שטח 4X4 > כתבות > שטח

מתקן הרמה להיי-ליפט - ישירות מהגלגל

התעייפתם מלהרים חצי מטר מתלים בעזרת ההיי-ליפט עד שהגלגל ניתק מהקרקע? גם אנחנו, ולכן בנינו מתקן שפותר את הבעיה

אחת הבעיות המטרידות בשימוש בהיי-ליפט, היא הצורך להרים חצי מטר מתלים לפני שהגלגלים מתחילים להיפרד מהקרקע. זה קורה משום שנקודות ההרמה של ההיי-ליפט מחוברות באופן מסורתי לשילדה, ואז צריך להרים את הרכב עד שהמתלים נמתחים לכל אורכם (רציתם מהלך מתלה ארוך, לא?) ורק אז הגלגל מואיל להתרומם.

בניסיון לבנות מתקן שיפתור את הבעיה, הגעתי לאפרים אברמוביץ, השותף בעסק לשיפוץ ושיווק מכללי רכב בחדרה, שהוא בעיני אחד הרתכים הטובים ביותר בארץ (לשם הגילוי הנאות, הוא גם החותן שלי). בתחילה חשבנו לבנות מעין גליל שבבסיסו פלטה המתלבשת על שני גוז'ונים, ועליו מרותכות נקודות הרמה. למזלנו, בעוד אנו כורעים ליד הג'מוס שלי (שבי וואן 4X4) ומשרטטים תוכניות בחול, הגיע למקום פליקס, מבעלי מוסך השרות של מכשירי תנועה בחדרה (ועוד גילוי נאות - הוא המוסכניק שלי) והציע לנו רעיון פשוט בגאוניותו: מוט ברזל, שבקצהו האחד וו שנתפס בחישוק, עם נקודת משען נוספת על שולי החישוק וקטע ישר שמתחתיו נכנס ההיי-ליפט - ומרים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

התאור נראה קצת מסובך, אבל הביצוע פשוט ביותר. כבסיס, בחרנו מוט פלדה מלא בפרופיל מרובע, 20X20 מ''מ, באורך של כ-50 ס''מ (ניתן להשיג בכל בית מסחר המוכר חומר לחרטים). מצד אחד של המוט חתכנו באמצעות דיסק פיסה של 4 ס''מ, בחיתוך אלכסוני של 45 מעלות. הפכנו את הפיסה ורתכנו אותה למוט, כך שהתקבלה בקצהו מעין לשונית. לאחר מכן חיממנו את נקודת הכיפוף בעזרת מבער אציטלן וכפפנו את המוט לצורה הדרושה (את המידות לקחנו באמצעות חוט הלחמה שכופף לצורה המתאימה).

בניסיון ההרמה הראשון נוכחנו לדעת שהלשונית קצרה מדי. הלחמנו לה תוספת, שנחתכה גם היא מפלדת חרטים. בניסיון השני ראינו שהמוט מתחיל להתיישר בנקודת הכיפוף, ואז הלחמנו לו את החיזוק. עוד קצת השחזות להורדת ה''גרדים'' ולעיגול הפינות, וזהו, הסתיימה העבודה. את הלשונית מכניסים לתוך אחד מהחורים בחישוק, כשהכיפוף נתמך בדיוק בנקודה שבה שולי החישוק יוצאים החוצה - ומרימים. המוט קטן וקל, ומצא מיד את מקומו באחד מארגזי הציוד שלי. עד כה הרמתי את הרכב מספר פעמים עם המוט הזה, כולן על משטחים ישרים - והעסק עובד. נראה לי שזה יעבוד גם בשטח. קחו בחשבון שהרכב שלי שוקל כ-2.7 טון - כשהוא ריק. רכבים קלים יותר יורמו בקלילות והחישוקים מספיקים חזקים לשאת את העומס. הרמה עם המתקן הזה אינה מיועדת, כמובן, להחלפת גלגל, רק להרמה לצורך חילוץ.

שימו לב לכמה פרטים חשובים: 1. לאחר החימום לצורך הכיפוף, אסור לקרר את המוט באמצעות מים! יש להניח לו להתקרר בצורה טבעית, אחרת הפלדה הופכת לשבירה. 2. את כל ההלחמות בצענו באמצעות אלקטרודת כרום-ניקל, Z-312, שחוזק הקריעה שלה כפול ויותר משל ה-Z-11. 3. בבניית מוט כזה יש להתאים אותו בצורה מדויקת לרכב הספציפי, כי יתכנו חורים וזוויות בחישוקים, השונים מרכב לרכב. 4. בעת ההרמה, כדאי לנסות ולהגיע למצב שאחד מחורי החישוק נמצא בדיוק למעלה ובו להשתמש. שאלות, הערות והארות יתקבלו בברכה.

הפתרון המקורי: ליפט-מייט

תוספת מאוחרת לכתבה: חברת הייליפט פיתחה מוצר מקורי שעושה את העבודה -  ליפטמייט  LiftMate - התוספת להייליפט שהיא השדרוג המשמעותי ביותר ליכולת החילוץ של רכב התקוע על סלע / בבוץ / עמוק בחול וכו' (קישור). 

הפתרון המקורי: ליפט-מייט

תגובות

3 תגובות

1

ג''ו

11 ביולי 2001 ב 12:24

לענין מוט העזר להיי ליפט

ההצעה נראית לי בגדר אילתור מסוכן: נקודת המשען של המוט על לשונית ההיי-ליפט אינה מקובעת ואינה מעוגנת באופן כלשהו (כך לפחות רואים בתמונות) ולפיכך עלולה להחליק מנקודת ההישענות שלה על לשונית ההרמה, תוך גרימת פציעות קשות ו/או נפילת הרכב! חוץ מזה, האם מישהו חישב את מומנט הפיתול העלול להיגרם לחישוק (ג'נט) כאשר הלחץ עליו בצד אחד בלבד עלול לעקם אותו או אף לשבור אותו (המיוחד כשמדובר בחישוק מסגסוגת אלומיניום)? אולי מוטב היה לייצר מוט בצורת האות T (עם חיזוקים אלכסוניים במידת הצורך): החלק העליון (המאוזן) של ה-T יותאם להכנסה לחישוק בשני חורים - בעליון ובתחתון (לא במאוזן אלא במאונך!) ואילו ''הרגל'' של ה-T (החלק המאונך) תיבנה באופן כזה שניתן לרתום אותה בבטיחות ללשונית של ההיי-ליפט מבלי שתחליק ממנה, ולדוגמא: ע''י ריתוך / חיבור שאקל רציני אליה והשחלת הלשונית לתוכו, או בניית כל מתאם אחר שיימנע החלקת המוט מהלשונית בזמן ההרמה, כמו האות ''ח'' שיישב על הלשונית ויימנע תזוזה ממנה. נזכור שגם מציע הרעיון הבהיר כי ניסה זאת רק על משטחים ישרים ויציבים. עבודה בשטח, מן הסתם, אינה מבטיחה משטח ישר, קשיח ויציב לבסיס ההיי-ליפט ו/או להחלקת הרכב עצמו על האדמה בעת ההרמה, ולכן יש קודם כל לדאוג לבטיחות המשתמש ולבטחון אלה שבסביבתו. והערה אחרונה (מה לעשות, זה חלק מהמקצוע שלי אישית...): תאונה או פגיעה בנפש או ברכוש שהן תולדה של שימוש בכל אלתור מסוג זה עלולים להפקיע את הכיסוי הביטוחי, הן זה של הרכב והן זה של המשתמשים (גם אם יש להם ביטוח תאונות אישיות), שכן אינו בגדר שימוש רגיל וסביר בציוד שלשמו נועד הדבר, ושלא הועבר הליכים של תקינה מתאימה. זה כשלעצמו מצדיק את המאמץ להרים את הרכב עוד חצי מטר באוויר בגלל הקפיצים וכו', במקום לקלל אח''כ את הרגע שאילתרנו משהו.... למען הזהירות יודגש כי מובן שאין באמור לעיל כדי להוות יעוץ משפטי או מקצועי כלשהו, אלא הבעת דיעה אישית בלבד. יוסי שלף, עו''ד

2

אורח/ת

22 ביולי 2001 ב 18:18

מתקן עזר להייליפט

3

אורח/ת

22 ביולי 2001 ב 18:20

מתקן עזר להייליפט

כל הכבוד רעיון נחמד ביותר האמת שמזה זמן לא רב אמנם שאני משתמש במאין קלמרה של נגרים שניצמדת לחישוק הרכב ומשמשת להרמה אמנם נראה פחות חזק אך עובד גם