אם אתם חולמים על כלי רכב אספנות משלכם או מתחשק לכם להפוך ליבואנים עבור רכב החלומות שלכם - זה המדריך עבורכם.
נכתב מניסיון אישי ביבוא אופנוע אספנות מארצות הברית לארץ, אך נכון גם לרכב אספנות וגם לכלי רכב חדש.
מאת: Ofer Ogash
23/01/15
רוב הקניות של רכבי אספנות מתבצעות מעבר לים, בעיקר בארצות הברית, כאשר תהליך הקנייה הוא באמצעות הרשת האינטרנטית של לוחות מודעות מקומיים ואם אין לכם איש קשר מקומי שיכול לראות את האופנוע ואת המוכר אז המלצתי היא רק דרך EBAY (שימו לב לשלב 3 והבינו למה ומדוע).
ראשית יש לשים לב מה קונים? איזה כלי זה? האם הוא אמין? האם יש משהו בארץ שיודע לתת שירות לכזה כלי? האם יש לו חלקים זמינים? (הפתרון נמצא ב- EBAY) והכי חשוב - האם יש לו ניירת? ורישיון רכב חוקי? במדינת הקנייה!
כלל האצבע להיכרות עם המוכר הוא נכונותו לשתף פעולה, לענות על שאלות וסגנון התשובות שלו (מניסיוני האישי, ראו שלב 3, מוכר לא נחמד / לחוץ יש מצב שהוא גם רמאי!).
מוכר נחמד, שגם משתף פעולה וגם עונה על שאלות מעצימות את חווית הקנייה, את הביטחון העצמי ואת הכייף בתהליך.
השקיעו זמן בחיפוש אחר כלי הרכב המיועד ואל תתפשרו - בסופו של דבר תמצאו את מבוקשכם.
התור ארוך במשרד הרישוי ועד שמגיע תורך חולפים מאות, ואני לא מגזים, מספרים בדרך. אבל התהליך מול פקידת הרישוי קצר ומהיר - כך שתוך שתי דקות האופנוע מקבל מספר רישוי ישראלי ורישיון רכב זמני ל-4 חודשים.
לצורך התהליך יש להביא את: מסמך השחרור מהמכס, טופס מ.ב. (טופס שידור נתוני רכב למשרד הרישוי) צילום ת.ז. של בעל הרכב ות.ז. מקורית לזיהוי לשם זיהוי אישי של בעל הרכב.
לאחר מכן יש לשלם את אגרת הרישיון (39 ש''ח במקרה של אופנוע) בדואר ישראל.
50 ש''ח עבור לוחית רישוי צהובה עם הכיתוב רכב אספנות (מוכן ליד משרד הרישוי).
ביטוח חובה (לרכב אספנות) שכדאי להכין מבעוד מועד.
וקדימה לדרך... יש עוד הרבה עבודה!
ועוד לפני זה יש לגשת למכון רישוי (טסט) ולעבור הליך של אישור כשירות (כמו טסט שנתי לרכב).
לאחר שיש בידכם רישיון זמני אתם מתבקשים להכין את האופנוע לבדיקה בעמדת זיהוי מספרים במשרד הרישוי לאחר מכן בעמדה מספר 1 של משרד הרישוי ורק לאחר מכן יונפק הרישיון הקבוע איתו צריך לעבור שוב מבחן כשירות שנתי (טסט).
במקביל יש ל''יישר קו'' עם האופנוע ולהכינו לנסיעה על הכביש - כל אחד במידת הקפדנות שלו וברצונו להתאימו לשימוש הרצוי. אני ביצעתי את שני השלבים יחד וזאת על מנת להגיע לרישיון הקבוע לאחר שהאופנוע מטופל ומוכן לרכיבות ארוכות על הכביש (בארץ וגם אינשאללה בעולם... ראו שלב 10).
לשלב 9, עד לתום הרישיון הזמני, משרד הרישוי נותן לכם 3 חודשים על מנת לארגן את כלי הרכב ולרשום אותו באופן קבוע במדינת ישראל.
אחד הדברים הקריטיים שלא ניתנים לשינוי בהמשך הוא קביעת מידות הצמיגים. המידות איתם יגיע האופנוע לעמדת הזיהוי ולעמדה מספר 1 במשרד הרישוי הם המידות שיירשמו ברישיונות ולא ניתן לחרוג מהם. האופנוע שלי הגיע עם צמיגים ''חדשים'' משנת 1987 דיאגונליים (ישרים בקצוות) והחלפתם התבקשה באופן מיידי! בחרתי במידת צמיגים סטנדרטיות לאופנוע כביש במשקל כבד והם הורכבו על הג'נטים המקוריים.
לי הייתה בעיית רישום במסמכי הייבוא - רשומן מכס כשמספר השלדה נרשם בצורה מוטעת ולא כפי שהוא רשום בפועל (כי בארצות הברית ובויסקונסין בפרט רושמים במסמכי הרישוי גם את נפח המנוע לפני מספר השלדה). שוב ליאור וענבר מ-USHOP נרתמו לעזור (המון תודה לכם!) וביקשו יפה מהמכס לשנות את רשומן המכס. במשרד הרישוי (עמדה 1) לא היה עם מי לדבר בעיניין - למרות שהגענו להסכמה כי זה הכלי ואין טעויות או סתירות בין המסמכים למספרים שעל השלדה.
נמרוד צרפתי, המכונאי הקבוע שלי - זן אופנועים, נרתם למשימה. הזמנתי מחו''ל את כל מחזירי השמן, פילטרים, קיטים לשיפוץ קרבורטורים (וב-GL1000 יש 4 כאלו) ועוד מעט פריטים לפי דרישת נמרוד והאופנוע עלה על הליפט. כאן אפשר לתת טיפ ליבואן הקטן - בקשו שהמשלוח יתבצע בדואר רגיל. משלוח זול ומהיר ב-UPS יגרום לכך ש-UPS ישראל ''יגרזו'' אתכם במאות שקלים נוספים בשל אגרות טיפול ובדיקות מכס ומע''מ מיותרות.
צמיגים כאמור קנינו בארץ, קצת ניקיון, חיזוק ברגים ורכבנו לעמדה מספר 1 לשלב זיהוי ואישור המספרים (מתקיים רק בימי שלישי). כאן נבדק כי מספר שלדה מתאים לרישיונות ונקבעים מידות הצמיגים.
לאחר שלב הזיהוי יש להתקדם לעמדה מספר 1 (לא מחייב באותו היום) שם יאשרו את הרישיון הקבוע של כלי הרכב.
לאחר כשבועיים ימים מתקבל הרישיון הקבוע בדואר, תשלום אגרה (כמובן!) ולאחריו אפשר לחזור למכון הרישוי לבצע טסט שנתי כמקובל. בשלב זה ''זכיתי'' לסירוב במחשב ולתשובה ''הגאונית'' ממשרד התחבורה שאני פושע ש-40 שנה לא ניגשתי לטסט. ההסבר פשוט: מועד העלייה של האופנוע לכביש בישראל נרשם בשנת 1976 ומאז הוא אכן לא עבר טסט בישראל. בשביל לקצר את הסיפור: 3 שעות המתנה נוספות במשרד הרישוי בחולון, ENTER אחד במחשב וחיש קל חזרתי למכון הרישוי לבצע את מבחן הכשירות השנתי הקבוע וזהו סיימתי את הליך הייבוא!
אני בעליו החוקיים של רכב אספנות בישראל!!!
רכישה: 1,925$
הובלה יבשתית: 620$
עמילות מכס והובלה לארץ: 1400$
משטח עץ כתוספת להובלה: 200$
מיסים בארץ: 8999 ש''ח
אחסנה ומיסי נמל בארץ: 629 ש''ח
סה''כ עד השחרור בארץ: 24,500 ש''ח
אגרות רישוי ומבחנים: 600 ש''ח
חלפים, צמיגים ומוסך: 11,000 ש''ח ביטוח חובה, צד ג' וגרירה: 2,000 ש''ח
סה''כ לשנה הראשונה בארץ: 37,000 ש''ח
22 תגובות
1
אורח/ת
24 בינואר 2015 ב 09:22
סבלנות סבלנות ועוד פעם סבלנות
מילת המפתח........סבלנות סבלנות ועוד פעם סבלנות. עברתי את התהליך עם אופנוע דומה לפני 6 שנים (בנתים העברתי אותו הלאה). עכשו בדיוק בסוף תהליך דומה עם רכב .
לא להתבייש להתייעץ עם חברי מועדון בעלי נסיון שעברו את התהליך ושתמיד שמחים לעזור בעצות מועילות ועל כך אני מודה להם.
לדעתי ומניסיוני לקנות רק דרך איביי ולא להסס להעזר במביני ענייין מקצועיים בתשלום. עדיף לשלם להם מאשר לרופא (חס וחלילה).
בהצלחה לכל החולמים, ובשעה טובה לכל המגשימים.
2
אורח/ת
24 בינואר 2015 ב 10:15
כתבה יפה ושימושית
אבל בכל-זאת כמה הערות: לא הדגשת זאת , אבל מומלץ לא להעביר אגורה אחת למוכר עד שלא תקבל תמונה של המקום ברכב בו מוטבע מספר השילדה (גם אם זו רק פלטה עם ניטים) , ותוודא שהמספר זהה לחלוטין למספר השילדה בטייטל (וגם אותו יש לקבל סרוק לפני שמעבירים כסף). בנוסף , מומלץ מאד להכין שטר מכר (bill of sale) ולבקש מהמוכר לאמת אותו ע״י נוטריון. זה עוזר מאד אח״כ במכס. נקודה נוספת - את הרשיון הזמני מוציאים עם ה"מ.ב." (טופס שידור נתוני רכב למשרד הרישוי) ולא עם רשימון הייבוא. לעומת זאת, לצורך התקינה במשרד הרישוי צריך את שניהם. ולסיום , אלא אם השתנה משהו בחודשים האחרונים , הרשיון הזמני בארץ הוא לשלושה חודשים , לא לארבעה (ואלו גם התאריכים על הרשיון שאת תמונתו צרפת...).
3
Ogash Ofer
25 בינואר 2015 ב 19:52
תודה לקובי מילוא
תיקנתי את הערותיך בנוגע לדרישה למסמך מ.ב. ול-3 חודשי רישיון זמני בגוף הכתבה.
ואני מקבל את המלצותיך בדבר קנייה ב-EBAY ודרישות מחמירות טרם התשלום.
4
Ogash Ofer
25 בינואר 2015 ב 19:53
תודה לקובי זלוטניק
אכן סבלנות היא המפתח והתייעצות חוסכת המון (כסף ואכזבות מיותרות).
5
אורח/ת - יקי
23 בפברואר 2018 ב 07:17
תודה רבה על הכתבה המענינת
אני בדיוק לפני החלטה לגבי יבוא של אופנוע מארה"ב מקווה שיצליח .
עזרתי לי מאוד.
יקי
6
Ogash Ofer
23 בפברואר 2018 ב 17:35
תודה רבה על הכתבה המענינת
אני בדיוק לפני החלטה לגבי יבוא של אופנוע מארה"ב מקווה שיצליח .
עזרתי לי מאוד.
יקי
7
אורח/ת - יוני
15 במרץ 2018 ב 22:13
מדהים. נראה מהמם, לא ידעתי שיש נייקדים בארץ.
אפשר כמה שאלות על האופנוע?
אילו טיפולים שוטפים אתה מבצע?
מה צריכות הדלק הממוצעות?
האם לטעמך נוח להתנייד בו בתוך גוש דן?
ממה מרוצה/ לא מרוצה מבחינת הרכיבה?
כמובן תודה רבה על המדריך והתמונות, מסבר את הדעת שהתהליך אכן בר ביצוע.
8
Ogash Ofer
16 במרץ 2018 ב 21:20
אכן הגולדווינג שלי מדהים!
למרות שהוא רחוק באייכות הרכיבה מאופנוע מודרני, הוא עדיין כייפי ביותר לרכיבה.
וממה שאני יודע הוא אחד מאופנועי הטורינג / נייקד הראשונים בעולם.
צריכת דלק בין 8 ל-10 ק"מ לליטר בהתאם למהירות (והוא יכול לנסוע מהר מאוד...).
אני מתנייד איתו גם בעיר, זה אומנם לא קטנוע 125 סמ"ק, אך עדיין אופנוע.
טיפולים - פעם בשנה ועם חלפים מקוריים של הונדה.
9
אורח/ת - יוני
26 במרץ 2018 ב 21:46
נשמע פצצה. אתה מטפל בשוטף אצל אותו מכונאי שהזכרת כאן? מזמין חלפים בעצמך או ממה שהוא מביא?
אגב עופר, מה קורה אם לאופנוע מתאים (די נדיר) אין Title, זה פוסל קנייה על הסף ממה שאתה מכיר?
10
Ogash Ofer
27 במרץ 2018 ב 18:14
מי שטיפל באופנוע ועדיין מטפל בו הוא נמרוד צרפתי, מתל אביב. מומלץ בחום!
את החלקים מביא נמרוד או שולח לי קישורים לקניה באינטרנט.
לגבי כלי רכב שאין לו מסמכים - מציע לפנות למכס בארץ עם מה שכן יש (צילום מספר שלדה ומספר מנוע) ולבדוק איתם את האפשרות לקבל רישיון ייבוא.
11
אורח/ת - ניר
30 במרץ 2019 ב 18:39
עדיף לחכות ולקנות את כל אותם אופנועים ביד 2 או בפייסבוק אחרי שמי שהביא אותם כבר עשה את כל הבלגאן בעצמו.
מנסיון זה זול יותר וקל יותר.
12
Ogash Ofer
30 במרץ 2019 ב 19:39
עדיף לחכות ולקנות את כל אותם אופנועים ביד 2 או בפייסבוק אחרי שמי שהביא אותם כבר עשה את כל הבלגאן בעצמו.
מנסיון זה זול יותר וקל יותר.
13
אורח/ת - שי - 0544720455
06 ביוני 2019 ב 20:43
14
Ogash Ofer
07 ביוני 2019 ב 17:45
אם אתה לא תושב חוזר אז אתה לא יכול להשתמש באזרחות בזרה שלך כי אתה נחשב ישראלי.
ראה את המדריך של המכס לייבוא אישי של כלי רכב:
https://taxes.gov.il/customs/Pages/Pages/madrihyevuishirehev.aspx
15
אורח/ת - איוון
10 באוקטובר 2019 ב 20:15
לא ממש ברור לי עניין הרישוי מרגע קבלת האופנוע בנמל
האופנוע שלי הגיעה לנמל, עמילות המכס נעשת על ידי חברה חיצונית והאופנוע יאסף על ידי עוד שבוע כנראה.
אני יכול בעקרון לנסוע איתו בכביש עם המספר האמריקאי?
עד מתי?
איך אני עושה ביטוח עם עדיין אין לי מספר ישראלי ונוסע איתו מהנמל או המוסך הביתה?
לאחר מכן ברור התהליך לםי הכצבה שלך, אבל השלב הראשון מרגע הגעת האופנוע לא ברור לי
אודה לתשובה תודה איוון
16
אורח/ת - משה
20 בנובמבר 2019 ב 01:44
תודה על השיתוף המפורט והיעיל :-)
17
אורח/ת - מעוז
05 באפריל 2020 ב 17:30
יופי של כתבה רק עצוב לראות מה הן העלויות של מדינה שעושות את אזרחיה. 9,000 שח מיסים ועוד אלפי שח עמילות מכס. כלומר משלמים פי שלוש ממחיר האופנוע למדינה במקום מס של חמישה עד שמונה אחוז כמו בכל מדינה נורמלית. פי שישים. בושה של מדינה שפוגעת באזרחיה בכל דרך.
18
Ogash Ofer
06 באפריל 2020 ב 18:54
יופי של כתבה רק עצוב לראות מה הן העלויות של מדינה שעושות את אזרחיה. 9,000 שח מיסים ועוד אלפי שח עמילות מכס. כלומר משלמים פי שלוש ממחיר האופנוע למדינה במקום מס של חמישה עד שמונה אחוז כמו בכל מדינה נורמלית. פי שישים. בושה של מדינה שפוגעת באזרחיה בכל דרך.
"19
אורח/ת - יוסף
10 בנובמבר 2020 ב 15:00
היי שלום רציתי לדעת האם אפשר לייבא גם טרקטורון שטח שנת 2015 2016 בארץ הפסיקו ליבא אותם בשנת 2009 וקשה מאד להשיג אותם
20
Ogash Ofer
10 בנובמבר 2020 ב 16:38
היי שלום רציתי לדעת האם אפשר לייבא גם טרקטורון שטח שנת 2015 2016 בארץ הפסיקו ליבא אותם בשנת 2009 וקשה מאד להשיג אותם
"21
אורח/ת - בנימין
10 באוקטובר 2021 ב 08:03
היי אני גר בארצות הברית ורוצה לעבור לארץ אבל לא לפני שאני מביא איתי את הרכב שלי אשמח לדעת איך עושים זאת
22
Ogash Ofer
10 באוקטובר 2021 ב 20:14
היי אני גר בארצות הברית ורוצה לעבור לארץ אבל לא לפני שאני מביא איתי את הרכב שלי אשמח לדעת איך עושים זאת
"
תגובות