שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: סובארו פורסטר XT טורבו

בעוד שסגמנט הקרוסאוברים הולך ומתרחב, חוזרת סובארו עם הפורסטר XT לערכי הליבה שמבחינים אותה מהעדר – מנוע עם טורבו והנעה כפולה 4X4.

 

זה מצחיק איך שגלגל מסתובב לו...

 

אני זוכר איזה בכיר של פעם ביפנאוטו, שנעלב כשכתבתי על סובארו פורסטר שאינו רכב שטח – זה היה אז בעידן הפרהיסטורי, כשדינזאורים כפולי הנעה שוטטו בגמלוניות בכבישים ובשבילים, זוללים סולר ומתרחקים בנפיחת עננה כחולה מעבר לרכס הקרוב. ודינוזאורים, כדרכם, נכחדים, ורק ראשוני היונקים, קטנים זריזים, מסוגלים לשרוד את התופת של עליית מחירי הדלק והמודעות לאיכות הסביבה. והיונקים עוברים אבולוציה – וגם הסובארו פורסטר עבר כמה וכמה תהליכים אבולוציוניים, אבל נותר נאמן לכמה עקרונות בסיס והפך לקשוח שבקרוסאוברים.

 

הפורסטר מוצא לעצמו נישה

 

 

כמו קודמיו (פורסטר 2001 / פורסטר 2011) , גם הפורסטר הנוכחי מתבסס על הפלטפורמה של האימפרזה. מהנקודה זו נתרחק מכל מה שהיה ידוע לנו על הסובארו פורסטר החדש (קישור לפורסטר 2013) – בעיקר מכיוון שמדובר (בדיעבד) בחיה אחרת. מבחינת עיצוב המרכב השינויים מינוריים למדי – אולי אפילו מדי.

גרסת ה-XT מוותרת על כונס האוויר המסורתי, אבל מקבלת פגוש קדמי אסרטיבי עם פסבדו כונסי אוויר, קסנונים, חישוקי ''18 שחורים, נגיעות כרום פה ושם, סופיות מפלט, ספויילר עליון, שמשות כהות וגג שמש עצום (חלק מהאיבזור קיים גם בדגם המאובזר והאטמוספירי של הפורסטר XS).

חלל הפנים עולה מדרגת איכות דרך חומרים ואיבזור. ריפודי עור על כל המושבים, מולטימדיה מקומית (בינונית מינוס – חייב לציין), דלת תא מטען חשמלית, מושב נהג מחושמל, פתיחה והתנעה ללא מפתח, חיישני תאורה וגשם ועוד. בצד הנהג תמצאו גם משוטים להעברת הילוכים ''ידנית'' וכן ''Si דרייב'' המגדיר שלוש מפות שונות של ניהול מנוע.

 

על ההנעה

 

 

אבל העיקר הוא, כמובן, המנוע – שהוא חדש ומעניין מאד.

זו גרסת הטורבו של משפחת FA (המוכרת לנו מסובארו BRZ), עם תזמון שסתומים משתנה והזרקת דלק ישירה. על בלוק המנוע התווסף מגדש טורבו טווין סקרול שמסוגל לדחוס מעל 1.3 באר (בהשוואה, באימפרזה GT המיתולוגית לחץ הגדישה היה פחות מ-1.0 באר). המנוע מפיק, בגרסתו האירופאית, 240 כ''ס ב-5,600 סל''ד וכמעט 36 קג''מ מ-2,400 סל''ד.

הורדת הכח לקרקע (או לכביש) נעשית דרך תיבת הילוכים רציפה ''וואריאטרוניק'' עם שרשרת, אשר ב-XT כוללת 8 ''הילוכים'' מוגדרים מראש, לטובת התפעול הידני במצב המחודד והספורטיבי ביותר.

 

מערכת ההנעה הסימטרית

 

 

מכאן הכח מתפצל לכל ארבעת הגלגלים דרך מערכת ההנעה הסימטרית של סובארו, שבמרכזה מצמד המפוקד מחשב ומפצל את הכח בין הגלגלים הקדמיים והאחוריים לפי הצורך (גרסאות ידניות מצויידות ב- דיפרנציאל מרכזי עם נעילה ויסקוזית). עוד בתחום המכאני נזכיר כי ה-XT מקבל מתלים ספורטיביים מוקשחים, וכן גשר קדמי (סטראט-ברייס) המקשיח את השלדה – ותורם לדיוק ההיגוי וההתנהגות תחת עומסי צד.

המכאניקה נתמכת במערך מערכות עזר עשיר. נזכיר את ''X מוד'' המאגד כמה בקרות משנה כדי למקסם את האחיזה בשטח, ושלושה מצבי נהיגה לבחירה: אינטליג'נט, ספורט ו-ספורט שארפ. בתחום הבטיחות תמצאו 7 כריות אוויר, עיגוני איזופיקס ו-5 כוכבי בטיחות ב-NCAP.

 

נהיגה בטורבו

 

 

לסובארו יש נקודות תורפה מסורתיות של היגוי מעורפל ובלמים חלשים.

ב-XT היא שמה דגש על תחומים אלו, והשיפור ניכר – אבל זה עדיין לא ''שם''. ואולי האשם הוא במכונית עצמה, שעושה הכל הרבה יותר מהר מבעבר.

המתלים המחוזקים בהחלט תורמים לתחושה מוצקה ונטועה יותר משל הדגמים האטמוספריים, אבל המחיר מגיע בדמות נוחות נסיעה מופחתת בעיר, ורגישות לכבישים שבורים וחוסר אחידות בסלילה.

מה שלא השתנה הוא תנוחת הנהיגה הגבוהה והראות המעולה החוצה מבעד לשמשות הגדולות.

 

תשומת לב נדרשת

 

 

המנוע החזק דורש תשומת לב כדי להשאר בגבולות המהירות המותרת. הקצב הטבעי של המכונית הזו מחוץ לעיר הוא 150 קמ''ש וכאן מהירות כזו עלולה לעלות ביוקר.

בקרת השיוט נחלצה לעזרה ועל הדרך גם הציבה נתון צריכת דלק של כ-10 ק''מ לליטר בשיוט כחוק. כאן גם נחשף מעט רעש רוח מקורה A ורחש צמיגים על אספלט מחוספס. לא משהוא שאי אפשר להעלים עם מערכת השמע, אפילו שאיכות הקליטה של הרדיו טעונת שיפור.

בכלל, מורגש פער של איכות בין הרכב הזה למולטימדיה המקומית – נקודה שלטעמי רצוי כי יפנאוטו יטפלו בה ומהר.

 

סופסוף קרוסאובר שנוסע!

 

 

הכביש המפותל הגיע כמו בשורה משמחת, וכאן ה-XT זורח. במצב המחודד ביותר, ''ספורט שארפ'' בלשון סובארו, הפורסטר מקבל טמפרמנט של לוחם סמוראי כועס. עם צלילי בוקסר-טורבו שהזכירו לי STi נשכחות, ואסרטיביות שגורמת לך לנהוג חד, מהר ומדוייק, ליהנות נורא ומהר מאד להפוך לאויב הציבור.

השלדה מגיבה יפה לכח הנוסף, ומפרגנת לו עם אחיזה מעולה, ופיתולים נכונים שעוזרים לך לנהוג מהר וחלק יותר.

ההגה עדיין לא מספיק מתקשר וגם לבלמים חסרה נשיכה ודיוק, אבל איזה כיף! סופסוף קרוסאובר שנוסע!

 

בשטח...

 

 

אחרי זה כבר לא יכולתי לחכות להגיע לאותו שביל מוכר, ועליו הפורסטר רקד למטוטלת העברות המשקל – כמעט כמו מכונית ראלי טהורת גזע.

מרווח הגחון עומד על 22 ס''מ, שזה יותר ממספק רב הזמן. המתלים המוצקים אוחזים במרכב גבוה מעל לשטח ופתאום אתה מוצא עצמך על השביל במהירות ממל''זית (או דבורנית) לגמרי – אבל אז כדאי מאוד שתדע מה אתה עושה. ואם פספסת, תגלה שבקרת היציבות רק מתאלחשת, ולא מתבטלת לחלוטין – מספיק כדי לדגדג את האגו ולשחק ב''נדמה לי'' נהג ראלי, אבל עם מצנח רזרבי למקרי חירום.


אבל לא רק שבילים – ה-XT לא חושש גם ממשעולים טכניים יותר. במצב ''X-מוד'' מגוייסות כל המערכות כדי לעזור לך להתקדם אפילו אם רק לגלגל יחיד יש אחיזה.

תחילת תנועה מהצלבה כפולה? לא בעיה! ואין כלל דרמה או סחרור גלגל. חול או בוץ גם הם מטופלים ביעילות וצריך רק לזכור כי ''X מוד'' מפסיק לעבוד ב-40 קמ''ש - אוטומטית. 

 

האם כדאי?

 

 

יש סיבות רבות לאהוב את הפורסטר טורבו. הוא מאד מהנה ומתגמל לנהיגה, יותר מכל קרוסאובר מקביל, ומאובזר בנדיבות.  אבל בעיניי הסיבה הטובה והחשובה ביותר לאהוב אותו היא משרעת היכולת העצומה.

יכולת אשר מסוגלת לקחת אותך לכבישי הנהיגה המענגים ביותר ומשם לשבילים מאתגרים למדי אשר יכריעו את המיטב של הסגמנט. מקצה לקצה של הטווח הוא דינאמי יותר בכביש מחד גיסא ובעל יכולת טובה יותר בשטח מאידך גיסא.

ולמה לא לאהוב אותו? מכיוון שהוא עדיין לא מרגיש לגמרי ''פרימיום'', כמתבקש ממחירו, למרות האיבזור הטוב. כי צריכת הדלק הממוצעת תהיה כ-8.0 ק''מ/לליטר וזה די הרבה בימים אלו, וכי תג המחיר: 265 אלפי שקלים, רחוק מדי מעל לראש הגרסאות המאובזרות ביותר של הסגמנט.

במחיר הזה הוא מזנב כבר בגרסאות בסיס של מותגים כמו וולוו, ב.מ.וו ו- אאודי שאולי פחות טובים פרקטית – אבל מציעים אווירה עדיפה. 

למבחן דרכים נוסף לסובארו פורסטר טורבו

 

סובארו פורסטר טורבו XT

 

 


מנוע

  מנוע בנזין 4 צילנדרים, בוקסר, אורכי, 1998 סמ''ק

  תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים, תזמון משתנה, טורבו

  הספק/סל''ד 240 כ''ס/5600

  מומנט/סל''ד 36 קג''מ/2400

מרכב:

   גיר  הנעה כפולה קבועה , אוטומטיCVT

  מתלים קדמיים מקפרסון, מוט מייצב

  מתלים אחוריים עצמות עצה כפולות, מוט מייצב

  בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים 

  מערכות עזר ABS, VDC, HDC

  צמיגים 255/55-18

מידות:

  בסיס גלגלים 264 ס''מ

  אxרxג 173.5X179.5X459.5 ס''מ

  משקל 1711 ק''ג

  תא מטען 488 ליטר

  מיכל דלק 60 ליטר

ביצועים:

  מהירות מרבית (יצרן) 221 קמ''ש

  0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 7.4 שניות

  צריכת דלק (יצרן) 8.5 ק''מ/ליטר

מחיר:

  מחיר 265,000 שקלים

  אחריות 5 שנים

 

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

24 בדצמבר 2013 ב 09:55

שוב, כמה חבל

במחיר של עד 220,000 אני בטוח שהיו מוכרים הרבה. כשאני צריך לעשות שיקול אז במחיר הזה אני מעדיף את ה Q5. אולי הסובארו יותר רכב שטח אבל הוא בטח לא משתווה לרכבי שטח אמיתיים.

2

אורח/ת

24 בדצמבר 2013 ב 19:54

אם אני לא טועה, זה מיחזור של כתבה.

מלפני חודשיים בערך רק עבור אתר אחר, מעט מעודנת יותר!
כנראה שמישהו קיבל על הראש?????