בינואר 2013 שונו באירופה דרגות ההספק של רישיונות הנהיגה באופנועים ועתה, שנה ושבעה חודשים לאחר מכן, נכנס לתוקפו השינוי גם בישראל.
דרגות הרישוי לנהיגה באופנוע
בישראל כמו באירופה ובארצות ה-OECD נקבע כי רישיון הנהיגה לאופנוע ידורג ע''פ גיל וותק ברכיבה ובהתאם יוגבל ההספק של האופנוע או הקטנוע עליו יכול לרכוב בעל הרישיון.
מבט בגב רישיון הנהיגה (כרטיס הפלסטיק) חושף 3 דרגות רכיבה בקטגוריית האופנועים: A (ללא הגבלת נפח/הספק), A1 (קטגוריית ביניים), A2 (הקטגוריה הקטנה והמוגבלת).
דרגות הרישיון לאופנועים A, רכב פרטי ומסחרי B ומשאיות קטנות ובינוניות C
דרגות הרישיון לאופנועים A, רכב פרטי ומסחרי B ומשאיות קטנות ובינוניות C
אופנועים בדרגות רישוי A, A1, A2
רישיון בדרגה A נותר כשהיה - לא מוגבל בנפח או בהספק כאשר השינויים מתייחסים להספק האופנוע בקטגוריית הביניים ובהמשך תעודכן גם הקטגוריה הקטנה.
קטגורייה A1 משנה את שמה ל-A2 כאשר אחת הטענות לשינוי הרישיונות הן ש-25 קילוואט (33.9 כ''ס) הינו הספק שאינו מתאים לאופנוע הנדרש למשימות רב גוניות. מגבלה זו הייתה אחת מהסיבות שבגללן התמעטו האופנועים שכן 33.9 כ''ס פשוט לא מספיקים לאופנוע. מגבלה זו יצרה מחסום להתקדמות הרוכבים הדו-גלגליים כשרובם רכשו קטנוע גדול ולא התקדמו לעבר האופנועים הגדולים. המרת רישיונות הנהיגה של הדו-גלגלי, כך מקווים, תאפשר חזרה חלקית לימי טרום 2007. כלומר אופנועי ה-500 סמ''ק המודרניים מתאימים בהספק מנועם ויחס משקל כ''ס/ק''ג על מנת שלא לחרוג מקטגוריית הביניים החדשה של 46.9 כ''ס, כלומר 35 קילו-וואט. למשל ימאהה טימקס בנפח 530 סמ''ק עם 46 כ''ס (שלא במקרה) ''נכנס בול'' אל גבול הסוסון האחרון של קטגרויית הביניים החדשה. נוסף אליו, אופנועי ה-500 סמ''ק של הונדה שהגיעו ב-2013 מיד עם כניסת התקנות החדשות לאירופה ושדרש עד לחודש שעבר רישיון A בלתי מוגבל, כעת מתאימים גם הם למדרגת הביניים ומתאימים עצמם לרוכבי גילאי ה-18 השמחים.
מעבר לשינוי ההספק נוסף תנאי נוסף לקטרויית הביניים והוא הגבלה של יחס הספק/משקל - עד 0.2 קילו-וואט לק''ג. כדי להבין את המשמעות בצורה ברורה: 20 קילו-וואט הינם ההספק המכסימאלי שניתן להפיק באופנוע השוקל 100 ק''ג.
הפחתת הספק לאופנועים גדולים כפי שנעשה בעבר עם סוזוקי GSX 600R שהופחת מאזור ה-124 כ''ס ל-33 לא תותר יותר, ההפחתה הניתנת כיום היא עד למחצית מההספק המקורי, כלומר כיום האופנוע המקסימאלי שיוכל יצרן להפחית מהספקו בחצי בכדי להתאים לקטגוריה יהיה בעל 93 כ''ס מקסימום.
A2 הופכת להיות A1 והיא למעשה נותרה כשהייתה, עד 125 סמ''ק ועד 11 קילו-וואט (14.9 כ''ס) רק שנוסף לה היתר לרכיבה על קטנוע תלת גלגלי המוגבל ל-15 קילו-וואט שהם 20.1 כ''ס. בחלק מהמדינות נוספה קטגוריית AM שמתייחסת לטילונים עד 50 סמ''ק מגיל 14 ובחלק מהמקרים כלל ללא רישיון. אצלנו אותם טילונים (שכלל לא קיימים בשוק שלנו יותר) נכללים ב-''עד 125 סמ''ק''.
הדרגות החדשות מול הדרגות הישנות ברישיון רכיבה על אופנוע
גיל הרישיון
|
רישיון ישן
|
רישיון חדש
|
16
|
A2 – עד 125 סמ''ק
עד 14.9 כ''ס
רוכב ללא מורכב עד גיל 18
|
A1 – עד 125 סמ''ק
עד 14.9 כ''ס
תלת גלגלי עד 20.1 כ''ס
|
18
|
A1 – עד 33.9 כ''ס
|
A2 – עד 46.9 כ''ס
עד 0.2Kw/1Kg
|
21
|
A – ללא הגבלות
|
A – ללא הגבלות
|
תגובות