שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

ציד שיטפונות דצמבר 2016 - צפון מדבר יהודה

יום שלישי, תחזית מזג האוויר היא כי ביום חמישי ושישי תעבור סערה שתגיע מהים לכיוון מזרח - מישור החוף יקבל מנה יפה והסערה תנוע מזרחה - זה הזמן להתכונן ולצאת לציד שיטפונות.
הפעם ההימור, צפון מדבר יהודה.
הדריך: וייזל עדי

הקשת שליוותה אותנו לאורך כל הטיול...כמעט

הקשת שליוותה אותנו לאורך כל הטיול...כמעטהקשת שליוותה אותנו לאורך כל הטיול...כמעט

קישור לכתבה של אלי סגל ב-YNET

הכתבה של אלי סגל מ-YNET:

סרטון סיכום המסע:

התחזיות

ביום שלישי התחזית לפיה בסוף השבוע תגיע סערה ראשונה למדינתנו הקטנה. העננים מורידים גשם רב במישור החוף וממשיכים עם המטען הרב שלהם מזרחה. ככל שהתקרבנו ליום שישי, הלכה התחזית והייתה מדוייקת יותר ויותר ואכן בסופ''ש צפויים גשמים בכל רחבי הארץ, עם דגש על צפונה ומרכזה. מאחר ורוב הסערה היא בצפון ובמרכז, ההימור על שיטפונות היה הפעם על נחלי צפון מדבר יהודה - נחל אוג, נחל קומראן ועוד.... פרסמנו אודות המסע (קישור) וההתנפלות לא איחרה לבוא. שיירה של 15 ג'יפים נרשמו עד שסגרנו, בכח, את ההרשמה.

09:00, תחנת הדלק הסמוכה לקיבוץ אלמוג

כל הדרך לנקודת המפגש הגשם לא מפסיק לרדת וההרגשה כי השיטפון הוא רק עניין של זמן. על הכביש היורד לים המלח מזהים גיפאים בודדים שהימרו, כמונו, על איזור צפון המדבר. שיירות של פרייבטים אותם מוביל ג'יפאי שעושה רושם שמעט מבין עניין - שיירה שנעה לכיוון נקודת התצפית המוכרת על נחל אוג. ככל שמתקרבים לנקודת המפגש, עוצמת הגשמים נחלשת ונראה כי הסיכוי לשטפון יורד באותו היחס. מאחר וכבר התאספנו  15 ג'יפאים וכולם רוצים להנות, החלטתי לבחור במסלול שאינו רחוק מנחל אוג ונחלים אחרים מתוך תקווה שכמויות הגשמים בירושלים החוצים את קו פרשת המים, יובילו לזרימה בנחלי המדבר. 

שיירת הג'יפאים

השיירה הארוכה שלנו נעה לכיוון קיבוץ אלמוג ויורדת לנחל אוג. הנחל אמנם יבש אבל לכולם ברור מה קורה כאשר עיר כמו ירושלים מקבלת כמות גדולה של גשמים בגובה של כ-800 מטר והמים זורמים מטה בערוץ הנחל עד לגובה של מינוס 400 - המשמעות היא 1.2 קילומטר של ירידה והתוצאה היא שטפון. ההסבר הזה ניתן לחברים ממש בנקודת היציאה הצפויה של המים מהנקיק התחתון של נחל אוג. בדרך לנחל פוגשת השיירה בעשרות צופים אחרים שציפו כמונו לפגוש זרימה. משם המשכנו לעבר סכיני ג'בל חרמון לתצפית מהממת על צפון מדבר יהודה.

שטפונות כבר לא יהיו היום...

בשעות הצהרים השלמנו עם העובדה כי שטפונות לא יהיו מנת חלקנו והמשכנו לעבר המרסבא לתצפית. הנסיעה כללה טיפוס אתגרי במספר מעלות, טיפוס דרך מעלה מונטר ולבסוף נסיעה לכיוון מישור אדומים. הנסיעה למישור אדומים כוללת את חציית נחל קידרון, נחל שזורם כל עונות השנה בעיקר בשל העובדה כי זורמים בו מי ביוב . אך מי הגשמים גרמו לזרימת המים להיות חזקה מהרגיל. השיירה שכאמור מנתה כ 15 כלי רכב וכללה גם רכבים גדולים כמו מיצובישי פאג'רו, טויוטה לנד קרוזר, ג'יפים (מבית ג'יפ) ומנגד רכבים קטנים כמו סוזוקי ג'ימיני למשל - כולם חוצים את הקדרון ללא כל בעיה. נותרו 4 רכבים מתוך ה 15 שחצו והגיע התור של הויטארה - היטארה ירדה לנחל במעט סיימה את החצייתו ונעצרה כמטר לפני המעבר לגדה השנייה - כבר בשלב זה זיהיתי כי חייבים לסייע לרכב אך החלטתי לעשות ניסיון נוסף, מעט אחורה ותנופה....ושוב הרכב לא מצליח לעלות לגדה השנייה. בשלב הזה מתחילים להיכנס מים לרכב - 2 הנוסעים ברכב מעט נלחצים, ובצדק. הרכב מסרב להתקדם והמים סוחפים את הרכב אחורה כ 2 וחצי מטרים עד שהרכב נתקע על אחד השיחים כאשר לא ניתן להתקרב לרכב בשל הזרימה. המנוע עדיין עובד, הנוסע מחלץ עצמו, בעזרתנו, אל מחוץ לרכב. לגדה של הנחל מוזעק הרוביקון הגיבור עם הכננת - הכננת נשלפת ומתחברים לנקודה היחידה שרואים - קפיץ קדמי ימני.

המשך החילוץ...

הרכב נמצא בזווית בעייתית אל מול הרכב המחלץ, הנקודה היחידה לעיגון היא הקפיץ וכל שנותר הוא לקוות שבמשיכת הרכב, לא ישתחרר הקפיץ. הכננת הנשלטת על ידי, מושכת באיטיות מרובה את הרכב שפעימות קטנות. הפגוש הקדמי של הרכב מתעקם מכבל הכננת אך זו האופציה היחידה להציל את הרכב. הרכב נמשך לאט לאט עד לגדה השנייה. הרכב המחלץ משפר מיקום ומעלה את הרכב לגדה השנייה. חילוץ של חצי שעה שבשטח נראה כמו נצח. הנהג שמר על קור רוח מדהים - הקשיב להנחיות ולהוראות ממני. חלק מהחברים נטלו חלק פעיל במיוחד בחילוץ תוך השקעה. הרכב יצא החוצה מהנחל, הוצאנו את המים מהרכב, תיקנו את מה שדרש תיקון כדי שניתן יהיה להמשיך עם הרכב בנסיעה רגילה עד כמה שניתן ואכן הרכב המשיך בנסיעה עד לביתו ודווחתי כי הרכב תוקן לאחר מספר ימים. לאחר שיחה עם רבים מהחברים בשיירה - הייתה אכזבה מהעדר השיטפונות אבל כולם נהנו מטיול מקסים. 

קישורים להדרכות הנהיגה ולטיולים של אתר השטח בארץ ובעולם:

פרטים על הדרכות הנהיגה של אתר השטח - הקליקו כאן  
פרטים על טיולי הג'יפים של אתר השטח בארץ - הקליקו כאן  
פרטים על טיולי הג'יפים של אתר השטח בעולם - הקליקו כאן    

תגובות

2 תגובות

1

Ogash Ofer

06 בדצמבר 2016 ב 18:38

אחלה מסע

2

Ogash Ofer

06 בדצמבר 2016 ב 18:38

הוספתי קישור לכתבה של אלי סגל מ-YNET