שטח 4X4 > כתבות > שטח

טכנולוגיה חדשה לשיפור שדה הראיה

שדה ראייה מוגבל של הנהג הוא אחד הגורמים המרכזיים לתאונות דרכים, אולם גם בתחום זה ישנן חדשות טובות לנהגים שבינינו וישנן דרכים קלות להתגבר על הבעיה ואולי למנוע את התאונה הבאה.

אז מה הוא בעצם שדה הראיה של הנהג ?

שדה ראייה הוא ההגדרה לתחום הנראה של שטח, מנקודת מבט מסוימת, ברגע נתון (ויקיפדייה) .

אנו מבחינים בין שני סוגים של שדה ראייה:

שדה ראייה סטטי – הינו שדה הראייה הנראה במצב עמידה.

שדה ראייה דינאמי – הינו שדה הראייה הנראה במצב תזוזה.

לנהג בכלל ולנהג הישראלי בפרט מספר רב של משימות בזמן הנהיגה ותהליך קבלת ההחלטות מתחיל בעת ראייה של המתרחש בדרך, לצורך הגדלת כמות הנתונים המתקבלים יש צורך בשדה ראייה גדול ככל האפשר. 

לעתים שדה הראיה מצטמצם וזה מסיבות רבות כגון מרכב הרכב, הצללה, לכלוך ועוד מספר רב של גורמים המפריעים לנהג להתמקד בנהיגה ובכביש.

רואים רחוק רואים שקוף

רואים רחוק רואים שקוףרואים רחוק רואים שקוף

לכלוך מפריע לשדה הראייה

אנו נתמקד בגורם המפריע ביותר והשכיח ביותר שמצמצם את שדה הראייה של הנהג  ומצד שני מקבל את ההתייחסות המועטה ביותר מצד הנהגים והוא הלכלוך.

רוב הנהגים הטרודים במטלות השגרה, לא מייחסים לנושא חשיבות מספקת ומתעצלים לנקות את השמשות באופן תדיר ונוסעים לרוב עם שמשות מאובקות ומלוכלכות, ולכן כשמגיע החורף והגשם יורד על האבק והחול, השמשות הופכות למגשי בוץ, מה שמעצים את הבעיה.

שדה ראייה מצומצם ומוגבל מאוד המקשה על הנהג לראות ובכך מסכן אותו ואת הסובבים אותו.

לא פעם בעת חקירת תאונת דרכים אני מבצע בדיקת שדה ראייה סטטי ודינאמי של הנהג אך לעולם אין באפשרותי לשחזר את מצב לכלוך השמשות בזמן התאונה. שחזור התאונה מתבצע לרוב עם רכב נקי .

הפתרון הפשוט והקל ביותר הינו לוודא כי הרכב והשמשות בעיקר יהיו נקיות בכל זמן אבל בפועל אנחנו יודעים שזאת משימה מאוד לא קלה.

במסגרת מחקר פרטי שביצעתי בנושא וחיפוש אחר פיתרון מצאתי חומר אשר מקל בצורה משמעותית על התופעה . החומר נקרא ''ציפוי שמשות ננומטרי'' או כפי שהיבואנים מכנים אותו ''ציפוי ננו לשמשות'' אשר משפר באופן משמעותי את רמת הניקיון של השמשות ותורם להגדלה משמעותית של שדה הראייה של הנהג.

החומר, אשר נמרח על השמשות מאפשר לשמור על רמת ניקיון גבוהה אשר מאפשרת לנהג שדה ראייה רחב ככל האפשר כאשר לאחר תהליך ייבוש קצר הוא פשוט דוחה את הנוזלים אשר ניתזים על השמשות.

מצב של השמשה לפני הציפוי:

מצב של השמשה לפני הציפוי:מצב של השמשה לפני הציפוי:

כמובן, לאחר שקיבלתי ולמדתי את החומר התיאורטי בנושא הייתי חייב לנסות זאת (כמו תמיד) על הרכב שלי וגיליתי שהשמשה הקדמית שלי נקייה בצורה מדהימה.

לא רק זאת אלא גם שומרת על רמת ניקיון גבוהה לאורך זמן רב, בנסיעה בגשם כמעט ולא היה לי צורך להפעיל את המגבים כי המים עפים מהשמשה מהרוח ולא משאירים סימנים כלל.

מצב השמשה לאחר ציפוי הננו:

מצב השמשה לאחר ציפוי הננו:מצב השמשה לאחר ציפוי הננו:

נקודה נוספת בעלת חשיבות גבוהה היא שבירת קרני האור – בשמשה רגילה האור נשבר והקרן מתחלקת לכמה קרניים, מה שגורם לנו לראות פחות טוב דרך השמשה ולסנוור גבוה, לאחר הציפוי, קרן האור עוברת את השמשה ללא פגע והסנוור מהשמש ו/או מאורות גבוהים יורד בצורה משמעותית ביותר.

ניתן לומר שמדובר בשכבה דקה ובלתי נראית של זכוכית אשר מתאחדת עם השמשה של הרכב וגורמת לרמת החלקה כל כך גבוהה אשר משפרת את רמת הניקיון, הסנוור ושדה הראיה של הנהג.

זהו פתרון קל, פשוט וזול אשר מאפשר לנהג שדה ראייה גדול יותר וברור ובכך מקטין את הסיכויים למעורבות בתאונת דרכים עקב שדה ראייה לקוי .

נסיעה נעימה והגעה בטוחה

תגובות

2 תגובות

1

paul1

30 באוקטובר 2013 ב 07:19

לא חדש.השתמשתי בחומר בשנות התשעים:

האפקט נעלם אחרי יומיים. אם זה היה יעיל, היה נמכר כמו לחמניות.

2

ohadha

31 באוקטובר 2013 ב 13:52

פשוט יותר להסיר את מתקני הסמרטפון או

ה GPS שמוצבים על הדשבורד או מחוברים בזרוע לחלון עצמו.
המכשירים מנטרלים 7-12 אינצ במרחק של 50 ס"מ מהנהג כלומר הנהג לא רואה 40-50 מטר קדימה וימינה.
וזאת מבלי להזכיר טאבלטים המסתירים לחלוטין את שדה הראיה הימני במרחק של 10-60 מטר קדימה.