שטח 4X4 > כתבות > שטח

השקה: מיצובישי אאוטלנדר PHEV

SUV ראשון בישראל המצויד במערכת הנעה חשמלית-היברידית עם אפשרות טעינה פלאג אין

האם הדור הבא של הג'יפאים יצטרך להסתגל לכיבוש מעלות ללא נהמת מנוע אימתני? ללא סחרורי גלגלים דרמטיים ושאר אלמנטים ההופכים עברונו את חווית השטח לחזקה יותר? אם לשפוט לפי הקונספט בו נבנה המיצובישי אאוטלנדר PHEV, נצטרך לשנות בעתיד את התפיסה שלנו על התנהגות כלי רכב בשטח.

ה- PHEV הוא רכב חשמלי-היברידי פלאג-אין, שזה אומר אפשר לחבר אותו לשקע חשמל ולהטעין את המצברים. ההנעה עצמה משולבת: יש שני מנועי חשמל, אחד לכל סרן, שכל אחד מהם מספק  82 כ''ס, ויש גם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 121 כ''ס שמשמש כמטען מצברים ובעת הצורך גם עוזר להנעת הרכב. המערכת עצמה שקופה לחלוטין לנהג, ופועלת ללא התערבותו בשלושה מצבים: הנעה חשמלית בלבד, הנעה היברידית טורית שבה מנוע הבנזין רק טוען את המצברים, הנעה היברידית מקבילית שבה מנוע הבנזין – מלבד הטעינה – משתתף גם בהנעת הרכב.

מעבר למחיר הקנייה, שנקבע על 224,900 שקלים, יצטרך הרוכש הפוטנציאלי להיפרד מעוד 7000-8000 שקלים, עלות עמדת טעינה ייעודית שנדרשת על פי התקן הישראלי. באירופה ניתן לקבל את הרכב עם כבל טעינה מרשת החשמל הביתית, אבל בישראל לא תהיה אופציה כזו, לפחות לא בשלב הנוכחי. המצב הזה הוא ירושה ממיזם הרכב החשמלי של אגסי, שאז נקבעה תקנה המאפשרת טעינה רק מעמדה ייעודית. הטענה הרשמית היתה שכך ניתן לווסת את צריכת החשמל כדי לא לגרום לקריסה של תחנות הכוח בשל צריכת יתר, אבל הסיבה האמיתית טריוויאלית יותר: בצורה כזו ניתן לפקח על כמות החשמל הנצרכת לטעינת הרכב, ולמסות אותה... הרי ברור שאם כלי רכב חשמליים/היברידיים יהפכו לפופולאריים יותר, המדינה תפסיד תועפות בבלו על הדלק, וכבר תמצא פתרון כיצד להכביד עולה עלינו. 

מלבד מערכת ההנעה הייחודית, ב-PHEV תמצאו רשימה ארוכה מאוד של אבזור ומערכות בטיחות: התנעה ללא מפתח, מושבי עור, מושב נהג עם כיוונון חשמלי, חימום למושבים הקדמיים, גג שמש חשמלי, מערכת מולטימדיה הכוללת 6 רמקולים ומסך מגע בגודל 7 אינץ', מצלמת נסיעה לאחור, שליטה על מערכת הקול ודיבורית בלוטוס מגלגל ההגה,  תאורה קדמית HID קסנון, תאורה אחורית משולבת LED, דלת תא מטען חשמלית, מראות צד מחוממות מתקפלות חשמלית, בקרת אקלים מפוצלת, חיישן גשם, חיישן תאורה, מנופי בלימה בשליטה מגלגל ההגה.

ה-PHEV זכה ב-5 כוכבי ריסוק במבחני ה-NCAP האירופאי והיפני ומצויד בשלל מערכות בטיחות: 7 כריות אוויר, מערכת למניעת תאונה חזיתית אשר מזהירה מפני תאונה ובולמת בצורה אוטומטית (במהירות פחות מ- 30 קמש), בקרת שיוט אדפטיבית אשר שומרת על מרחק מהרכב מלפנים, התרעה על סטיה מנתיב, בקרת יציבות אקטיבית ועוד.

האם פער המחיר יחסית לאאוטלנדר רגיל יצדיק את עצמו? כבר בהשקה של ה-PHEV בספרד, התבלט נתון אחד מרכזי: הקונספט שלו, ובעצם של כל רכב היברידי אחר, מתאים בעיקר למי שפרופיל הנסועה שלו כולל נסיעות עירוניות קצרות, או יציאות לא ארוכות אל מחוץ לעיר. למי שמתגורר ועובד באותו יישוב זהו פתרון חסכוני להפליא: 52 הק''מ המוצהרים, טווח הנסיעה החשמלי של ה- PHEV כשהמצברים טעונים, יעלה לבעליו כשמונה שקלים, עלות החשמל לטעינה. מעבר לזה, מנוע הבנזין נכנס לפעולה, אם כטוען מצברים ואם כדי להשתתף בהנעה, ונתון צריכת הדלק הולך ועולה ככל שמרחק הנסיעה ומהירותה עולים.

לסדרת כתבות בנושא כלי רכב חשמליים/היברידיים

תגובות

0 תגובות