בימים בהם מגוון רכבי ה - S.U.V. הבנויים לנסיעות שטח קשה, כמעט ולא קיים ומיצובישי מגדילה ומודיעה על הפסקת ייצור הפאג'רו, נראה שהפראדו של טויוטה, הוא אחרון דור הנפילים.
יש שאוהבים אותו, יש שחושבים שהוא רחוק ממה שעושים ממנו, אך העובדות ברורות. ההיצע, הקטן מלכתחילה, יקטן עוד יותר.
במילים פשוטות - לא משנה במה אתם נוסעים היום, קבלו את מבחן הדרכים ל - S.U.V. הבא שלכם.
מבחן דרכים לטויוטה פראדו 150 Toyota Land Cruiser Prado
מאת: אתר השטח הישראלי
18/03/16
הפראדו בא לעולם, מתוך הרצון של טויוטה להתמודד עם השליטה של פאג'רו, בתחום רכבי השטח המתאימים למשפחה. עד הפראדו, היו רכבי השטח של טויוטה (לנד קרוזרים) רכבים קשוחים, לא נוחים, פחות בטיחותיים, שנועדו בעיקר לנסיעת שטח במדינות לא מפותחות. לכולם מנועים גדולים, שני סרנים קשיחים, שלדת סולם, אך נוחות, בטיחות ופינוק מינימלים.
כשיצא הפראדו הראשון (פראדו 90), הוא נתפס בעולם כרכב לנשים בלבד (ותסלחנה לי הנשים - לא אני אמרתי את זה) ולא לשטח קשה - מתלים נפרדים מקדימה, מנוע קטן יחסית ומכלולים חשובים שבירים.
בארץ, נחל הפראדו הצלחה מיידית. עם ניחוח אוסטרלי, קשר משפחתי (אמנם רחוק) ללנדקורזר ויכולת טובה בשטח קשה, הפך הפראדו לרב מכר. עברו שנים, הפראדו 90 הוחלף בפראדו 120 וזה בתורו, הוחלף בדגם הנוכחי - פראדו 150. השינוי האחרון בדגם הנוכחי, היה מנוע ותיבת הילוכים חדשה וזה הדגם שנבחן.
הפתיחה החכמה של הדלתות, דורשת רק הנחת יד, על ידית הפתיחה של אחת משתי הדלתות הקדמיות. אם השלט מספיק קרוב, המערכת תזהה אותו והנעילה המרכזית תתבטל.
תא הנוסעים איכותי, החומרים טובים ונראה שיש מספיק מקום לכולם, הכסאות הקדמיים חשמליים ומחוממים, עם שליטה בתמיכת המשענת. הכסאות תומכים ביושב, וגם אחרי שעות נהיגה ארוכות, הנוחות והתמיכה נשמרות.
מבט קדימה מכסא הנהג, יגלה לוח שעונים יעיל ונוח לקריאה, אך מאוד דל בנתונים. לזה, ניתן להוסיף את נתוני המידע המוצגים, רק אחד במקום השני ולא במקביל.
קצת מאכזב, שאין מצב הפעלה אוטומטית של פנסי הדרך והמגבים.
מעל המראה המרכזית, מקופלת מראת עין דג, המאפשרת מבט על כל יושבי הרכב, אך כשהיא מורדת לשימוש, היא פוגמת בשדה הראיה של מראת האמצע. כל כפתורי החלונות אוטומטיים ומאפשרים הרמה והורדה, בלחיצה קצרה.
תריסי המיזוג המרכזי, מעוצבים בצורה לא מסורתית. הם גבוהים מגובה הדשבורד. ההגבהה הזאת פוגמת ביכולת למקם מכשיר ניווט או טלפון, באיזור המקובל. התא בין שני המושבים הקדמיים מקורר מזגן, מאפשר קירור בקבוקי שתייה קטנים ואפשר לסגור ולפתוח, את פתח הקירור שלו, לפי הצורך.
הספסל האחורי מתכוונן קדימה-אחורה, אך המושב האמצעי בו, אינו נוח. מעבר לזה שהוא קשה והמשענת שלו, היא הבסיס הקשה של מחזיקי הכוסות, יש חשש ממשי, שהראש של היושב במושב, יפגע בתקרה המונמכת (לצורך החלון בגג), כך שמבחינה פרקטית, נועד הספסל האחורי, רק לשני נוסעים ולא שלושה.
בקונסולה המרכזית, אין שקע מצית. השקע נמצא קרוב לתא בין שני המושבים. המשמעות לכך היא, שחוט ההטענה של כל מכשיר חשמלי שיותקן בדשבורד, יסתובב בין ידית ההילוכים ובלם היד. שקע מצית נוסף, נמצא בחלק האחורי של הקונסולה בין שני הכסאות הקדמיים, אך שקע מצית בבגאז', אין. במקומו, יש שקע חשמל ביתי (220v), אך הוא ממוקם בקצה האחורי של הבגאז' ולא ברורה תרומתו הפרקטית, למי מהיושבים ברכב.
ליושבים בספסל השני, יש לוח פיקוד נוח ויפה של המזגן האחורי ושל החימום בכסאות.
הבגאז' עצמו גדול, אך נגזל ממנו שטח רב, שנועד לאחסן את הכסאות המקופלים של השורה השלישיית. תא האחסון, הנמיך את הבגאז' בכ- 10 ס''מ.
את הדלת האחורית ניתן לפתוח כחלק אחד, או רק את החלון שבה. למרות שהרעיון מצויין, החלון גבוה ומי שאינו גבוה מספיק, לא יוכל להגיע לרצפת הבגאז' או לחלקו הקדמי כשרק החלון האחורי פתוח.
מכל הנמצא בתא הנוסעים, תמוה מיקום כפתורי ההפעלה של מערכת ההנעה - נעילת דיפ' מרכזי, בחירה וביטול של יחס העברה נמוך וכפתור בקרת הירידה במורד. לפני הכפתורים האלה, נמצאים מחזיקי הכוסות הקדמיים. כל עוד ריקים המחזיקים, מכוסות או בקבוקים, הפעלת מערכת ההנעה, קלה ונוחה. אך אם משתמשים במחזיקי הכוסות לבקבוקים, הרי שהם מסתירים וחוסמים את הכפתורים והפעלת מערכת ההנעה הופכת מאוד מאוד לא נוחה. מוזר.
ההנעה נעשית ללא מפתח, עם נורת ביקורת כתומה וירוקה לשני המצבים של המערכת. כתומה = מצב חשמל. ירוקה = מוכן להנעה.
ואם מדברים כבר על הנעה, הגיע הזמן לדבר על המנוע.
עכשיו נראה אתכם מצליחים לנעול את הדיפ' המרכזי.
זה נכון שלא נשארו הרבה שטחי דיונות בארץ, אך נהיגה לא נכונה בדיונות, עלולה לשבור את האוטו ולא רק לגרום לו נזק. מעבר לזה, נהיגת חולות היא אולי הנהיגה המהנה ביותר שיש לנהג שטח.
בחולות רכים, התגלה הפראדו כרכב שטח מתנדנד, שלא מחבב שינויי כיוון חדים ומהירים. מעבר לכך, ירידה מהירה של תלוליות חול, סוגרת את מהלכי המתלה, מה שמחייב נהיגה יותר איטית ושקולה.
לפראדו כפתור תחילת נסיעה בהילוך שני (2nd start), למניעת סחרור גלגלים ושקיעה, בתחילת נסיעה.
כמעט כל הנתונים היבשים של הפראדו, מצביעים על נטייה ברורה ליכולת נסיעה טובה, בשטח טרשי. מזויות מרכב מסוימות, דרך זוית טיפוס מירבי, שלדת סולם, סרן אחורי קשיח, ועד יחס העברה נמוך, כולם מעידים שהפראדו צפוי להתבלט בשטח קשה.
ואמנם, הפראדו עושה את מה שמצפים ממנו. הפראדו הוא מכונה יעילה של נסיעה בשטח קשה (אך הוא לא רכב עבירות, בשום צורה ואופן). הגלגלים לא ממהרים להתנתק מהקרקע, מרווח הגחון מספק, יחס ההעברה הנמוך, נמוך באמת ומאפשר נסיעה במהירות איטית גם כשהשטח קשה. ההילוכים הראשונים קצרים גם הם, כך שהשילוב של הילוך ראשון ויחס העברה נמוך, יאפשר מעבר בטוח בשטח קשה, תוך הקטנת הסיכון בנזק לרכב עצמו, או לשטח.
בנוסף, מערכת ההעברה של הפראדו, מאפשרת שילוב יחס העברה נמוך, ללא נעילת הדיפ' המרכזי, לטובת המקומות בהם נדרש יחס העברה נמוך, אך לקרקע אחיזה טובה ויש צורך בסיבובי הגה משמעותיים.
מערכת בקרת הירידה (DAC) יעילה אף היא, אם כי מי שלא מכיר אותה, יעדיף להפעיל את הבלמים בעצמו ולא לשמוע את כל הקולות המפחידים שהפראדו משמיע כשמערכת עובדת.
מכל התכונות המעניקות לפראדו יכולת נסיעה טובה בשטח קשה, חסרה תנוחת ישיבה המתאימה לשטח. הרצון לשמור על אווירודינמיות ולחסוך בדלק, חייב את מתכנני הפראדו, לייצר רכב פחות קובייתי. לצערנו, זה מקשה על יכולת השליטה המוחלטת של הנהג ברכב.
צריכת הדלק שנמדדה, בנסיעה משולבת שטח וכביש - 7.75 ק''מ לליטר.
4 תגובות
1
אורח/ת
19 במרץ 2016 ב 17:59
יצורו של הפאגרו לא יפסיק וב2017 יצא דגם
חדש
https://www.newcarreleasedates.com/2017-new-car-release-dates-reviews-photos-pricing/coming-soon-2017-cars-2017-mitsubishi-pajero-release-dates-and-reviews-of-new-cars-in-2017
2
אורח/ת
22 במרץ 2016 ב 13:56
נוסטלגיה לסדרות הישנות והמצוינות...
אמנם הטויוטה שבבעלותי - מסדרה 80 האגדית - היא כבר בת 23 ומזדקנת - ובכל אופן, מאז הופסק קו הייצור של סדרה 80 טויוטה רק מתפשרת, עוד ויותר, בכל סדרת ייצור חדשה- וחבל. אם היו רוצים באמת לשפר את יכולות הנסיעה והעבירות של הדגמים שלהם - יכלו להסתכל אחורה ולהעתיק את מה שכבר עשו בעבר, בהצלחה כה רבה.
3
אורח/ת
08 באפריל 2016 ב 19:26
בעניין הבגאז'
קיים גם דגם ארוך עם 5 מושבים בלבד,
סידור פנימי אחר שמגדיל משמעותית את
יכולת העמסה
4
אורח/ת
05 באוגוסט 2016 ב 19:09
מבחן דרכים: טויוטה פראדו 150
תגובות