שטח 4X4 > כתבות > שטח

אופניים חשמליים - זהירות

עופר צלרמאיר מוטרד מתופעת אופני החשמל, בטח כשהם נוסעים במהירות על מדרכות המיועדות להולכי רגל.
כתב אורח: עופר צלרמאיר

לאחרונה התחלתי לנסוע עם מצלמת דרך* מותקנת ברכבי. נדחפתי לכך בעקבות דו''ח על אי עצירה בתמרור עצור שנתן לי שוטר להוט במיוחד, עת פניתי מסמטה אלמונית לרחוב צדדי בכפר תבור. מכיוון שלא הייתה לי דרך להוכיח לו, ולעצמי, שהוא טועה, קבלתי אזהרה ורכשתי מצלמה. בפעם הבאה שיהיה שוטר שיעצרני לשווא אחרי שאעצור בעצור, לפחות יהיה עם מה ללכת לשופט. משהמצלמה הותקנה, היא מצלמת הכול. 

עוד נחזור למצלמה, אבל לפני זה, כולנו מודעים למכת המדינה שגוברת בשנה האחרונה, מכת האופניים החשמליים.  לפני כמה ימים, עת ישבתי בקפה ברחוב ראיתי ילד-נער טס על המדרכה ומנסה להימנע מלהתנגש בזוג קשישים הולכי רגל. התמרון נכשל והילד, למזלם של הקשישים, השתטח על הבטון ונפצע. אתמול בבוקר, בהולכי על מדרכה צרה אני שומע צפצוף מאחורי ושתי ילדות בנות מצווה בערך חלפו לצידי במהירות מטרידה ומרווח אפסי. צעקתי להן שיאטו, שזה לא כביש, כשאני נלחם בהתחממות הדם לדחוף אותן מהמדרכה לכביש – מצד אחד הן בסה''כ ילדות, ללא כוונת זדון; מצד שני הן מסכנות אותי בכסילותן ובטמטום הפושע של הוריהן. ואז בהמשך היום, תפסה מצלמתי הנ''ל את המצ''ב (בצד ימין של הסרטון). נער מגודל חוצה כביש ברמזור אדום, עסוק בדיווש להגברת המהירות שהמנוע החשמלי מספק, תוך שהמכוניות הנעות בירוק רק בפוקס נמנעות מלפגוע בו.  

הכבישים והמדרכות שלנו הפכו בשנה האחרונה למקום בו אנו נתונים בסכנת פציעה כהולכי רגל ובסכנת שלילה כנהגים. יהיו שיגידו שתמיד היה כך בשל שליחוני הקטנועים המתעלמים מחוקי התנועה, אך אני מוצא הבדל גדול. הקטנוענים הם עברייני תעבורה לכל דבר ועניין. על פי רוב הם בגיל בגיר, עברו מבחן נהיגה ויודעים מה זה כביש. הם לוקחים סיכון מחושב – גם אם גבוה מדי בעיני רובינו. גם הקטנועים עצמם, עברו תקינה וטסט שנתי והם בנויים, פחות או יותר לתפקידם. רוכבי האופניים החשמליים הם ברובם ילדים, להורים כסילים, שאינם מודעים לסיכון. האופניים אינם מתאימים לרכיבה מהירה או לתמרוני אקסטרים ובחלקם ללא כל תקן. זאת ועוד, הם נעים בעיקר על המדרכות ומזנקים לכבישים בספוראדיות. אני מפציר בכולכם להסתכל בסרטון ולהיזהר. להתייחס להליכה במדרכה כאל גלישה במדרון סקי עמוס, תוך חיפוש אקטיבי של סכנת האופניים וניסיון להימנע מפגיעה.  אולי זו מכה חולפת, אולי המחוקק יתעורר, אולי גורמי האכיפה יוציאו ראשם מהחול העמוק, אבל עד אז, הישמרו לנפשותיכם.

(*מצלמות דרך הולכות ונפוצות וזה טוב. ברם, אני רואה הרבה מהן מותקנות באופן מסוכן תוך הסתרת שדה הראייה של הנהג או גרוע מכך באופן שתהוונה גורם מחמיר פגיעה בעת תאונה. אז אם מתקינים, אנא בתבונה.)

תגובות

0 תגובות