שטח 4X4 > כתבות > שטח

העתיד הוא בחשמל?

כיצד יונע רכב השטח העתידי שלנו, בהנעה היברידית? בהנעה חשמלית טהורה? ואולי יהיו פתרונות אחרים? היצרניות מחפשות דרכים שונות לייצור כלי רכב חסכוניים יותר ומזהמים פחות

הכישלון של מיזם בטר פלייס אינו מעיד בהכרח על כך שרעיון המכונית החשמלית מת. להיפך. יצרניות רכב רבות ממשיכות לפתח דגמים חדשים, ונעשים מחקרים לשיפור קיבולת המצברים ולהארכת טווח הנסיעה, המכשול הרציני ביותר העומד כיום בפני כלי הרכב החשמליים (השקת סובארו היברידית).

יצרנית בולטת במיוחד בתחום הזה היא חברת טסלה מארה''ב, ה''בייבי'' של היזם אלון מוסק (Elon Musk). נכון שכלי הרכב של החברה יקרים, מאוד יקרים, ושהעניינים מתנהלים שם לאט (מדברים על רכב שטח חשמלי מזה שנים מספר ועדיין לא ראינו אותו), אבל זה לא מפריע למוסק לפתח תוכניות לעתיד, שאחת מהן היא ייצור טנדר חשמלי שאמור להתחרות בשוק האמריקאי בפורד F150  הפופולארי. 

אבל יכול להיות שטסלה תאחר את הרכבת עם הטנדר שלה, כי מיזם חשמלי אחר, של מי שהיה נשיא ג'נרל מוטורס, בוב לוץ (Bob Lutz), כבר דוהר בדרכו. המיזם, שנקרא VIA מתמקד בהסבת טנדרים גדולים ו-SUV  מתוצרת ג'י-אם להנעה חשמלית. אמנם לא מודבר בהנעה חשמלית טהורה אלא בהיברידית עם מנוע בנזין כמאריך טווח, אבל נראה שזה פתרון נכון יותר ממכונית כל-חשמלית.

איך זה עובד? בטנדר שנקרא X-Truck (נבנה על בסיס הסיבלרדו) וב-SUV שנקרא Presidential (נבנה על בסיס הסאברבן) מותקן מנוע חשמלי חזק מאוד המספק 402 כ''ס. המנוע מחובר לגלגלים דרך תיבה מיוחדת שיכולה לספק כוח לסרן אחורי בלבד או לשני סרנים במקרה של הנעה 4X4. בנוסף, מותקן ברכב מנוע בנזין V6 בנפח 4.3 ליטר, שכל תפקידו להפעיל גנרטור שטוען את המצברים בעת הצורך (ראה סרטון בהמשך שמסביר את פעולת המערכת).

בלילה טוענים את המצברים דרך רשת החשמל הרגילה, מה שמספק טווח נסיעה חשמלית בלבד של כ-65 ק''מ. כשהנסיעה ארוכה יותר, נכנס מנוע הבנזין לפעולה והגנרטור מתחיל לטעון את המצברים. הגנרטור יכול גם לספק זרם ישירות למנוע בעת הצורך. לטענת החברה, בתנאי נסיעה ממוצעים, הרכב יכול להגיע לצריכת דלק של כ-40 ק''מ לליטר. בנסיעות ארוכות (טווח הנסיעה המקסימאלי הוא כ-650 ק''מ), הצריכה תעמוד על כ-20 ק''מ לליטר. נתונים יפים לטנדר או SUV פול-סייז. האם כך יונעו כלי הרכב בהם נטייל בשטח בעוד כמה שנים? לא ברור, יש גם פתרונות אחרים (לסדרת כתבות בנושא כלי רכב היברידיים וחשמליים), אבל בטוח שהכלים המוכרים לנו היום יחלפו בשלב כזה או אחר מהעולם.     נסיעת מבחן בפיג'ו 3008 היברידית

סרטון המסביר את פעולת מערכת ההנעה של VIA

תגובות

0 תגובות