אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ימאהה סופר טנרה Yamaha Super Tenere

רוכב בנפתולי נחל סדום והסופר-טנרה נוטה בכל פנייה לכיוון אחר. הגלגל הקדמי משרטט בגלים מדויקים את קו התנועה, בעוד האחורי נס בעליצות לימין ושמאל ככל שהמצערת מתירה לו. קירות הנחל הולכים ומתעצמים בגובהם ופיסת הרקיע מציצה מדי פעם מבעד למצחיית הקסדה. אדמת החוואר הלבנה מוצלת ובקירות נראים שכבות ומשקעים של ים בזמן. אני מרגיש מאוד מחובר לאופנוע, שוכח ממשקלו ונוסק על קירות הנחל כבמסלול של קיר המוות. תחושה מדהימה של התעלות פיזית ומטאפיזית עצומה.
אופנוע במבחן מפורט ובסוף הכתבה קבצי מסלול מפורטים.

סופר טנרה

הטֶ‏נֶ‏רֶ‏ה הינו מישור מדברי רחב ידיים המצוי במרכזו של מדבר סהרה. משמעות השם טנרה הוא ''מדבר'' בשפת שבט הטוארג, רועים נודדים בני המקום. בשנת 1983 השיקה ימאהה את דגם הטנרה הראשון. סינגל בנפח 600 סמ''ק על שמו של הקטע הקשה ביותר של ראלי פריז דקאר. בשנת 2010 נכנסה ימאהה לקטגוריית הדו שימושיים הגדולים עם דגם תיור-אדוונצ'ר בנפח 1200 סמ''ק וקראה לו סופר-טנרה (מבחן דרכים משנת 2014).

הדגם האחרון שעלה ארצה זכה לחידושים, כגון בולמים אלקטרונים הניתנים לשליטה תוך כדי רכיבה. לצד שיפורים במנוע ובשליטה. אז יצאתי לדייט אינטימי ארוך בלוויית הצאצא הצעיר של אגדת הסופר טנרה. 

בתנועה עירונית

היציאה מתל אביב כרוכה בתנועה עירונית ההולכת ומצטופפת עם הקמת תשתית הרכבת הקשה. הסופר טנרה מתנהל בתנועה כמו אריה המתהלך באיטיות כמי שעוצמתו ידועה לכל ואינו חייב להוכיח דבר לאף אחד. המנוע מגרגר וממחיש עד כמה עשיר המומנט של מנוע בנפח של 1200 סמ''ק גם בסל''ד נמוך.

רדיוס הסיבוב של האופנוע נוח להשתחלות בתנועה הצפופה ותגובת המצערת המדויקת יורה את האופנוע כל הזמן במגמה קדימה. הכידון רחב ונוח ותנוחת הישיבה הגבוהה מסייעת בידיי להביט אל מעבר למאזדה שלפניי. הנה אני כבר גולש באיילון.

ערד - סדום

גשמי הברכה, שהעדיפו עד כה את הנגב, משכו אותי בכיוונו ההפוך של המצפן. בשנת 1961 קק''ל פרצה וכבשה את הדרך מערד לסדום במשך שלוש שנים. לימים נהרגו על הכביש המרהיב בפיתוליו ונופיו רוכבים רבים, עד כדי כך שכּוּנה ''כביש המוות''. האנדרטאות לאופנוענים שבצידי הדרך הן העדות האילמת לאלו שנפלו על מילוי תחביבם. אני רוחש כבוד לדרך ומתמכר לזוויות החדות שהיא מציעה לי. 

טכנולוגיה

המידע והשליטה בטכנולוגיה העשירה של הסופר טנרה מתרכז אל ממשק ידידותי במסך התצוגה והמפסקים שבסביבתו ועל הכידון. כשמפת ההצתה במצב תיור האופנוע מתנהל בנועם כמעט עצל. מצב בו הייתי בוחר לטיול רגוע, חיסכון בדלק או תנאי אחיזה מפוקפקים, כגון גשם.

אין להתבלבל, האופנוע מאוד מהיר וחזק, ניתן לשייט על הילוך שישי בטווח רחב של מהירויות, אך התגובה מתונה יחסית. תוך כדי כניסה לפיתולי הכביש אני מעביר את מפת ניהול המנוע למצב ספורט ואת הבולמים למצבם הקשיח. המנוע נתקף זעם וחדוות רכיבה מדהימה שורה על האופנוע ועליי. המצערת האלקטרונית חושפת עוצמה מתפרצת ומהירות תגובה מרגשת.

הסופר טנרה עתיר טכנולוגיה מתקדמת. מערכת בקרת אחיזה, בעלת שני מצבים או ביטול. ארבעה מצבי כיוון עומס הקפיץ האחורי (ציוד/נוסע נוסף) ושלושה מצבי שיכוך של הבולמים (רך, בינוני וקשה) הנשלטים תוך כדי רכיבה ממפסקי הכידון. כשהמנוע דומם ניתן לכייל עבור כל מצב שיכוך שבעה תתי מצב בין 3 עד 3-. על כביש ערד סדום מעבירים הבולמים הקשיחים לגופי את תוואי הדרך בדיוק רב ומאפשרים להטות את האופנוע ביציבות מבורכת אל הפניות החדות. 

סביב נופי מדבר מרהיבים ובגיאיות נקווים מי גשמים המוריקים את הואדיות. מערכת הבלימה משולבת באופן בו הבלם הקדמי מעביר נגיסה קלה גם לאחורי. במידה ונפעיל תחילה את הבלם האחורי, הרי שכל מערכת תפעל בנפרד. מערכת ה- ABS מתפקדת טוב מאוד ואינה ניתנת לביטול.

תנוחת הישיבה נוחה ומרווחת לרגליים ולזרועות. המושב מעט נוקשה, אך מאוד מרווח. האופנוע מסווה את משקלו בזכות מנוע יחסית קומפקטי, הממוקם מטה לטובת מרכז כובד נמוך, התורם לשליטה טובה יותר באופנוע תוך כדי תנועה. בתמרונים לאחור, למשל, מורגש כובד משקלו של הסופר.

מיגון הרוח טוב, אך עדיין רועש במהירויות גבוהות. ואם הגענו למהירויות גבוהות, הרי שבקרת השיוט מסייעת בשמירת המהירות שנקבע. מעבר לכך נחמד שניתן להרפות לרגע את יד ימין להמרצת הדם או לטובת עיסוי רגלה הימנית של המורכבת מאחור. 

יופי אלג'ירי

במקטע האחרון של הכביש נחשף ים המלח במלוא הדרו. בשול הדרך עמדת תצפית החולשת על נחל זהר ועין בוקק.

הסופר טנרה נראה ממש טוב בעיניי. מבנהו החסון נאמן למורשתו ואינו מנסה לחקות מותגים מתחרים. נוכחותו החזקה ניכרת מכל כיוון. סקס אפיל של מרווח גחון מרשים ובולמים ארוכים, אשר עלולים להעמיד רוכבים נמוכי קומה על קצות האצבעות למענו. ואם עסקינן בגבהים וכיוונים, הרי שלמושב שני מצבי גובה ולמשקף החזית ארבעה מצבי גובה הניתנים לכיוון תוך כדי רכיבה. 

על קצות האצבעות

מצומת זהר אני עולה צפונה ונכנס לשביל בנחל זוהר. המעבר לרכיבה בעמידה טבעי ונוח. המנוע אמנם מרגיש גדול בין הרגליים, אך עדיין נוח לחביקה יותר מחברים אחדים לקטגוריה. כאשר עברתי בקטעים מסוימים לרכיבה על כריות כף הרגל (לסיוע הקרסול בשיכוך) נתקל לעיתים עקב כף רגלי השמאלית (מידה 47) בקצה המפלט. רגליות הרכיבה מגופרות בפיסת גומי הנשלפת ללא כלי עבודה. האחיזה ללא משטחי הגומי הרבה יותר טובה ומומלצת בשטח.

מצד זהר

הכידון הגבוה והשליטה באופנוע נוחים. על גבעה חולשת במרכז נחל זוהר שרידי מצד זהר הממוקם על דרך צלבנית מן המאה החמישית לספירה. בקרת האחיזה מסרסת את כוחו של המנוע בקטעים נמוכי אחיזה ובעליות. בלחיצת כפתור מהירה אני נפטר מעזרתה, אך במקביל מחזיר את מפת המנוע למצב תיור, שם קל יותר לשלוט בכוחו האדיר של המנוע. העברות המשקל של גופי סביב האופנוע תוך כדי רכיבה משפיעות על התנהגותו בדיוק במידה שאני רוצה ואני מרגיש בטוח להשכיב את האופנוע, חרף פרופיל הצמיגים הנוטה לכביש.

חציית נחל תמים מגלה עד כמה בוץ שקט חודר עמוק. בדיקה מהירה מזכירה לי כי כוח המנוע עובר לגלגל דרך גל הינע. הבוץ אינו משפיע על תפקודו והכול ממשיך לעבוד בצורה חלקה וטובה. פתרון חלק, חזק ונוח.

בריכות נאוית

מהמקום המשכתי דרומה על הכביש, עד הכניסה לציר נאוית, הנע בין אגם לוט לבריכות נאוית העונתיות. הציר נע בתוך אבן הגיר הרכה (כולל קטעי פודרה) ומקיף את המחצבה מצפון. הציר מעניק תצפיות על מאגרי המים שהתמלאו בשיטפונות. הציר היפהפה ממשיך לנחל פרצים ומשם לנחל סדום הכולל מעברים צרים, חריצים ושפע של אתגרים משעשעים. תענוג.

נחל סדום

תוך כדי רכיבה אני מעביר את הבולמים למצב רך ונהנה משיכוך נעים. בקטעים רצופי מהמורות חוליות אני מקשיח את הבולמים בלחיצת בוהן. עבודת המתלים מעולה וחוסכת ממני פשרה של כיוון למצב ביניים מסוים. הרכיבה בנחל סדום פתלתלה והאופנוע הכבד נענע בקלות לשינויי הכיוון המהירים שאני פוקד עליו. האחיזה בנחל כה טובה, עד כי בחלק מהפניות ניתן ממש לטפס על הקירות מרוב הנאה. 

מתחיל לסכם...

השינויים שעבר הסופר טנרה במרוצת השנים שיפרו ללא ספק את חווית הרכיבה על גבו. שיפור עקומת כוח המנוע, תגובת מצערת חדה יותר ובולמים מתקדמים המתכווננים תוך כדי רכיבה.

הסופר טנרה מציע בחבילה הכוללת בקרות שליטה ובלימה מתקדמות, צמיגי טיובלס על גלגלים בעלי חישורים דקים, שלוש דרגות חימום לידיות ופרטים קטנים נוספים ונוחים. בין היתר כמו הגשר שמעל לוח המחוונים למיקום עזרי ניווט, שקע מצת אטום, רגלית אמצע ורגלית הצד נוחה לתפעול ורחבת בסיס. צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על 18 ק''מ לליטר ובמכל הרזרבי לפחות 60 ק''מ של תנועה. 

המשך מסלול

במישור עמיעז, בנקודה בה סימון השבילים הכחול מתחבר לאדום ניתן למאותגרים לפנות מערבה עם הסימון האדום ולהעפיל את מעלה עזגד היפה. לחלופין ניתן להמשיך דרומה עם הסימון האדום לכביש 90. 

(נווטים: ראו את קבצי הניווט בדף 2 של כתבה זו)

הרפתקה רחוקה

לסיכום, אהבתי את התנהגותו הדינאמית של הסופר טנרה בכביש, לצד יכולת שטח מהמובילות בקטגוריה שלו. הטכנולוגיה העשירה מסייעת בכביש ובשטח ותורמת לנוחות ובטיחות הרוכב. לרוכבים אשר יעדיפו לרדת איתו יותר לשטח אני ממליץ לרכוש צמיגים בעלי פרופיל שטח קרבי יותר.

הייתי שמח לו היה ניתן לבטל ABS לגלגל האחורי, לפנק את המושב בספוג רך יותר ובעתיד גם לנסות ולהוריד עדיין כמה קילוגרמים.

אחרית היום ומראהו המאסיבי של הסופר טנרה, על כונסי האוויר הגדולים, צנרת המפלטים וצביעת העורב היפה, זוכה לתוספת נאה של אבק דרכים ובוץ. המראה המתקבל מספר ללא מילים על נכונותו הכנה להרפתקה רחוקה. רחוקה מכאן ועד מדבריות שבט הטוארג.

גלריה, וידיאו, קבצי מסלול, מפה ונתונים טכניים בדף 2 >>>

אבני דרך לאורך מסלול המבחן:

כביש: ערד, צומת חתרורים, צומת זוהר, תחנת דלק נווה זוהר (ים המלח) שטח: בריכות נאוית (הציר האדום), נחל לוט, נחל סדום (הציר השחור), מישור עמיעז (הציר הכחול), צומת מעלה עז-גד (הציר האדום), מפעלי ים המלח, כביש 90.

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS ובתוכנות ניווט

מתאים לתוכנת NAVIGUIDE ול''עמוד ענן''

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS ובתוכנות ניווט

קובץ GPX מתאים לפורמט ניווט של GOOGLE

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ GPX מתאים לפורמט ניווט של GOOGLE

2016 Yamaha Super Tenere Features & Benefits

מפרט טכני ימאהה סופר טנרה Yamaha Super Tenere

מנוע                              שני צילינדר, ארבע פעימות מקורר נוזל

נפח                               1,199 סמ''ק

הספק                            112 כוחות סוס ב- 7,250 סל''ד

הנעה סופית                    גל הינע

מתנע                             חשמלי

הילוכים                          6               

הזנת דלק                       הזרקה אלקטרונית

 

שלדה                            צינורות פלדה

בולם קדמי                      מזלג טלסקופי הפוך בקוטר 43 מ''מ עם מהלך של 190 מ''מ

בולם אחורי                     מונושוק על זרוע חד צידית עם מהלך של 190 מ''מ

בלם קדמי                       שני דיסקים גליים בקוטר 310 מ''מ עם A.B.S

בלם אחורי                      דיסק גלי בקוטר 282 מ''מ עם A.B.S

 

גובה מושב                      שני מצבים  845או870  מ''מ

צמיג קדמי                       110/80 בקוטר 19''

צמיג אחורי                      150/70 בקוטר 17''

בסיס גלגלים                   1540 מ''מ

מרווח גחון                       190 מ''מ

משקל רטוב                    265 ק''ג

מכל דלק                     23 ליטר

צבע                           כחול ואפור בהיר או אפור עורב כהה

 

מחיר                              119,985 שקל

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

11 בינואר 2016 ב 17:12

כתבה נפלאה

התאורים, התמונות - הכל נפלא. האופנוע נראה מועמד רציני לקניה.

רק אם יורשה לי שני תיקוני עברית:
"אני מתפטר מעזרתה" צריך להיות "אני נפטר מעזרתה"
"לוח המכוונים" צריך להיות "לוח המחוונים"

2

Ogash Ofer

11 בינואר 2016 ב 18:18

כתבה נפלאה

אורח/ת כתב/ה:
"התאורים, התמונות - הכל נפלא. האופנוע נראה מועמד רציני לקניה.

רק אם יורשה לי שני תיקוני עברית:
אני מתפטר מעזרתה צריך להיות אני נפטר מעזרתה
לוח המכוונים צריך להיות לוח המחוונים"
אכן כתבה נפלאה!  ותמונות סוף!!! תודה על התיקונים - תוקנו!