בפרוס ראש השנה תשע"ו יצאנו למסע בעקבות קדמונים.
המשימה: חציית הנגב ממזרח למערב מנחל ערבה בואכה חוף הים התיכון (כמעט, לרצועת עזה לא נכנסנו...) לעיר העתיקה ניצנה.
המסלול התאפיין בנסיעה בנחלים בלבד: במעלה נחל עשוש ונחל ערוד מהלך כ 65 ק"מ מגובה 100 מטר מתחת פני הים לגובה 1009 מעל פני הים, לפסגת הר הנגב, וכ 65 ק"מ נוספים במורד נחל אלות נחל חורשה ונחל ניצנה.
יומיים של נופים מדבריים משתנים חום "יולי אוגוסט" בחודש ספטמבר, לילה חשוך עם מליוני כוכבים בחניון בארות עודד וסיום במערב הנגב.
בסוף יומן המסע הכתבה של כפיר כשריאן בגלובס TV.
יצאנו בבוקר בהיר לנסוע 130 ק"מ..
יצאנו בבוקר בהיר לנסוע 130 ק"מ..
התחלנו ב: נחל עשוש
נחל עשוש מנקז את רמת המישר שלמרגלות הר הנגב אל נחל הערבה.
הנחל הוא אחד היפים שבנחלי הערבה התיכונה והוא מתפתל בינות צוקים מרהיבים - 30 ק''מ של פיתולים וארכיטקטורה מדהימה של הטבע.
קירות הצוקים מספקים גם צל בשעות הצהרים ואנו ניצלנו זאת להפסקת ''בוהוריים''.
השיירה מתנהלת בנחל עשוש
השיירה מתנהלת בנחל עשוש
הפסקת אוכל בנחל עשוש
הפסקת אוכל בנחל עשוש
מרמת המיישר למרום הר הנגב בנחל ערוד
נחל ערוד מנקז עשרות יובלים ומדרונות הר הנגב אל נחל פארן. הנחל שימש את חטיבת הנגב במסלולה הנסתר מבאר שבע לכיבוש אילת במבצע עובדה במלחמת הקוממיות בשנת תש''ט. היסטוריה ראויה מאוד.
זכר היסטורי לסאגה המפוארת נמצא בנחל ערוד בדמות רכב 4X4 בריטי תוצר מלחמת העולם השנייה ששימש את חטיבת הנגב ולאחר ששבר את הסרן האחורי ננטש בנחל. סדנת הרכב של פיקוד דרום חילצה אותו מתחת שכבות הבוץ שבהן שקע והעמידה אותו כמצבה.
מאוחר יותר בשנות החמישים ועד מלחמת ששת הימים שימש נחל ערוד כנתיב למבריחים שחצו את הנגב ממצרים לירדן דרך נחל ערוד ונחל פארן. היסטוריה פחות ראויה.
בנחל ערוד מספר קטעי דרך קשים למעבר אך כל הרכבים, לרבות הדייהטסו טריוס של אלון יעקבי, עמדו במשימה ללא תקלות ושיבושים.
בהגיענו אל בארות עודד שבמעלה הנחל למרגלות הר עודד, נטה ערב ועל כן זנחנו לשעות הלילה את אפיק הנחל ועלינו לעבר חניון הלילה בארות עודד שם הסבנו סביב גזיה לארוחת ערב דשנה וסיפורי לילה.
בנחל ערוד
בנחל ערוד
ההמבר הבריטי של חטיבת הנגב
ההמבר הבריטי של חטיבת הנגב
בוחנים את מערכות הרכב הילוך כוח ושילוב 4X4 בדיפרנציאל מרכזי
בוחנים את מערכות הרכב הילוך כוח ושילוב 4X4 בדיפרנציאל מרכזי
היום השני הירידה מהר הנגב בנחלים אלות חורשה וניצנה
בוקר היום השני בחניון החברים עסוקים בארוחת הבוקר וקיפול המאהל, אני ואלון מתקנים את הדייהטסו ונדחסים מתחת לגחון הנמוך שלו לחבר מחדש את לוח המיגון הקדמי שלא עמד בתלאות הבולדרים של נחל ערוד. תוקן.
קיפול מהיר ושוב אנחנו בדרך במעלה הערוד לעבר מעבר ערוד שבפינה הדרום מערבית של מכתש רמון. שם צפינו בתופעת הטבע המרשימה הזו והסברנו את שסבורים החוקרים לפשר התהוותם של כל שלושת המכתשים שבארץ ישראל.
חצינו את קו פרשת המים של הר הנגב בה עובר כביש 171 המחבר את צומת הרוחות עם כביש 12 שעל גבול מצרים וגלשנו דרך בורות לוץ אל נחל אלות.
הטיפוס למרום ההר לגובה 1009 מטר
הטיפוס למרום ההר לגובה 1009 מטר
תצפית והסבר על מכתש רמון
תצפית והסבר על מכתש רמון
הגלישה אל נחל אלות מבור לוץ
הגלישה אל נחל אלות מבור לוץ
הירידה מהר הנגב אל מישור חוף ים התיכון בפאתי רצועת עזה
הנסיעה בנחל אלות רצופה השתאות אל מול שפעת האלות האטלנטיות הנצבות כצל הדורות לאורך כל אפיק הנחל. כמעט 15 ק''מ של פיתולים מדרגות וקטע נחמד של בורות והצלבות בצל העצים המרהיבים שהפריחה האדומה המדהימה שלהם כבר בדעיכה.
תחת אחת האלות הענקיות הסבנו לארוחת צהרים ומשם לאורך האפיק הצר חברנו אל האפיקים הרחבים של נחל חורשה ונחל ניצנה.
הכיוון השתנה מצפון מערב לצפון ובין סלעים וגדות נחל שהשיטפונות חרצו הגענו אל כביש באר שבע ניצנה - שם בערוב היום תם המסע.
תם ולא נשלם. עוד נשוב לשם.
בנחל אלות
בנחל אלות
אלות והצלבות
אלות והצלבות
מדיירי המקום מעדיף להתרחק מהפולשים לביתו
מדיירי המקום מעדיף להתרחק מהפולשים לביתו
בנחל חורשה
בנחל חורשה
בנחל ניצנה
בנחל ניצנה
בערוב היום
בערוב היום
הרחק מכל כביש: מקומות בישראל שכנראה לא הכרתם. הכתבה של כפיר כשריאן בגלובס TV
קישורים לטיולים נוספים של אתר השטח בארץ ובעולם:
הדרכות נהיגה וניווט
טיולים ומסעות בארץ
מסעות בעולם
טיפוס הרים
נסיעות בעולם וטיולים פרטיים
תגובות