מסע אופנועים לעבר מעברי ההרים המוטוריים הגבוהים בעולם התחיל קפוא והמשיך עם מזג אוויר נפלא, שלג, דיונות, בוץ ואפילו כביש שומם שהספיק ליום אחד בשיא הגובה של הרי ההימאליה שבצפון הודו.
מאת: Ofer Ogash
08/10/14
למרות שהייתי כאן לפני כשבועיים (קישור) - העין לא שבעה מהירוק והנפש לא מסוגלת להכיל את מרחבי ההרים. הנוף הירוק עז של הרי ההימאליה, פסגות מושלגות בלבן, בתים בכל צבעי הקשת, אנדרלמוסיה של אנשים, מכוניות חיות והכול זורם לצד הנהרות והמפלים - פשוט מדהים ומרחיב את הנפש.
בשעות הצהרים, לאחר מנוחה והתאוששות, אספנו את האופנועים (הנפילד 500), תדלקנו ויצאנו לסיור של כ-60 ק''מ בעמק התפוחים של קולו. עם ערב עצרנו לטיול רגלי קצר במדרחוב ובין החנויות והדוכנים של העיר מנאלי, שוכנת בגובה של 1,900 מטרים, חזרה למלון ושינה טובה לקראת יום המחרת.
יום רכיבה ארוך שמתחיל עם בוקר ברכיבה צפונה ממנאלי, מגובה של 1,900 מטרים, וטפס ל''מעבר הגופות'' - רוטאנג לה, בגובה של 3,978 מטרים.
התנועה עמוסה במשאיות ואוטובוסים והדרך צרה אבל אנחנו מצליחים להשתחל ולהתקדם מעלה עד שאנו נעצרים בראש הטור כשממול אוטובוס תקוע והרבה חיילים הודים על הדרך. חיש מהר אנו מבינים שמול האוטובוס ניסתה משאית צבאית לחצות את הדרך ובמקום להמשיך על הכביש הצר היא הדרדרה לעבר התהום - מאות מטרים עמוק מאוד למטה, כשהיא משאירה אחריה שובל ארוך של תחמושת וציוד צבאי מפוזר בין העצים ולאורך המתלול.
הנהג מחולץ מהמשאית ואנו מגיעים אליו ראשונים. האבחון שלי אומר - אישונים בסדר, בטן חצי קשה וצלע או שתיים שבורות. אני בינתיים שומר על העירונות של הפצוע, שמאוד כואב לו והוא גם קצת בהלם (ככה זה כשצונחים איזה 300 מטרים ללא מצנח). המוני חיילים וקצינים רק מסתכלים מסביב ואילו החובש הצבאי, אשר מגיע רק לאחר 10 דקות עם תיק, יותר נכון מזוודה, של חובש, מחליט לחטא את הסימן האדום-כחול של הצלע השבורה עם ספריי שורף במיוחד. עכשיו הפצוע מתעורר בוודאות (גם זו שיטה) ואנו מחליטים ''לנתק מגע'' ולהמשיך לטפס מעלה לעבר הרוטאנג לה.
קצת ערפילי במעבר ההרים ואנו מצטלמים וחוצים את קו פרשת המים לעבר עמק להול - כאן הגשם מטפטף, לא גשם חזק אבל כזה שמספיק להרטיב אותנו ובעיקר לגרום לערוצים לזרום ולשבילים להיות בוציים (אבל לפחות אין אבק). אנו ממשיכים להתקדם צפונה ולמעלה ולאחר תדלוק עוצרים להצטלם בשער של העיר קיילונג.
משאית DJ עם כמה עשרות הודים שמחים חוסמת את המשך הדרך ואנו מוזמנים לחגיגה (ההודים חוגגים עצמאות לאורך כל החודש). אנו מקבלים כובע יעודי למסיבה, פס אדום - זרחני על הפנים ומצטרפים (ואם לא - אז מצרפים אותנו) לקצב ולריקודים.
עם חושך אנו מגיעים לשיא הגובה של היום - באראלאצ'ה (לה) בגובה של 4,890 מטרים - כשבחוץ קפוא וחשוך אך הלבן בוהק בצידי הדרך, ושלג יורד עלינו מהשמים.
עוד שעה וחצי של רכיבה בירידה, מזג האוויר מתחמם קמעה ובשמונה וחצי בערב אנו מגיעים למאהל שמדרום לסרצ'יו - עייפים, קצת רטובים, אבל כולם שלמים ועם 220 ק''מ על האודומטר.
הבוקר מאיר לנו פניו עם מזג אוויר נפלא, שמים כחולים ומעט ענני נוצה בשביל האווירה והצילום. תחילתו של היום בטיפוס לטאנגלה לה 5,327 מטרים - מעבר ההרים השני בגבוהו בעולם על הדרך המהירה ממנאלי ללה.
בתחילתה הדרך המהירה היא בכלל שביל מעצבן, מטלטל ומלא חריצים ובורות (שלא להתבכיין על האבק...) בהמשך היא כביש משובח ומפותל בו ממצים את ''היכולת הספורטיבית'' של ההנפילד (לא המון כי משפשפים רגליות ברקס והילוכים מהר מאוד).
הדרך מקסימה ויורדת לתוך הערוץ של קיימאר - כפרים קטנים, חקלאות ונוף סלעי גרנית כמו בהרי אילת, רק בגובה של 3,800 מטרים ו''נחל שלמה'' מלא מים וזורם גם בקיץ... אבל חוץ מזה ממש מזכיר את הרי אילת.
מתמזגים עם נהר ההינדוס ועל הגשר הענק משאית, רמקולים, DJ ומסיבת כביש לפנים! אנחנו כבר יודעים את העבודה ומצטרפים לקרחאנה.
עוד אני מקבל אישור מעבר באופשי החברה מיישבים במסעדה מקומית על אם הדרך ונחשפים לראשונה למעדן המקומי - מומו (בשרי או צמחוני).
נוסעים צפונה לעיר הגדולה היא לה. הוי המקלחת!!! (שעה כל אחד עד שלא נשארו מים בנהר ההינדוס) והאינטרנט! (שלא עובד בגלל השיטפונות הקשים הפוקדים את חבל קשמיר).
במזג אוויר מושלם אנו מתחילים לטפס מעלה. מגובה של כ-3,500 מטרים (לה) המטרה היא הקרדונגלה - מעבר ההרים המוטורי הגבוה בעולם - 5,602 מטרים!
הכביש המפותל הופך לשביל בוצי ולפני הפסגה הסביבה מושלגת ופסגות ההרים לבנות. טרקטורים ועובדי דרך מפלסים את השלג ובעיקר את הסלעים שהסופה שלחפני יומיים דרדרה לכביש - שביל.
לאחר תמונות, מלחמות שלג ונשימות מואצות חוצים את קו פרשת המים ויורדים לשלווה של עמק נוברה ושל נהר השיוק הזורם בו בשקט ובעוצמה. לא מבזבזים זמן ונוסעים לדיונות של נוברה - גן משחקים להנפילד שמפגין יכולות מפתיעות ברכיבה על החול ובסכיני הדיונות.
אנו חוזרים ברכיבה דרך השוק של דיסקיט וחוצים את העמק לצידו השני לשינה בלב בוסתנים - מעין ''קיבוץ'' כיאה לרוב קבוצת הרוכבים.
חם ומקסים לאורך נהר השיוק אבל אנחנו לא רוצים לחזור חזרה באותה דרך ובטיפוס חוזר לקרדונגלה. את שני רכבי הליווי אנו שולחים חזרה בדרך המקובלת ואנו יוצאים למסלול אחר. למרות האזהרות וכל הבדיקות של המקומיים - הדרך לטענתם סגורה עכב מפולות!
אבל אנחנו בהרפתקה (והיה ולא נצליח נסתובב לאחור ונחזור כמקובל). סלעים על הדרך מבהירים לנו כי אכן היו מפולות אבל אנו מסתדרים וממשיכים לטפס מעלה. וככול שעולם מעלה מזג האוויר מתקרר עד שמגיעים לשלג שלפני מעבר ההרים חזרה לעמק ההינדוס. אבל אז, בשיא הגובה, השמש יוצאת מבין העננים ואנו באומץ רב ולמען התמונה מצטלמים ללא חולצה (כי לפעמים חייבים!).
בירידה מהפס, ולקראת סוף המסע, אנו נתקעים עם שני אופנועים. קצת גרירות וטיפול במקום, או כמעט במקום, והאופנועים חוזרים למצב של נסיעה עצמאית כשכולנו בדרך ללה. את הקטע האתגרי ביותר של היום אנו מקבלים בתוך העיר לה - מסביב התנועה סואנת, המוני אנשים וחיות על הכביש ובין לבין שיירה של 13 רוכבים ישראלים מפלסת דרכה מעלה לעבר המלון המשקיף על כל הנוף המקסים הזה.
הפעם בשיא הבאלגן של דלהי אני המדריך ומכאן שהסיור התיירותי מקבל צד רגלי ארוך וצד מוטורי מפתיע. המבצר האדום, מקדש הסיקים (חוויה רוחנית מיוחדת), שוק הזהב, רחובות הבאזאר והשוס! - ארבעים וחמש דקות על ריקשה בתוך הצפיפות והאנדרלמוסיה של רחובות דלהי. חוויה מיוחדת!
השער של ניו דלהי וקבר החייל האלמוני מסכמים את הסיור שלנו, מלון טוב, ארוחת ערב לסיכום ובחצות הליל אנו יוצאים לדרך חזרה ארצה (הפעם זה יעיל וקצר) כשחלק הארי של הקבוצה ממשיך לעוד יומיים של סיור מודרך באגרה ובטאג' מאהל.
3 תגובות
1
אורח/ת
09 באוקטובר 2014 ב 21:30
תודה על החויה המדהימה והמופלאה
וזאת בנוסף להיכרות עם קבוצת חברים מדהימה
חג שמח לכולם
חיים
2
אורח/ת
14 באוקטובר 2014 ב 13:08
כמה שאלות
קודם מכל מפרגן ומקנא ביג טיים.
ברשותכם כמה שאלות - ראשית על פי המתואר בכתבה התחלתם ממנאילי ומשם רק טיפסתם זאת לאחר שהגעתם בטיסה מהארץ. בגבהים שבהם אתם מדברים ישנה בעיה די חמורה של מחלת גבהים ברום אליו הגעתם דבר המחייב טיפול די מיידי - האם נתקלתם בזה וכיצד התכוננתם לנושא?
שאלה נוספת באותו הקשר. כמי שנסע לא מעט על אנפילדים - האם לא הייתם צריכים לכוון את הקרבורטר אחרת עם העליה בגבהים? האם האופנוע העייף ממילא עוד מצליח לסחוב בגובה הזה?
3
אורח/ת
24 במאי 2015 ב 21:34
סיכום מסע האתגר בהימאליה - הודו אופנועים
אני פה במקרה, בכלל לא התכוונתי לנסוע לטיול, זה בכלל אשתי שלחה אותי...
אחרי שעובד ויוגב הציעו לי להצטרף (בעיקר כי לא האמינו שאבוא), אמרה אשתי - למה לא, תצא, נסתדר כבר.
מי יכול לסרב להצעה כזו?
לאחר סיור אחרי צהריים במנאלי עם האופנועים (טפטוף קל) הרגשתי מוכן להמשך המסע עם ה"אופנוע" הזה.
יצאנו לדרך ביום הראשון של המסע בפועל, והתחלנו לטפס לעבר ההרים הירוקים מעבר למנאלי , כאשר במרחק מציצים הרים מושלגים וקרחונים, אות להמשך היום.
המסע עבר בעצלתיים, אחרי שעתיים שלוש באוכף כבר ברור הקצב של האופנוע הזה - לאט ובזהירות. היום המשיך ואנו מתגלגלים במעלה ההרים, מקפידים על הפסקות קפה תכופות. וטפטוף.
היום הזה הרגיש ארוך, הדרכם מתפתלות באיטיות, וגם האופנועים, הערב מתחיל לרדת ועדיין לא הגענו לפס הראשון של הטיול. בינתיים אני מתגלגל עם האופנוע, צפון בתוך חליפת סערה, עם טפטוף מתמיד כל היום (כל הכבוד למגפי הרכיבה החדשים).
ממשיכים לטפס, החושך יורד, אני מגלה שהפנס מכוון לשמיים, נצמד לרוכב לפני כדי לראות את הדרך. הטפטוף המתמיד מתחיל להאט. זה לא יכול להיות, טיפות לא מאיטות, זה פשוט שלג שיורד עלינו.
מתי שהוא גם חולפים את הפס, מבינים את זה כאשר רואים שכבר אין שלג מסביב, כנראה שירדנו בגובה.
כמה דקות אחרי עוצרים בדהבה מחוממת פחמים לכוס תה חמה שלאחר הפס. הגשם בחוץ עוד מטפטף, אבל למי אכפת עם כוס תה חמה ביד.
זמן לא רב אחרי עצירת התה מגיעים למחנה האוהלים המפואר (luxury) ושם פורקים את האופנועים ונפנים להתייבש ולאכול.
בסוף עופר טוען שבכלל נסענו רק שעה וחצי בחושך ובכלל לא הגענו מאוחר, אבל מי זוכר...
ההמשך היה נפלא, הנופים, המקומות, האנשים בקבוצה.
עכשיו אני כבר יודע - אם יש הרפתקה אז עופר כבר יוביל אותנו לשם, ואם אין, אז עופר ידאג לסבך אותנו באחת.
תודה לעופר, נהניתי מכל רגע.
תגובות