טיפוס הרים > יומני מסע

אלברוס 2014 - הטיפוס להר הגבוה באירופה

כשהכול מתוכנן, מדוד ומבוקר נשאר משתנה אחד בלתי ניתן לשליטה והוא מזג האוויר. במקרה של האלברוס - אפילו מזג אוויר טוב בתחילת הטיפוס אינו מצביע על ההמשך... וכאן דרוש מזל! הרבה מזל!!
סיפור ההרפתקה המיוחדת בטיפוס לפסגת האלברוס - יולי 2014.

הסרטון - השקט שלפני הסערה, אלברוס 2014

פסגת האלברוס

5,642 מטרים הם הפסגה הגבוהה ביותר ביבשת אירופה. בשיא הגובה של הרי הקווקז המפרידים בין רוסיה (אירופה) בצפון לגאורגיה (אסיה) מדרום. רכס הרי הקווקז נמתח בין הים השחור במערב (העיר סוצ'י) 1,200 ק''מ מזרחה עד לים הכספי (העיר באקו). לאורכו של הרכס מספר פסגות מעל 5,000 מטרים: שחארה (גיאורגיה) המתנשא לגובה של 5,201 מטרים, קזבק (גיאורגיה) בגובה של 5,033 מטרים ושתי פסגות האלברוס - הפסגה המזרחית בגובה של 5,621 מטרים והפסגה המערבית בגובה של 5,642 מטרים. רכס הקווקז נוצר בהליך קימוט גיאולוגי אך האלברוס הוא הר געש ולו מכתש געשי פעיל הפולט גזים מלב האדמה.

מתחילים לטפס

יצאנו מהארץ במשלחת של 11 מטפסים וברוסיה פגשנו עוד שני מדריכים מקומיים ומבשלת מקסימה שדאגה לנו בימים בהם שהינו בגובה. התחלנו את ההסתגלות לגובה ולקצב ההליכה בטיפוס לרכס צ'גט. מגובה של 2,100 מטרים של תחנת הרכבלים התחתונה טיפסנו יחד 1,000 מטרים (בגובה) עד לתחנת הרכבלים הגבוהה שעל הרכס. מהתצפית למעלה, מעל עמק אזהו, רואים למטה את העיר טרסקול שנהר אזהו זורם דרכה בשצף ומעל, מהעבר השני של העמק, רואים את פסגות האלברוס הלבנות.

טיפוס רכס CHEGET

טיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGETטיפוס רכס CHEGET

הטיפוס על האלברוס

היום הראשון לטיפוס התחיל בכפר אזהו, סוף הכביש שבעמק, בגובה של 2,300 מטרים. תחילת הטיפוס חד ועם העלייה בגובה הדרך מתמתנת. בתחנת הרכבלים הראשונה, בגובה של 2,900 מטרים עצרנו להפסקה קלה. לפני מיר -תחנת הרכבלים השנייה בגובה של 3,300 מטרים, נתקלנו בשלג שטרם פולס מהשביל. ועוד כשעה הליכה על שביל שחלקו שלג, חלקו קרח וחלקו בוץ ומים זורמים הגענו למרגליות ה''חביות'' - תחנת הרכבלים הגבוהה בגובה של 3,600 מטרים. למחרת טיפסנו מה''חביות'', בגובה של 3,600 מטרים, דרך נקודת השינה שלנו ''פריוט 11'', שבגובה של 4,100 מטרים לעבר תחילת סלעי הפסטקווה שבגובה 4,600 מטרים וחזרנו לישון בבקתה החמה בגובה של 4,100 מטרים. לאחר יום מנוחה עם קצת תרגול של שימוש בגרזן יצאנו לפנות בוקר עם החתול לעבר סלעי הפסטקווה. בגובה של 4,700 מטרים, כשמזג האוויר טוב, ירדנו מהחתול והתחלנו לטפס ברגל לעבר פסגת האלברוס...

הטיפוס מאזהו לחביות

הטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביותהטיפוס מאזהו לחביות

הטיפוס מהחביות לפסטקווה

הטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווההטיפוס מהחביות לפסטקווה

דיזל-האט

דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט דיזל-האט

יוצאים לפסגה וחוזרים למטה

במזג אוויר טוב כשהשמיים בהירים ואף לא קר במיוחד, יצאנו לדרך מגובה של 4,700 מטרים. 300 מטרים של טיפוס חד לגובה של 5,000 מטרים נמשכים כשעתיים. הדרך מתמתנת ולפנינו עוד כ-300 מטרים של טיפוס לאוכף שבין הפסגה המזרחית למערבית. האור עולה אך איתו מתכסים השמיים בעננות כבדה והרוח מתחזקת. לאוכף בגובה שך 5,300 מטרים אנו מגיעים לאחר כשעתיים כשהרוח חזקה, כ-60 קמ''ש, אך הקור נסבל, מינוס 20 מעלות. אנו מתחברים לחבל ומתחילים לטפס את 300 המטרים האחרונים לעבר הפסגה המערבית - 5,642 מטרים. בדרך למעלה הרוח מתחזקת וקשה לעמוד כשיש משב רוח חזק. כ-150 מטרים לפני הפסגה, בגובה של 5,500 מטרים, מגיע מולנו פקח / איש השמורה ועוצר אותנו מלהמשיך הלאה. אנו מתיישבים לחכות לחבורה שלפנינו ובזמן שקבוצת הסינים עוקפת אותנו בירידה הם עפים במשב רוח ומתגלגלים במדרון המושלג כ-40 מטרים למטה. הקבוצה השנייה המגיעה לגובה של 5,620 מטרים מסתובבת למטה ויורדת לעברנו. כל הקבוצות עוקפות אותנו ורצות למטה בירידה לפני שהסערה תתחזק. אנו נשארים הקבוצה האחרונה על ההר - הולכים לאט בירידה, קצת עפים ברוח, קצת נופלים בתשישות ובתוך סערה אדירה, שלפעמים לא מצליחים לראות קדימה, מתקדמים לעבר נקודת הגובה של 5,000 מטרים - לשם נשלח חתול השלג לאסוף אותנו. הסערה מתחזקת ואנו ממשיכים ללכת, בשארית הכוחות, כשלא רואים כלום קדימה אנו מתקדמים לאט - לאט! כשלוש שעות של ירידה ואנו מגיעים לחתול - תשושים אך מלאי אדרנלין ועם חוויה אדירה מטפסים על החתול. לאט - לאט, כשהכף משמשת כמעצור, יורד החתול מטה ומידי פעם מאד את הדרך בירידה ושוב מתקן לכיוון הנכון. לאחר כשעה מגיע החתול חילוץ לעבור הבקתה שם אנו מסיימים יום ארוך של 14 שעות.

בדרך לפסגה

בדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגהבדרך לפסגה

מסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותר

מסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותרמסיבת הסיום וקצת תמונות באווירה חמה יותר

קישורים:

המסע לטיפוס פסגת האלברוס 2012 ELBRUS
SMS מטפסים לפסגת האלברוס ויורדים בסנו-בורד
הולך נגד הרוח - הטיפוס לפסגת אלברוס 5,642 מטרים ELBRUS לפרטים על המסעות לטיפוס על האלברוס