מסלול טיול בעבירות קלה לשלושה מעיינות שופעים וקרירים בהרי ירושלים. מסלול הטיול משלב גם שביל רכב צר, צדדי והרפתקני בלב יער הקדושים. המסלול מתאים לכל רכב 4X4, ג'פונים, רכבי פנאי-שטח, SUV קלים ובימי הקיץ גם לג'יפונים בעלי הנעה בודדת.
ויש גם המלצה לבעלי כלי רכב רגילים להגעה למעיינות.
צומת אשתאול, כביש 395, עין כסלון, יער הקדושים, עיינות בוקר, חרבת קטמה, רמת רזיאל, נחל טייסים, גבעת יערים, קיבוץ פלמ’‘ח צובה, עין טייסים, נחל שורק, גשר רפאים, כביש 386.
מסלולי טיול נוספים עם מעיינות בהרי ירושלים:
מסלול טיול של מעיינות במרכז הרי ירושלים
מסלול טיול של מעיינות בצפון ירושלים
מעיינות ושבילים נסתרים בהרי ירושלים
מסלול טיול בין מעיינות מיוחדים בגוש עציון
קישור למסעות והטיולים המודרכים של אתר השטח בארץ
המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל כלי רכב 4X4 ובקיץ גם לג'יפונים (רכבי פנאי-שטח) בעלי הנעה בודדת. חשוב לצאת לדרך עם מינימום 2 כלי רכב בשיירה וציוד חילוץ וגרירה מתאים (טיפ שטח בנושא ציוד - ציוד בשטח ).
המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכול ימי השבוע (אפילו מומלץ באמצע השבוע כשהשטח שומם, באופן יחסי).
המסלול עובר בחלקו על שבילים ברורים ומסומנים בלב שמורות טבע מוכרזות בהן יש להקפיד שבעתיים.
אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.
אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
אורכו של המסלול כ-20 ק’‘מ בשילוב של כביש ושבילים בשטח והוא יארך כ-4 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה ובעיקר זמן השהייה בבריכות של המעיינות.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 10 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של הכתבה.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000, הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון.
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.
גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,
ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,
מפות סימון שבילים מס' 9 (מבואות ירושלים),
לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,
מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,
לא לשכוח: מים ומזון לחצי יום של טיול,
וכמובן בגד ים, מגבת ובגדים להחלפה.
חלק גדול ממי הגשמים היורדים בחורף של הרי ירושלים זורמים בנחלים מעל הקרקע מערבה לכיוון הים התיכון וחלקם מחלחלים בקרקע עד שהם נעצרים בשכבת סלע אטומה ואז נקווים כמי תהום (או זורמים בזרימה תת קרקעית למאגר תת קרקעי אחר). כשהמאגר מתמלא או כשהמים מוצאים סדק בסלע, המאפשרים להם לפרוץ החוצה, הם יוצרים מעיין וזוכים לשם - מי מבוע.
רב המעיינות הנמצאים בהרי ירושלים נקראים מעיינות שכבה - מי הגשם מחלחלים בשכבות של סלע משקע ימי (סלעים שנוצרו לפני מליוני שנים כשהים כיסה את ארץ ישראל) והם נובעים כאשר הם נעצרים בשכבת סלע מסוג חוואר - שכבת סלע האטומה למים או כאשר נקבה מלאכותית נחפרה בסלע לעבר המאגר התת קרקעי.
לרב המעיינות השופעים בהרי ירושלים נבנתה בריכת אגירה שרובן גם מאפשרות רחצה ובשנים האחרונות האזור שסביב המעיין פותח באמצעות אנשים טובים שדואגים לניקיון הבריכה, לספסל, עץ לצל וכו'. בהרי ירושלים ישנם מעיינות הנובעים כל השנה וישנם מעיינות הנובעים רק לאחר שנה גשומה היטב - תלוי בגודל המאגר התת קרקעי ובסוג הסלע שמתחתיו וסביבו.
בכיכר אשתאול שעל כביש 38 (כביש שער הגיא – בית שמש – בית ג'וברין) בפנייה מזרחה לכביש 395 המטפס לכיוון קיבוץ צובה.
עדכון קיץ 2017:
מי שמגיע על כביש 38 מכיוון כביש 1 צריך להמשיך ישר ולבצע סיבוב פרסה על הגשר החדש שמעל כביש 38 עם השילוט לכיוון צובה/ירושלים/כביש 395.
נ.צ. 1 – כיכר אשתאול בתחליתו של כביש 395
פונים לכיוון דרום מזרחה לכביש 395 עם השלט לכיוון קיבוץ צובה.
כביש 395 הינו אחד מהכבישים היפים והמהנים לנהיגה בארץ – שימו לב לפניות, לפיתולים בכביש ובעיקר לתנועה הנגדית!
2.5 ק’‘מ תחילתו של הקטע הצר והמיוחד של כביש 395 – קטע סלול חדש אך צר וללא קו הפרדה באמצע. קטע כביש זה אסור לתנועת משאיות ויש לשים לב לתנועה נגדית!
3.7 ק’‘מ סוף הקטע הצר והיפה של כביש 395.
4.8 ק’‘מ, מעט לאחר סיום גדר הביטחון שמימין לכביש, ירידה ימינה לשביל צר - שימו לב להפרש הגובה בין הכביש לשביל ולתנועה על הכביש מקדימה ומאחור ורדו בזהירות לשטח.
(מי שמגיע ברכב רגיל - עליו לחנות לצד הכביש, לאחר הכניסה לשביל יש שוליים רחבים וללכת ברגל 200 מטרים עד למעיין).
נוסעים דרומה על השביל הצר וכשהצמחייה ‘‘משתלטת’‘ על השביל עם שיחי פטל והקרקע מעט רטובה יודעים כי המעיין קרב ובא.
5 ק’‘מ מצד שמאל מקום חנייה קטן מתחת לעץ התאנה ולצילו בריכה והנקבה של עין כסלון – מעיין שכבה קטן הנובע מנקבה קטנה ומלאה בצפרדעים מקרקרות ולצידה בריכה מסותתת.
בתצפית דרום-מערבה, מעברו השני של נחל רזיאל, אפשר לראות את הגגות של המושב כסלון המשמר את השם התנ’‘כי מספר יהושע המתאר את נחלת שבט יהודה. המושב אוכלס (וננטש) ע’‘י עליות בזמנים שונים בתחילה מתימן אחר מרומניה ולבסוף ממרוקו ומתוניס.
נ.צ. 2 - עין כסלון
חוזרים לאחר על השביל לכביש ממנו הגענו – כביש 395.
0.2 ק’‘מ על הכביש, היזהרו בעלייה לכביש מתנועת כלי רכב חולפת ומהמדרגה הגבוהה, בפנייה ימינה ומזרחה.
0.4 ק’‘מ בדיוק בעיקול הכביש ימינה פנייה שמאלה ליער הקדושים – שימו לב לפס ההפרדה הלבן במרכז הכביש. יש לנסוע במעלה הכביש כ- 50 מטרים עד השביל היורד ימינה. בנקודה זו נוח וחוקי לבצע פניית פרסה ולחזור לפנייה המסודרת מהכביש ליער הקדושים.
נ.צ. 3 – כניסה ליער הקדושים
יורדים מהכביש ופונים ימינה לצומת שבילים רחב, ממול שולחנות פיקניק.
ומיד שוב ימינה ל’‘דרך נוף דרומית״ עם השילוט לכיוון גבעת יערים על שביל כורכר כבוש המסומן בכחול.
0.5 ק’‘מ משמאל לדרך הכבושה שביל צר של הולכי רגל היורד מטה לכיוון עיינות בוקר.
(מי שמגיע ברכב רגיל - יכול לנסוע על שביל הכורכר הלבן עד לנקודת עצירה זו ולאחר מכן לחזור לאחור עם השביל הכבוש לבן).
נ.צ. 4 – הירידה לעיינות בוקר
יורדים בשביל החד מטה כ-150 מטרים עד למרגלות מצוק סלע בגובה של כשני מטרים ופונים שמאלה לאורך משטחי הסלע והמצוק כ- 50 מטרים עד למעיין. עיינות בוקר נובע מתוך קיר הסלע לבריכה קטנה חצובה בסלע ומשם לבריכה עמוקה המכילה מים צוננים (ומעט ירוקים – זה בריאות!) ולצידו עץ תות הנותן צל, ספסלים ושיח גפן צעיר המבקש שישקו אותו במי המעיין.
חוזרים לרכב המחכה במעלה השביל (שימו לב שלא להשאיר ציוד יקר ערך בולט ומזמין בני בליעל לפרוץ לכם לרכב).
0.4 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל הכבוש לבן ומסומן בכחול.
0.5 ק’‘מ צומת שבילים נוסף בו ממשיכים ימינה וישר על השביל הכבוש בלבן.
0.8 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל הרפתקני צר המתפתל בתוך יער הקדושים ועובר למרגלות חרבת קטמה, השביל עדיין בעבירות קלה, בימי הקיץ. ואם גשום יכול להיות חלקלק בזכות סלעי הגיר.
1.8 ק’‘מ חרבת קטמה לצד השביל – למי שרוצה לצאת ולשוטט ביער (מכוסה בצמחייה ואינה נראית מהשביל).
1.9 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמטה (ישר וימינה מוביל חזרה לשביל הראשי המסומן בכחול).
2.5 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה על השביל הבולט.
3 ק’‘מ צומת שבילים בו מתחברים חזרה לשביל המרכזי הכבוש והמסומן בכחול.
נ.צ. 5 – צומת שבילים
פונים שמאלה ומזרחה על השביל הכבוש המסומן בכחול.
2 ק’‘מ צומת שבילים גדול המסומנים בכחול ובירוק בו ממשיכים ישר ומזרחה על הכחול לכיוון גבעת יערים הנמצאת משמאל לדרך.
4.3 ק’‘מ יציאה לכביש הכניסה למושב גבעת יערים – מושב שהוקם בשנת 1950 ע’‘י עולים מתימן ובמרכזו שרידי המטוס בו נהרגו 4 טייסים של שירות האוויר (קודם לחיל האוויר) שהאנדרטה הרשמית של חיל האוויר נמצאת בהר הטייסים. משמאל לצומת החיבור בין השביל לכביש מצפה גדסי - נקודת תצפית מטופחת ופורחת עם ברזייה ונוף למטעים של המושב.
נ.צ. 6 – צומת גבעת יערים
פונים ימינה לצומת גבעת יערים ובצומת T עם הכביש הראשי (כביש 395) פונים שמאלה ומזרחה לכיוון ירושלים.
0.7 ק’‘מ חולפים על פני הכניסה לקיבוץ פלמ’‘ח צובה – קיבוץ אשר הוקם בשנת 1948 ע’‘י ותיקי הפלמ’‘ח וזכה לשם של הפלמ’‘ח בתוספת השם התנ’‘כי צובה.
0.8 ק’‘מ צומת מימין לכביש בו יורדים לשביל המוביל לעין טייסים.
נ.צ. 7 – צומת עין טייסים
פונים ימינה ויורדים מהכביש הראשי לשביל שתחילתו כביש ומסומן בסימון שבילים ירוק.
0.1 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה לשביל עם הסימון הירוק.
2.8 ק’‘מ רחבת חנייה קטנה למרגלות המדרגות המובילות לעין טייסים.
נ.צ. 8 – הכניסה לעין טייסים מטפסים במדרגות ולאורך השביל הרגלי כ-10 מטרים עד הבריכה המוצלת של עין טייסים. מהנקבה הקטנה, שפתחה קשת אבנים, זורמים מים צלולים וזכים לבריכה אגירה שמחייבת טבילה. המים בבריכה של עין טייסים טובים, קרירים ומתחלפים וצבעם ירוק בגלל העצים והצמחייה המסוככים עליה.
לאחר החזרה לכלי הרכב ממשיכים דרומה ומערבה על השביל המרכזי המסומן בירוק.
1.1 ק’‘מ פנייה שמאלה לחניון הלילה של עין טייסים (שימו לב שאסור לישון או לשהות בלילה בתחום של עין טייסים הנמצא בשטח שמורת טבע וזאת על מנת לאפשר לחיות גישה חופשית למים).
לכיוון הכביש ממשיכים ימינה וישר על הירוק לכיוון מפגש הנחלים שורק ורפאים.
2.3 ק’‘מ תצפית על מפגש הנחלים הגדולים, על פס הרכבת הישן (והפעיל) לירושלים, הר פיתולים וכביש 386 המחבר בין נס הרים לצומת כרם.
3.1 ק’‘מ צומת שבילים בצורת T המסומנים בירוק ובשחור.
נ.צ. 9 – צומת שבילים
פונים שמאלה ב-T עם השביל המסומן בירוק.
1 ק’‘מ חוצים את המעבר המסודר של נחל שורק הזורם במים מטוהרים בדרך מערבה עד לחוף פלמחים.
1.2 ק’‘מ צומת T עם שבילם המסומנים בירוק ובאדום בו פונים שמאלה לכביש 386.
1.3 ק’‘מ כביש 386 המחבר בין צומת נס הרים לצומת כרם.
נ.צ. 10 – כביש 386
פונים ימינה על כביש 386 לכיוון צומת נס הרים ומשם לבית שמש ומרכז הארץ.
פנייה שמאלה לכיוון צומת הדסה עין כרם (שימו לב לפס ההפרדה הלבן האוסר פנייה שמאלה על הכביש).
להתראות בטיול הבא...
עופר
בסיום מסלול הטיול, או אף באמצע המסלול לפני הירידה מכביש 395 לכיוון עין טייסים, מומלץ לטפס לכיוון מושב אורה למסעדה המיוחדת שהקימו רועי ותמר בלב המושב. במסעדה מספר סוגי חומוס (טעים! טעים!!), סלטים ומספר קטן של מנות בשר במחירים סבירים. המסעדה מעוצבת ב’‘סגנון חופשי’‘ והאווירה בה מיוחדת ומתאימה ל’‘אנשי שטח’‘.
שימו לב כי המקום פתוח לאורך כל השבוע, כולל ימי שישי אך אינו פתוח בשבת. להגעה למסעדה אפשר לנסוע למושב אורה ולנווט לפי השילוט או לכוון בתוכנת WAZE ל-אורה בורה. בתיאבון.
עדכון 2017 - המסעדה סגורה!!!
הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.
קובץ TWL להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט
קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט
נ.צ. |
צפוניות |
מזרחיות |
1 |
1131690 |
151183 |
2 |
1131641 |
155029 |
3 |
1131944 |
155302 |
4 |
1131966 |
155613 |
5 |
1131942 |
156644 |
6 |
1132223 |
160290 |
7 |
1132307 |
161028 |
8 |
1131083 |
159261 |
9 |
1129823 |
157864 |
10 |
1129506 |
158582 |
5 תגובות
1
אורח/ת
15 ביולי 2016 ב 20:56
מעבר נחל שורק חסום
עשינו את המסלול היום ונהננו מאוד, רוב בעבירות קלה מאוד. כמה מאות מטרים אחרונים לפני נחל שורק הירידה על מדרגות אבן, אין בעיית עבירות מיוחדת, אבל רכב נמוך עלול להשאיר שם כמה פלסטיקים אם לא נזהרים. מעבר נחל שורק לפני כביש 386 חסום, נראה כאילו הולך ונבנה שם מעבר מסודר, אך כרגע המון צנרת סוללות עפר ומגודר כולו. אנחנו נאלצנו לפנות שמאלה בתחתית השביל הירוק כ-200 מטר לפני מעבר נחל שורק, ולהמשיך עם השביל עד לצומת ה-T עם שביל ישראל. בצומת ה-T אנחנו פנינו שמאלה שוב לכיוון מעלה צובא ומשם חזרה לכניסה לעין הטיסים (עביר לכל רכב עם הילוך כוח, בעיקר מחורץ בערוצים ועם המון דרדרת), ניתן גם לפנות ימינה בצומת T לפגוש בכביש 386 במורד הירידה.
כדאי להוסיף אזהרה שהיציאה חסומה, עד שתפתח (כנראה בגשר).
2
Ogash Ofer
16 ביולי 2016 ב 06:04
מעבר נחל שורק חסום
עדכון חשוב מאוד! החסימה על כביש 386 היא חדשה מאוד, שכן אני נסעתי וסרקתי את המסלול לפני כחודש. בחודש הקרוב (ועד סוף אוגוסט 2016) אני מציע שלאחר הביקור בעין טייסים לחזור לאחור לכיוון צובה. לגבי מעבר נחל שורק - אכן צריך להיזהר בחציית המים, אבל אין שם בעייה מיוחדת ואני עברתי שם בקלות עם ויטרה חדשה (ג'יפון 4X4).
3
אורח/ת
16 ביולי 2016 ב 15:23
מסלול פשוט נפלא
שלום לכולם, בעקבות הכתוב פה עשיתי אתמול את המסלול הזה עם אישתי והילדים (בני ארבע וחצי ושנתיים וחצי), המסלול פשוט נפלא, נופים מדהימים, מעיינות קרירים שהילדים פשוט לא רצו לצאת מהמים, סיפור הדרך מדוייק לחלוטין ובהחלט מסלול מומלץ למי שמחפש טיול מהנה עם תא שטח ידידותי. הגעתי בטיול עד לנקודת התצפית והתכנון להמשיך אותו ביום שישי הבא.
4
guy nir
10 בדצמבר 2016 ב 08:51
אורה בורה סגורה!
מצטער להיות מבשר רעות, אך המסעדה נסגרה לאחרונה..
טיול נעים בכל מקרה!
5
avizef
28 במאי 2017 ב 16:05
מצב עדכני של המסלול
מישהו עשה לאחרונה ויודע להגיד האם עביר לג'יפונים עם הנעה קדמית?
תגובות