שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

סיכום מסע ג'יפים למדבר הדרומי ולפטרה - ירדן, נוב' 2013

אתר השטח הישראלי הוציא בחנוכה 2013 שלוש קבוצות למדבר הדרומי בירדן.
קבוצתנו הייתה המבנה השלישי באופרציה.
חבורה מגובשת "מהבית" שבאו לחוות את הנופים והמרחבים של דרום הממלכה השכנה לישראל ממזרח.

מוביל המבנה: אמיר נחומי.

נא להכיר: - מבנה נחומי

נא להכיר: - מבנה נחומינא להכיר: - מבנה נחומי

תחנה ראשונה - מעבר הגבול בעברונה

המסע לדרום ירדן מתחיל במעבר הגבול בעברונה (שם נחתם הסכם השלום עם ירדן בין ראש ממשלת ישראל יצחק רבין זכרו לברכה והמלך חוסיין המנוח.)
שלוש שעות של בירוקרטיה ופרוצדורה מוקדשות להחתים דרכונים, לקנות ביטוח צד ג' לרכבים, לקבל רשיון רכב זמני ולהרכיב מספרים ירדניים.
במורל גבוה ואינסוף סבלנות, עברה הקבוצה את המכשולים הללו במרוץ עם הזמן ליום הראשון.

יש כבר נייר מהמכס

יש כבר נייר מהמכסיש כבר נייר מהמכס

היום הראשון - לעבר וואדי רם הוא וואדי הירח וחניון הלילה בחאן בידואי

בשעה טובה בשעה 13:00 עזבה השיירה את שער תחנת הגבול ופניה לעיר עקבה. תמרורי כביש זרים, מבנים בארכיטקטורה אחרת, התנהלות שונה, אנחנו בחו''ל. הסענו בזהירות למגרש החניה שבמרכז עקבה, והסתערנו על המסעדה העממית לאכול סלטים מזרחיים ופלאפל. תפריט החומוס והפלאפל מתחיל שם.
הצטיידות בנוזלים וממתקים, וכעבור שעה קלה אנו שוב בתנועה הסואנת של עקבה מפלסים דרכנו לעבר כביש מס' 15 המטפס לרמה המדברית שכוללת את אזור וואדי רם מטרתנו הראשונה.
על הדרך עוד עצרנו לתדלוק חם, ולאחר לג קצר פנינו מזרחה לעבר המדבר. הדרך מאבדת את האספלט והופכת חצץ כבוש, שחיש מהר הופך לחול. עברנו ליד אוהלים של פליטים סוריים שנראו די מסכנים.
מטרה ראשונה להיום דיונה שנראית תמימה למדי, אך נתנה לכולם שעור שבלי להוריד מאוד - לפחות ל 18 PSI, לא ניתן לנסוע בחולות. אז לאחר ההתחפרויות בחול ירדו הנהגים הנלהבים מההגה ופנו לגלגלים להוציא אויר ולהוריד את לחץ הגלגל - כמו גם לגרום לצמיג להגדיל את שטח המגע שלו עם הקרקע ולהקטין את הלחץ על הסוליה של הצמיג המתחפרת בתוך החול בתנאים של לחץ גבוה.
ביינתים כל הילדים פנו לדיונה המיועדת לילדים להחליק המורד השיפוע וכל מה שנשמע מהאגף הזה היו מצהלות הקטנים שרוו כיף על הפתיחה.
לאחר שכולם ראו את ההשפעה המיידית של הוצאת אויר מהגלגלים, והלקח הוטמע, המשכנו בדרכנו לעבר מרכז המבקרים של האתר התיירותי – וואדי רם. מספר דקות להסדיר את קניית הכרטיסים ואישורי הכניסה לשמורה, ואנחנו שוב פולחים את החולות בדרך לים החולות. בדרך קפצנו לביקור במעיין שכבה קטן בשם עין לורנס (על שמו הידוע לטוב בין תושבי המקום סיר לורנס איש ערב). בגמר התדריך הקצר על קורות המקום והאיש שעל שמו הוא נקרא, פנינו לעבר חאז'עלי, מקום בו השאירו הנוודים הנבטיים את אחד העקבות הבודדים המצויירים על הסלע של עמם. עקב לוח הזמנים המאוחר של חציית הגבול הגענו למקום עם רדת החשיכה ונעזרנו בפנסים לראות את התעודה ההסטורית המרשימה הזו.
ועכשיו נסיעת לילה מרתקת ומאתגרת הן מבחינת הניווט והן מבחינת שמירת המקום במבנה של הקבוצה.
היעד חאן בדואי בו התארחנו למקלחת סעודה ולינה. המקלחות – הפתעה במדבר, האוכל ממטעמי המטבח הבדואי, והלינה אוהל אינסוף כוכבים....

קאדילק בדיונות - האם לזאת כיוונו מתכנניו?

קאדילק בדיונות - האם לזאת כיוונו מתכנניו?קאדילק בדיונות - האם לזאת כיוונו מתכנניו?

וואדי רם באור אחרון של היום הראשון

וואדי רם באור אחרון של היום הראשוןוואדי רם באור אחרון של היום הראשון

סיור בחאז'- עלי לאור פנסים

סיור בחאז'- עלי לאור פנסיםסיור בחאז'- עלי לאור פנסים

השכמה במאהל הבידואי שני המובילים של מבנים / קבוצות אחת ושלוש

השכמה במאהל הבידואי שני המובילים של מבנים / קבוצות אחת ושלושהשכמה במאהל הבידואי שני המובילים של מבנים / קבוצות אחת ושלוש

היום השני

היום השניהיום השני

היום השני

היום השני אחרי לילה טוב באוהלים המשופרים, ארוחת בוקר ואנו יוצאים למשימת אספקה בכפר דייסה. סיוון – מבוגר אחראי לקח פיקוד על מסע הרכש, וחזר עם פרודוקטים למכביר לארוחת צהרים. עמוסים בסלטים (חומוס לא חסר), ירקות, פיתות ולבנה, שמנו פעמינו לנתיב צפונה לים הדיונות והקשתות.
המבנה של עדי וויזל חלף קרוב בנתיב לדיונה הראשונה, ואנו פתחנו מרחק והכנו קפה של בוקר. בינתיים כמה מהמשתוקקים לקצת אקשן הסתערו על הדיונה בעוד אנו מכינים את הקפה והתה ומספרים את סיפור הטיסה המפורסמת שעברה בערך מעל המקום שאנו עומדים בו.
עוד דיונה ועוד שעשועי חול והטרופר של גיא משמיע קולות של כעס מהציריה הקדמית, חסל סדר התפרעויות לטרופר. בדקנו שוב שהמצב מאפשר המשך נסיעה בטוחה, וגיא קיבל אישור להמשיך תוך הקשבה יתרה לרחשי הרכב.
תחנתנו הבאה – הקשתות בחרז'ה, שכל מי שמבקר במדבר הירדני פוקד. אנחנו כבשנו את המקום התנחלנו לארוחת צהרים ולאחריה הרצאה על הנבטים בערפל הדורות. בתקווה שהצלחנו לפזר חלק מן הערפל הכבד שנח על ההסטוריה של המין האנושי זה 7 מליון שנה ממועד הנדידה הראשונה של גזע הקופים הזקוף שממנו התפתח המין האנושי, תחילתה של הפרה-הסטוריה, ועד הופעת הנבטים על בימת ההיסטוריה במאה הרביעית לפני הספירה, ותולדותיו של עם מופלא זה שלא השאיר שום מסמך כתוב אבל השאיר לנו את יצירות הארכטקטורה המופלאות שלו שבחגרה שבסעודיה ופטרה שבירדן.
ארוחת צהרים – מעשי ידי השף סיוון אבנרי וה סו-שפיות קרן שולי ועינת , מחמאות מכולנו.
שבעים ומלומדים יצאנו בדרך לפטריה הגדולה – עוד פיסול באבן החול הנובית של הטבע. הנתיב עבר דרך אתר לצילומים של סרטי פעולה במדבר, בדגש על סרטי אינדיאנה ג'ונס הידועים.
השמש לא עמדה דום בוואדי רם ולכן לאחר תיקון תקלה קטנה בדיסקאברי, המשכנו צפונה בוואדי רב לעבר רכס ההרים שתוחם את המדבר הדרומי שבפסגתו נמצא המקום שנקרא ראס א' נקב, עליו מכ''ם של חיל האויר הירדני ותחנת תקשורת של חיל הקשר הירדני. טיפסנו במעלה הרדוד לכיוון הכביש, וממש לעת ערב הגיעה השיירה לפנצ'ריה למילוי אויר בגלגלים (אחרי יומיים של נסיעה בחולות), בדרכנו לעבר הכפר וואדי מוסה שליד בית הקברות הנבטי שנקרא פטרה (ביוונית – הסלע). בכפר חיכו לנו חדרים נעימים מקלחות חמות וארוחת ערב דשנה במלון נחמד על מורדות הוואדי שממנו מוביל הנקיק אל פטרה.

אתנחתא לקפה של בוקר

אתנחתא לקפה של בוקראתנחתא לקפה של בוקר

יודעי דבר מנתחים את מבצע אופרה

יודעי דבר מנתחים את מבצע אופרהיודעי דבר מנתחים את מבצע אופרה

הקאיה מדגימה ביצועים

הקאיה מדגימה ביצועיםהקאיה מדגימה ביצועים

בצל הקשת

בצל הקשתבצל הקשת

מי נהנה יותר

מי נהנה יותרמי נהנה יותר

שולחן ערוך ממעשי ידי השף

שולחן ערוך ממעשי ידי השףשולחן ערוך ממעשי ידי השף

הפטריה מעשה ידי הטבע

הפטריה מעשה ידי הטבעהפטריה מעשה ידי הטבע

למרגלות ראס א נקב

למרגלות ראס א נקבלמרגלות ראס א נקב

שקיעה בדרך לוואדי מוסה בערבו של היום השני

שקיעה בדרך לוואדי מוסה בערבו של היום השנישקיעה בדרך לוואדי מוסה בערבו של  היום השני

היום השלישי

היום השלישי החל בארוחת בוקר מפנקת במלון בוואדי מוסה. התכנית לרדת לביקור בפטרה ASAP ומשם לצאת לוואדי נימלה בו מתפתלת הדרך לערבה הירדנית. במשך שעתיים ומחצה שוטטו החברים בחוצות פטרה רכבו על חמורים, וראו את נפלאות העבודה בסלע של האומנים הנבטיים. מפאת השעה המוקדמת של ארוחת הבוקר במלון והתארכות הסיור בפטרה, נסענו לאח תידלוק הרכבים למרכז הכפר וואדי מוסה להשקיט את הרעב בחומוס ושווארמה. שעה תמימה לעסו החברה את הפיתות והשווארמה, ולאחר הפסקת קניות קצרה שוב מיהרנו אל הרכבים לצאת צפונה. הירידה בוואדי נימלה מספקת נופים מרהיבים. הנסיעה בכביש הערבה הירדני משעממת כמו בכביש המקביל לו בערבה הישראלית. הנחמה – נסיעה במימי וואדי חסה. – תמונה שווה יותר מאלף מילים.
לאחר שכל הרכבים האריסטוקראטיים שלנו דרכו במימי וואדי חסה סובבנו על עקבינו (גלגלינו), ויצאנו למרוץ עם הזמן בדרך למעבר הגבול שיח חוסיין שליד בית שאן. שלוש שעות של נסיעה עם הפסקות קצרות להתרוקנות בלבד, והגענו אחרונים לתחנת הגבול, תודתנו הרבה לעבדללה המדריך הירדני שקידם את כולנו בתהליך כך שבשעה 20:30 היינו כולנו בתחנת הגבול בצד הישראלי, שם עיכובים קלים וכולנו משוחררים חזרה לשגרה ולבלגאן על הכבישים של ישראל.

העמק הנסתר והמוקף הרים של פטרה

העמק הנסתר והמוקף הרים של פטרההעמק הנסתר והמוקף הרים של פטרה

וואדי נימלה - והדרך מתפתלת...

וואדי נימלה - והדרך מתפתלת...וואדי נימלה - והדרך מתפתלת...

עופר האמיץ צולח

עופר האמיץ צולח עופר האמיץ צולח

עמית לא מהסס

עמית לא מהססעמית לא מהסס

קאדילק אמפיבי

קאדילק אמפיביקאדילק אמפיבי

קישורים למסעות הבאים בירדן:

קישור למסע המיוחד למזרח ירדן - הכי מזרחה שיש!

קישור לטיול הקלאסי בירדן - מדבר הדרומי, ואדי ראם ולפטרה

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

09 בדצמבר 2013 ב 15:27

home%20alone

נחומי, שכחת אותי בבית. שכחת את ימי אג"מ מבצעים העליזים בשנות השבעים ואת ימי התנועטרון בשנות התשעים. בפעם הבאה שתרצה להיות מוביל זוג אחורי במבצע היסטורי, אני אפיל אותך עוד בשלב חימום המנועים. אבנרי (מיל'), אבא של סיון וסבא של עמית, עומר , טל ושירה.