שטח 4X4 > כתבות > טכני

צמיגים ללא אוויר

האם הגענו לעידן שבו פנצ'ר בשטח יפסיק להוות בעיה? אולי, עם הצמיגים החדשים שמתקינה פולאריס לטרקטורונים שלה

מאז שג'ון בויד דאנלופ המציא את הצמיג הפניאומאטי, מנופח האוויר, בשנת 1887, החיים על הכביש הפכו נוחים יותר. האוויר שבצמיג משמש ככרית הסופגת חלק ממהמורות הדרך וצמיגים מודרניים הם בעלי אחיזה מצוינת, שקטים ומספקים לנו את הקשר הכל כך חשוב לדרך. אבל אליה וקוץ בה: הצמיג מנופח האוויר רגיש לכל דבר החודר אותו, אם זה מסמר מזדמן, יתד שנשכחה בשטח או סלע מחודד.

במהלך השנים מאז ההמצאה של דאנלופ נעשו ניסיונות רבים לייצר צמיגים ללא אוויר מבלי לאבד את התכונות של אלו המנופחים, ללא הצלחה משמעותית. השבוע הכריזה חברת פולאריס כי החלה לספק לצבא ארה''ב טרקטורונים מדגם MV850 הנוסעים על צמיגים ללא אוויר. למעשה מדובר בחישוק וצמיג העשויים כיחידה אחת, עם חישוק מתכתי שאליו מחוברות רצועות גומי מחוזקות בפולימרים במתכונת של חלת דבש, שבקצותיהן נמצאת סוליית הנסיעה. רצועות הגומי נותנות לצמיגלגל את הגמישות הנדרשת, מבלי לסבול מהתקלה המעצבנת הנקראת פנצ'ר...

ועד שצמיגים אלה יהיו זמינים לכולם, הנה מילון מונחים למי שמתכוון להחליף את הצמיגים ברכב השטח שלו ומדריך לבחירת צמיגים לג'יפונים.

בחברה טוענים כי הצמיגלגל יכול לספוג פגיעה של קליע 0.5 ולהמשיך בנסיעה, ובמבחני השטח נסעו למעלה מ-1500 ק''מ על גלגל שתקעו בו יתד של מסילת ברזל. הצמיגלגל גם נבדק בנסיעה מבצעית לאורך כ-8000 ק''מ, עם טרקטורון שהועמס בציוד קרבי מלא, ללא בעיות.

מוקדם יותר השנה סיפקה החברה כמה טרקטורונים מצוידים בצמיגים החדשים לצוותי חילוץ שפעלו במדינת אוקלהומה, לאחר שנפגעה בסופת טורנדו. הפעילות בשטח עברה ללא פגע, גם כשנסעו במקומות שכוסו בהריסות הסופה.

על פי חדשות ''פוקסניוז'', פולאריס מתכוונת להציע את הצמיגלגל גם לשוק האזרחי, גם בטרקטורונים שלה וגם בכלי ה-SBS. זה יקרה ככל הנראה במרוצת השנה הקרובה.

מה היה לנו קודם

לא מדובר בהמצאה חדשה, אלא בהכנסת מוצר כזה לייצור שוטף. חברת מישלין הציגה צמיג דומה כבר לפני כחמש שנים, לו קראה Tweel (שילוב של המלים Tire ו-Wheel). למרות שעל פניו נראה שמדובר בפתרון אולטימטיבי, ההמצאה הזו סבלה מכמה בעיות, שהעיקרית שבהן היא חוסר היכולת לנסוע על צמיגים כאלה במהירויות גבוהות בסיבובים, מצב בו דופן הצד עומדת בעומסים גדולים. בשל הבעייתיות, מישלין החלה לייצר כמויות קטנות של צמיגים כאלה לשימוש בכלים הנעים במהירויות נמוכות בשטחים מופרים, כמו מכרות וחוות חקלאיות.

לנסוע בלי אוויר

בשוק יש לא מעט צמיגים מנופחי אוויר המאפשרים נסיעה גם לאחר שנוקבו. צמיגים כאלה נמצאים בעיקר בשימושיים צבאיים, בכלי רכב משוריינים או ממוגנים. הנסיעה על הצמיגים האלה לאחר שאיבדו את האוויר אמנם מוגבלת, הן במהירות המרבית והן בטווח, אך הם יכולים להוציא את הרכב מהאזור המסוכן ולהביא את נוסעיו למקום מבטחים.

יש כמה שיטות המאפשרות זאת, אחת מהן היא צמיג גומי העשוי ממספר רב של תאי אוויר קטנים. פגיעה בתא אחד או יותר לא גורמת לו לאבד את כושר הנסיעה. בשיטה אחרת מחזקים את דפנות הצד של הצמיגים בחישוקים העשויים מחומרים פלסטיים נוקשים, עליהם נוסעים כשמאבדים את האוויר.

שיטה אחרת, מוכרת יותר לקהל האזרחי, היא מילוי צמיג רגיל בחומרים אוטמים. ברגע שנוצר בצמיג חור, החומרים הללו אוטמים אותו ומאפשרים המשך נסיעה. שיטה זו טובה לתקרים מינוריים, כמו חדירת מסמר או כל עצם דק אחר לתוך הצמיג.

לקריאה נוספת

צמיגים לכביש או לשטח - מה יש?

הורדת אוויר בצמיגים בירידה לשטח

המדריך למפונצ'ר - מילון המונחים למי שעומד בפני החלפת צמיגים

פיצוץ בצמיג - העלאת צמיג על הג'נט באמצעות בנזין

בחירת צמיגים לג'יפונים

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

23 בספטמבר 2013 ב 09:32

כתבה על צמיגים ללא אוויר

טוב שעופר מביא זאת למודעות רחבה יותר.
אולי בעתיד נהנה מהצמיגים הללו ..
מה שלא ברור עדיין = מחירם ברגע שיהיו זמינים סוג זה ביצור סידרתי.
התאמתם למגוון רחב של כלי רכב אותנו מעניין רכבי שטח
עמידות לאורך זמן =עלות/תועלת .

2

אורח/ת - איציק אלעזר

21 בספטמבר 2021 ב 20:44

כלי שנוסע מהר תיהיה לו בעיה של איזון גלגלים מיכוון שיכול להיכנס לתוך החריצים הפנימיים ליכלוך בוץ אבנים...