נשיא לשכת המהנדסים בישראל: " אנשים שחושבים שהם יכולים לנהוג על חשמל לאורך זמן בזול אינם מבינים כי זה לא אפשרי, מכיוון שהמדינה תעלה מיסים" את הכנס פקדו קרוב לאלף אנשים.
הכנס להנדסת רכב ותחבורה חכמה בהובלת לשכת המהנדסים בישראל, הוא אירוע מרכזי בענף הרכב, בהשתתפות מומחים בתחום, חברות מובילות בענף , אנשי ממשל, רגולטורים, ואנשי עסקים. בכנס התקיימו מושבים, פאנלים והרצאות על נושאים מרכזיים בתחום הרכב והטכנולוגיות המתקדמות שקשורות אליו. כמו כן, הוכרזו חידושים בתחום הרכב, כולל טכנולוגיות חדשות, רכבים חשמליים ועצמאיים, רכבות אלחוטיות, ניהול חכם של תנועה, ועוד.
מימין גיא שעשע יו"ר לשכת המהנדסים וגיל שביט מנכל לשכת המהנדסים. צילם: אלעד סאסי
כנס הרכב להנדסת רכב ותחבורה חכמה התקיים זו השנה ה-40 ונתן במה לקשת רחבה ומקצועית לשלל נושאים מקצועיים, שעומדים על סדר היום בתחום, ביניהם: חידושים במערכות הנעה בכלי רכב כבדים, היגוי אלקטרוני, מדע נתוני הרכב, השפעת הבינה המלאכותית על עולם הרכב העתידי, מערכות תבוניות לתחבורה ובטיחות הולכי רגל, טעינה רובוטית לכלי רכב חשמליים, ניסוי במיניבוס אוטונומי בישראל, העתיד האוטונומי - תחבורה חכמה: מרכזי ניסויים, אוטובוס אוטונומי ,ניהול טעינה חשמלית, תעבורה של רחפנים ועוד.
בכנס הציגו מספר חברות שעוסקות בתחבורה חשמלית, ביניהן חברת ABB שהציגה את עמדת הטעינה מהירה שלה, טרה 360, פנדן, BYD, וגולד דרגון הציגו מספר אוטובוסים חשמליים, יחד עם משאית חשמלית מבית BYD, ומספר רכבים חשמליים פרטים. בין היתר התקיימו בכנס הרצאות של אנשי מקצוע מובילים בענף בינהם:
· מדיניות משרד התחבורה בנושא כלי רכב חשמליים ואוטונומיים עינת סגל, מנהלת אגף הרכב, משרד התחבורה.
· התארגנות מדינת ישראל לטעינת מאות אלפי כלי רכב חשמליים ד"ר נורית גל, מנכ"לית חברת ייעוץ E-NRGY.
· ההשלכות הרוחביות של המשאית החשמלית אמיר בן-צבי, מנהל תקינה ופרוייקטים, מאיר חברה למכוניות ומשאיות בע"מ.
· סקירה בטיחותית למצברי מתח גבוה בכלי רכב Tommy Carnebo, DAFO פרויקט סטודנטיאלי רכב סולארי אלעד גליקמן, סטודנט, ראש צוות גוף ואווירודינמיקה, מועדון הרכב מכללת אפקה.
· כיצד אלקטרודות תלת ממדיות ישנו את פני תעשיית הרכב גלעד פישר, סמנכ״ל שיווק אדיוניקס.
· תכונות ובחירת עמדת טעינה לרכב חשמלי אריאל סגל, יו"ר איגוד הנדסת חשמל.
· אתגרים, פתרונות וחידושים במרחב הטעינה הציבורי. אביב סורידרוב, מנהל פרוייקטים מוניציפאליים, אפקון.
· תשתית חכמה לחניון אוטובוסים חשמליים אלעד פררו, ABB.
· ניהול עומסים דינמי וטעינה חכמה בבתים משותפים משה ללוש, אינטר אנרלק.
בהתייחסות לסוגייה הבוערת של חשמל, אנרגיה ירוקה וצמיחת הרכבים החשמליים בישראל אמר ד"ר עמנואל ליבן, נשיא לשכת המהנדסים בישראל: "לא סביר שלנסוע ברכב חשמלי על מצבר, מתל אביב לחיפה עולה 7 שח, אם אתם נוסעים במכונית רגילה ולא חשמלית הדלק יעלה 70 ש"ח. מתוך 70 השקלים 50 ילכו למיסים למדינה, והמדינה לא תוותר על המיסים האלה, המהווים 30 מליארד שח בשנה. אנשים שחושבים שהם יכולים לנהוג על חשמל לאורך זמן בזול אינם מבינים כי זה לא אפשרי, מכיוון שהמדינה תעלה מיסים".
מוסיף ליבן להסביר "מקור החשמל של המצברים מגיע משריפת נפטפחםגז כדי לייצר את החשמל ולכן הזיהום אוויר ממשיך. הפתרון הוא גם לרכבים של היום וגם לעתיד, המקור של האנרגיה חייב להיות סולארי או ממקורות לא מתכלים. השאיפה שהממשלה תעזור ותחליט האם היא תומכת בנושא. במשק שלנו החשמל מפגר לעומת מה שקיים באירופה. באירופה כל צרכן יכול להחליט שהוא קונה חשמל ירוק , מתוך אידיאל שזה יותר זול. אצלנו אי אפשר מכיוון והמשק שלנו מאוד ריכוזי. אני חושב שבעתיד משק החשמל ישתנה גם. לעשות זה להשקיע בטכנולוגיה ולהשתמש במימן בתוך דלק וליצור חשמל ברכב במקום בטריה ששוקלת היום 400 קילו ברכב, אפשר להכניס מערכת קלה יותר והתדלוק במימן לוקח כמה דקות במקום למלא מצבר בשעתיים ואנחנו צריכים לפצח את זה כדי שנוכל להשתמש במימן.בנוסף על כך אני סבור כי כבר עכשיו יש מחסור בחשמל, לדוגמא ההפסקות חשמל היזומות היו לאחרונה ולכן אני חושב שלא צריך להמשיך עם חשמל ולהתחיל להשתמש במימן וצריך לעבור את המחסום של העלויות ואיחסון. ברחבי העולם יש כבר תחנות של מילוי מימן כמו טויטה. הממשלה צריכה להחליט על מדיניות ואין שום מדיניות בנושא זה".
מי שהובילו את המושבים בכנס הם אינג' שמואל בן ארי, ראש הענף להנדסת רכב, באיגוד מהנדסי מכונות, אינג' דן הרמן, ראש התמחות הנדסת רכב במכללה האקדמית אפקה, ישראל רום, יו"ר איגוד ITS ישראל ומערכות אוטונומיות ואינג' אריאל סגל, יו"ר איגוד מהנדסי חשמל.
מהנדס שמואל בן ארי יו"ר כנס הנדסת רכב ותחבורה חכמה 2023: " אני שמח שניתנה לי ההזדמנות להוביל את כנס הנדסת הרכב ה-40, שכלל גם מושב מיוחד, בתחום מערכות תבוניות בתחבורה, בהובלת איגוד ITS ישראל, שכבר הפך חלק מהכנס, ולברך את כל המשתתפים שהגיעו, המרצים והמציגים בתערוכה המרשימה ברחבי מתחם הכנס.
במשך השנים האחרונות, כלי הרכב המשיכו להתפתח בעולם בקצב עצום, ואנחנו עדים לפיתוחים ולחידושים תמידיים בתחומי הרכב השונים: הינעים חשמליים משופרים, הנעות מימן באמצעות תאי דלק חשמליים, מנועים המונעים במימן, מערכות בטיחות מתקדמות וחדישות וירידה דרסטית ברמות פליטת המזהמים מכלי הרכב. כל זאת תוך התמקדות אין סופית בהפחתת פליטת גזי החממה (שלמעשה אינו נחשב מזהם), שעיקרה מתבסס על הפחתת תצרוכת הדלק הממוצעת של כלי הרכב המיוצרים בעולם, ומעבר להינעים חלופיים, שאמורים לשרת מגמה זו."