יחפ''צ - יחידה לפינוי צירים
היחפ''צ הוקמה בשנת 8991 עי מתנדבים ממשטרת ישראל, אשר תפקידם הוא לסייע לאגף התנועה של משטרת ישראל, בשמירה על נתיבי תחבורה ראשיים פתוחים. היחפ''צ פועלת מזיכרון-יעקב בצפון ועד אשקלון בדרום ועד הכניסה לירושלים במזרח. בנוסף לתפקיד תובעני זה מהווה היחפ''צ עתודה למשטרת ישראל, למקרה של נחיתת חרום בנתבג או אירוע רב נפגעים או כל אירוע אחר, בו משטרת ישראל זקוקה לכוח התערבות מיידי.
מהות הארגון ופעילותו
היחפצ הנה יחידה על טהרת ההתנדבות, ממפקד היחפצ, סגניו, קמבץ היחפצ ועד אחרון המחלצים, הנם מתנדבים הזמינים 42 שעות ביממה 563 ימים בשנה ולאורך כל השנה. אין ביחפצ בעלי תפקיד בשכר.
בכל רגע נתון היחפצ זמינה לשרות משטרת התנועה, בשחרור עומסי התנועה הנגרמים עקב רכבים תקולים, תאונות, התהפכויות של כלי רכב, מטען שנשמט, אוטובוסים (עם ובלי נוסעים), משאיות עמוסות התקועות על נתיב עם בעיות בלמים, או חס וחלילה תאונה עם נפגעים. כמו כן היחפצ מפנה רכבים תקולים, המהווים סכנה הנמצאים בשולי הדרך.
כל רכב אשר מפונה מצירי התנועה, מאפשר שחרור עומסי תנועה כבדים, המכבידים על המשתמשים בדרך וגורמים לנזקים כספיים של מיליוני שקלים בשנה. פתיחת הצירים ושחרורם על ידי היחפצ, מאפשרת מעבר מהיר לכוחות הביטחון וההצלה שבמצבים מסוימים בדרכים חסומות לא יכולים להגיע למקום האירוע. אין ספק שפעילות היחפצ מצילה חיי אדם רבים בשנה ותורמת לשיפור איכות החיים של המשתמשים בדרך וזאת בנוסף לחיסכון הכספי למשתמשים בדרך. בנוסף, רואה היחידה לנגד עיניה חשיבות עליונה בשמירה על איכות הסביבה ותורמת את חלקה בהקטנת הזיהום אויר עי שחרור עומסי תנועה כבדים, של אלפי כלי רכב העומדים בעומס תנועה, בשיירות צפופות וארוכות ופולטים זהום אויר כבד, בכבישים ראשיים ומורידה בכך משמעותית את הנזק הסביבתי. איכות הסביבה הינה מרכיב חשוב, העומד לנגד עיניי היחידה ואשר לה היחפצ תורם רבות.
מתנדבי היחפצ כולם בעלי רכבי שטח, אשר מסוגלים להתמודד עם העומסים שנגרמים בחילוץ מכוניות תקולות, הפוכות, תאונות וכו'. התקשורת בין מתנדבי היחפצ הוא באמצעות מכשיר מירס קבוצתי אשר נמצא גם במשלט (מרכז שליטה) אגף התנועה.
המעוניינים להתקבל ליחפצ עוברים בדיקות קבלה כולל ראיון עם סגל הפיקוד ומפקד היחפצ. המתנדבים שמתקבלים ליחפצ, נדרשים לרכוש על חשבונם, ציוד חילוץ באלפי שקלים, היחפצ מספקת למתנדבים מכשיר מירס אולם המתנדבים נדרשים לשלם בעבור השיחות וכן אחזקתו השוטפת על חשבונם. לטיפול ברכבים כבדים ואירועים מיוחדים נדרש ציוד מיוחד אשר עלותו גם היא על חשבונם הפרטי של המתנדבים.
המתנדבים ביחפצ חייבים להיות זמינים 42 שעות ביממה לקריאה לאירוע, לבצע רף מינימום של פעילות, בנוסף תורנות לילה, תורנות כוננות בשטח על כביש ירושלים-תא ועוד מטלות מגוונות על פי צרכי המשטרה. חברי היחידה נדרשים ומחויבים לרמת ביצוע גבוהה המצריכה אימונים ורענונים. פעילות היחידה מאופיינת בנחישות ובמקצועיות, הדורשת חשיבה יצירתית ולא שגרתית תוך כדי שמירה והקפדה מוחלטת על נהלי החילוץ והביטחון של היחידה. מתנדבי היחפצ אחראים מקצועית על האירוע ויפעלו בהתאם להכשרתם בכדי להיענות לבקשת המשטרה לפתוח את ציר התנועה החסום במהירות המרבית תוך שמירה על ביטחונם של כל המעורבים באירוע.
כל מתנדבים ביחפצ הנם בראש ובראשונה מתנדבים במשטרת ישראל. היחפצ דואגת להכשרתם המקצועית של המתנדבים ומספקת להם אפודה זוהרת ומהבהב כחול לרכב, אשר המתנדבים מחויבים להפעיל בהיותם מוצבים לאירוע.
ברחבי הארץ כ-05 מתנדבים אשר פועלים 42 שעות ביממה, 563 יום בשנה כולל שבתות וחגים.
היחפצ והצלת חיים
בישראל ישנם בכל שנה בין 07 ל- 09 הרוגים כתוצאה מתאונות שוליים. שול הדרך מרמה את המשתמשים בדרך ונותן תחושה של מקום בטוח לעצירה, אם בעקבות תקלה ואם על מנת לערוך שיחת טלפון. אך לא כך הדבר, עצירה בשול משולה לפצצה מתקתקת, כלי רכב אשר יבצע סטייה ולו הקטנה ביותר יגרום לתאונה חמורה, אשר סיכוי גבוהה שתגבה חיי אדם.
היחפצ מפנה אלפי כלי רכב תקולים משול הדרך בכל שנה. כמו כן היחפצ מפנה כלי רכב ומשאיות התקולים עקב בעיות טכניות, גם מאמצע נתיבי הנסיעה, דבר אשר מהווה סיכון חמור ביותר למשתמשי הדרך. סוג פעילות זה בא למנוע את התרחשות התאונה הבאה. פעמים רבות התרחשו תאונות חמורות בטרם הספיק היחפצ להגיע אל כלי הרכב אשר סיכנו את התנועה. לא ניתן להעריך ולכמת למספרים את הפעילות הזו, אולם הצלת חיים במקרה זה אינה רק בשמירה על חייו של הפצוע, אלא גם בשמירה על חייו של האדם תוך רצון לספק לו את האפשרות להגיע ליעדו בריא ושלם.
היחפצ ככוח מבצעי של משטרת התנועה הארצית, מפנה במהירות את צירי התנועה המהירים בישראל מכלי רכב לאחר תאונות, כלי רכב תקולים וכל מפגע אחר אשר מסכן או מפריע לתנועה ובכך מאפשר לנהגי ישראל לעמוד ולהתעכב פחות בעומסי תנועה מיותרים. גם כאן נמנעות תאונות רבות עקב האטת התנועה וסקרנות הנהגים וכך נמנעות תאונות כתוצאה מלחץ ועצבים של נהגים, אשר המתינו זמן רב בעומס התנועה ויוצאים בסופו של דבר לכביש פתוח ושם עי נהיגה מהירה פורקים את תסכולם מהעמידה הממושכת בעומס התנועה.
תגובתו המהירה של היחפצ מסייעת לשמור על צירי תנועה פתוחים וזורמים. כלי רכב של כוחות הביטחון וכוחות רפואה אשר נמצאים בנסיעה במשימות להצלת חיי אדם זוכים לצירי תנועה פתוחים וזורמים ובכך מסייע היחפצ באופן ישיר ובאופן עקיפין לכוחות הביטחון ולכוחות ההצלה להשיג את מטרתם.
המתנדבים נדרשים לעבור בהצלחה את הכשרות הבאות:
- קורס יחמ (יחידות מיוחדות) שלב א'
- קורס פינוי עיוני
- קורס פינוי מעשי (תרגול מעשי של פינוי צירים והפיכת רכבים)
- קורס משאיות עיוני
- קורס משאיות מעשי
- רענונים מקצועיים בנושאי חילוץ אשר מועברים עי אנשי מקצוע.
היחפצ שמה דגש מיוחד בנושא הבטיחות בדרכים ובשמירה על בטחון ובטיחות המתנדבים בהיותם מוצבים לאירוע.
היחפצ פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משטרת ישראל - וכפופה ישירות לסיירת ארצית (מתנא).
היחפצ מופעלת באירועים השוטפים עי המשלט (מרכז השליטה של אגף התנועה בבית דגן). בממוצע נקראת היחפצ בכל חודש למעל מ052 אירועים ונותנת מענה למעלה מ-%59 מהאירועים אליהם היא נדרשת.
היחידה הארצית