שטח 4X4 > כתבות > שטח

ליל העטלף

מחר בלילה, יום חמישי ה-28.8, יצויין בישראל ליל העטלף הבינלאומי, בפעילות המיועדת לכל המשפחה

לא אחת, במהלך טיולים, אנו נתקלים בעטלפים החיים במערות שונות ובשנים האחרונות גם במוצבים נטושים, כמו מוצב הנברונים בחלק הדרומי של רמת הגולן (שלצערנו נסגר לכניסת מטיילים). סביב העטלפים נפוצו לאורך ההיסטוריה סיפורים ואגדות, שלרובם אין כל אחיזה במציאות.

מי שרוצה להכיר את העטלפים מקרוב, מוזמן לפעילות שעורכת מחר רשות הטבע והגנים, במסגרת ליל העטלף הבינלאומי. ישראל הצטרפה השנה לאמנת Eurobats העולמית שמטרתה שימור העטלפים, שבארצות רבות, כולל אצלנו, התנהלה נגדם מלחמת חורמה במשך שנים.

במשך עשרות שנים, מאז קום המדינה, שלטה התפיסה כי העטלפים מזיקים לחקלאות ונעשו ניסיונות רבים להשמדתם, ניסיונות שהביאו להכחדה כמעט מוחלטת של אוכלוסיית העטלפים בישראל. רק בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת החלו בפעילות לשימור ושיקום העטלפים בארץ.

כחלק מהפעילות, מבצעת הרשות יחד עם מרכז יונקים של החברה להגנת הטבע בכל שנה סקר וניטור ארצי של עטלפים על מנת ללמוד על היונק המהווה שליש מכלל יונקי הבר בישראל. הסקר מאפשר לעקוב אחר מצב אוכלוסיית העטלפים ובמידת הצורך לנקוט בפעולות על מנת לשמור עליהם. פעילות זו מצטרפת לפעולות אחרות הנעשות לשימור בעלי חיים בארץ, כמו הצלת צבי הים

 

בישראל 33 מיני עטלפים, רק אחד מהם הוא אוכל פירות ושאר המינים אוכלי חרקים. זהו היונק המעופף היחיד בעולם ומרבית הפעילות שלו היא לילית, כשבמשך היום הוא מסתתר במקומות חשוכים, בעיקר במערות. כחלק מפעולות השיקום הוכשרו מוצבים נטושים של צה''ל, בעיקר על הגבול עם ירדן, למשכן עטלפים.

הפעילות בליל העטלף תכלול מגוון פעילויות לכל המשפחה בגנים הלאומיים ירקון, קומראן, ובשמורת טבע חי בר יוטבתה. הציבור מוזמן לשמוע הרצאה של חוקר עטלפים בגן לאומי קומראן, להאכיל עטלפים בחדר החושך המדברי בחי בר ובנוסף להשתתף בסיור שקיעה. הפעילויות מאפשרות הצצה אל עולמם הנסתר של  עשרות מיני עטלפים בישראל, ומאות בעולם כולו, שנמצאים בסכנת הכחדה.

פרטים מלאים על זמני הפעילות בגנים השונים (בתשלום) באתר רשות הטבע והגנים: www.parks.org.il

 

תגובות

0 תגובות