שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: רנו קאפצ'ר - Renault Captur

תפוס ת'גוק - רנו מצטרפת לקטגורית הג'יפונים הלוהטת ביותר עם מכונית מעוצבת הנותנת ביטוי לטעם אישי וללא הנעה כפולה, גם לא כאופציה.

כמעט שנה לוקח לנו לסגור על שם לדגם...

''כששמעתי את השם קאפצ'ר לראשונה, הזדעזעתי. האסוציאציה הראשונה שניקרה בראשי הייתה שבי (Captivity).'' אומרת אורלי ג'יאגו (Jégou), ממחלקת השיווק של רנו. ''חשבתי לעצמי, מי הגאון שחשב על כך – הוא כנראה לא יעבוד כאן יותר. אבל כשראיתי את הרכב עצמו, דעתי השתנתה לחלוטין; לא שבי כי אם 'תפיסה', 'אחיזה'. זה הרבה יותר מתאים לרכב אופנתי שכזה. ושלא תחשוב שנושא השם בא בקלות, אנו מיחסים לכך חשיבות רבה. כמעט שנה לוקח לנו לסגור על שם לדגם. זה אולי נשמע הרבה, אבל ישנם המון שלבים לעבור החל מהעלאת הרעיון לשם עצמו, בדיקת זכויות יוצרים, קבוצת מיקוד ועד בדיקת השם בשפות שונות כדי לא לפגוע באיש. בעניין הזה, אני ממש הייתי בשוק כששמעתי את משמעות השם ג'וק בעברית. לא ידעתי אם לצחוק או לבכות, במיוחד שעיצוב הרכב באמת מזכיר משהו מעט חרקי.'' זו אינה הפעם הראשונה, ובוודאי לא האחרונה, שהשם ג'וק הוזכר בימי ההשקה – ולא בכדי. ניסאן הייתה הראשונה לעלות על הרעיון של רכב פנאי קטן ללא יכולת שטח בכלל. כמעט שנתיים הוא מבלה בודד בפסגת טבלת המכירות, ללא מתחרים ישרים, כשהייטי של סקודה הוא היחיד שקרוב במחיר, למרות שממדיו גדולים במעט. אבל החגיגה הסתיימה. קונצרן GM הוציא שלישיית דגמים כמעט זהים תחת מותג שברולט (טראקס), אופל (מוקה) וביואיק (אנקור), פיג'ו משיקה בימים אלו את ה-2008 ורנו עושה זאת כעת עם הקאפצ'ר - הסיבה שלשמה נתכנסנו.

הקנקן

אז נתחיל במראה, המציג את שפת העיצוב החדשה של רנו. חיצונית הקאפצ'ר מציג פרשנות מוגבהת לעיצוב המכונית עליו הוא מבוסס, הקליאו החדשה. יחד עם קו החצאיות המודגש והחישוקים הגדולים והייחודיים לדגם, שיגיעו גם אלינו (''16 ו-''17, תלוי ברמת האבזור), המכונית נראית מעולה. אבל אז, במהלך הנסיעה, פגשנו, כך סתם במקרה, באופל מוקה. השוואה חטופה ביניהם וההבדל ניכר מייד. בעוד שרנו בחרה במראה המאופק וניסאן במראה החריג, אופל הלכה על מראה הקשוח. בסגמנט שבו המראה משחק תפקיד מרכזי, הבחירה של רנו גורמת להרמת גבה – האם יחד עם הויתור על יכולת שטח, הציבור יסכים לוותר גם על מראה שונה, או לפחות מגודל? האם הם יודעים משהו על קהל היעד שאנחנו פספסנו? יהיה מעניין לראות.

בתא הנוסעים נמצא שוב את ההקשר לקליאו

זה מתחיל בקווים הכללים של הדשבורד ומסתיים בפרטים הקטנים של לוח המחוונים החצי דיגטלי, שנראה במציאות פחות מיוחד ומעט מקושקש. איכות החומרים טובה, אבל חבל שקפיצת הדרך שעשו המשפחתיות החדשות בתחום זה טרם הגיע לסגמנט הזה, שכליו נמכרים במחיר דומה. במקום פלסטיק שמנמן מחומר גמיש, נמצא אפילו בחלק העליון של הדשבורד פלסטיק דק וחלול. איכות ההרכבה טובה ויש במכונית גם מספר גימיקים מעניינים. למשל תא הכפפות, שבמקום דלת נפתחת על ציר מציע מגירה היוצאת כולה. בנוסף לנוחות שהיא מקנה, היא גם ענקית (11 ליטר) וגם מקוררת. גימיק נוסף הינו חבילת ZIP, בה ריפוד המושבים ניתן להסרה באמצעות רוכסן. נחמד – וגם פרקטי. ניסיון נוסף ליצור משהו מעניין נמצא במושב האחורי: במקום כיסים בגב המושב הקדמי נמצא רצועות גומי אלכסוניות בצבע הרכב, האמונות על שמירת החפצים. זה נראה טוב, אבל מה לעשות שמלבד פריט דק ורחב, כמו ספר למשל, שאר החפצים יפלו בין הרווחים... הקאפצ'ר אינו מפגין עושר רב, אבל גם ברמה הבסיסית כולל את כל מה שהורגלנו אליו, כשהגרסה המאובזרת תציע בין היתר גם בקרת אקלים ואת מערכת ה-R-link החדשה של רנו, הכוללת מסך בגודל 7 אינץ', ניווט, מולטימדיה, תקשורת, ומחשב הדרך.

תא נוסעים ותא מטען

בכל הנוגע למרווח, לא חסר דבר. גם הביצוע של רנו להרחקת הנהג מהנוסע, מצליח להדגיש יותר את האווריריות בתא מאשר להרגיש כחוסר ברירה בשל הממדים הצנומים. מאחור יש מקום הולם לזוג, אבל אין מצב לשלישייה. המושב האחורי נוח, אולם הוא שטוח לחלוטין וחסר תמיכה. לטובת הגדלת נפח תא המטען, המושב והמשענת נעים יחדיו על מסילה, והשינוי בין המצבים גדול. תא המטען בעל פתח גדול ורחב ורצפה שטוחה לחלוטין ומציע נפח של 377 ליטר עם עוד 27 ליטרים בתא תחתון נסתר. הזזת המושבים לפנים תגדיל את נפח התא ל-455 ליטר, אבל חבל שרנו, בהיותה יצרנית כל-כך מודולארית, לא חשבה על פתרון של פיצול המושב האחורי, ולא רק המשענת, לטובת שינוע מטען ונוסע שלישי.

מה שבתוכו

ישיבה במושב הנהג מגלה כי ברז כיוון המשענת לא נמצא במקומו הטבעי, אלא מופעל באמצעות יד ימין (עדות נוספת לקרבת המושב לדלת לטובת יצירת המרווח בין המושבים). המושב עצמו נוח אך למשענת חסרה מעט תמיכה צידית. שילוב התיבה ל-D, לחיצה על דוושת התאוצה והקאפצ'ר מפגין השתהות ביציאה מהמקום. באחת הצמתים בהמשך היום, בתנועת צהריים פקוקה, ההשתהות הזו גרמה ללבי להחסרת פעימה רגעית. מלבד הגיהוק הראשוני, יחידת הכח הזו, טורבו בנזין בנפח 1.2 ל' (120 כ''ס) בשילוב תיבת הילוכים אוטומטית דו-מצמדית, עובדת כראוי. ליטוף הדוושה מייצר דחף מספק וההילוכים נעים מעלה ומטה ברכות ומהירות אופיינית לתיבות שכאלה. מעניין לציין שבהתנהלות פקוקה אין את הפעולה הלא חלקה שיש למתחרות.

נוחות הנסיעה

רמיסת הדוושה לצורת עקיפה, מגלה שאון מנוע נוכח גם אם אינו מהזן הטורדני. ככל שעולה המהירות נגלה כי רעשי הדרך מוחרשים למינימום, אבל עם התקדמות היום, משהו אחר צף ועלה – נוחות הנסיעה. לא מדובר כאן במכונית לא נוחה, כי אם במכונית בעלת נוחות סבירה ולא יותר מזה. לא משהו אליו הורגלנו מרנו. ובכל זאת, הקאפצ'ר מפגין שילוב ספיגה טובה של שיבושים קטנים, עם קיפוצים וחבטות על מהמורות גדולות אך במעט, כשהמהירות עולה העסק משתפר, אבל המתלים שלא הרשימו בסעיף הנוחות, אינם מגיעים לכדי ביטוי גם הפעם. לקאפצ'ר יכולת דינמיות גבוהות בזכות צמיגיו השמנמנים (205/55-17), וכיול בטוח שגורם לאף לפרוץ לפני הזנב, אבל הוא מציג זוויות גלגל גדולות, שיחד עם קיפצוצי המתלים גורמים לנהג להרפות מהדוושה. הגה מדויק אך מנותק, כמקובל היום, וקורה A השלוחה לפנים חוסמת את שדה הראיה בפניות באופן מטריד ממש משלימים תמונה דינאמית לא מבריקה. מילא, הקאפצ'ר אינו מתוכנן לחרוך אספלט, מצד שני הוא גם אינו חיית שטח. אין לו הנעה כפולה, אפילו לא כאופציה, ועם מרווח גחון של 17 ס''מ הוא יפגין בשטח ביצועים מקבילים לשל רכב ליסינג.

קנקן בתפירה אישית

ככלי רכב, הקאפצ'ר רחוק מלהיות מושלם. אבל ככלי עירוני-אופנתי הוא עונה בדיוק על דרישות הסגמנט. ייחודו של הקאפצ'ר נמצא ביכולת ההתאמה האישית לפי רצון הלקוח. לא לחינם מחלקת השיווק של רנו מציינת את סיטרואן DS כמתחרה, שכן כמוה גם הקאפצ'ר מגיע עם שלל תכשיטים ייחודיים כמו שלושה צבעי גג, עשרה שילובי ריפוד, שלושה קישוטי הגה ושני צבעי דשבורד, וכל זה עוד לפני תשעת הצבעים החיצוניים החוזרים על עצמם במספר מקומות אסטרטגיים גם בתוך תא הנוסעים. ממש תאווה לעיניים. גם אצלנו הוא יוצע, החל מהחודש הבא, עם שלל האלמנטים האופנתיים ועם שני מנועים מוגדשים לבחירה: 0.9 ליטר (90 כ''ס) ותיבה ידנית ברמת גימור בסיסית ו-1.2 ליטר (בה נהגנו) בשתי רמות גימור. המחיר, מבטיחים ברנו, מקביל למשפחתית וזול במעט מהג'וק.

רנו קאפצ'ר

מנוע טורבו-בנזין, רוחבי, 4 ציל', 1197 סמ''ק (3 ציל' 898 סמ''ק) גל זיזים עילי כפול, 16 שס' (12 שס') הספק/סל''ד 120 כ''ס/4900 (90 כ''ס/5250) מומנט/סל''ד 19.4 קג''מ/2000 (13.8 כ''ס/2500) מרכב הנעה קדמית הילוכים רובוטי כפול מצמד, 6 היל' (ידני, 5 היל') מתלה ק'/א' מקפרסון/מוט פיתול ומוט מייצב בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/תופים מערכות עזר ABS ,ESP ,ESC ,EBD צמיגים 205/55-17 (205/60-16) מידות בסיס גלגלים 261 ס''מ אורך x רוחב x גובה 157x178x412 ס''מ משקל 1180 ק''ג (1101 ק''ג) נפח תא מטען 377 ל' ביצועים מהירות מרבית (יצרן) 192 קמ''ש (171 קמ''ש) 0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 10.9 שנ' (12.9 קמ''ש) צריכת דלק (יצרן) 18.5 ק''מ/ל' (20.4 ק''מ/ל') מחיר טרם נקבע אחריות 36 חודשים

תגובות

4 תגובות

1

אופיר נדיר

12 ביולי 2013 ב 21:49

רכב מיותר. למה זה טוב?

2

גרא

13 ביולי 2013 ב 20:27

כאילו רכב שטח, קצת לחולות בזהירות

3

Ogash Ofer

13 ביולי 2013 ב 21:32

רכב מיותר. למה זה טוב?

אופיר נדיר כתב/ה:
""
מגמת השוק - בהתחלה היום ג'יפים או דיפנדרים קשוחים, לאט לאט הם התעדנו והפכו לפאג'רו וללנד קרוזר, בהמשך הפכו לג'יפונים רכים יותר - חלק עם יכולות בשטח (עיין ערך טריוס או פורסטר) וחלק עם מעט יכולות בשטח אם בכלל, וכיום - נשארה רק הצורה של הג'יפון והנעה בודדת כשל כל רכב אחר לכביש. במעבר קצר על תגית של ג'יפונים עם הנעה בודדות מצאתי כאן באתר השטח מספר מבחני דרכים בשלוש שנים האחרונות לרכבים הנפוצים בשוק רכבי הפנאי: מבחן השוואתי - ב.מ.וו BMW X1 מול וולוו VOLVO V40
מבחן דרכים - קיה סורנטו KIA
מבחן דרכים - מיצובישי אאוטלנדר - Mitsubishi Outlander
מבחן ראשון - אופל מוקה Opel Mokka
קיה סורנטו KIA – מבחן דרכים
מאזדה MAZDA CX-5 מול ניסאן קשקאי NISAN
מבחן דרכים: סקודה יטי SKODA YETI

4

Ogash Ofer

13 ביולי 2013 ב 21:32

כאילו רכב שטח, קצת לחולות בזהירות

גר א כתב/ה:
""
אפילו קצת חולות זה בעייתי. כנראה שבילי קק''ל זה הכי שטח להנעה הקדמית.