משחקי תפקידים - הסובארו XV 1600 הידנית מציעה לא רק מחיר זול, אלא גם טענות ליכולת שטח חריגה בקטגוריה. האומנם?
היא נחתה כאן לפני יותר משנתיים (סובארו XV בגרסת 2 ליטר) עם שאיפה להתחרות בכלי פנאי קומפקטיים, אבל לסובארו XV היה תפקיד נוסף: היא בישרה על גל החידושים בסובארו ולמעשה הפגישה אותנו לראשונה עם האימפרזה החדשה והמתעכבת.
ה-XV הרי מבוססת על גרסת חמש הדלתות. אנשי סובארו סיפרו אז בגאווה שזהו רכב הפנאי עם הנעה כפולה הזול בשוק.
מאז נטרפו הקלפים עם הסתערות כלי הפנאי הקטנים. לסובארו אין סופרמיני ולכן גם לא כלי פנאי קטן שמבוסס עליה, אבל קשה לוותר על פרוסה מעוגה לוהטת כל כך.
התשובה הייתה גרסת מנוע קטן ל-XV, ושוב מדובר ברכב ההנעה הכפולה הזול בשוק. המסר ברור: במחיר של כלי פנאי קטנים בעלי הנעה קדמית ויכולת שטח על סף הלא קיימת (קישור לתגית: ג'יפונים הנעה בודדת), אפשר לקבל רכב גדול יותר עם הנעה כפולה ויכולת אמיתית.
והגרסה הידנית עוד מחזקת את המוטו – היא זולה יותר (החל מ-130,000 שקלים) ומצוידת בהילוך כח שמשפר את יכולת השטח.
גם בגרסה זו ה-XV ממשיכה להצטנע מבחוץ ואף יותר מכך מבפנים. כמו באחותה המשפחתית, סביבת הנהג חסרת סקס-אפיל והעובדה שרמת האבזור מעט נמוכה יותר וודאי לא מוסיפה.
הבורר הידני לא משפר את המצב - הוא נראה פשוט ומיושן, ופעולתו לא חלקה או מדויקת, ונוטלת את הכיף מהתפעול הידני. גם ההסתפקות בחמישה הילוכים מאכזבת, כי בפירוש לא היינו מתנגדים לאיזה שישי ארוך לשיוט.
נקודת האור היא בורר תיבת ההעברה – הילוך כוח / LOW, שנראה כמו בלם יד ומעוצב בצורה נאה, קל לשילוב וטומן בחובו הבטחה ליכולת שטח משופרת.
מנוע הבוקסר הזה, 1,600 סמ''ק, מעט אנמי בסל''ד נמוך, כך שכדי למצות את הביצועים צריך לאמץ אותו ולעבוד הרבה עם בורר ההילוכים הלא מזמין. הוא מתאמץ ויוצר תחושה עסוקה ונעדרת אזורי נינוחות, לאוזן ולמנוע.
אבל בסך הכל, אפשר להסתדר עם הביצועים הבינוניים (אבל פחות עם המזגן שמתנתק תחת עומס).
כמקובל בסובארו, לא מדובר ביחס העברה קצר במיוחד המוכר מכלי שטח קשוחים, אלא במשהו מתון בהרבה (1:1.447), שעוזר להתגבר על המומנט הרזה בשיפועים תלולים ואיטיים.
היחס המתון מאפשר פשוט להשאיר את התיבה ביחס הקצר לאורך כל הטיול – גם בשבילים הפתוחים – ולהנות מהיחסים הצפופים יותר והתגובה הנמרצת.
כאמור, על הכביש חסר דווקא הילוך גבוה יותר, כי בשיוט רגיל המכונית מרגישה עסוקה מדי. הגרסה האוטומטית עם התיבה הרציפה (קישור) אולי מעט איטית יותר (מאיצה ב-13.8 לעומת 13.1 שניות למאה), אבל יורדת בשיוט לסל''ד נמוך ונעים בהרבה.
זו אולי גם הסיבה לצריכת הדלק הלא מרשימה בשיוט מהיר, שעמדה על כ-13 ק''מ לליטר. אבל ביום מגוון, עם קטעים מאומצים יותר, היא הסתפקה ב-11.1 ק''מ לליטר – לא רע.
גרסה זו של ה-XV מרגישה קלילה למדי, ובאופן מעניין מעט נוחה מה-2.0 ליטר שפגשנו בעבר. רב הזמן היא נעימה, למעט על שיבושים גדולים ובמהירות ממש איטית. היא מגיבה לפקודות ההגה באופן נחוש, גם אם בכביש מהיר ההיגוי מרגיש לעיתים מעט עצבני מדי ולא מתקשר מספיק.
בסופו של דבר ה-XV מתנהגת היטב ונכנסת לפניות באופן מדוד, עם נכונות להוציא זנב כשמבקשים. הבלמים חסרי נשיכה, בניגוד לבקרת היציבות העצבנית (והבלתי מתנתקת, למרות הכפתור - בקרת יציבות).
לחצו על המצערת ותגלו שה-XV מרגישה נפלא מחוץ לאספלט, כאשר בזכות ההתנהגות הטובה קל לשמור על קצב מהיר. מערך ההנעה הכפולה כאן שונה מאשר באוטומטית (דיפרנציאל צמיגי עם חלוקת כח שווה בין הצירים – לעומת מערך אלקטרוני עם 60:40 בדגם עם הגיר האוטומטי) ועובד היטב, עם תגובה זריזה וטובה יותר במצבי הצלבה.
הסובארו מסתדרת היטב עם שיבושים, ואולם באופן מוזר נחבטת לעיתים מאחור באופן לא מחמיא. זה לא פוגע בקצב אבל מרתיע.
במהירויות נמוכות היא מעט נוקשה מדי (כמו על הכביש), אך התחושה חסונה בהרבה מבכל יורדי הפנאי הקטנים.
מערכת ההנעה היעילה ומרווח הגחון מעניקים ל-XV יכולת טובה למדי בשטח (רק זהירות על הפגוש הקדמי!), שמאפשרת לברוח עם המשפחה לטיול מרענן בטבע – דבר שהמתחרות בקטגוריה הקטנה, עם הנעה קדמית בלבד (קישור), לא ממש יודעות לספק.
כמעט שגרתית. אין ספק שמבחינת יכולת ושימושיות ה-XV עולה על כל המתחרים במחיר דומה, אך היא רושמת חוסרים בצדדים האופנתיים והאמוציונאליים, שחשובים מאוד לרבים מהלקוחות בקטגוריה הזו.
שימושית, אך לא ממש סקסית. במובנים רבים, הגרסה הידנית מהנה ויכולה יותר מהאוטומטית, אך איכשהו היא לא מספיק משכנעת או זולה כדי לגרום ללקוחות שגרתיים לעבור אליה, ולכן כנראה תשאר נחלת ''מביני העניין''.
קישור למבחן דרכים לסובארו XV 1600 אוטומטי
קישור לסיכום ההשקה והמבחנים לסובארו XV 1600
קישור לסיכום ההשקה והמבחנים לסובארו XV 2000
מנוע
מנוע בוקסר 1600 סמ''ק
תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שסתומים
הספק/סל''ד 114 כ''ס/6000
מומנט/סל''ד 15.3 קג''מ/4000
מרכב
הנעה כפולה קבועה
הילוכים ידני, 5 הילוכים, הילוך כוח
מתלה ק'/א' מקפרסון, עצמות עצה
בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/ דיסקים
מערכות עזר ESP, בקרת גלישה במורד
צמיגים 225/55-17
מידות
בסיס גלגלים 263.5 ס''מ
אxרxג 445x178x161.5 ס''מ
משקל 1425 ק''ג
נפח תא מטען 380 ליטר
מהירות מרבית (יצרן) 179 קמ''ש
0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 13.1 שניות
צריכת דלק (מבחן) 11.1 ק''מ/לליטר
מחיר
מחיר 130,000 שקלים
אחריות 60 חודשים
5 תגובות
1
קובי53
10 באוקטובר 2014 ב 18:23
מבחן דרכים: סובארו ידני 1.6 Subaru XV
שורה תחתונה. האם היא עדיפה בשטח על סוזוקי קרוסאובר 4X4?
2
אורח/ת
14 בדצמבר 2014 ב 11:26
מבחן דרכים: סובארו ידני 1.6 Subaru XV
3
Ogash Ofer
14 בדצמבר 2014 ב 15:17
מבחן דרכים: סובארו ידני 1.6 Subaru XV
4
אורח/ת
30 במרץ 2017 ב 06:01
יש לי סובארו xv
מתענין בטיולים
5
Ogash Ofer
30 במרץ 2017 ב 07:04
יש לי סובארו xv
אתה מוזמן להדרכות הנהיגה של סובארו דריב - קישור וכמובן לטיולי המועדון - דוגמא לטיול של סובארו דרייב
תגובות