שבילים כבושים, מעט אספלט משובש ובעיקר שבילים בעבירות קלה (כשהקרקע יבשה) יובילו אתכם לטיול מקסים באזור גבעי בין שדות פורחים, חורשות ירוקות, עתיקות ותלים בני אלפי שנים. טיול בעבירות קלה למי שיש כמה שעות פנויות לברוח מהכרך העמוס.
עמק האלה, צומת האלה, צומת שריגים, צומת נחושה, חרבת צורה, רמת אבישור, מצפה משואה, פארק בריטניה, שריגים / ליאון, חרבת שקלון, תל עזקה.
המסלול בעבירות קלה וכשהשטח יבש אפשר להזמין גם חברים עם ג'יפונים בעלי הנעה בודדת. שימו לב כי בימי גשם או לאחריהם השטח בוצי ויכול להיות בעבירות בינונית עד קשה. בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים.
המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים וגם כשאין שמורות טבע יש להקפיד על השביל המסומן.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.
אורכו של המסלול כ-28 ק''מ והוא יארך כ-4 עד 5 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות שלאורך הדרך.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל- GPS הניתנות להורדה מהדף האחרון של כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
טרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,
מפות סימון שבילים מס' 9 (ירושלים),
לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,
מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,
ולא לשכוח: מים ומזון (יש לא מעט נקודות בהן אפשר לעצור לארוחת בוקר או צהרים).
הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ
בצומת האלה שעל כביש 38, המחבר את בית שמש בצפון עם בית ג'וברין (צומת נחושה) בדרום.
נ.צ. 1 - צומת האלה
מצומת האלה נוסעים דרומה על כביש 38.
2.2 ק''מ חולפים דרומה על פני צומת שריגים.
5.3 ק''מ חולפים דרומה על פני צומת נחושה ומתכוננים לפנות ימינה ולרדת לשטח.
מעט דרומה לצומת נאפשר לפנות ימינה לכביש אספלט משובש, לנסוע במקביל לכביש 38 ולהתחבר לשביל המסומן בכחול.
5.6 ק''מ ירידה ימינה לשביל מסומן בכחול. נ.צ. 2 - ירידה לשטח
רמה נמוכה, בגובה ממוצע של 350 מטרים, הנמצאת במזרח השפלה ולמרגלות הרי ירושלים. חלקה של הרמה משמש לשדות חקלאים של גידולי בעל וחלקה הצפוני משמש את פארק בריטניה. הרמה מכוסה בחורש ים תיכוני טבעי ורובה עצי אלה ושיחים של אלת המסטיק.
יורדים ימינה מהכביש ופונים ימינה לדרך אספלט משובשת עם הסימון הכחול.
לאחר כ-50 מטר פונים שמאלה ומערבה עם הסימון הכחול.
מטפסים מעלה ומערבה עם השביל הטוב המטפס בערוץ כשממול רואים את חרבת צורה בראש הגבעה.
0.8 ק''מ השביל עובר מתחת לחרבת צורה ואיתו ממשיכים הלאה.
0.9 ק''מ צומת T עם שבילים מסומנים בכחול ובירוק.
נ.צ. 3 - צומת T
פונים שמאלה בצומת עם השביל המסומן בירוק.
0.1 ק''מ חונים בתחילת דרך האספלט ויורדים לבקר רגלי בחירבת צורה.
בסיום הביקור חוזרים לאחור עוד כ-100 מטרים לצומת T המסומן בכחול ובירוק.
נ.צ. 3 - צומת T
חורבה מהתקופה היבזנטית ובה מספר מבנים, חומות וקשתות שהשתמרו מלפני 1,500 שנים. החורבה ממקומת בחלק הדרום מזרחי של רמת אבישור ובגובה של כ-400 מטרים.
במט מערבה רואים את קיבוץ בית ניר, צפונית לו את מושב לוזית ומערבה מעבר לכביש 6 אפשר לראות את קריית מלאכי ודרומה לה את קריית גת.
בצומת ממשיכים ישר על השביל המסומן בירוק והנוסע צפונה לארוך רמת אבישור.
1.5 ק''מ צומת T בו פונים ימינה ומיד שמאלה עם הסימון הירוק ושביל ישראל על האספלט צפונה (עוזבים את סימון השבילים).
1.7 ק''מ נגמר האספלט.
2.1 ק''מ צומת T בו פונים ימינה על האספלט לכיוון מצפה משואה.
2.5 ק''מ צומת בו פונים שמאלה וצפונה
מיד לאחר הצומת, צומת נוסף בו פונים ישר וימינה עם השביל הטוב יותר.
3.2 ק''מ צומת למרגלות מצפה משואה.
נ.צ. 4 - צומת מצפה משואה
פונים ימינה ולמעלה עם האספלט לכיוון המצפה.
0.2 ק''מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר.
0.5 ק''מ עוצרים למרגלות מגדל האבן עם הזכוכיות הצבעוניות של מצפה משואה.
נ.צ. 5 - מצפה משואה
המצפה, בגובה של 420 מטרים, הוא מגדל תצפית של הקרן הקיימת לישראל הנועד לתצפת על החורש הטבעי שמסביב ועל פארק בריטניה. שמו של המקום נגזר מהתצפית העתיקה ששמרה על היישוב לכיש וקישרה באמצעות משואות עשן בינו לבין עזקה.
ממשיכים על כביש האספלט הטבעתי.
0.2 ק''מ צומת אספלט בו פונים ימינה ולמטה.
0.4 ק''מ צומת בעיקול הכביש (נ.צ. 4) בו פונים שמאלה ויורדים לשביל ממנו באנו.
1.1 ק''מ צומת שבילים בה עברנו לפני כשעה. נ.צ. 6 - צומת
בצומת פונים ימינה ולמטה לעבר שביל לא כבוש לצד החורש.
שימו לב לחריצים בשביל לאורכה של הירידה בהם יש לעבור גלגל - גלגל דרך הנקודות הגבהות יותר של החריצים.
0.3 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ימינה ולמטה.
0.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה ולמטה.
0.8 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.9 ק''מ צומת T עם השביל המסומן בכחול.
נ.צ. 7 - צומת T
פונים שמאלה ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
0.1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה עם השביל המסומן בכחול.
0.2 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה ולמטה עם השביל הכחול.
0.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה.
0.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר עם הסימון הכחול.
1.1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
1.9 ק''מ צומת שבילים בקצה היער שמימין לדרך.
נ.צ. 8 - צומת שבילים
פונים ימינה לשביל לא מסומן ונוסעים לצד היער שמימין לדרך.
0.4 ק''מ מעבר בקר שקוע בקרקע (אם יש גם שער חשוב להקפיד לסגור לאחר שפתחת אותו).
0.7 ק''מ צומת משמאל בו ממשיכים ישר ומיד צומת לימין בו גם ממשיכים ישר ומזרחה (באופן כללי יש להמשיך ישר בכל הצמתים הקטנים שלאורך השביל).
1.3 ק''מ צומת T ומשמאל מעבר בקר שקוע בקרקע.
נ.צ. 9 - צומת T
פונים שמאלה וחוצים את מעבר הבקר.
0.1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה.
0.8 ק''מ צומת מרובה שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה.
1 ק''מ צומת שבילים (אם תמשיכו ישר ולמעלה תגיעו לכביש-שביל המסומן בירוק).
נ.צ. 10 - צומת שבילים
פונים שמאלה לשביל צר יותר הנמצא פחות בשימוש כלי רכב (גם שביל זה בעבירות קלה).
1 ק''מ צומת T עם שביל כורכר כבוש המסומן בירוק.
נ.צ. 11 - צומת T
פונים שמאלה ומערבה על השביל המסומן בירוק.
0.4 ק''מ צומת אספלט בו פונים שמאלה ולמטה עם הסימון הירוק.
0.8 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמטה עם האספלט והשלט לכיוון תל עזקה.
1.2 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ולמעלה על האספלט.
1.7 ק''מ מימין לשביל ספסלים וגן שעשועים קטן לילדים - מקום מצוין להפסקת אוכל / קפה.
2.4 מפגש שביל ירוק וכביש 353 המחבר בין שריגים לעגור.
נ.צ. 12 - כביש 353
פונים ימינה ונוסעים 1.2 ק''מ עד הכניסה לשריגים (לי-און), מבצעים פרסה וחוזרים כמעט עד לנקודה שירדנו, 2.4 ק''מ כניסה לשביל מסומן בירוק ושביל ישראל (כי קו הפרדה רצוף מפריד בין נקודת העלייה לנקודת הירידה על כביש 353).
נ.צ. 13 - ירידה מכביש 353
פונים ימינה לשביל המסומן בירוק, כמימין רחבת חנייה ושולחנות לפיקניק.
0.5 ק''מ צומת בו מתעקלים שמאלה עם השביל הכבוש.
1.3 ק''מ צומת למרגלות תל שקלון. נ.צ. 14 - צומת תל שקלון
מומלץ לעצור במקום ולטפס כ- 300 מ בעלייה עם השביל הרגלי והמקסים, המסומן באדום עד לראש הגבעה שעליה חרבת שקלון.
התל נמצא בראש גבעה השולטת על האזור ולאורך הדרך המטפסת מעלה ניתן להבחין בגתות, בורות מים ושרידי חקלאות עתיקה.
בצומת של תל שקלון פונים שמאלה בשביל המזרחי, הרחוק יותר, לשביל המוסמן בשחור ונוסעים איתו צפונה.
0.4 ק''מ צומת מרובה שבילים וכבישי אספלט בופונים ימינה בשביל השני ומטפסים למעלה עם האספלט, המסומן בסימון שבילים ירוק ולצידו עמודי בטון קטנים.
1.1 ק''מ צומת אספלט בו ממשיכים יש לכיוון תל עזקה.
1.3 ק''מ חניון גדול למרגלות תל עזקה ושער החוסם כניסת כלי רכב לתל.
נ.צ. 15 - חניון עזקה
עיר גדולה בשפלת יהודה, בגובה של 350 מטרים, הבנוייה שכבות שכבות (מכאן השם תל). העיר עזקה נכבשה בתקופת יהושע, למרגלותיה התרחש קרב דויד וגוליית, היא נחרבה בתקופת גלות בבל (חורבן בית המקדש הראשון), נבנתה מחדש בשבית ציון, שימשה את המורדים בתקופת בר כוכבא ונהרסה כליל ע''י הרומאים.
במקום חפירות ארכיאולוגיות רבות, שביל המטפס לפסגה שלאורכו אבני דרך עם פסוקים מהתנ''ך ומערות זחילה הנמצאות צפונית מזרחית לתל.
חוזרים לכביש האספלט שלמרגלות תל עזקה.
0.7 ק''מ צומת T על כביש האספלט בו פונים ימינה ולמטה לכיוון היציאה של השער הצפוני.
יורדים כל הדרך על האספלט עד שער היציאה מפארק בריטניה.
1.9 ק''מ צומת עם כביש 383 המחבר את צומת תל עזקה וכביש 38 ממזרח עם צומת חרובית וכביש 6 וכביש 40 ממערב.
נ.צ. 16 - כביש 383
פונים ימינה לצומת תל עזקה, כביש 38 לכיוון בית שמש ולכיוון ירושלים.
פונים שמאלה על כביש 383 לכיוון צומת חרובית, כביש 6 וכביש 40 לכיוון אשדוד ותל אביב.
להתראות בטיול הבא...
עופר אוגש.
|
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1121619 |
145010 |
2 |
1116923 |
142851 |
3 |
1117275 |
142269 |
4 |
1119527 |
142583 |
5 |
1119425 |
142755 |
6 |
1119015 |
142666 |
7 |
1119407 |
142047 |
8 |
1120582 |
140835 |
9 |
1120614 |
142031 |
10 |
1120135 |
142846 |
11 |
1120831 |
142873 |
12 |
1121363 |
143148 |
13 |
1121329 |
143174 |
14 |
1121736 |
143770 |
15 |
1122869 |
143919 |
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000
5 תגובות
1
baruchnp
18 בדצמבר 2015 ב 15:09
טיול פשוט (ו) מקסים לרמת אבישור
מספר 1
2
עובד משה
04 במרץ 2016 ב 07:09
טיול פשוט (ו) מקסים לרמת אבישור
טיול ממש מקסים כל הכבוד אם אפשר עוד מסלולים בשפלה
3
david_ve
12 במאי 2017 ב 19:33
טיול 1
זה משהו אחר לאזור י-ם
4
dubisc
21 באוגוסט 2019 ב 22:34
ראשית, טיול מעולה!!!
עשינו אותו ב 21/08/2019.
שימו לב לכמה נקודות בבקשה:
ישנם מספר מקומות שמתואר לנו צבע השביל, והוא לא מופיע, או לא רואים אותו בנ.צ. המצויין, לכן הקפידו מאד בסיפור הדרך עם איפוסים מדוייקים, ושימת דגש להבנת הסיפור במדוייק. היו לנו כמה נקודות שיכולנו להתבלבל בהם (ואפילו אחת שהתבלבלנו :-))
שינוי שיש כעת במסלול הוא לתל עזקה, כביש הגישה הוא כעת מעגלי, לכן היכן שצויין שיש לפנות ימינה לתל, מסומן בתמרור "אין כניסה". יש להמשיך ישר כ 300-400 מטר עד לפניה ימינה עם שילוט לתל עזקה. פנו שם ותשיכו ישר עד לחניה - נ.צ. 15. בסיום בתל, המשיכו עם כיוון הנסיעה עד לצומת שהיינו צריכים לפנות, לפי סיפור הדרך, לתל.
תודה לעופר על המסלולים היפים שהוא מכין לנו.
טיול נעים!
5
Ogash Ofer
22 באוגוסט 2019 ב 06:42
תודה רבה על הפידבק והמון תודות על העדכונים - זה חשוב מאוד למטיילים הבאים, במיוחד שהמסלול הוא משנת 2015 וגם בשטח במדינת ישראל דברים משתנים ומתקדמים.
תגובות