שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול מעל מצוק הצינים - ממעלה מחמל למעלה זיק

מסלול טיול בעבירות קלה עד בינונית שכולו בשטח בשמורת מצוק הצינים - ממצפה רמון מזרחה וצפונה דרך ציר הנפט עד לחרבת עבדת .
אפשר ליהנות משממה מדברית, מהמצוק המרשים מכתש רמון, מנהיגה מהנה על שביל הלונה-פארק של ציר הנפט, מהליכה קצרה לגבים של נחל חווה, ומהמסתוריות של מאגורות נחל צמא.

אבני דרך לאורך המסלול:

מצפה רמון, מכתש רמון, דרך הפסלים, גבעת געש, מעלה מחמל, ציר הנפט, גבי חווה, בקעת צין, מאגורות נחש צמא, מעלה זיק, רמת נפחה, נחל צין, שדה בוקר.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה עד בינונית ומתאים לכל רכב 4X4. רכבים נמוכים וללא הילוך כוח דורשים נהג עם ניסיון בנהיגה בשטח.
יש לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
אורכו של המסלול כ- 60 ק''מ של שבילי מדבר, ערוצי נחלים ואפשרי לטיול של 6 עד 8 שעות, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.
המסלול עובר בשמורת טבע ויש להקפיד שבעתיים. אין לרדת מהשבילים המסומנים (וגם אין סיבה או צורך לעשות זאת), אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול בו רק בסופי שבוע וחגים.

שיטת הניווט:

מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 11 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 . הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ מד אוץ עדל: מאפסים מד אוץ מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

ציוד גרירה מתאים: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
מכשיר GPS – לא חובה, אך עוזר,
מפות סימון שבילים 17 ו-18 (והכי טוב מפה 15 החדשה - בחלק האחורי יש מפה מוגדלת של מצוק הצינים),
מצפן,
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
אם רוצים: שולחן וכסאות לארוחת הצהרים,
מים ומזון ליום טיול בשטח.

תחילת המסלול:

כ-200 ק''מ מתל אביב, בכיכר הכניסה למצפה רמון, על כביש 40, למרגלות תחנת ''דלק'' מצפה רמון.
נ.צ. 1 - כיכר מצפה רמון

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מזרחה (שמאלה - למי שהגיע מצפון) לעבר החורשה והשביל המסומן בשחור.
תחילתו של השביל השחור לצד דרך הפסלים שמעל המכתש ובקטע הראשון השביל כבוש.
2.1 ק''מ צומת שבילים (בפנייה למאגרי המים הפתוחים של מצפה רמון).
נ.צ. 2 - צומת

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הלא כבוש ונוסעים מעל שפת המצוק.
7.7 ק''מ עוצרים והולכים לתצפית על המכתש ממצפור גבעת געש - ממזרח בולט הר ארדון וממערב העיר מצפה רמון.
15.4 ק''מ צומתT שליד מצד מחמל.
נ.צ. 3 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מכתש רמון - חלון גיאולוגי מרשים

לאורכו של קיר המכתש אפשר לראות, ללא חפירה או קידוח, שכבות עתיקות מאוד שבמקומות אחרים על פני כדור הארץ נמצאים בעומק של מאות מטרים בתוך הקרקע ורק בזכות היווצרות המכתש נחשפו לאוויר העולם.
קיר המצוק של המכתש מורכב משכבות סלע שרובדו עם השנים אחת על פני השנייה, ונמצאות כאמור בדרך כלל חבויות עמוק בבטן האדמה, אך כיום כחלון גיאולוגי מרשים חושף תקופות שונות בחיי כדור הארץ. בין שכבות הסלע של מכתש רמון אפשר לראות סלעים מסוגים שונים: סלעי ייסוד, סלעי משקע ימיים או יבשתיים וגם סלעים מיוחדים שעברו שינוי בגלל לחץ וחום של שכבות כדור הארץ (בזמן שהיו בתוך האדמה).

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לתצפית של מעלה מחמל.
0.4 ק''מ ראש מעלה מחמל שעל ציר הנפט, החוצה את מכתש רמון ומחבר בצינור תת קרקעי את אילת עם אשקלון.
0.8 ק''מ חזרה לצומת T של נ.צ. 3.

נ.צ. 3 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וצפונה על השביל המסומן בשחור.

0.5 ק''מ חולפים על צומת מצד מחמל הנמצא מימין וממזרח לשביל.

1.2 ק''מ צומת שבילים שחור ואדום, בפניה למעלה נוח (השביל האדום) בו ממשיכים ישר וצפונה עם השביל השחור.

קטע זה של ציר הנפט מהנה ויפה במיוחד וכולל עליות וירידות ממש כמו לונה-פארק, אך לא מחייב הילוך כוח, בתנאי כי הנהג הוא בעל ניסיון בנהיגה בשטח.

4.5 ק''מ עיקול שמאלה וימינה בציר השחור בו נכנסים ויוצאים מנחל מחמל.

5.5 ק''מ בקעת החול המקסימה של נחל חווה.

זה המקום לדומם את הרכב, ליהנות מהשקט והשממה של לב המדבר וללכת כ- 400 מטרים עם השביל המסומן בכחול, מזרחה לתוך נחל חווה, ולצפות בגבים ובמצוקים האדירים של גבי חווה.

נ.צ. 4 - נחל חווה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל המסומן בשחור המטפס מעלה וצפונה.

0.9 ק''מ צומת עם מספר שבילים המסומנים בשחור, בירוק, באדום וגם שביל ישראל.

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל האמצעי המסומן בירוק. (עוד נשוב לצומת הזה).

5.4 ק''מ צומת שבילים בירידה מזרחה למאגורות הנפט.

נ.צ. 5 - צומת המאגורות

מאפסים מד אוץ

ציר הנפט והמאגורות

ציר הנפט הוא דרך מלאכותית אשר נוצרה למען קו צינור הנפט הקבור באדמה ומחבר את נמל אילת עם נמל אשקלון ולהיפך. צינור הנפט הגדול יכול להזרים נפט בין ים תיכון לים האדום והוא שייך לחברה בשם קצא''א הנמצאת בבעלות ממשלת ישראל וממשלת אירן (ועד ימינו אלו מתנהל הליך משפטי בין המדינות בנוגע לרווחי החברה המשותפת).

חברת קצא''א (קו צינור אילת אשקלון) מספקת גשר יבשתי בין מזרח למערב ומאפשרת להעביר נפט בצינורות ובכך לחסוך לחברות המשנעות נפט את דמי המעבר בתעלת סואץ או את העלות בהקפת אפריקה. לאורכו של הציר מספר מעלות קשים ומפורסמים כמו מעלה זיק ומעלה מחמל.

על המאגורות מספרים כי נחפרו בסלע במטרה לשמש כמאגרי נפט, אך עם הירידה בשימוש בצינור הנפט ירד הצורך לאחסן כמויות גדולות של נפט (או ע''פ שמועה האומרת שהשטח לא התאים לצרכי האחסון).

ציר הנפט והמאגורות

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וצפונה לכיוון מעלה זיק.

3 ק''מ שער הירידה של מעלה זיק - גם מעלה זה הינו מעלה מלאכותי אשר נחצב בסלע למען ציר הנפט.

נ.צ. 7 - מעלה זיק

מאפסים מד אוץ

דרך חלופית עם אתגר בירידת מעלה זיק - עבירות קשה!

אפשר לרדת במעלה זיק ולהמשיך צפונה לכיוון שדה בוקר. שימו לב שהירידה יכולה להיות קשה עד מאוד, במיוחד בקיץ - שכן מתחת לפודרה מסתיר אבנים גדולות.

למי שיורד את המעלה עליו לנסוע 2.8 ק''מ בירידה עם השביל הכחול עד לצומת השבילים של עין זיק.

להמשיך ישר לכיוון צפון מזרח על השביל המסומן בירוק 5.4 ק''מ עד צומת נחל צין.
להמשיך צפון מזרח עם השביל המסומן בשחור 3.5 ק''מ ולטפס את מעלה צין (עבירות קלה).

ועם השביל השחור לנסוע עוד 2 ק''מ לכיוון מדרשת שדה בוקר עד כביש 40.

דרך חלופית עם אתגר בירידת מעלה זיק

מאפסים מד אוץ

חוזרים דרומה על הציר המרכזי המסומן בכחול, מתחלף לשחור לאחר כקילומטר (בתחילת מעלה זיק) ולבסוף מתחלף לירוק (בצומת המאגורות - נ.צ. 5).

7.4 ק''מ עד הצומת עם מספר השבילים המסומנים בשחור, בירוק (עליו הגענו), באדום וגם שביל ישראל.

נ.צ. 8 - צומת גדול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים חזק ימינה ומערבה לשביל המסומן בשחור.

3.6 ק''מ בכיוון צפון מערב עד צומת עם ציר ללא שם (קיצור דרך לנ.צ. 5).

נ.צ. 9 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ודרומה על השביל השחור לכיוון רמת נפחה.

4.2 ק''מ השביל עובר בין מבני אימונים של צה''ל.

10.7 ק''מ השביל השחור חוצה את נחל צין לאחר שנחל נפחה נשפך לתוכו.

11.5 חוצים ונוסעים בתוך נחל צין הרחב.

12.3 ק''מ יוצאים מהערוץ ופונים ימינה על השביל הכבוש.

12.7 ק''מ עוצרים בעיקול הדרך ומטפסים ברגל לאנדרטה שמשמאל לזכרו של תמיר שמקו, שנהרג בשנת 1983 בתאונת אימונים.

קישור לדף המספר על האנדרטה באתר של הצנחנים

13 ק''מ מגיעים לכביש 40 הישן.
נ.צ. 10 - כביש 40 הישן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על האספלט המשובש.

1.9 ק''מ עוצרים בזהירות לפני כביש 40 - שימו לב לתנועה המהירה על הכביש!

נ.צ. 11 - כביש 40

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן 60 ק''מ של מסלול הטיול

פנייה ימינה וצפונה על כביש 40 לכיוון חרבת עבדת, שדה בוקר ומרכז הארץ.

פנייה שמאלה ודרומה על כביש 40 לכיוון מצפה רמון ואילת.



להתראות בטיול הבא...

סוף מסלול - עד כאן 60 ק''מ של מסלול הטיול

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

נקודות ציון ברשת ישראל ישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1002608

131097

2

1004307

132367

3

1010945

142465

4

1014934

140357

5

1018678

137358

6

1018947

137455

7

1021311

136069

8

1015459

139896

9

1017101

137328

10

1017664

128980

11

1019127

128119

קובץ TWL להורדה למכשירי GPS

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה למכשירי GPS

קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:

קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:קצת מגן הפסלים שבתחילת המסלול:

מבחני דרכים לגרנד ויטארה

הגרנד ויטארה עימה נסעתי את המסלול עברה מתיחת פנים אך עדיין מתחת למעטה היא אותה סוזוקי גרנד ויטארה המופיעה במבחני הדרכים שבאתר החל משנת 2009 ועוד שני מבחני דרכים השוואתיים מול סובארו ומול קיה:

סוזוקי גרנד ויטארה 2.4 ליטר

חשקים - סוזוקי גרנד ויטארה 2.4 ליטר

קיה ספורטאז' מול סוזוקי גרנד ויטארה

סובארו פורסטר מול סוזוקי גרנד ויטארה


קישורים להדרכות הנהיגה ולטיולים של אתר השטח:

פרטים על הדרכות הנהיגה של אתר השטח - הקליקו כאן

פרטים על טיולי הג'יפים של אתר השטח בארץ - הקליקו כאן

פרטים על טיולי הג'יפים של אתר השטח בעולם - הקליקו כאן

תגובות

24 תגובות

1

אורח/ת

19 במרץ 2013 ב 11:17

עשיתי את המסלול

מסלול יפה שלא הצלחנו לסיים בגלל מכה לטנק דלק שיצרה חור בטנק.יש לשים לב לקטע האחרון של ציר הנפט בעליה האחרונה שם הנהג לא היה עירני וחטף מכה לפני סיום נ.צ 4.נחזור לסיים את החלק היפה של מאגורות נחש ונחל חווה.

2

Ogash Ofer

19 במרץ 2013 ב 22:45

עשיתי את המסלול

אורח/ת כתב/ה:
"מסלול יפה שלא הצלחנו לסיים בגלל מכה לטנק דלק שיצרה חור בטנק.יש לשים לב לקטע האחרון של ציר הנפט בעליה האחרונה שם הנהג לא היה עירני וחטף מכה לפני סיום נ.צ 4.נחזור לסיים את החלק היפה של מאגורות נחש ונחל חווה."
גם זה קורה  - למרות שהמסלול ממש לא קשה. בהצלחה בפעם הבאה ולהתראות ממרוקו.

3

gals

22 במרץ 2013 ב 10:10

מסלול טיול מעל מצוק הצינים - ממעלה מחמל למעלה זיק

מישהו יודע האם יש מים בגבי חווה עכשיו? ובגב זרחן? תודה

4

morants

23 במרץ 2013 ב 17:06

גב זרחן מלא לגמרי. נכון לפני שבוע

5

אורח/ת

12 במאי 2013 ב 08:01

עשיתי את המסלול 10.5.13

מסלול מדוייק ויפה. עבירות סבירה. יש לשים לב !!!! בנ.צ 5 יורדים ימינה על השחור עד מאגורות נחש צמא שזה דבר מדהים. חוזרים למעלה לנ.צ 5 וממשיכים ישר עד שמגיעים לשער מעלה זיק שזה בעצם שערים אמיתיים.יש 2 מדרגות . הראשונה סבירה ובשניה יש להיזהר ולקחת את הצד השמאלי. תודה לעופר אוגש על המסלול שחיכיתי לו הרבה זמן.

6

אורח/ת

21 באוקטובר 2013 ב 23:42

עושים את המסלול בשבת הקרובה-כולם מוזמנים

7

alexvitara

25 באוקטובר 2013 ב 10:17

מסלול טיול מעל מצוק הצינים - ממעלה מחמל למעלה זיק


חברים מארגן טיול של מסלול זה בשבת הקרובה 26/10 כולם מוזמנים
 

8

alexvitara

27 באוקטובר 2013 ב 16:09

לא מומלץ ל'גיפונים ללא הילוך כוח

עשינו את המסלול עם גרנד ויטארה, לדעתי המינימום הדרוש למסלול זה. השתמשנו הרבה מאוד בהילוך כוח ונעילת דיפרנציאל מרכזית. אולי תיאורטית אפשר לעשות את המסלול בג'יפון אבל מעשית לדעתי יש סיכוי טוב להישאר תקוע בעליה מאחד הנחלים, כמה עשרות קילומטרים מהכביש הקרוב. סך הכל מסלול נחמד אבל לא קליל.

9

alexvitara

27 באוקטובר 2013 ב 16:11

להיזהר מגניבות

כשנכנסנו למאגורות נחל צמא תוך מספר דקות הגיעו בדואים על טרקטרונים וגיששו מה אפשר לגנוב, לא כדאי לעזוב את הרכבים ללא קשר עין !

10

איל

27 באוקטובר 2013 ב 18:28

מסלול טיול מעל מצוק הצינים - ממעלה מחמל למעלה זיק


כמה זמן לקח לכם המסלול?

11

Ogash Ofer

28 באוקטובר 2013 ב 13:33

לא מומלץ ל'גיפונים ללא הילוך כוח

alexvitara כתב/ה:
"עשינו את המסלול עם גרנד ויטארה, לדעתי המינימום הדרוש למסלול זה. השתמשנו הרבה מאוד בהילוך כוח ונעילת דיפרנציאל מרכזית. אולי תיאורטית אפשר לעשות את המסלול בג'יפון אבל מעשית לדעתי יש סיכוי טוב להישאר תקוע בעליה מאחד הנחלים, כמה עשרות קילומטרים מהכביש הקרוב. סך הכל מסלול נחמד אבל לא קליל. "
תודה על המשוב. אני חוזר על המלצתי המופיעה בראש המסלול:
המסלול בעבירות קלה עד בינונית ומתאים לכל רכב 4X4.  
רכבים נמוכים וללא הילוך כוח דורשים נהג עם ניסיון בנהיגה בשטח.

12

alexvitara

28 באוקטובר 2013 ב 13:39

מסלול טיול מעל מצוק הצינים - ממעלה מחמל למעלה זיק


משהו כמו 7 שעות

13

oferziv1

16 בינואר 2014 ב 16:33

מעוניין לעשות את המסלול

אהלן מעוניין לעשות את המסלול בעוד כשבועיים.
האם יש נקודות שאני צריך לקחת לתשומות ליבי?
בנוסף אני מעוניין למשוך את המסלול יומיים, שישי-שבת זה הגיוני או נמרח מדיי? במידה וכן המלצה על נקודת לינה תתקבל בברכה..

תודה,

עופר

14

Ogash Ofer

20 בינואר 2014 ב 10:53

מעוניין לעשות את המסלול

oferziv1 כתב/ה:
"אהלן מעוניין לעשות את המסלול בעוד כשבועיים.
האם יש נקודות שאני צריך לקחת לתשומות ליבי?
בנוסף אני מעוניין למשוך את המסלול יומיים, שישי-שבת זה הגיוני או נמרח מדיי? במידה וכן המלצה על נקודת לינה תתקבל בברכה..

תודה,

עופר"
יומיים למסלול הזה זו מריחת זמן. הייתי מחבר זאת עם המסלול או חלק מהמסלול העבר בעין זיק (וגם ישן שם) - קישור.  או שתעשה את המסלול הפוך ותחבר אותו עם אחד המסלולים שנכנסים למכתש רמון. קישור למסלול לדוגמא.

15

אורח/ת

01 ביוני 2014 ב 22:41

מסלול טיול מומלץ לעשות מצפון לדרום

עשיתי את המסלול כבר 3 פעמים לאחרונה לפני חודשיים. יש בנקודה 4 מדרום לצפון מעלה מתוך הנחל עם דרדרת . קשה לעלות כלן עדיף לעשות הפוך ( תמיד בירידה קל יותר- מה לעשות חוקי ניוטון ).חוץ מזה מומלץ על מעברים לא בתוך הציר אלא בציר מערבי (50 מטר ) בעיקר בחלק הצפוני של הציר נפט על מנת להימנע בכמה נקודות מעליות ומעברים צרים בצמחיה קוצנית ועליות טיפה קשות. אבל בסה"כ המסלול נחמד לא קשה .הפסקת קפה / צהריים עם צל רק בנחש צמא שאר המסלול חשוף לשמש .

16

nativ500

31 באוגוסט 2014 ב 22:58

מעלה זיק עביר לסוזוקי ג'ימיני?

עביר לגימיני מצפון? בעליה?

17

Ogash Ofer

01 בספטמבר 2014 ב 06:29

מעלה זיק עביר לסוזוקי ג'ימיני?

nativ500 כתב/ה:
"עביר לגימיני מצפון? בעליה?"
תלוי בעונה ובמצב הפודרה. לג'ימני גלגלים קטנים וזה בעייתי כשמתחת לפודרה מסתתרות אבנים גדולות. ממליץ לנהג מנוסה בלבד, כזה שיש לו את היכולת לומר ''עד כאן!'' ולרדת.

18

shayz

14 בספטמבר 2014 ב 14:47

19

oded.barlev

27 בינואר 2015 ב 13:03

שאלה לגבי הנסיעה צפונה לכיוון עין זיק

האם ממאגורות נחש ישנה דרך המובילה צפונה דרך עין שביב ועין זיק או שחייבים לרדת את מעלה זיק ואז לחזור דרומה לכיוון עין זיק/שביב בגיחת הלוך חזור?

20

Ogash Ofer

27 בינואר 2015 ב 14:00

שאלה לגבי הנסיעה צפונה לכיוון עין זיק

חייבים לרדת את מעלה זיק בשביל להגיע לעין זיק ועין שביב.
או לצאת לכביש 40 ולהיכנס דרך נחל צין וציר הנפט...

21

בועזוי

04 באוקטובר 2015 ב 15:36

מסלול מהנה

עשינו את רובו בסופ"ש האחרון (התחלנו מחניון הר ארדון), מסלול כיפי. להיזהר לא להתפתות לצבור מהירות בירידות כדי לא לפגוע בגחון בסיום הירידה.

22

ישיש

17 בנובמבר 2017 ב 22:45

האם ניתן לעשות את המסלול בכיוון ההפוך?
 

23

Ogash Ofer

18 בנובמבר 2017 ב 05:39

ישיש כתב/ה:
"

האם ניתן לעשות את המסלול בכיוון ההפוך?
 

"
אין בעיה מיוחדת בלנסוע את המסלול הפוך ולסיים במצפה רמון

24

Ogash Ofer

18 בנובמבר 2017 ב 07:08

ישיש כתב/ה:
"

האם ניתן לעשות את המסלול בכיוון ההפוך?
 

"
אלא אם כוונתך לטפס את מעלה זיק... ואז תתכונן לעבירות קשה עד קשה מאוד!