חילוץ של 6 שעות בשלג ובשיפוע צד
עבודת צוות - המפתח לחילוץ מוצלח ובטוח
אולי ההתחלה מבשרת על הבאות?
אז לאחר יומיים של בוץ, שלג ונחלים זורמים בלב הרי האטלס במרוקו הגיע הזמן להיתקע קצת.
את כל המכשולים עברנו בהצלחה!, שבילים עם בוץ חלקלק על שפת המצוק (ואני מתכוון לעשרות קילומטרים כאלו), נחלים זורמים שסחפו גשרים (הצלחנו למצוא מעקפים מקומיים, מבלי לשנות את מסלול הטיול), גשם זלעפות, שלג במעברי הרים וכל הטוב שהטבע יכול לספק בגובה של 2,000 עד 3,000 מטרים בלב הרי האטלס - היה כיף אדיר!
ואז ביום השלישי - שהתחיל בשלג והמשיך בשלג, נתקעתי לראשונה!
עקפנו שביל חסום ונסענו על משטח שלג מדהים ואז נפלתי עמוק לתוך תעלה שהשלג כיסה.
מה רבה הייתה ההתלהבות - סוף סוף צריך קצת לעבוד ולפתוח את ערכות החילוץ שהגיעו מישראל...
שקיעה בשלג... בקטנה
וזו הייתה רק ההתחלה...
אז אומרים כי פיקח לא נכנס למצבים שחכם יודע לצאת מהם...
אז אומרים...
ובקיצור לאחר כחמש דקות של חילוץ פשוט חזרנו לשביל והמשכנו לטפס מעלה. בגובה של 2,900 מטרים השביל עבר לצלע ההר, כאשר השביל ברור ומכוסה במעט שלג.
בגובה של כמעט 3,000 מטרים תלולית שלג עמוקה עצרה אותנו חייבה משיכה קטנה לאחר על מנת להשתחרר מהשלג...
בהתחלה - קצת שלג על השביל לא נראה מאיים במיוחד
כאן עוד הייתי אופטימי וחשבתי כי קצת חפירה לפנים תסייע לשיירה לעבור
ואז הגיעה התקיעה
לא משהו נורא!
סתם מצב בו הרכב לא יכול לנסוע יותר בעלייה וחפירה היא כבר מבצע מורכב וארוך...
אז החלטנו למשוך את הרכב שלי לאחור...
רגע לפני המשיכה לאחור
וכאן התחיל הסרט!
בסך הכול משיכה לאחור...
אבל המשיכה הייתה חזקה מהדרוש והרכב הנגרר עף לשיפוע צד!!!
שמשמאל מתלול ארוך מושלג ומלא סלעים ומאחור דרך מפותלת שלא מאפשרת לרכב גורר למשוך את הנגרר בחזרה לשביל.
עכשיו עצרנו והתחלנו לחשוב!!!
העלינו כל מיני רעיונות ובצענו סימולציה למספר מצבים עד שהחלטנו מה דרך הפעולה הנבחרת!
שיפוע צד בשלג!!! אתגר אמיתי!
אז מה עשינו?
פתחנו את טיפ שטח באתר של שיפוע צד (קישור) ויישמנו שלב אחר שלב את ההנחיות וכמובן שנהגנו בזהירות!
1. ייצבנו את הקרקע באמצעות סלעים ובניית סוללת עפר בכיוון השיפוע.
2. הורדנו אוויר בצמיגים העליונים על מנת למתן את הזווית של הרכב.
3. לגלגלים העליונים חפרנו בבוץ מסילה שתימנע מהרכב להידרדר או להחליק למטה.
4. באמצעות רצועות TRX תמכנו בקורה B ומשכנו את הרכב כלפי מעלה.
5. באמצעות שני רכבים משכנו את הרכב לאחור בצורה מתונה ובצעדים קטנים של מטר כל פעם.
6. לאחר כל מטר לאחור - עצרנו, בדקנו את המצב, החלטנו מה עושים, המשכנו בבניה והתקדמנו עוד מטר לאחור... כך 6 שעות תמימות של עבודת משיכה עדינה.
ביצוע עבודות של ייצוב הקרקע ובניית סוללת תמיכה
(היה לא פשוט למצוא סלעים וקרקע מתחת לשלג שכיסה את הקרקע)
הפעלת משקל בחלק הגבוה של הרכב
שימוש ברצועות TRX לייצוב הרכב
(רצועות TRX משמשות את הכוחות המיוחדים האמריקאים לשמירה על כושר גופני)
משיכת הרכב באמצעות שני כלי רכב שגם עיגנו אותו לכיוון השביל
שימו לב למסילה שנחפרה עבור הגלגלים העליונים על מנת לא להחליק לכיוון הירידה
שימוש בשטחונים של הרכב על מנת לייצר אחיזה בבוץ ובשלג
הגלגלים בחלק הגבוה של השיפוע כמעט באוויר
הורדנו אוויר בצמיגים כדי למתן את הזווית של שיפוע הצד