שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

נסיעת מבחן הונדה Honda CR-V

שמיים כחלחלים: חדש יותר, נקי יותר - טוב יותר?
טעימת בזק מההונדה CR-V החדש.

 

הונדה CR-V הגיע לדור הרביעי

 

את הדור הרביעי של ההונדה CR-V אנחנו פוגשים כמה חודשים אחרי ההצגה הרשמית, כמעט במקרה, במסגרת אירוע ''כוחם של חלומות'' של הונדה אירופה (שם הוצגו בין היתר, גם מכסחות דשא רובוטיות – ברצינות!). ה- CR-V הוא דגם חשוב להונדה, שמוכרת אותו בלמעלה מ-150 ארצות. כיאה לפילוסופיה הסביבתית של הונדה (''שמיים כחולים לילדינו''), תשומת לב רבה ניתנה לאספקט הפחתת זיהום האוויר. אז מה נשתנה?

 

אוטו ירקרק

 

תפישת היעילות של הונדה מתחילה כבר במידות. בניגוד למקובל, הדור החדש לא התארך והוא נמוך יותר מהדור היוצא (30 מ''מ). יחד עם זאת, המושבים נמוכים יותר ובסיס השמשה הקדמית זז לפנים בכדי לפנות יותר מקום לנוסעים. כך גם עיצוב הדלתות שאמור לאפשר ניצול טוב יותר של ממד הרוחב. גם המקום למטען צמח ב-147 ליטרים ל-589 ליטר, והמושבים מתקפלים בהינף מנוף אחד ליצירת משטח הטענה שטוח בנפח של עד 1648 ליטר. מילה על העיצוב – מוחצן יותר מהדגם הקודם ואתה יכול לאהוב את זה או שלא. לטעמי, האלמנטים המודגשים (גריל, פנסים, שפות המרכב הכהות), מוסיפים נוכחות ואולי חספוס, אבל פוגעים באלגנטיות הבסיסית. מבפנים, מספרים בהונדה, נמצא שימוש בחומרים דיפון ובידוד עדיפים, האמורים לתרום לירידה ברעש בתא הנוסעים.

 

שמיים כחולים...

 

הגוף החדש אווירודינמי יותר (שיפור של %6.5 במקדם הגרר) וקל מבעבר (ב-35 ק''ג) – מה שאמור לעשות למנועים המחודשים חיים קלים יותר. המנועים המוכרים מהדור הקודם עברו מספר שינויים בכדי לייצר רמת זיהום נמוכה יותר. הספקו של מנוע הבנזין צמח ב-5 כ''ס (ל-155 כ''ס ב-6,500 סל''ד) ופליטת ה-CO2 ירדה ב-20 גרם לק''מ (175 גרם לק''מ) בגרסה האוטומטית (חמישה הילוכים, זהה לדור הקודם, עם ניהול חדש) הרלוונטית אלינו. מי שרוצה לצרוך ולזהם עוד פחות יכול לקנות את ה-CR-V עם הנעה קדמית בלבד, שאחראית לחצי מהמכירות, אבל לא הוצעה אצלנו בדור הקודם. כמקובל אצל הונדה, נמצא כאן ''מצב חיסכון'' (משנה את הגדרות ניהול המנוע, מיזוג האוויר ובקרת השיוט), ''עזרה לחיסכון'' (מיידעת את הנהג אם הנהיגה שלו בזבזנית או חסכנית) וכמובן את מערכת ה''עצור-התנע''. העיקר שהשמיים ימשיכו להיות כחולים.

 

4X4 ומערכות אלקטרוניקה

 

תחום ההתנהגות והנוחות שופר על ידי הקשחת השלדה וכיול מחדש של המתלים, במטרה להתאימם לתנאי הכביש באירופה. המערכת ההידראולית ששילבה את הגלגלים האחוריים לפי הצורך (וסיפקה אפקט של דיפרנציאל מרכזי ננעל) הוחלפה באחת חשמלית קלה ומהירה יותר.  ואם כבר מדברים על משהו שמזכיר, מרחוק, שטח, אז אפשר לציין כי הונדה לא וויתרו על מערכת סיוע במורד (בקרת ירידה). ה-CR-V מקנח את תצוגת היכולת שלו ברשימה של מערכות בטיחות: בקרת יציבות, הגה אקטיבי (עוזר לנהג לבצע היגוי נכון במצבי חירום), בקרת שיוט אקטיבית, מערכת שמירה על הנתיב ומערכת בלימת חירום אקטיבית. אפשר לצאת לסיבוב? תודה.

 

אספלט שחרחר

 

טעימת המבחן הזו הסתמכה על מסלול משולב (בעיר ומחוצה לה) בן 69 ק''מ. השטח מסביב הוא בדיוק השטח אליו מתוכנן ה-CR-V – דהיינו, סלול. בחרתי בגרסה ה''ישראלית'', 2.0 ליטר אוטומטית (עם הנעה כפולה AWD, קדמית לא נכחה) ודווקא היא הייתה מאובזרת בקמצנות. לא נורא, יען כי המראה מסביב מודרני והתחושה נעימה. אני רושם לעצמי שמגוון הכפתורים יוצרים עומס ומציין שקיימים ארבע צבירי כפתורים על ההגה לבדו. המרווח מלפנים מצוין, המושב טוב והוא וההגה מציעים מלא הזויות כיוונים. גם ריפודי הקטיפה נעימים. תנוחת הנהיגה גבוהה ואוורירית נוכח קו החלונות הנמוך סביב. החומרים קצת פחות מרשימים, שחורים וקשים אך הם מוצמדים אלו לאלו בצורה איכותית ומדויקת. המושב אחורי מרווח מאוד אך קצר ונמוך לאנשים בוגרים, וריפודו קשה. תא המטען אדיר כמובטח ושפת הטעינה נמוכה ונוחה.

 

בנסיעה

 

בנסיעה מתגלה כי פעולת המנוע נעימה וחלקה והוא מטפס לשליש הסל''ד העליון והאפקטיבי שלו בשמחה. המנוע שקט לחלוטין ב-2,000 סל''ד (שם הוא נמצא בהילוך הגבוה במאה קמ''ש), אבל מעל לסל''ד זה הוא נוכח בתא. אופיו החלקלק תואם בשלמות לאופייה הנינוח של תיבת ההילוכים, זו גולשת מהילוך להילוך באופן לא מורגש. החיסרון הוא פעולה איטית לעיתים ופעולה מושהית בזמן דרישת תאוצה תקיפה. מערך המתלים לא חולק את האופי הנימוח של יחידת ההנעה – במהירות עירונית, על מקטעים שבורים, קיימים רעשי מתלה ופעולתם של אלו לא מספקת, אך המצב משתפר ככל שעולה המהירות. ההתנהלות המוצקה על שברים נותנת דיווידנדים – ה-CR-V מציג התנהגות בוגרת מאוד ורמות אחיזה גבוהות. היציבות הכיוונית ויכולת בסוויפרים המהירים באוטובאן (בואכה 200 קמ''ש) מרשימה מאוד. גם פעולת הבלמים, חזקה ומדויקת, הסבה נחת לכותב שורות אלו. בדיוק ההפך מתפקודו של ההגה החשמלי (קל ולא מדויק). עוד תלונה עלתה מול רעשי הרוח ממסגרות החלון ורחשים קבועים מבתי הגלגל - אך יכול להיות שאשמת אלו ברוח החזקה שנשבה בחוץ ובמידות הצמיגים בהם צוידו רכבי המבחן.

 

אפרפר

 

הדור החדש של ה-CR-V מציג יכולת משופרת לעומת קודמו. זוהי מכונית איכותית וטובה. האופן בו היא מתנהגת, המרווח המרשים בתא בנוסעים, החשיבה הירוקה – הופכים אותה למכונית שימושית וראויה למשפחה. אבל במפרט הנבחן היא מייצרת חוויה לא מעודנת על כבישים לא מושלמים. ובמפרט ישראלי בנזין-אוטומטי, מערכת ההנעה לא מצליחה להרשים. מול סגמנט מלא במתחרים זולים מחד ובעלי-יכולת מאידך, עושה רושם שמצפה ל-CR-V עבודה קשה בארץ הקודש.

 

הונדה CR-V 2.0 ל' (2.2 ל' דיזל)

 

מנוע מנוע 4 ציל', רוחבי, 1997 סמ''ק ( 2199 סמ''ק טורבו דיזל) תזמון גל זיזים עילי, 16 שס', תזמון משתנה הספק/סל''ד 155 כ''ס/6500 (150 כ''ס/4000) מומנט/סל''ד 19.5 קג''מ/4300 (35.6 קג''מ/2000) מרכב הנעה קדמית, כפולה הילוכים אוטו', 5 היל' מתלה ק'/א' מקפרסון/רב חיבורי בלמים ק'/א' דיסק מאוורר/דיסק מערכות עזר VSA, MAE, TSA, ESS, CMBS, LKAS, ACC צמיגים 18-225/60 מידות בסיס גלגלים 263 ס''מ אxרxג 457x209x198 ס''מ משקל 1456-1806 ק''ג נפח תא מטען 589-1648 ל' מהירות מרבית (יצרן) 182 קמ''ש (190 קמ''ש) 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 12.3 שנ' (9.7 ש') צריכת דלק (יצרן) 13.3 ק''מ/ל' (17.8 ק''מ/ל') צריכת דלק (ממוצע מבחן) 10.5 ק''מ/ל' מחיר מחיר טרם נקבע אחריות 36 חודשים

תגובות

1 תגובות

1

יניב.ש

15 במאי 2013 ב 14:27

אהבתי את החיבור בין הגריל לפנסים בחזית