אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

החלקיק האלוהי BMW F 800 GS ADVENTURE

כשיצאתי מתל אביב, רכוב על גבו של הב.מ.וו לא ידעתי עד כמה ארחיק ברכיבה. מרגש במיוחד לצאת למסע מבלי לדעת בדיוק היכן הוא יעבור. כמה מהמסע יהיה בכביש, היכן הוא יעבור בשטח. כמו דף לבן ונקי, פשוט לזרום לאן שמושך הלב את האופנוע...

ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר

אור אחרון של סוף החורף צובע עננים עצומים בדרמתיות של כתום ואפור. שעה מצוינת לרדת עם הב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר דרומה דרך השפלה. הדרכים המהירות הן לממהרים ואני מעדיף את הדרכים הצדדיות. כאלו, שהדרך עוברת בין הגבעות והגיאיות ולא חותכת אותם בקו ישר, הנוף מצידי הדרך קרוב יותר וניתן לעשות הפסקה קצרה לצד דוכן בייגלה.

דגם הביניים של ב.מ.וו נהנה מיתרון תחרותי, כאשר אין לו ממש מתחרים בנפח זה מקרב הדו שימושיים. העדכונים שקיבל דגם האדוונצ'ר משדרגים אותו לרמה של אופנוע תיור למרחקים ארוכים, כולל דרכים צדדיות.

התוספת שתופסת

צומת גדול ואני נעצר ליד רכב משפחתי. הילדים מצביעים לכיווני בחיוך, משהו משעשע אותם בנורית הכחולה, המהבהבת מדיבורית הקארדו שעל הקסדה. האם הנבוכה מנסה לרסנם, אך תשומת הלב שלי נודדת למבטו הנכסף של הבעל, אשר נשען ביד אחת על ההגה, מלטף בעיניו את האדוונצ'ר וחולם על מסע שתמיד חשק לערוך על אופנוע כזה בדיוק.

שושלת דגמי ה- GS של ב.מ.וו הציעו לאורך השנים, לצד התוספת ''אדוונצ'ר'' לשמם, יכולת תיור ארוכת טווח ושיפור ביכולת השרידות בשטח על פני הדגמים הסטנדרטיים. כדי לעמוד גם עתה בהבטחה צויד דגם ה- F800GS ברשימת השדרוגים הייעודיים הבאים: מכל דלק בן 24 ליטר (תוספת של 8 ליטר על פני הדגם הרגיל, הממוקמים בזנב האופנוע), תושבת לארגזי צד, המשמשת גם כהגנה על מכל הדלק מחד והמפלט מאידך. עוד ברשימת ההעצמה: משקף קדמי גבוה, כשלפניו תושבת גבוהה למערכת ניווט, מושב נוח וגבוה בסנטימטר, מגני ידיים סגורים, רגליות אנדורו רחבות, נורות לד לערפל, צנרת פלדה להגנה בצידי המנוע עם אופציה למגן גחון מאלומיניום (החשוב בשל הגנתו על מסנן השמן), אופציה לצמיגי קוביות ועיצוב כללי מחוספס. עלותה של רשימת תוספות מפוארת זו, כשהאופנוע מתודלק, היא 15 קילוגרמים.

כדי לנהל נכון בשטח את התוספות הללו, נוסף מצב ניהול מנוע ''אנדורו''. מצב זה הוא גולת הכותרת של השינוי והוא עושה זאת בעיקר על ידי התערבות מתונה וחכמה ביותר של מערכות ה- ABS ובקרת האחיזה. תוספת המשקל (הרטוב) מקרבת את ה- F800GS אדוונצ'ר לקטגוריית המשקל של דגמים מקבילים, אך חזקים יותר, כגון האדוונצ'ר 1190 של ק.ט.מ (קישור למבחן דרכים ל-1190) או הויסטרום 1000 של סוזוקי (קישור למבחן דרכים ל V-STROM). האם כל המוסיף גורע?

מחוברים

לקראת הנגב הצפוני החשכה יורדת, המושב הנוח ותנוחת הרכיבה הנוחה לא מעלים בי כלל חשק להפסקה ואני מחליט להמשיך לעבר הנגב הצפוני. בשמיים לא נראים כוכבים אך על משקף הקסדה בוהקים נצנוצים. גשם החל לרדת והכביש מבריק. תחת החשיכה נראה כי האור הגבוה אינו משפר משמעותית את הראות, ככל הנראה בשל מידותיו הקטנות. לעומתו, אורות הערפל מציפים סביבי באור יקרות. המשקף הקדמי הגבוה מתיר את פלג גופי העליון יבש ומבנהו הרחב של האופנוע בקדמת רגליי מצליח להגן מזרימת האוויר וטיפות הגשם. נראה כי כל עוד אני בתנועה, אני נשאר יבש. ובכן, מדובר באופנוע הרפתקאות רב עונתי.

תחת מעטפת השיפורים והתוספות פועם אותו מנוע טווין איכותי המספק רצועת כוח שימושית לכל מצב. ביצועי המנוע בכביש טובים, השלדה החזקה נושאת היטב את משקלו הלא מבוטל, אשר אינו מורגש בזמן הרכיבה. קרוב לקיבוץ צאלים, שוטף נחל הבשור את הכביש ותחת העלטה של הערב בוהקים נתזים של מים מאורות הערפל החזקים. מערכת העיכול שלי מאותתת לי ''הפסקה'' ואני נכנס לבקר חבר בקיבוץ צאלים. אחרי אין ספור סיפורי חוויות, ארוחה טובה ויין משובח אני שוקע לשינה מחויכת.

בבוקר המחרת ההרגשה כה טובה, השמיים יפים ואין מצב שאני כבר חוזר למרכז. בא לי להרחיק עוד ועוד. מכל הדלק עוד לא בחצי הדרך וגם אני. תוך כדי תנועה אני מתרשם מתפעולו החלק והנעים של האופנוע. המנוע מושך קדימה בעקביות ודיוק. הב.מ.וו מתקרב למהירות של כמעט 200 קמ''ש ללא השתאות (לא שחלילה ניסיתי). באזור השיוט של 6,000 סל''ד מורגש רטט קל בידיות הכידון וכן ברגליות הרוכב, כשהן ללא כיסויי הגומי. לא משהו שלא ניתן להתרגל אליו, אך הוא עדיין שם. המשקף מספק הגנת רוח טובה יותר מהדגם הרגיל, אך באופן אישי פחות יעיל לרוכבים בגובה 190 וצפונה. הגנת הרוח נטולת מהלומות, אך חוויתי רעשים רבים במשקף, אולי בגלל הפתחים שבו. הגיר מרשים לטובה. העברות ההילוכים חלקות ומדויקות. הפרדת ההילוכים מושלמת ולראיה, ההתנעה כשהגיר משולב להילוך, אינה מורגשת כלל כמכבידה.

הנופים הירוקים מתחלפים בצבעי המדבר ורכיבת הכביש מתנהלת בנינוחות ונועם. במצפה רמון כבר לא נראים עננים והשחקים תכולים ורחוקים. בירידות של מעלה העצמאות אני מגלה היטב, כי רוכב החפץ באווירה ספורטיבית ישמח לגלות שהאדוונצ'ר אינו מתבלבל משינויי זווית חדים והטיות מכובדות. עבודת הבולמים, הצמיגים והבקרות מצליחות לחבר היטב בין האופנוע לאספלט גם בקצב רכיבה מהיר ותובעני.

הקטע שלפניי מנותק מתחנות דלק ואני מקדיש תשומת לב לתצוגת חישובי הדלק - יש'ך זמן. התצוגה במרכז הפיקוד ברורה ועשירה בנתונים חיוניים. כמו כן, המעבר בין מצבי ניהול המנוע, הבקרה והשליטה אינטואיטיבי ופשוט. המראות בעלות מראה עדכני, אך מעט צרות לטעמי. הכידון בעל קוטר רחב וקצותיו מוטים בזווית הנוחה לאחיזה. 

אנדורו על המפה

הכבישים דרומה מזמנים בדרכי פתחי הצצה לשטח, בדמותם של שבילים צדדיים. קרוב להרי שחרות, אני מאט ויורד לשול הדרך, בעוד כשלושים מטר יש יציאה מהאספלט ימינה לשביל המוביל בפיתולים אל הרכס שבאופק. בלי שלטים וללא סימוני דרך, מלבד אלו שכבשו את הדרכים הללו לפניי, אני נחשף לעולם שלם שכה שווה להאט למענו את הקצב.

לאחר שהצמיגים הצטיינו בכביש הם דווקא הפתיעו לטובה בשטח. לא הייתי בוחר בהם לבוץ או חולות, אך ברוב סוגי הקרקע ניתן למצוא בהם אחיזה סבירה. אלא שבזינוק מהמקום לטיפוס מתון, הם מתקשים לקדם ונוטים להתחפר במקום. הצמיגים טובים יותר באחיזה תוך כדי תנועה מאשר גריפה מהמקום. את האדוונצ'ר ניתן להזמין עם צמיגי קוביות בעלי נטייה לשטח המומלצים לאלו אשר ירכבו יותר בשטח. רמת הגימור הגבוהה ואיכות החומרים עוברים בהצלחה גם את מבחן השטח, ללא רעשים מיותרים או חופשים.

תוך כדי רכיבה מרגיש ה- F800GS קל ממשקלו על הנייר, בזכות חלוקת משקל נכונה ונמוכה. את נחת משקלו האמיתי חשתי בהחלט רק כאשר הרמתי בזרוע ימין את זנב האופנוע לשיפור מיקומו של הגלגל האחורי  בשטח – חומר כבד.

בשטח הבולמים ספגו היטב את המהמורות ודרשו ממני פחות להרים את הישבן מהמושב. כיוון השיכוך האלקטרוני מאפשר שינוי מהיר תוך כדי רכיבה, אלא שהשליטה נוגעת רק לשיכוך הכיווץ בבולם האחורי, ללא שליטה בשיכוך ההחזרה, אשר היה כמובן יכול לתרום במעבר בין סוגי קרקע שונים.

אגב בקרות אלקטרוניות, נהגתי עד כה לבטל את אלו בכניסה לשטח, אך כמו בק.ט.מ 1190, גם כאן המצב שונה לגמרי. מצב האנדורו לא הפריע לי ברכיבה ואף נסך בי ביטחון להביא את האופנוע לקצה. אלא שכאשר רוכבים על הקצה, הייתי שמח לו היה ניתן להאיץ (הקשחה) את פעולתו של הבולם הקדמי. ב.מ.וו נוהגת לשדרג את בולמי דגמי האדוונצ'ר, אולם הפעם החליטו כי בולמי דגם הבסיס (הקל ב- 15 קילוגרם) טובים דיים גם לדגם הקרבי. מהלכי המתלים מספקים, אך הבולם הקדמי אינו ניתן לכיוון. אופיו הרך משרת נפלא שיוט על מהמורות ואזורים מסולעים, אך בדרכים חוליות ומהירות, תחת רצף מהמורות מתגלה הבולם הקדמי כרך מדי לטעמי.

המושב הגבוה תורם לנוחות בכיפוף הברך ומקל על המעבר מישיבה לעמידה בשטח. המעבר לעמידה ממקם את המגף גבוה יותר, מעל רגלית הבלם. ארגונומית הרכיבה שופרה, כאשר ברגלית הבלם האחורי מורכב המנגנון המוכר בב.מ.וו, שמאפשר שינוי גובה מהיר של מדרך הרגלית, לטובת רכיבה בעמידה. בעמידה נוח לחבוק את האופנוע בין הרגליים ורגליות הרוכב הרחבות והמשוננות ממחישות מהו חיבור אמיתי לאופנוע.

מפת ניהול המנוע במצב ''אנדורו'' יועדה לרכיבת שטח, כך שניתן במידת מה להחליק את הגלגל האחורי. על שבילים מהירים וזורמים מצב זה משרה ביטחון ואינו פוגע כלל בהנאה. בקטעים היותר טכניים, או כאשר תתעקש להוציא את החוליגאני שבך, ניתן לבטל את בקרת האחיזה וליהנות מכל מה שהמנוע יודע להציע, בלי גבולות. גם את מערכת ה- ABS ניתן כמובן לבטל, אך באופן אישי לא מצאתי לכך כל צידוק במבחן. להיפך, מערכת ה- ABS חכמה ולא הפריעה לי בשום מצב רכיבה. לחצתי בלי חשש על מנופי הבלימה ומרחקי הבלימה הרשימו אותי מאוד לטובה.

בקרת האחיזה במצב אנדורו אפשרה לי החלקות זנב קטנות ומבוקרות, ללא דרמות מיותרות. נטרול מצבי הבקרה נעשה בקלות ותוך כדי רכיבה, אך הקטעים היחידים בהם ביטלתי את בקרת האחיזה היה תוך כדי עליה על אבני קרקע לא יציבות – שם התערבותה של המערכת סרסה את כוח המנוע ומנעה מהאופנוע להתקדם. בפנייה חולית, אני מושך בנמרצות במצערת והזנב מתחיל לברוח - צידוד נגד של הכידון ומשיכת מצערת הגונה והאדוונצ'ר מזנק החוצה מהסיבוב בנחישות. איזה כיף.

משקף השטח הגבוה לא הפריע לתנוחת הרכיבה או שדה הראייה שלי בשטח. הגשר מעל לוח השעונים נוח להתקנת מערכת ניווט היישר בשדה הראייה, מבלי להוריד עיניים לאזור הכידון. צידוד הכידון, תוך כדי תמרון מקומי מעולה.

גברי ויוקרתי

הרכיבה בהרי אילת מיוחדת במינה. הצוקים הנישאים חושפים שכבות היסטוריות בגוונים שונים. הטבע במצג אמנות מרשים, כשמים ורוח פיסלו בטבע מראות עצומים ומופלאים. האדוונצ'ר נושא עליו את אבק הדרכים, אשר אינו גורע כהוא זה ממראהו ההרפתקני. כתפיים רחבות באזור כונסי הצד וחטוב באזור המותניים (המנוע). מעל החרטום הגדול והרחב נישא משקף גבוה עם חיתוכים קטנים בקצוות העליונים. המגנים למנוע, למכל ולידיים תורמים למראהו המחוספס של האדוונצ'ר, כמו לשלמות חלקיו בנפילות קלות. שיעור קומתו משדר נוכחות וחוזק. האדוונצ'ר נראה טוב מאוד לטעמי, ובמיוחד על רקע המדבר.

 

קישור לשני מסלולי טיול בהרי אילת:

מאיילות לנחל עתק עד כביש 12

משזפון לבאר מלחן ועד לחצי המכתש של תמנע

הדברים הקטנים

אור אחרון יורד על הרי אילת ואני יורד לפונדק יטבתה, מסעדת סרט נע קיבוצית. באתנחתא מהמסע שלי, מזדמן לי להציץ למסעות אחרים החולפים על פני הקילומטר ה- 52 של כביש הערבה. זוג צעיר עם חלומות ורודים, נהג משאית עייף, שלושה חיילים עם תיקים בגודל שלהם וקבוצה של נשים מטופחות בשלהי שנות השלושים שלהן, שחזרו מאילת שזופות משמש ובילויים. הרחק מנוף המלונות והים, מצחקקות בחיפוש אחר משהו קטן לבן הזוג שבבית. משהו בו מושקעת מחשבה אישית ומשמעותו עולה בעשרות מונים על הערך הכספי.

הדברים הקטנים עושים לנו הרבה פעמים את ההבדל הגדול. כיום, כאשר התחרות בין היצרנים קרובה מתמיד, קשה לומר על דגם מסוים שהוא לא טוב. זו בעיניי אחת הסיבות לכך שהדברים הקטנים מצליחים כך לכבוש את לבנו. רגלית בלם מתכווננת, מחממי ידיים בכידון, אורות ערפל מובנים, מפתח הנשלף ממכסה הדלק עוד לפני נעילתו ועוד מחשבות רבות וקטנות כגון רכיבה עם ארבעה מאותתים: כשלחיצה על מתג האיתות ימינה הופכת לאיתות כל עוד האצבע על הכפתור. שחרור האצבע מחזיר למצב ארבעה מאותתים. גישה כה פרקטית לפונקציה פשוטה. אותי מרשים כיוון המחשבה הזה של המהנדסים. הדברים הקטנים הללו גורמים לנו להרגיש מיוחדים. להבין שלא לקחו אותנו כמובן מאליו וכאילו חשבו עלינו באופן אישי. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים וזה כנראה מה שהופך את F800GS לכה נשגב.

מלחמת העולמות

כביש שש פקוק ואני תוהה בקסדה האם מגיע החזר לכל הנהגים, על כך שהכביש לא נתן את התמורה המצופה. הפקק מאט אותי אך בתוך דקות, בהן אני משטה בסטטיסטיקה של Waze, חלפתי על פני רכב חדש התקוע בלי דלק. מהתדלוק ביטבתה, גמעתי כמעט 400 קילומטר ללא כל עצירה עד הבית. לא כי מיהרתי ולא רק בשל מכל הדלק הגדול, אלא בזכות העובדה שהאופנוע כה נוח לרכיבה ארוכה. אין לו את הכוח המשכר של מנועי הליטר פלוס, אך מראש אין בארץ די מקומות בהם העודף הזה נחוץ. מה גם שלאלו עלויות אחזקה ושימוש יקרים.

ה- F800GS לא יביא אותך מהר מאוד למאתיים קמ''ש, אך מי בכלל רוצה לעוף למהירויות ההישרדות הללו של סכנה ושלילה.

הב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר מיועד לרוכב התר אחר אופנוע רב תכליתי, בעל טווח נסיעה ארוך יותר ונוח יותר ויכולת שטח הטובה מרוב המתחרים. אופנועים דו שימושיים רוכבים על שני העולמות - כביש ושטח - והיצרנים נלחמים על המענה הטוב והרחב ביותר מעולמות אלו. אחרי רכיבה על כל הדגמים הדו שימושיים בארץ, התרשמתי שה- F800GS אדוונצ'ר מצליח עם הנפח הנכון לספק את המענה האולטימטיבי בין יכולת כביש ספורטיבית, כושר תיור נוח וארוך וכיבוש שטח מאתגר בהנאה.

קישור ליומן מסע ממרוקו עם אופנועי אדוונצ'ר GS של ב.מ.וו

BMW F 800 GS Adventure

למפרט הטכני ותמונות נוספות עברו לדף 2 >>>

ב.מ.וו F800GS אדוונצ'ר

מנוע                  שני צילינדר, ארבעה שסתומים לצילינדר, ארבע פעימות מקורר נוזל

הזנת דלק          הזרקה

צריכת דלק        שיוט במהירות 90 קמ''ש – 23.3 ק''מ לליטר

                        שיוט במהירות 120 קמ''ש – 17.5 ק''מ לליטר

                        צריכה ממוצעת במבחן (כביש ושטח) – 16 ק''מ לליטר

נפח                   798 סמ''ק

הספק                85 כוחות סוס ב- 7,500 סל''ד

מתנע                חשמלי

הילוכים             6         

מצמד                רב דיסקי רטוב המופעל מכאנית

שלדה                צינורות פלדה ומנוע נושא עומס

 

בולם קדמי         מזלג טלסקופי הפוך בקוטר 43 מ''מ, מהלך 230 מ''מ

בולם אחורי        מונושוק, עומס קפיץ מתכוונן הידראולית, כיוון שיכוך החזרה מהלך 215 מ''מ

בלם קדמי          שני דיסקים צפים בקוטר 300 מ''מ, קליפר צף עם ארבע בוכנות A.B.S

בלם אחורי         דיסק בודד 265 מ''מ, קליפר צף עם שתי בוכנות A.B.S

 

גובה מושב         890 מ''מ (860 מ''מ לנמוך)

בסיס גלגלים      1578 מ''מ

צמיג קדמי         90/90 – 21

צמיג אחורי        150/70 – 17

מכל דלק            24 ליטר, מהם 4 ליטר רזרביים

משקל רטוב       229 ק''ג

מחיר                 116,000 שקל

תגובות

9 תגובות

1

אורח/ת

02 באפריל 2015 ב 08:33

אחלה כתבה.

כרוכב על האח הגדול של ה 800, עשית לי חשק לא ללכת לעבודה היום ולבקר קצת בשטח!

2

אורח/ת

02 באפריל 2015 ב 09:47

תענוג של כתבה

היא לא קצרה, וכבר נגמרה לי מהר מדי.
חייב לעבור לדו שימושי

3

אורח/ת

03 באפריל 2015 ב 10:58

האופנוע המתאים ביותר לישראל.

בכל מקרה לא מומלץ לרדת לבד מהכביש לנסיעה בשטח ...

4

אורח/ת

03 באפריל 2015 ב 13:50

לא ידעתי שככה אפשר לרדת איתו לשטח

נראה טוב

5

אורח/ת

06 באפריל 2015 ב 00:45

כמה חשק שיכולה לעשות כתבה

6

Ogash Ofer

07 באפריל 2015 ב 09:18

כמה חשק שיכולה לעשות כתבה

אורח/ת כתב/ה:
""
אכן עושה חשק גדול לצאת למרחבים הפתוחים. גם אני נהניתי לקרוא.

7

אורח/ת

07 באפריל 2015 ב 13:48

אחת הכתבות המוצלחות והמפורטות

שקראתי בכלל ועל הכלי בפרט!

8

אורח/ת

08 באפריל 2015 ב 16:31

יישר כוח וכן ירבו מבחני הדרכים של צביקה

אני קורא ותיק ונאמן של אתרכם ומצא אותו מעניין, מקצועי מאוד ומועיל.
אני רוצה לשבח את רמתו המקצועית של צביקה כהן שמעבר ליכולת לבחון את הכלים עליהם הוא רוכב, ולעשות זאת באופן שהוא לא רק מקצועי ואובייקטיבי אלא ברור גם לקוראים כמוני שאינם רוכבים מקצועיים.
יתרה מכך, בסגנון הכתיבה מצליח צביקה להעביר היטב גם את חווית הרכיבה כך שלא אחת אני מסיים את הכתבה בתחושה שלא רק הוא רכב על האופנוע אלא גם אני.
יישר כוח וכן ירבו מבחני הדרכים שצביקה עורך.

בברכה ובהכרת תודה,
אייל גורביץ

9

אורח/ת

22 באפריל 2015 ב 11:32

אכן אופנוע החלומות שלי זה.. אבל המחיר...

הייתי שמח לראות השוואה בינו ובין הימהה טנרה 660