרץ 2017 ב 16:11

''עליהום'' על בעלי הג'יפים

זה לא סוד שרב האנשים אוהבים לעשות ''עליהום'' על בעלי הג'יפים. בתחילת שנות ה-2000, הפכו רכבי השטח לסמל סטטוס חברתי. הג'יפים הישנים והמתפרקים פינו את מקומם לג'יפים חדשים ומאובזרים, ומעל לכל יקרים. עד כמה יקרים? יקרים עד כדי יצירת קהילה שלמה של מקטרגים. ואני תוהה על אותם מקטרגים: כמה מתוכם מבלים בקניון הגדול? (לא זה שליד הבית). כמה מתוכם אינם בטטות כורסא? כמה מתוכם לא היו רוצים לשלוח את האישה להיכן שהוא, ולהחליף את הפרייבט המעאפן ברנגלר? וכמה מתוכם לא היו רוצים לברוח מהאישה והילדים פעם אחת בחודש? (הלכתי על המינימום). אז נכון שיש כאלה שלא נוסעים בשבילים מסודרים, מלכלכים והורסים את הטבע, אותם ואותם בלבד יש להוקיע ולהעניש. אוהבי טבע לעולם יישארו אוהבי טבע. הם יכולים לטייל ברגל, לרכוב על אופניים או לנהוג בשטח.